DROPS Extra / 0-1413

Icy Paws by DROPS Design

Gevilte wanten met ster voor kerst. Het werk wordt gebreid in DROPS Lima.

DROPS design: Patroon nr. li-095
Garengroep B
----------------------------------------------------------
Maat: S - M - L
Lengte voor het vilten: ongeveer 34 - 36 - 37 cm
Lengte na het vilten: 28 - 29 - 30 cm
Lengte duim voor het vilten: ongeveer 15 cm
Lengte duim na het vilten: 12 cm
Materiaal:
DROPS LIMA van garnstudio (behoort tot garengroep B)
100-100-150 g kleur 9020, parelgrijs
50 g voor alle maten in kleur 4305, donkerblauw

Het werk kan tevens gebreid worden met garen van:
“Alternatief garen (garengroep B)” - zie link hieronder.

DROPS NAALDEN ZONDER KNOP EN RONDBREINAALD (60 of 80 cm) MAAT 4.5 mm – of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 20 steken en 26 naalden in tricotsteek = breedte 10 cm en 10 cm in de hoogte.
Na het vilten: 10 x 10 cm = 22 steken en 34 naalden.

ACCESSOIRES: 2 veiligheidsspelden en 2 kleine plastic tassen voor het vilten.
----------------------------------------------------------

DROPS Lima uni colour DROPS Lima uni colour 1.85 € /50g
Wolplein.nl
Bestel
DROPS Lima mix DROPS Lima mix 1.95 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 5.55€ krijgen. Lees meer.

Zo berekent u hoe vaak er geminderd moet worden, neem het totaal aantal steken op de naald (dus 56 steken) en deel deze door het aantal te maken minderingen (dus 4) = 14. In dit voorbeeld mindert u door iedere 13e en 14e steek samen te breien.

PATROON:
Zie telpatroon A.1. Brei het hele patroon in tricotsteek.

TIP VOOR HET MEERDEREN:
Meerder 1 steek door 2 steken in dezelfde steek te breien.

TIP VOOR HET MINDEREN-2:
Begin 2 steken voor de steek met de markeerdraad, brei 2 recht samen, brei de steek met de markeerdraad, 1 steek recht afhalen, 1 recht, haal de afgehaalde steek over de gebreide steek (= 2 steken geminderd).
----------------------------------------------------------

RECHTER WANT:
Wordt heen en weer gebreid op de rondbreinaald tot A.1 klaar is, brei dan de rest van de want in de rondte in tricotsteek op breinaalden zonder knop.

Zet 56-56-62 steken op rondbreinaald 4.5 mm met donkerblauw. Brei 4 naalden in tricotsteek heen en weer gebreid. Brei verder met parelgrijs en brei 2 naalden in tricotsteek en minder 4 steken verdeeld op de eerste naald - lees TIP VOOR HET MINDEREN-1 = 52-52-58 steken. Ga verder met donkerblauw en brei 2 naalden in tricotsteek. Brei dan in tricotsteek en parelgrijs - op de eerste naald mindert u 4 steken verdeeld = 48-48-54 steken. DENK OM DE STEKENVERHOUDING! Minder bij een hoogte van 10-11-12 cm in alle maten, 4-0-2 steken verdeeld = 44-48-52 steken.
LEES HET VOLGENHET DEEL HELEMAAL DOOR VOORDAT U VERDER GAAT!
Voeg 1 markeerdraad in, in de 25e-27e-29e steek op de naald (= markeert de duim meerdering).
Bij een hoogte van 10-11-12 cm, breit u een ster midden op de bovenkant van de hand als volgt: Brei 0-1-2 steken met parelgrijs, brei A.1 (= 21 steken), en brei met parelgrijs de rest van de naald. Ga zo verder met A.1.
Meerder tegelijkertijd 1 steek aan elke kant van de steek met de markeerdraad - lees TIP VOOR HET MEERDEREN (= 2 steken gemeerderd). Meerder zo op de buitenkant van de gemeerderde steken iedere 4e naald (dus op iedere andere naald aan de goede kant) 6-7-8 keer in totaal = 56-62-68 steken.
Na de laatste meerdering zet u de gemeerderde steken + de steek met de markeerdraad + 1 steek aan elke kant van deze steken op een hulpdraad voor de duim (A.1 zou nu klaar moeten zijn) = 15-17-19 duimsteken op de hulpdraad. Het werk meet ongeveer 20-22-23 cm.
Brei verder met breinaalden zonder knop maat 4.5 mm. Brei dan de want in de rondte op breinaalden zonder knop met tricotsteek en parelgrijs tot de gewenste afmetingen.
Zet TEGELIJKERTIJD op de eerste naald als u in de rondte breit, 3 nieuwe steken op de naald over de steken op de hulpdraad (= achter de duim) = 44-48-52 steken.
Bij een hoogte van 13-13-12 cm vanaf waar de steken opgezet zijn achter de duim, voegt u 2 markeerdraden in als volgt: Voeg 1 markeerdraad in, in de eerste steek op de naald en 1 markeerdraad in de 23e-25e-27e steek op de naald. Minder op de volgende naald 1 steek aan elke kant van beide markeerdraden – lees TIP VOOR HET MINDEREN-2 (= 4 steken geminderd). Minder zo om de naald in totaal 4-5-6 keer en dan op iedere naald in totaal 4 keer in alle maten = 12 steken over in alle maten. Knip het garen af en haal het door de overgebleven steken, trek samen en hecht af.

DUIM:
Brei de duim met parelgrijs. Zet de 15-17-19 duimsteken op breinaalden zonder knop maat 4.5 mm, neem daarnaast 1 steek op in elk van de 3 opgezette steken achter de duim = 18-20-22 steken. Brei in tricotsteek in de rondte. Als de duim ongeveer 6-6½-7 cm meet, minder dan 2 steken verdeeld = 16-18-20 steken. Brei 3 naalden recht. Minder op de volgende naald 6-8-8 steken verdeeld = 10-10-12 steken. Als de duim 7½-8-8½ cm meet, brei dan alle steken 2 aan 2 recht samen = 5-5-6 steken. Knip het garen af en haal het door de overgebleven steken, trek samen en hecht af.

LINKER WANT:
Zet op en brei zoals de rechter want maar dan omgekeerd.
Dus meerder voor de duim aan elke kant van de 20e-22e-24e steek op de naald en als u de ster op het midden op de bovenkant van hand breit, brei dan als volgt: Brei 22-24-26 steken met parelgrijs, brei A.1 (= 21 steken), en brei 0-1-2 steken met parelgrijs.

DUIM:
Brei de duim op dezelfde manier als op de rechter want.

AFWERKING:
Naai de opening dicht langs de rand van de wanten - naai rand tot rand in de buitenste lus van de kantsteek zodat de naad plat is (naai met parelgrijs).

VILTEN:
Keer het werk binnenste buiten en plaats een plastic tas aan de binnenkant van de duim om te voorkomen dat deze samen gaat vilten. Zet vast met een veiligheidsspeld - LET OP: Zet de speld in de hoogte naar beneden richting de duim zodat u hem makkelijker kunt verwijderen na het vilten. Keer het werk opnieuw binneste buiten zodat het gevilte wordt met de GOEDE KANT naar buiten.
Plaats dan de wanten in de wasmachine met een wasmiddel zonder enzymen en optische bleekmiddelen. Was op 40 graden met een normaal programma zonder voorwas. Vorm na het wassen, de wanten in de juiste afmetingen terwijl ze nog nat zijn en laat plat drogen. Was in het vervolg de wanten op een wolwasprogramma.

Dit patroon is gecorrigeerd. .

Gewijzigd online: 01.04.2019
Correctie - RECHTER WANT: ...Minder bij een hoogte van 10-11-12 cm in alle maten, 4-0-2 steken verdeeld = 44-48-52 steken.....
...Ga zo verder met A.1.
Meerder tegelijkertijd bij een hoogte van 11 cm in alle maten, 1 steek aan elke kant van de steek met de markeerdraad

Telpatroon

= parelgrijs
= donkerblauw

Heeft u hulp nodig voor dit patroon?

Bedankt dat u een patroon van DROPS Design kiest. We zijn er trots op dat we patronen aanbieden die correct en makkelijk te volgen zijn. Alle patronen zijn uit het Noors vertaald en u kunt altijd het origineel patroon controleren (DROPS Extra 0-1413) voor de afmetingen en de berekiningen.

Opmerkingen / Vragen (7)

Esther Lessard 12.11.2019 - 18:43:

Bonjour, J'aimerais faire les mitaines feutrées à un homme très grands et costaud. Est-ce possible d'avoir un patron plus grand ?

DROPS Design 13.11.2019 kl. 08:43:

Bonjour Mme Lessard, vous trouverez ici tous nos modèles de moufles feutrées, parmi lesquelles vous trouverez peut-être la bonne taille ou dont vous pourrez vous inspirer si besoin. Bon tricot!

Poppy 18.03.2019 - 19:23:

Hi, I love this pattern! I’m a bit confused, though. I’ve done “When piece measures 11 cm in all sizes, decrease 4 stitches evenly = 44 stitches.” But then it says to start the star at 10 cm and increase for the thumb at 11cm. Should I start the star first and then do the decrease and increase on the same line or is there a typo? Thanks, Poppy

DROPS Design 20.03.2019 kl. 11:26:

Dear Poppy, thank you for writing to us. The decrease of 4 stitches is for the overall shaping of the mittens so you do it evenly distributed on the round, while increasing for the thumb happens only at one place. As the patterns says "at the same time", so you are doing the two things at the same time. I hope this helps. Happy Knitting, thi is such a lovely project!

Anneli 29.01.2019 - 13:07:

Underbara vantar, jag älskar dom! Jag har stickat dom och tovat två gånger (först i 40 C och en gång till i 30 C) för att nå rätt storlek och är jättenöjd! Ett stort tack för fint garn och ett bra mönster! ❤️

Rachel Dyas 22.01.2019 - 14:13:

Thank you for your reply regarding the thumb length - I can see what I have done - misread when to start the decreases so the main bit pdf the mitten is too short - have unbound and ripped back to where I made the mistake. Thank you very much for getting back to me and in future I will knit with more haste and less speed :D

Rachel Dyas 22.01.2019 - 12:48:

Hi there I think I have followed the measurements for the largest size, it looks strange though, before felting is the thumb supposed to be longer than the main mitten? have I made a mistake:/

DROPS Design 22.01.2019 kl. 12:57:

Dear Mrs Dyas, the thumb is not supposed to be longer than the mitten, it should measure approx. 9 cm from where you picked up the stitches and 12 cm from beg of gusset. You start to decrease for top of hand on mitten when piece measures 12 cm from the new sts cast on over thumb gusset, make sure you get the correct measurements. Happy knitting!

Ilona 17.01.2019 - 10:03:

För att sticka A1 och mönster undrar jag om jag måste klippa trådarna efter varje varv?

DROPS Design 17.01.2019 kl. 15:04:

Hei Ilona. Denne votten strikker du frem og tilbake til A.1 er strikket ferdig, du trenger derfor ikke klippe tråden mellom hver omgang. Strikk med perlegrå frem til A.1, strikk med 2 farger over disse 21 masker, og fortsett med perlegrå ut omganggen. Snu, strikk med perlegrå til du kommer til A.1, strikk med 2 farger over perlegrå. Den blå tråden vil hele tiden være i den siden av A.1 du strikker fra, så du trenger ikke klippe tråden her. God fornøyelse

Catharina Österberg 27.11.2018 - 08:28:

Hej, varför finns aldrig garnet att köpas i samma färg som mönstret?? Klickar på en bild på ett mönster man vill ha, men sedan finns inte garnet?

Laat een opmerking achter voor DROPS Extra 0-1413