Hoe u telpatronen voor haken leest

Trefwoorden: beginner, haaksteken, teltekening,

Een telpatroon voor haken bestaat uit symbolen, 1 symbool = 1 steek - the symboolverklaring legt uit wat voor soort steek het is of hoe hij gehaakt moet worden. Het telpatroon laat alle steken aan de goede kant zien (tenzij anders aangegeven).

Een typisch telpatroon voor haken ziet er als volgt uit:

1: 1. A.1 is de naam van het telpatroon en verwijst naar het volledige telpatroon - in de vierkante haakjes. Alles binnen de vierkante haakjes is 1 herhaling van het telpatroon.
2: 2. Dit is de symboolverklaring, die uitlegt hoe het symbool gehaakt moet worden.
Blauwe pijlen: De steek wordt in of om de steek gehaakt die er gelijk onder zit in het telpatroon. Soms worden er meerdere steken in/om dezelfde steek gehaakt.
Paarse ovalen en pijlen: Niet alle steken worden in/om een steek gehaakt, bijvoorbeeld: soms haakt u een losse waarbij de steek eronder overgeslagen wordt.

Een telpatroon voor haken wordt omgekeerde gelezen t.o.v. hoe u normaal zou lezen: van rechts naar links en van onder naar boven. Met andere woorden: u begint met het symbool rechts onder, en u werkt naar links en naar boven (zie ROOD in het telpatroon hieronder).

Als u verschillende herhalingen van een telpatroon moet haken (dus: als u het verschillende keren op de toer moet haken), dan haakt u tot het eind van de naald en begint u weer opnieuw bij het eerste symbool in de toer.

Heen en weer:

Wanneer u heen en weer haakt, wordt iedere andere toer aan de goede kant gehaakt en iedree ander toer wordt aan de verkeerde kant gehaakt. Als u aan de verkeerde kant haakt, moet u het telpatroon in spiegelbeeld lezen: van links naar rechts (zie rode pijl aan de goede kant, en blauwe pijl aan de verkeerde kant hieronder).

De toer begint meestal met een opgegeven aantal lossen - het aantal komt overeen met de hoogte van de volgende steken, en zijn toegevoegd om er zeker van te zijn dat u aan de bovenkant van de volgende steek begint (zie groene cirkel eronder). Als de lossen in het telpatroon staan (zoals in dit voorbeeld) worden alle steken precies zo gehaakt als ze zich voordoen. Soms staat er bij INFORMATIE VOOR HET HAKEN in het patroon bovenaan bij de instructies, hoeveel lossen u moet haken aan het begin van elke toer, en of deze lossen al dan niet de eerste steken op de toer vervangen (of als aanvulling gehaakt worden). Als de lossen NIET in het telpatroon staan: volg dan de instructies bij INFORMATIE VOOR HET HAKEN.

In de rondte:

Als u in de rondte haakt, worden alle toeren aan de goede kant gehaakt: van rechts naar links (zie rode pijl hieronder). Meestal is in het telpatroon zelf aangegeven hoe de toer begint en eindigt (zie A.2 hieronder - het groene vierkant). Hetzelfde als wanneer u heen en weer haakt, de toer begint met een opgegeven aantal lossen, evenredig aan de hoogte van de volgende steek. Aan het einde van de toer verbindt u het begin en het einde van de toer met een halve vaste in de laatste losse van het bgin van de toer (zie blauw vierkant hieronder). Met andere woorden: de lossen in A.2 = het begin van de toer, terwijl de halve vaste in A.2 = het einde van de toer.

Als u verschillende herhalingen van het telpatroon (A.1) moet haken (dus als het verschillende keren herhaald wordt op de toer) dan haakt u tot de laatste steek, en dan begint u opnieuw met de eerste steek op dezelfde toer in A.1. LET OP: in dit voorbeeld wordt ALLEEN A.1 herhaald, A.2 laat het begin en het einde van de volledig gehaakte toer zien.

Meerdere verschillende telpatronen die achtereenvolgens op de toer worden gehaakt:

Als u meerdere verschillende telpatronen achter elkaar op dezelfde toer haakt, haak dan als volgt: Haak de eerste toer in tepatroon 1, ga verder met de eerste toer in telpatroon 2, dan de eerste toer in telpatroon 3 etc. DENK EROM: als u heen en weer haakt, moeten de telpatronen aan de verkeerde kant in omgekeerde volgorde worden gehaakt - dus: begin met telpatroon 3, dan telpatroon 2 en tot slot telpatroon 1. Ze worden tevens in de omgekeerde richting gehaakt, zoals gebruikelijk.

Ronde telpatronen:

Als u in een cirkel haakt, dus als u in het midden van het werk begint en naar buiten toe haakt, wordt dit meestal weergegeven in een rond telpatroon. Het telpatroon kan of de hele cirkel weergeven - in dat geval wordt elk symbool dat u moet haken precies zo weergegeven als het zich voordoet, of het telpatroon kan een gedeelte (taartpunt) van de cirkel weergeven en wordt dan een aantal keren in de breedte herhaald om een volledige cirkel te maken.

Volledige cirkel:

In een telpatroon met een volledige cirkel begint u met het symbool in het midden van de cirkel: een typische kleine cirkel die het opgegeven aantal lossen representeert, welke met een halve vaste tot een ring wordt gesloten (zie rode cirkel hieronder). Net als met in de rondte haken, begint de toer met een opgegeven aantal lossen (evenredig aan de hoogte van het volgende symbool) en eindigt met een halve vaste in de laatste van deze lossen - dus: evenredig aan A.2 in ons eerdere voorbeeld (zie blauw vierkant) - LET OP: als de lossen wergegeven worden in het telpatroon vervangen ze NIET een van de andere symbolen, en elk symbool wordt precies zo gehaakt als het zich voordoet. als de lossen WEL een aantal steken vervangen, dan staan deze lossen niet in het telpatroon.

U haakt tegen de klok in: van rechts naar links, het ene na het andere symbool (zie rode pijl hieronder). De steken op de eerste toer worden OM de lossenring gehaakt, wat betekent dat u de haaknaald DOOR het midden van de lossenring steekt, de draad ophaalt en terug door de ring haalt (terwijl u verder de steek zoals gebruikelijk haakt) - u haakt de steek niet IN een van de lossen, maar juist OM de lossenring. Aan het einde van de toer, sluit u het begin en het einde met een halve vaste, en begint u met de volgende toer in het telpatroon: De een na dichtst bij het midden (zie groene pijl).

Deel (taartpunt) van de cirkel:

Als het telpatroon slechts een deel van de cirkel laat zien, is dat omdat dit deel steeds een aangegeven aantal keren herhaald wordt op de toer om een volledige cirkel te maken. U begint met het symbool aan de onderkant (zie rode cirkel) en haakt in dezelfde richting zoals bij de VOLLEDIGE CIRKEL, maar A.2 wordt een opgegeven aantal keren herhaald in de rondte. Net als bij het haken in de rondte is er een apart telpatroon die laat zien hoe de toeren beginnen en eindigen (zie A.1, blauw vierkant hieronder). U begint met de toer in het telpatroon die het dichtst bij de ring van lossen aan de onderkant zit, haak de losse(e) in A.1, haak dan de symbolen in A.2 (in de eerste toer is er slechts 1 symbool) en herhaal de symbolen in A.2 het aantal keren zoals aangegeven staat in het patroon.

Aan het eind van de toer sluit u de toer met een halve vaste in A.1. Als de eerste toer klaar is, ga dan verder met de volgende toer: het een na dichtst bij de lossenlus (zie groene pijl hieronder).

Vierkante telpatronen / kleurtelpatronen:

Sommige telpatronen voor haken worden weergegeven in een vierkant telpatroon, waarbij 1 vierkant 1 steek is. Welke steek gehaakt moet worden, wordt uitgelegd bij de instructies voor het patroon, en het telpatroon is vooral bedoeld om aan te geven in welke kleuren de steken gehaakt moeten worden (zie rode cirkel hieronder = symboolverklaring).

U haakt zoals uitgelegd hierboven, afhankelijk van of u HEEN EN WEER, IN DE RONDTE of een CIRKEL haakt.

Opmerkingen (50)

Jane 07.03.2021 - 18:36:

Hallo, ik moet het lijf haken. Ik moet uitkomen op 16 steken. Hoe kan dat? Als ik A3 bekijk lees ik ook niet wanneer ik moet meerderen en als ik de bobbels tel op de foto kom ik op veel meer uit dan 16. Kunt u mij helpen? Alvast bedankt.

Irene 01.02.2021 - 16:58:

Bij de toeren 5-10 loop ik vast. Ik begrijp niet hoe je op deze toeren moet meerderen en tegelijkertijd het patroon vasthouden. Want als je op deze toeren gaat meerderen krijg je een scheve verhouding van de kleuren. Ik heb nu alleen in toer 10 gemeerderd tot 120 stokjes, en toer 5 tot en met negen niet gemeerderd.(ziet er wel goed uit) Kunt u mij helpen want ik wil graag begrijpen met wat jullie bedoelen met 1 stokje tussen de meerderingen ? Alvast bedankt

Louline 26.01.2021 - 14:22:

Bonjour, Merci pour cet article, pour reprendre les questionnements de Babelle, je suis aussi gauchère, et j'ai trouvé une solution qui me parait intéressante à partager. Comme on crochète dans l'autre sens, en rond, il suffit de faire une symétrie horizontale des diagramme sur Paint. On obtient alors le diagramme adéquat. Si çà vous intéresse, je peux rédiger une petit exemple... Mon contact c'est loulinelacroute sur insta ou louline chez gmail

Marie Emond 25.01.2021 - 19:46:

Je suis tellement désolé du derangement .Mais je comprend pas ou va etre le dimunition pour arriver a 126 mailles car j'ai 139 mailles pourtant c pas d'aujourd'hu que je lis des patrons .Quand je commence le deuxieme rang je fais 6 brides qui es A1 apres je fait 1 bride au dessusde la bride suivante qui es A2 .apres sa dit répeter je repete quoi .Car je compte et sa me donne 139 mailles pareil.Merci beaucoup

DROPS Design 26.01.2021 - 09:45:

Bonjour Mme Emond, vous ne diminuez pas, vous devez crocheter ainsi: les 6 premières brides en suivant A.1, puis la maille suivante comme le montre A.2, vous crochetez ensuite 21 fois les 6 mailles de A.3 (= 6 mailles x 21 = 126 mailles) et vous terminez par les 6 dernières mailles comme le montre A.4, vous avez ainsi bien 139 mailles: 6+1+126+6=139 mailles. Bon crochet!

Birgitta 25.01.2021 - 14:43:

Hej, jag ska försöka virka en sjalen Wave Whisperer i Drops Sky. Min fråga är om jag ska virka A1 i diagrammet flera gånger så hög som jag vill ha den. Eller ska jag virka alla diagram från A1 till A4 efter varandra? Jag kan het enkelt inte förstå mönstret. Tack för hjälp på förhand.

DROPS Design 27.01.2021 - 07:28:

Hei Birgitta. Først hekler du bare diagram A.1. Når du har heklet A.1 1 gang i høyden har du 33 masker på siste rad. Nå starter du å hekle A.2 (der pilen viser = 4 luftmasker), deretter hekler du A.3 og så A.4 (også der pilen viser). Når diagrammene (A.2, A.3 og A.4) er heklet ferdig i høyden, fortsettes det med mønster og økning i sidene. Dvs, det hekles A.2 og A.4 mot sidene som før og A.3 mellom diagrammene (du får plass til flere A.3 for hver gang A.2 til A.4 er heklet ferdig i høyden. Fortsett slik til arbeidet måler ca 69 cm fra spissen og opp – eller til ønsket lengde – avpass at det avsluttes etter en hel rapport i høyden. God Fornøyelse!

Marie Emond 24.01.2021 - 21:40:

Bonjour j'ai acheter Drops Baby 29-15 et la laine de vous mais je ne comprend pas le diagramme .J'ai fait le premier rang 139 brides apres vous dite A2 au dessus de la bride suivante,rététer es-ce que je continu 1 bride au dessus de chaque bride jusqu'a la fin A1 veu tu dire le premier rang.ainsi que A2 le deuxiemen rang (ext)et A3 vous dite au dessus des 126 brides et j'ai 139 avez-vous une video Merci a bientot

DROPS Design 25.01.2021 - 13:50:

Bonjour Mme Emond, crochetez vos 139 brides ainsi, sur l'endroit: A.1 (= 6 brides), A.2 (= 1 bride = 1 seule fois le diagramme) répétez A.3 au-dessus des 126 brides suivantes (= 21 fois le diagramme en largeur) et terminez par A.4 (= 6 brides). Sur l'envers, crochetez: A.4, répétez A.3, A.2 et A.1 en lisant les diagrammes de gauche à droite. Bon crochet!

Ilja-Nora 16.01.2021 - 21:03:

Jeg hekler støvelmansjetter med et mønster som brukes både til lue og votter, og etter jeg har heklet mønsteret står det Kant: 1. rad. Fortsetter jeg da der jeg avsluttet med mønsteret? Hva betyr: Sett til tråden nederst på Høyre side (retten).? Skal jeg da klippe tråden og hekle nederst? Hva er krepsem?

DROPS Design 18.01.2021 - 07:58:

Hei Ilja-Nora. Hvilken oppskrift gjelder det? Om du legger inn ditt spørsmål under selve oppskriften er det lettere å hjelpe. Om du skriver "Krepsemaske" i søke ord under alle "Instruksjonsvideoer" og "Søk i alle videoer", vil video for krepsemaske dukke opp. Krepsemaske = du hekler fastmasker fra venstre mot høyre. mvh DROPS design

Babelle 13.01.2021 - 16:05:

Je suis gauchère comment lire les diagrammes et comment respecter l'envers et l'endroit ? merci d'avance Babelle

DROPS Design 14.01.2021 - 08:31:

Bonjour Babelle, je suis désolée, personne de notre équipe n'est gauchère, essayez juste, en fonction de votre façon de crocheter, d'ajuster l'endroit et l'envers - demandez conseil à votre magasin et/ou à un forum spécialisé où d'autres crocheteuses pourront vous aider. Bon crochet!

Maria Randerly Cunha Feitosa 06.01.2021 - 01:43:

Quero imprimir. Diagrama

Maria Randerly Cunha Feitosa 06.01.2021 - 00:51:

Excelente. Muito obrigado

Maj-Britt Poulsen 01.01.2021 - 15:57:

Hej Jeg er helt vild med modellen JANIS - bluse med rude i Paris. Og vil gerne hækle den. Jeg kan ikke finde ud af at tyde diagrammer og vil spørge om ikke jeg kan finde opskriften på video. Håber du kan hjælpe mig. Godt nytår ☺

DROPS Design 11.01.2021 - 09:08:

Hei Maj-Britt. Ja, dette er virkelig en flott modell. Til denne modellen er det laget 2 hjelpevideoer, Hjelp til Halsfellingen og Hvordan hekle A.3. Å lage en video til hele genseren er dessverre ikke mulig, men håper hjelpevideoene og andre generelle videoer du finner under modellen kan hjelpe deg. God Fornøyelse!

Hilde - Igjen 29.12.2020 - 12:34:

Jeg skal begynne på 2. omg og der står det "= omg med fm/lm" - skal det da kun hekles fm og lm på denne omgangen - før jeg går videre?

DROPS Design 11.01.2021 - 08:56:

Hei Hilde. I 2. omgang skal det kun hekles fastmasker og luftmasker. Om du ser på diagram A.1 (og A.2) hekles det en omgang med bare fastmasker og luftmasker, mens neste omgang hekles det kun staver (her økes det også i A.2). Altså alle omganger med partall, der hekles det kun fastmasker og luftmasker, mens omganger med oddetall hekles det kun staver. God Fornøyelse!

Hilde 18.12.2020 - 16:34:

Gjelder Misty Mountain bærestykke:Når jeg skal hekle 2. omg og det står "hekle A1 over de første 10 stavene", så betyr ved det at jeg skal hekle 1. raden på A1over det de første stavene? Etter 2. omg: "repeter A1 i høyden og øk som vist i A2 samtidig økes det jevnt fordelt slik:" Blir dette starten på 3. omg? Har heklet mye - men dette mønsteret er ikke lett å forstå!

DROPS Design 11.01.2021 - 08:07:

Hei Hilde. 1. omgang i diagram A.1 og A.2 er forklart i oppskriftsteksten, den har også en stjerne markert i diagrammet (*). Når du har heklet 1. omgang har du 84 staver (str. S) og du starter nå på 2. omgang på diagram A.1 og A.2 (fastmasker og luftmasker). På 3. omgang hekler du kun staver og da økes det også når du hekler A.2. På 4. omgang hekles det fastmasker og luftmasker igjen, mens på 5. omgang hekles det kun staver og her økes det igjen (i A.2). Når du har heklet A.1 1 gang i høyden repeteres A.1 i høyden. God Fornøyelse!

L H 09.12.2020 - 16:34:

Do you have your heart pattern written out. I can follow a written pattern but have a hard time with a diagram better. Thank you

DROPS Design 10.12.2020 - 09:30:

Dear LH, could you please ask your question on the pattern you would like to work? If there is only a diagram under the pattern page without any written explanation, this means there is only a diagram, but there might be a video showing how to crochet this pattern. Happy crocheting!

Leanne 26.10.2020 - 00:47:

I need 183 stitches but am not sure where to add the extra stitches across the 155 that form the pattern, eg where do I add the extra 18 stitches to make 108 across the 90 that make up A.3a (3 repeats)? I presume 6 in each repeat but am not sure whether to add all 6 to the start of the A.3a row, the end or whatever. There are 2 chain stitches amongst the trebles in this row and I'm not sure where they should be positioned in relation to the extra stitches that I need to include. Thank you.

DROPS Design 26.10.2020 - 13:37:

Dear Leanne, could you please ask your question under the pattern you are working on? It will be then much easier for us to get the correct reference to help you. Thanks for your comprehension. Happy crocheting!

Ursula Pereyra 17.10.2020 - 15:05:

Gracias por las explicaciones!!!, son de gran ayuda recien me inicié en este maravilloso mundo y gracias a sus patrones y explicaciones estoy tejiendo, Gracias!!! Estoy maravillada y sorprendida de mis logros!!!

Patricia Bailey 03.10.2020 - 11:24:

A4,5,9 how many times then the next bit how many times ... totally confusing pattern, I ripped it out

DROPS Design 05.10.2020 - 13:25:

Dear Mrs Bailey, could you please ask your question in the question section of the pattern you are working on? This would help us to be able to assist you - remember to add the size worked as well as the part of the pattern you are stuck. Thanks for your comprehension!

Nikki 16.08.2020 - 10:13:

Hi I have a crochet pattern here which I believe is one of your older ones as couldn’t find it on your site, but I need help following the diagram. I have horizontal lines in different lengths with no meaning, apart from the small one meaning a chain stitch. I say its your pattern as Drops Alpaca and Drops cotton viscose is used from the garn studios. I need help with this please. I can’t see a way of using photos to show you.. Thank you Nikki

DROPS Design 17.08.2020 - 10:25:

Dear Nikki, could you please ask your question in the "question" section of this pattern? It would be much easier for us to help you when we also can see the diagram and the diagram key. Thanks for your comprehension. Happy crocheting!

Angela Jane Charles 02.08.2020 - 16:32:

You have a diagram of crochet stitches at the top, but in the pattern I am doing, I have 1) a stitch that appears in the diagram for the Fraction of a circle above: an upright line with a solid circle near the top. 2) two stitches that appear in the Full circle diagram: a solid oval and an outline oval with two solid dots in it. I can't find any step-by-step instruction on how to make these stitches, and the description in my pattern is not clear enough. Could you help me please?

DROPS Design 03.08.2020 - 09:03:

Dear Mrs Charles, could you please post your question under the pattern you are working on? It would be much easier for us to explain you. Thanks for your comprehension. Happy knitting!

Mary 28.07.2020 - 01:42:

Thank you for the comprehensive explanations of different types of diagrams.