Hoe u telpatronen voor breien leest

Trefwoorden: breisteken, teltekening,

Een telpatroon bestaat uit vierkanten. 1 vierkant = 1 steek - de verklaring van de symbolen geeft uitleg over hoe u de steek moet breien. Het telpatroon laat alle steken zien aan de goede kant (tenzij anders aangegeven).

Een telpatroon ziet er zo uit:

  1. A.1 is de naam van het telpatroon, en slaat op het volledige telpatroon.
  2. A.2 is slechts een deel van het telpatroon tussen de vierkante haakjes.
  3. Dit getal geeft het aantal steken aan op de 1e naald van het telpatroon
  4. Dit is de verklaring van de symbolen: het legt uit hoe elke steek gebreid moet worden, of in welke kleur (bij meerkleurige patronen).

U leest een telpatroon volledig tegenovergesteld aan hoe u normaal zou lezen: van rechts naar linksen van onder naar boven. Met andere woorden: u begint met het symbool rechts onder in de hoek, en breit richting links en naar boven (zie ROOD in het telpatroon hieronder). Als het de bedoeling is om op een ander punt of met een andere steek te beginnen, dan wordt dit duidelijk aangegeven - bijvoorbeeld: de verschillende maten kunnen op verschillende plaatsen in hetzelfde telpatroon beginnen (zie BLAUW kader hieronder).

Als u verschillende delen van een telpatroon moet breien (dus: hetzelfde telpatroon verschillende malen in de breedte breien) dan breit u tot het eind van de naald in het telpatroon, en dan begint u weer met de eerste steek in het telpatroon voor de volgende herhaling.

Heen en weer:

Als u heen en weer breit, wordt de ene naald steeds aan de goede kant gebreid en de andere naald steeds aan de verkeerde kant. Omdat het telpatroon alle steken aan de goede kant laat zien, moet u in de tegenovergestelde richting breien als u aan de verkeerde kant breit (zie BLAUWE pijlen in het telpatroon hieronder): u leest de naald van links naar rechts, rechte steken worden averecht gebreid, en averechte steken worden recht gebreid, etc. (dit wordt meestal wel aangegeven in de verklaring van de symbolen: “recht aan de goede kant, averecht aan de verkeerde kant”).

In de rondte:

Als u in de rondte breit, worden alle steken aan de goede kant gebreid en het telpatroon wordt de hele tijd van rechts naar links gebreid. Als u met een nieuwe naald begint, dan begint u gewoon weer met het eerste symbool op de volgende naald in het telpatroon.

Verschillende telpatronen achtereenvolgens op de naald/ in de rondte breien:

Als u verschillende telpatronen achter elkaar breit op dezelfde naald, brei dan als volgt: Brei de 1e naald in het telpatroon, ga verder met de eerste naald in telpatroon 2, dan de eerste naald in telpatroon 3, etc. DENK EROM: als u heen en weer breit, moet het telpatroon aan de verkeerde kant in omgekeerde volgorde gebreid worden - dus: begin met telpatroon 3, dan telpatroon 2 en tot slot telpatroon 1. 

In het patroon kan dit als volgt worden beschreven: “brei A.1, A.2, A.3 in totaal 1-1-2-3-4 keer”. Dit betekent dat u eerst A.1 breit, dan A.2 en tot slot herhaalt u A.3 in totaal 1-1-2-3-4 keer (afhankelijk van uw maat). ALLEEN A.3 wordt herhaald, A.1 en A.2 worden beide 1 keer gebreid.

Als het aantal steken niet overeenkomt met hele herhalingen van het telpatroon:

Soms is het aantal steken niet deelbaar door de volledige herhalingen van het telpatroon in de breedte. Bijvoorbeeld: A.1 heeft 12 steken en wordt herhaald over 40 steken. In dat geval breit u 3 volledige herhalingen van A.1 (=36 steken), en dan breit u de eerste 4 steken in het telpatroon over de overgebleven steken (zie RODE lijn hieronder). Dit is meestal het geval als het telpatroon een herhalend patroon is, waarbij het het niet perse nodig is om volledige herhalingen te maken om het patroon in tact te houden.

Opmerkingen (211)

Elisabeth Bjerke 21.06.2021 - 23:43:

Drops 195-22 Golden feary, str M: I mønster A3 forstår jeg ikke hva jeg skal gjøre når jeg kommer til linje 16 og linje 37. Hva er forskjell på de og til mønsterlinjen under? Hvis jeg feller i beg. og slutten på mønsterlinjen i tillegg til de tre som er markert med svart, så passer ikke linje 17. Da vil den omgangen være slik: 1 m, et kast, og 5 masker til de tre svarte og 5 m etter, før et nytt kast, ikke 6 som i mønsteret.

Conny Holm 15.06.2021 - 13:52:

Har pillet 37-17 op, da jeg ikke forstår hvordan mø skal fordeles på rundpinden, når antal masker og mørap ikke stemmer overens. Prøver nu med 34-19, men her er samme problem i str. M. Har læst instruks, men kan ikke se, hvordan mørapporten skal fordeles på rundpinden, når den ikke passer med maskeantal. Hvordan gør jeg, når der skal være i rapport midtfor og maskeantallet er lige og mønsteret faktisk er med ulige antal maskesr?

DROPS Design 21.06.2021 - 06:51:

Hei Conny. Set at du allerede har fått svar under selve oppskriften (DROPS 37-17). Håper du nå har fått det til. mvh DROPS design

Vivienne Fry 15.06.2021 - 08:20:

I am knitting Drops 192-32 and am having trouble following the diagram. I am a pretty good knitter but just can’t work it out. After I finish the rib, it says to then work pattern A1 (= 4 stitches) over all stitches. Sorry but I am lost. I need simplification like knit across all stitches in garter stitch, etc. Would appreciate your help. Thank you.

DROPS Design 15.06.2021 - 08:29:

Dear Mrs Fry, after rib work A.1 as follows: round 1 (and every odd numbered row): *K2, P1, K1*, repeat from *-*. round 2 (and every even numbered row): *K1, P3* repeat from *-*. Repeat these 2 rounds to given measurement. Happy knitting!

Cindy Lanphear 14.06.2021 - 17:43:

I’m trying to understand Drops pattern 107-8 sleeveless top. I am a moderate knitter and understand general chart reading and lacework. The instructions are for in the round. They say to read the charts vertically. I have never heard of this. Checked your instructions for chart reading and they are as I have been taught. Bottom to top right to left or in the round all from right. Could you plain these charts please?

DROPS Design 15.06.2021 - 08:27:

Dear Mrs Lanphear, correct, all the diagrams in this pattern are worked in the round starting at the bottom corner on the right side you will read them every round from the right towards the left. In M.1 you will increase stitches (yarn overs) that will be decreased on next to last row. Hope this will help. Happy knitting!

Vanderbeken 14.06.2021 - 00:40:

Bonsoir Madame- je ne comprends pas comme il faut procéder pour le symbole en A2:" pas de maille "- que dois je faire ? je vous remercie pour votre reponse et vos conseils-

DROPS Design 14.06.2021 - 09:09:

Bonjour Mme Vanderbeken, si l'un des symboles de la légende indique "pas de maille" cela signifie soit que cette maille n'a pas encore été crée (une augmentation figure dans le diagramme plus tard), soit elle a été diminuée auparavant; pour des informations plus précises, n'hésitez pas à reposer votre question dans la rubrique "commentaires" du modèle tricoté. Bon tricot!

Elisabeth Bjerke 13.06.2021 - 22:23:

Drops 195-92 Golden Feary, str M. Har problem med å forstå mønster A3. Begynner med 18 m x 22 sporter men et stykke opp blir første masken rykket inn og første omgang har 9 v og 5 r. Skal det felles igjennom omgangen? Etter 37 omganger til, skjer det samme enda en gang til, starten rykkes inn.

DROPS Design 14.06.2021 - 07:33:

Hei Elisabet. Tipper det er DROPS 195-23 og Golden Fairy Cardigan du strikker. Du strikker nå bærestykket og skal nå felle masker, samtidig som du strikker etter diagram. Du har i str. M 371 masker på pinnen og når du skal felle 1. gang som er på rad 16. rad, feller du 2 masker hver gang du strikker A.3B (som er 20 ganger, ikke 22 ganger. 2 x 20 = 40 masker felt) = 331 masker på pinnen. Etter at du har felt på rad 37 (2 masker x 20 rapporter) har du 291 masker på pinnen. mvh DROPS design

Arlene Kaufman 12.06.2021 - 04:47:

I am attempting River Ripples, 210-33. I am having trouble with chart A.1. Not all of the symbols are listed in the legend. There is a bold diagonal line covering two squares that doesn’t seem to be listed. Can you tell me what that symbol means?

DROPS Design 14.06.2021 - 09:11:

Dear Mrs Kaufman, in this pattern, the bold diagonal line in A.1 is the 9th symbol in diagram key, ie: knit 2 stitches together (from RS as well as from WS). Happy knitting!

Merethe Andersen 06.06.2021 - 20:52:

Elefanthus Drops 214-73 Jeg har strikket frem og tilbage i patentstrik og er nået til at slå 18 m op til hals midt foran og skal nu strikke rundt på rundpind står der. Skal alle omgangene nu strikkes patent med at stikke ned i forrige række eller skal hver anden omgang være uden nedstik i forrige række? Eller hvad?

DROPS Design 07.06.2021 - 08:24:

Hei Merethe. Du fortsetter å strikke A.1 som før (1 omgang der det strikkes i masken under og 2 vrang, neste omgang strikkes det 1 rett og 2 vrang). mvh DROPS design

Kirsten Dorthe Albæk 03.06.2021 - 18:07:

Er begyndt på Sparrow Song 223-11 ogfostår ikke diagram A2 linje 19 forstår det ikke 1 vrang 2vrang sammen1 vrang og ? 2 omslag ? 4 vrang på næste omgang kan jeg ikke forstå 3 vrang 3 ret hvordan får jeg de opslagene strikket som en ret ? håber I kan hjælpe med forståelsen med venlig hilsen Kirsten Dorthe Albæk

DROPS Design 07.06.2021 - 08:08:

Hei Kirsten. På hver side av "midtmasken"/rettmasken på omgang 19 er det et 0 symbol, det forteller at du skal gjøre et kast. På rad 19 (i str. S_M_L) strikker du 1 vrang, 2 vrang sammen, 1 vrang (dette blir 3 vrang på neste omgang). Så lager du 1 kast, 1 rett og 1 kast (dette blir 3 rett masker på neste omgang). Deretter strikker du 4 vrang (4 vrang på neste omgang). mvh DROPS design

Lisianne RICHARD 03.06.2021 - 17:23:

Bonjour, que veut dire A1 au dessus des 5 mailles suivantes modèle 186-19 merci de bien vouloir me répondre

DROPS Design 04.06.2021 - 07:21:

Bonjour Mme Richard, cela signifie que les 5 mailles suivantes doivent être tricotées en suivant A.1. Bon tricot!

Jennifer 23.05.2021 - 05:43:

Hello, This is the first time I have attempted working on round needles for Drops 57-18. Unfortunately, I cannot follow the diagram given regardless of explanation for the large size. I stitches over. As I am keen to try this different method of both reading and knitting patterns I would appreciate your help. Cheers.

DROPS Design 25.05.2021 - 10:29:

Dear Jennifer, in L there are 178 sts on needle and y ou work: 27 sts reversed stocking st (=purl all these sts from RS), diagram M.1 (reading from the right towards the left, ie on 1st row: P8, K13, P6, K8), 54 sts stocking st (= knit all these sts from RS), diagram M.1 (read now from the left towards the right = K8, P6, K13, P8), 27 sts reversed stocking stitch. Hope this helps. Happy knitting!

Ariela Cohen 21.05.2021 - 19:49:

Hi i am trying to knit according to a pattern DROPS design: Pattern no z-760. i dont understand the instructions not in english and not the hebrew. maybe someone can translate the text to simple english or maybe only few rows and then i will understand the rest. thanxs ariela

DROPS Design 25.05.2021 - 10:25:

Dear Mrs Cohen, this lesson explains how to read diagram, in this pattern diagrams are worked back and forth, read from the right towards the left from RS and from the left towards the right from WS, ie A.1a = P3, K1, P3, K1 on row 1 from RS and P1, K3, P1, K3 on row 2 from WS, this might help. For any individual assistance, please contact the store where you bought the yarn, they will help you even per mail or telephone. Happy knitting!

Trudie Tucker 19.05.2021 - 11:29:

I am trying for the first time to knit a top to bottom design, design 213.1, I am really lost, I cast on 114 sts, and then the yoke, work A.1 (=6 stiches) in the round over all stiches (=19 times in width) and then all of a sudden I must have 380 stiches, where does all those other stiches come from. sorry for this but I really want this sweater. TIA

DROPS Design 19.05.2021 - 15:59:

Dear Mrs Tucker, in this pattern you will increase in each A.1 when working the diagram, ie you start with 6 sts in each A.1 x 19 times and increase as shown in the diagram to finish with 20 sts in each A.1 x 19 times in the round = 380 sts. Hope this will help. Happy knitting!

Suzi Atkinson 13.05.2021 - 18:31:

Using butterfly. Black vertical line is confusing. "no stitch" but several rows above it is a stitch. How do I do this? Thanks. DROPS 159-1

Dora 12.05.2021 - 06:16:

P3 sts, pass the first st over the 2 last sts, pass the second st over the last st Is this means PSSO THANK YOU IN ADVANCE

Janine Söderhjelm 06.05.2021 - 12:43:

Hej förstår inte mönsterstickningen :l 3 ”Nästa varv stickas .... sen sticka A.1A .... jag hur mönstervarven följer på varandra - är det vartannat\r\nvarv, eller vart tredje. Går det att få en tydligare beskrivning mönstervarven och hur de ligger är jag tacksam. Hälsningar janine

DROPS Design 07.05.2021 - 09:29:

Hej Janine, skrive dit spørgsmål ind under selve opskriften, så bliver det lettere for os at svare. Husk at skrive hvilken størrelse du strikker og hvor langt du er kommet i opskrften.

Ingrid Jensen 05.05.2021 - 22:46:

Jeg skal til at strikke Summer Leaves top. Jeg vil gerne lave den uden knapper i ryggen og vil gerne vide om jeg ikke kan strikke hele toppen på rundpind og derfor kun bruger 1. linje af bladmønsteret, og ikke 2. linje som normalt skulle strikkes som vrangpind? Hilsen Ingrid

DROPS Design 07.05.2021 - 09:27:

Hej Ingrid, Du kan strikke rundt, du er nødt til at strikke alle pinde i diagrammet for at få mønsteret og da strikkes 2.pind også fra retsiden :)

Lynne 03.05.2021 - 10:39:

Regarding my previous question - just found A.x and A.y!

Gunnel Crona 03.05.2021 - 10:06:

Stickar tröja19-16 Tvekar var jag ska börja på M2 och M3.Gäller pilen endast M1.Stickar storlek S

DROPS Design 07.05.2021 - 09:28:

Skriv dit spørgsmål ind under selve opskriften, så kan vi se hvilke diagrammer du mener og det bliver lettere for os at svare :)

Lynne 01.05.2021 - 12:30:

Hi I’m knitting the dots and drops jacket and have just separated for the body and sleeves. Pattern refers to A.x and A.y and I do t know what this means and can’t find a reference to them anywhere to explain. Please could you help? Thank you

DROPS Design 03.05.2021 - 10:38:

Dear Lynne, in the diagrams A.3 and A.4 in this pattern you will see some marks on the right side of A.3 (= A.x) and A.4 (= A.y), ie the last 12 rows in the diagrams. Happy knitting!