Red Nose Jumper Kids by DROPS Design

Gebreide trui voor kinderen in DROPS Nepal. Het werk wordt gebreid met een rendiermotief. Maten 2 - 12 jaar. Thema: Kerst

DROPS Design: Patroon nr. ne-026-bn
Garengroep C of A + A
-------------------------------------------------------

Maten: 2 - 3/4 - 5/6 - 7/8 - 9/10 - 11/12 jaar
De maten komen overeen met ongeveer de hoogte van het kind in cm:
92 - 98/104 - 110/116 - 122/128 - 134/140 - 146/152
Materiaal:
DROPS NEPAL van garnstudio (behoort tot garengroep C)
200-250-250-300-350-400 g kleur 3620, rood
(U heeft 50-50-50-50-50-50 g extra nodig van kleur 3620 rood, als u het rendier niet op de achterkant breit)
50-50-50-100-100-100 g kleur 6314, denimblauw
50-50-50-50-50-50 g kleur 0206, lichtbeige
50-50-50-50-50-50 g kleur 0612, bruin
50-50-50-50-50-50 g kleur 0300, beige
50-50-50-50-50-50 g kleur 2923, oker

-------------------------------------------------------
BENODIGDHEDEN VOOR HET WERK:

STEKENVERHOUDING:
17 steken in de breedte en 22 naalden in de hoogte met tricotsteek = 10 x 10 cm.

NAALDEN:
DROPS NAALDEN ZONDER KNOP MAAT 5 MM.
DROPS RONDBREINAALD 5 MM: lengte 40 cm en 80 cm voor tricotsteek.
DROPS NAALDEN ZONDER KNOP MAAT 4 MM.
DROPS RONDBREINAALD 4 MM: lengte 40 cm en 80 cm voor de boordsteek.
De naalddikte is slechts een richtlijn. Als u te veel steken heeft op 10 cm, ga dan verder met een grotere naald. Als u te weinig steken heeft op 10 cm, ga dan verder met een kleinere naald.

DROPS HAAKNAALD 4 MM – voor de halsketting op het rendier.

ACCESSOIRES: Een klein rood decoratief hart van ongeveer 2 cm in diameter of iets vergelijkbaars wat u kunt gebruiken voor de halsketting op het rendier (het moet een gaatje hebben om de toer van lossen door te rijgen).

DROPS Nepal uni colour DROPS Nepal uni colour 2.65 € /50g
Wolplein.nl
Bestel
DROPS Nepal mix DROPS Nepal mix 2.80 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 23.85€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

UITLEG VOOR HET PATROON:

-------------------------------------------------------

RIBBEL/RIBBELSTEEK (heen en weer gebreid):
1 ribbel = 2 naalden recht.
1 kantsteek in ribbelsteek = brei de steek op zowel de goede als de verkeerde kant recht

PATROON:
Zie telpatronen A.1 en A.2.
Het rendier wordt in tricotsteek gebreid.
Om lange draden op de achterkant van het werk te voorkomen als u in patroon breit, kunt u met 3/5 bollen breien. Met andere woorden, brei met 1 bol van denimblauw/rood op elke kant van het rendier en met 1 bol van bruin/beige/lichtbeige in het midden van de trui (dus A.1/A.2). Om gaatjes te voorkomen bij het wisselen van kleur, draait u de draden samen bij het wisselen van kleur.

TIP VOOR HET MEERDEREN (voor midden onder de mouw):
Begin 1 steek voor de markeerdraad, maak 1 omslag, brei 2 recht (de markeerdraad zit tussen deze 2 steken), maak 1 omslag. Brei op de volgende naald de omslagen gedraaid recht om gaatjes te voorkomen. Brei dan de nieuwe steken in tricotsteek.

-------------------------------------------------------

BEGIN HET WERK HIER:

-------------------------------------------------------

TRUI - KORTE SAMENVATTING VAN HET WERK:
De voor- en achterpanden worden heen en weer gebreid met de rondbreinaald (met of zonder een rendier op het achterpand). De delen worden apart gebreid, van onder naar boven. De mouwen worden in de rondte gebreid met breinaalden zonder knop / korte rondbreinaald, van onder naar boven.

ACHTERPAND MET RENDIER:
Zet 54-58-62-66-70-74 steken op (inclusief 1 kantsteek aan elke kant) met rondbreinaald 4 mm en denimblauw. Brei 1 naald averecht (= verkeerde kant). De volgende naald wordt als volgt gebreid aan de goede kant: 1 kantsteek in RIBBELSTEEK – lees beschrijving hierboven, * 2 recht, 2 averecht * brei van *-* tot er 1 steek over is op de naald, eindig met 1 kantsteek in ribbelsteek. Ga verder met deze boordsteek voor 2-2-2-3-3-3 cm – pas zo aan dat de volgende naald aan de goede kant is.
Ga verder met rondbreinaald 5 mm. Brei 10-12-14-16-20-24 naalden tricotsteek met 1 kantsteek in ribbelsteek aan elke kant. DENK OM DE STEKENVERHOUDING!
Ga verder met rood en brei de volgende naald als volgt aan de goede kant: Brei 1 kantsteek in ribbelsteek, 13-15-17-19-21-23 steken in tricotsteek, brei A.1 (= 26 steken) – lees PATROON, brei 13-15-17-19-21-23 steken in tricotsteek en eindig met 1 kantsteek in ribbelsteek.
Ga verder met dit patroon. Als het werk 21-23-26-29-32-35 cm meet, kant dan 1 steek af op het begin van de volgende 2 naalden voor de armsgaten = 52-56-60-64-68-72 steken. Ga verder met tricotsteek en A.1. Als A.1 klaar is, ga dan verder met rood over alle steken. Als het werk 31-34-38-42-46-50 cm meet, kant dan de middelste 18-20-22-24-24-26 steken voor de hals af en elk schouder wordt apart verder gebreid. Kant dan 1 steek af op de volgende naald vanaf de hals = 16-17-18-19-21-22 steken over op de schouder. Brei verder tot het werk 32-35-39-43-47-51 cm meet – pas zo aan dat de volgende naald aan de verkeerde kant wordt gebreid. Brei 1 naald recht aan de verkeerde kant, 1 naald recht aan de goede kant en 1 naald recht aan de verkeerde kant. Kant af met recht aan de goede kant. Brei de andere schouder op dezelfde manier. De trui meet ongeveer 33-36-40-44-48-52 cm vanaf de schouder naar beneden.

ACHTERPAND ZONDER RENDIER:
Zet 54-58-62-66-70-74 steken op (inclusief 1 kantsteek aan elke kant) met rondbreinaald 4 mm en denimblauw. Brei 1 naald averecht (= verkeerde kant). De volgende naald wordt als volgt gebreid aan de goede kant: 1 kantsteek in RIBBELSTEEK – lees beschrijving hierboven, * 2 recht, 2 averecht * brei van *-* tot er 1 steek over is op de naald en eindig met 1 kantsteek in ribbelsteek. Ga verder met deze boordsteek voor 2-2-2-3-3-3 cm – pas zo aan dat de volgende naald aan de goede kant is.
Ga verder met rondbreinaald 5 mm. Brei 10-12-14-16-20-24 naalden tricotsteek met 1 kantsteek in ribbelsteek aan elke kant. DENK OM DE STEKENVERHOUDING!
Ga verder met rood en ga verder met tricotsteek en 1 kantsteek in ribbelsteek aan elke kant. Als het werk 21-23-26-29-32-35 cm meet, kant dan 1 steek af op het begin van de volgende 2 naalden voor de armsgaten = 52-56-60-64-68-72 steken. Ga verder met tricotsteek en 1 kantsteek in ribbelsteek aan elke kant. Als het werk 31-34-38-42-46-50 cm meet, kant dan de middelste 18-20-22-24-24-26 steken voor de hals af en elk schouder wordt apart verder gebreid. Kant dan 1 steek af op de volgende naald vanaf de hals = 16-17-18-19-21-22 steken over op schouder. Brei verder tot het werk 32-35-39-43-47-51 cm meet – pas zo aan dat de volgende naald aan de verkeerde kant wordt gebreid. Brei 1 naald recht aan de verkeerde kant, 1 naald recht aan de goede kant en 1 naald recht aan de verkeerde kant. Kant af met recht aan de goede kant. Brei de andere schouder op dezelfde manier. De trui meet ongeveer 33-36-40-44-48-52 cm vanaf de schouder naar beneden.

VOORPAND:
Zet 54-58-62-66-70-74 steken op (inclusief 1 kantsteek aan elke kant) met rondbreinaald 4 mm en denimblauw. Brei 1 naald averecht (= verkeerde kant). De volgende naald wordt als volgt gebreid aan de goede kant: 1 kantsteek in RIBBELSTEEK – lees beschrijving hierboven, * 2 recht, 2 averecht * brei van *-* tot er 1 steek over is op de naald en eindig met 1 kantsteek in ribbelsteek. Ga verder met deze boordsteek voor 2-2-2-3-3-3 cm – pas zo aan dat de volgende naald aan de goede kant is.
Ga verder met rondbreinaald 5 mm. Brei 2-4-6-8-12-16 naalden tricotsteek met 1 kantsteek in ribbelsteek aan elke kant. DENK OM DE STEKENVERHOUDING!
De volgende naald wordt met denimblauw gebreid als volgt aan de goede kant: Brei 1 kantsteek in ribbelsteek, 11-13-15-17-19-21 steken in tricotsteek, brei A.2 (= 30 steken) – lees PATROON, brei 11-13-15-17-19-21 steken in tricotsteek en eindig met 1 kantsteek in ribbelsteek.
Ga verder met dit patroon. Als de naald met een pijl in A.2 is gebreid wissel dan van achtergrondkleur van denimblauw naar rood. Ga verder met het patroon op dezelfde manier met 1 kantsteek in ribbelsteek aan elke kant.
Als het werk 21-23-26-29-32-35 cm meet kant dan 1 steek af op het begin van de volgende 2 naalden voor de armsgaten = 52-56-60-64-68-72 steken. Ga verder met tricotsteek en A.2. Als A.2 klaar is, ga dan verder met rood over alle steken. Plaats TEGELIJKERTIJD als het werk 30-31-35-38-42-45 cm meet, de middelste 14-16-16-18-18-18 steken op 1 hulpdraad voor de hals en brei elk schouder apart verder. Kant dan af voor de hals op het begin van elke naald vanaf de hals als volgt: Kant 1 keer 2 steken af en 1-1-2-2-2-3 keer 1 steek = 16-17-18-19-21-22 steken over op de schouder. Ga verder tot het werk 32-35-39-43-47-51 cm meet – pas zo aan dat de volgende naald aan de verkeerde kant wordt gebreid. Brei 1 naald recht aan de verkeerde kant, 1 naald recht aan de goede kant en 1 naald recht aan de verkeerde kant. Kant af met recht aan de goede kant. Brei de andere schouder op dezelfde manier. De trui meet ongeveer 33-36-40-44-48-52 cm vanaf de schouder naar beneden.

MOUW:
Zet 28-28-32-32-32-36 steken op met breinaalden zonder knop maat 4 mm en rood. Brei 1 naald recht. Brei dan 2-2-2-3-3-3 cm boordsteek in de rondte (= 2 recht / 2 averecht). Ga verder met breinaalden zonder knop maat 5 mm. Voeg 1 markeerdraad in op het begin van de naald (= midden onder de mouw). De markeerdraad wordt even later gebruikt bij het meerderen onder de mouw. Brei in tricotsteek in de rondte. Als het werk 6-6-6-6-8-8 cm meet, meerder dan 2 steken midden onder de mouw – lees TIP VOOR HET MEERDEREN. Meerder zo iedere 3½-3-3½-3½-3-3½ cm in totaal 6-8-8-9-11-11 keer = 40-44-48-50-54-58 steken. Brei verder tot het werk 26-30-34-38-42-46 cm meet (of tot de gewenste lengte). Kant dan losjes af. Brei de andere mouw op dezelfde manier.

AFWERKING:
Naai de schoudernaden samen aan de binnenkant van de afkantrand. Naai de zijnaden dicht aan de binnenkant van de 1 kantsteek aan elke kant. Naai de mouwen in de trui.

HALS:
Neem aan de goede kant ongeveer 46 tot 66 steken op rondom de hals (inclusief de steken op de hulpdraad aan de voorkant) met korte rondbreinaald 4 mm en rood. Brei 1 naald recht terwijl u verdeeld op de naald meerdert naar 56-60-64-72-72-76 steken. Brei boordsteek in de rondte (= 2 recht / 2 averecht) voor ongeveer 3-3-3-3-4-4 cm. Kant dan losjes af met recht boven recht en averecht boven averecht.

HAIR:
Hecht 3 franjes aan zowel de voor- als achterkant van het hoofd.
1 franje = knip 2 draden van bruin af, elk ongeveer 5-6 cm. Leg de draden samen en haal ze om een steek op de bovenkant van het hoofd van het rendier, tussen het beige op het hoofd en het bruin op de geweien - midden van hoofd. Zet vast met een dubbele knoop. Hecht een andere franje aan elke kant van de middelste franje – zie foto.

OGEN:
Maak 2 knopen met bruin voor de ogen als volgt: 1 knoop: Knip 1 draad van ongeveer 40 cm. Maak 5 knopen om een naald van 5 mm - zie telpatroon A.3 (dus maak 4 LOSSE knopen, maak nog 1 knoop en trek de draad aan op deze knoop = 1 knoop). Plaats de knopen op de voorkant van het hoofd van het rendier, net boven het lichtbeige deel - zie foto. Haal het draad-einde door het kledingstuk aan elke kant van een steek en knoop ze vast op de achterkant

NEUS:
Maak een pompom met rood, ongeveer 5-6 cm in diameter. Hecht de pompom aan de voorkant van het hooft van het rendier in het midden van het lichtbeige deel.

HALSKETTING ACHTERKANT (voor het achterpand met het rendier):
Haak een toer van lossen van ongeveer 7 cm met haaknaald 4 mm en oker. Plaats de halsketting over de hals van het rendier op het achterpand. Hecht de draadeinden af aan de verkeerde kant van het kledingstuk.

HALSKETTING VOORKANT:
Haak een toer van lossen van ongeveer 10-12 cm met haaknaald 4 mm en oker. Rijg een rood hart, of iets vergelijkbaars, op de toer van lossen en zet er een knoop in zodat het hart in het midden van de toer blijft. Plaats de halsketting over de hals van het rendier op het voorpand. Hecht het draadeinde af op de verkeerde kant van het kledingstuk.

Telpatroon

= rood
= denimblauw
= bruin
= beige
= lichtbeige
= als de naald met een pijl in A.2 gereid is, wissel dan van achtergrondkleur van denimblauw naar rood

Heeft u hulp nodig voor dit patroon?

Bedankt dat u een patroon van DROPS Design kiest. We zijn er trots op dat we patronen aanbieden die correct en makkelijk te volgen zijn. Alle patronen zijn uit het Noors vertaald en u kunt altijd het origineel patroon controleren (DROPS Children 32-18) voor de afmetingen en de berekiningen.

Opmerkingen / Vragen (3)

Marta 03.12.2019 - 20:18:

Como se haría con dos agujas en vez de agujas circulares ME PODEIS AYUDAR patrón 18 meses Jersei del reno

DROPS Design 10.12.2019 kl. 00:16:

Hola Marta. Puedes leer nuestra lección sobre cómo adaptar un modelo trabajado con agujas circulares a agujas rectas: https://www.garnstudio.com/lesson.php?id=13&cid=23

Martine Degryse 02.11.2019 - 18:01:

Is het ook mogelijk om patronen te bekomen voor het breien met de machine ?

DROPS Design 05.11.2019 kl. 10:19:

Dag Martine,

Helaas hebben we alleen patronen voor breien met de hand.

Michele 16.09.2019 - 14:33:

I bought 2 different yarns for two jumpers following the suggestions given earlier in the year. You have only given the instructions for using Nepal and I would like to check the needle size for using Air and also hope the instructions remain the same.

DROPS Design 16.09.2019 kl. 15:25:

Dear Michele, both Nepal and Air belong to yarn group C so that you should get the same knitting tension with both yarns - you'll find all yarn alternatives suggested in the DROPS-Along here. Happy knitting!

Laat een opmerking achter voor DROPS Children 32-18