DROPS / 194 / 38

Red Nose Jumper by DROPS Design

Gebreide trui in DROPS Nepal. Het werk wordt van boven naar beneden gebreid met raglan en rendiermotief. Maten S - XXXL. Thema: kerst.

DROPS Design: Patroon nr. ne-275
Garengroep C of A + A
-------------------------------------------------------

400-400-450-500-550-600 g kleur 3620, rood
(u heeft 50 g extra nodig in kleur 3620 rood als u gen rendier op de achterkant wilt breien)
100-150-150-150-150-200 g kleur 0100, naturel
50-50-50-50-50-50 g kleur 0206, lichtbeige
50-50-50-50-50-50 g kleur 0300, beige
50-50-50-50-50-50 g kleur 0612, bruin
50-50-50-50-50-50 g kleur 2923, oker

STEKENVERHOUDING:
16 steken in de breedte en 20 naalden in de hoogte met tricotsteek = 10 x 10 cm.

NAALDEN:
DROPS RONDBREINAALD 5.5 MM: lengte 60 cm of 80 cm.
DROPS RONDBREINAALD 4.5 MM: lengte 40 en 60 cm of 80 cm voor de boordsteek.
De naalddikte is slechts een richtlijn. Als u te veel steken heeft op 10 cm, ga dan verder met een grotere naald. Als u te weinig steken heeft op 10 cm, ga dan verder met een kleinere naald.

DROPS HAAKNAALD 4 MM – voor de ketting van het rendier

ACCESSOIRES:
Een klein decoratief hart, ongeveer 2 cm in diameter of iets vergelijkbaars dat u kunt gebruiken, op het rendier (het moet een gaatje hebben waar u een toer van lossen door kunt rijgen).

DROPS Nepal mix DROPS Nepal mix 1.95 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 25.90€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

UITLEG VOOR HET PATROON:

-------------------------------------------------------

Zie telpatronen A.1 tot A.3. Telpatroon A.3 laat een knoop zien (= ogen en sneeuwvlokken).
Telpatronen A.1 en A.2 (rendier): Het hele telpatroon wordt in tricotsteek gebreid. Brei met 3/5 bollen om lange draden op de verkeerde kant te voorkomen. Met andere woorden, brei met 1 bol rood/naturel op elke kant van de trui en 1 bol in patroonkleur in het midden. LET OP: Om gaatjes te voorkomen bij het wisselen van kleuren, draait u de draden samen.

TIP VOOR HET MEERDEREN (voor de raglan):
Alle meerderingen worden aan de goede kant gebreid!
Brei 1 kantsteek in ribbelsteek, 1 recht, 1 omslag, brei tot er 2 steken over zijn, 1 omslag, 1 recht, 1 kantsteek in ribbelsteek. Brei op de volgende naald, de omslag gedraaid averecht om gaatjes te voorkomen. Brei dan de nieuwe steken in tricotsteek.

TIP VOOR HET MINDEREN (voor de mouwen):
Alle minderingen worden aan de goede kant gebreid!
Minder als volgt na de 1 kantsteek: 1 steek recht afhalen, 1 recht en haal de afgehaalde steek over de gebreide steek.
Minder als volgt voor de 1 kantsteek: Begin 2 steken voor de kantsteek en brei 2 recht samen.

-------------------------------------------------------

BEGIN HET WERK HIER:

-------------------------------------------------------

TRUI - KORTE SAMENVATTING VAN HET WERK:
Het werk wordt heen en weer gebreid met rondbreinaald, van boven naar beneden. De voor- en achterpanden (met of zonder een rendier op het achterpand) en de mouwen worden apart heen en weer gebreid. Dit maakt het makkelijker om het patroon te breien. Dan worden de delen samengenaaid, steek voor steek over de raglan-meerderingen en zijkanten. De hals wordt in de rondte gebreid en de trui wordt op het einde gedecoreerd met een neus, ogen, haar, sneeuwvlokken en een ketting.

VOORPAND:
Zet 28-30-32-34-36-38 steken op (inclusief 1 kantsteek in ribbelsteek aan elke kant) met rondbreinaald 5.5 mm en rood. Brei 1 naald averecht aan de verkeerde kant. Brei dan tricotsteek met 1 kantsteek in RIBBELSTEEK - lees beschrijving hierboven, aan elke kant. Meerder tegelijkertijd, op de eerste naald aan de goede kant 1 steek aan elke kant voor de raglan - lees TIP VOOR HET MEERDEREN. Meerder zo iedere 2e naald in totaal 20-21-23-25-27-29 keer = 68-72-78-84-90-96 steken. DENK OM DE STEKENVERHOUDING! TEGELIJKERTIJD als u 7-7-8-9-10-10 keer aan elke kant heeft gemeerderd en er zijn 42-44-48-52-56-58 steken op de naald, breit u in patroon als volgt: 1 kantsteek in ribbelsteek, 1 recht, 1 omslag (= meerdering), brei 0-1-3-5-7-8 steken recht, brei A.1A (= 38 steken) - lees PATROON hierboven, brei 0-1-3-5-7-8 steken recht, 1 omslag (= meerdering), 1 recht en 1 kantsteek in ribbelsteek = 44-46-50-54-58-60 steken. Als alle meerderingen voor de raglan klaar zijn, meet het werk ongeveer 20-21-23-25-27-29 cm. Zet aan het einde van de volgende 2 naalden 4-5-5-5-7-9 steken op voor het armsgat aan elke kant van het werk = 76-82-88-94-104-114 steken. HET WERK WORDT NU VANAF HIER GEMETEN!
Ga verder met tricotsteek, patroon en 1 kantsteek in ribbelsteek aan elke kant. Als A.1A klaar is, brei dan A.1B over A.1A. Op de naald met een pijl in A.1B wisselt u van achtergrondkleur naar naturel in plaats van rood en het patroon wordt nu gebreid over 42 steken. Als A.1B klaar is in de hoogte ga dan verder met naturel, tricotsteek en 1 kantsteek in ribbelsteek aan elke kant tot het werk 25-25-25-25-25-25 cm meet. Meerder nu 16-18-20-22-24-26 steken verdeeld op de naald = 92-100-108-116-128-140 steken. Ga verder met rondbreinaald 4.5 mm en brei boordsteek als volgt aan de goede kant: 1 kantsteek in ribbelsteek, (2 recht, 2 averecht) tot er 3 steken over zijn op de naald, 2 recht en 1 kantsteek in ribbelsteek. Ga zo verder tot de boordsteek 6 cm meet. Kant af met recht boven recht en averecht boven averecht. Het voorpand meet 51-52-54-56-58-60 cm vanaf de hals naar beneden. Knip en hecht de draad af.

ACHTERPAND – MET RENDIER:
Zet op en brei op dezelfde manier als het voorpand, maar brei patroon A.2A in plaats van A.1A en patroon A.2B in plaats van A.1B. Als A.2B klaar is in de hoogte, ga dan verder met naturel, tricotsteek en 1 kantsteek in ribbelsteek aan elke kant tot het werk 25-25-25-25-25-25 cm meet – pas aan zodat het overeenkomt met het voorpand. Meerder nu 16-18-20-22-24-26 steken verdeeld op de naald = 92-100-108-116-128-140 steken. Ga verder met rondbreinaald 4.5 mm en brei boordsteek als volgt aan de goede kant: 1 kantsteek in ribbelsteek, (2 averecht, 2 recht) tot er 3 steken over zijn op de naald, 2 averecht en 1 kantsteek in ribbelsteek. Ga zo verder tot de boordsteek 6 cm meet. Kant af met recht boven recht en averecht boven averecht. Het achterpand meet 51-52-54-56-58-60 cm vanaf de hals naar beneden. Knip en hecht de draad af.

ACHTERPAND - ZONDER RENDIER:
Zet 28-30-32-34-36-38 steken op (inclusief 1 kantsteek in ribbelsteek aan elke kant) met rondbreinaald 5.5 mm en rood. Brei 1 naald averecht aan de verkeerde kant. Brei dan tricotsteek met 1 kantsteek in ribbelsteek aan elke kant. Meerder tegelijkertijd op de eerste naald aan de goede kant 1 steek aan elke kant voor de raglan - denk om TIP VOOR HET MEERDEREN. Meerder zo iedere 2e naald in totaal 20-21-23-25-27-29 keer = 68-72-78-84-90-96 steken. Als alle meerderingen voor de raglan klaar zijn, meet het werk ongeveer 20-21-23-25-27-29 cm. Zet aan het einde van de volgende 2 naalden 4-5-5-5-7-9 steken op voor het armsgat aan elke kant van het werk = 76-82-88-94-104-114 steken. HET WERK WORDT NU VANAF HIER GEMETEN! Ga verder met tricotsteek en 1 kantsteek in ribbelsteek aan elke kant. Als het werk 18-17-16-15-14-12 cm meet – pas aan tot na het wisselen van de achtergrondkleur op het voorpand, ga dan verder met naturel tot de gewenste lengte. Als het werk 25-25-25-25-25-25 cm meet – pas aan zodat het overeenkomt met het voorpand, meerder dan16-18-20-22-24-26 steken verdeeld op de naald = 92-100-108-116-128-140 steken. Ga verder met rondbreinaald 4.5 mm en brei boordsteek als volgt aan de goede kant: 1 kantsteek in ribbelsteek, (2 recht, 2 averecht) tot er 3 steken over zijn op de naald, brei 2 recht en 1 kantsteek in ribbelsteek. Ga zo verder tot de boordsteek 6 cm meet. Kant af met recht boven recht en averecht boven averecht. Het achterpand meet 51-52-54-56-58-60 cm vanaf de hals naar beneden. Knip en hecht de draad af.

MOUW:
Zet 14 steken op (inclusief 1 kantsteek aan elke kant) met rondbreinaald 5.5 mm en rood. Brei 1 naald averecht aan de verkeerde kant. Brei dan tricotsteek met 1 kantsteek in ribbelsteek aan elke kant. Meerder TEGELIJKERTIJD op de eerste naald aan de goede kant 1 steek aan elke kant - denk om TIP VOOR HET MEERDEREN. Meerder zo iedere 2e naald in totaal 19-21-23-24-24-25 keer = 52-56-60-62-62-64 steken. Brei verder met tricotsteek tot de mouw 20-21-23-25-27-29 cm meet. Zet nu 4-5-5-5-7-9 nieuwe steken op voor het armsgat aan het einde van de volgende 2 naalden = 60-66-70-72-76-82 steken. HET WERK WORDT NU VANAF HIER GEMETEN! Ga verder met tricotsteek en 1 kantsteek in ribbelsteek aan elke kant. Als het werk 4 cm meet, minder dan 1 steek aan elke kant - lees TIP VOOR HET MINDEREN. Minder zo iedere 2-2-2-1-1-1 cm 4-13-15-7-12-14 keer en dan iedere 3-3-3-2-2-2 cm 9-2-1-10-6-6 keer = 34-36-38-38-40-42 steken. Brei verder tot de mouw 40-39-38-36-34-33 cm meet. Meerder nu 4-6-4-4-6-8 steken verdeeld op de naald = 38-42-42-42-46-50 steken. Ga verder met rondbreinaald 4.5 mm en brei boordsteek als volgt aan de goede kant: 1 kantsteek in ribbelsteek, (2 recht, 2 averecht) tot er 1 steek over is op de naald, 1 kantsteek in ribbelsteek. Ga zo verder tot de boordsteek 4 cm meet. Kant af met recht boven recht en averecht boven averecht - zorg ervoor dat de afkantrand niet strak is. Brei de andere mouw op dezelfde manier.

AFWERKING:
Naai de mouwen aan de voor- en achterpanden - naai aan de binnenkant van de 1 kantsteek in ribbelsteek. LET OP! Zorg ervoor dat de naad niet strak is! Naai de mouw- en zijnaden in een keer dicht, aan de binnenkant van de 1 kantsteek. Naai de opening onder de mouwen dicht.

HALS:
Neem aan de goede kant 1 steek op in elke steek (maar niet in de kantsteken op de zijkanten van de delen) met korte rondbreinaald 4.5 mm en rood = 76-80-84-88-92-96 steken. Brei 1 naald recht terwijl u 4 steken verdeeld op de naald meerdert = 80-84-88-92-96-100 steken. Brei boordsteek (2 recht, 2 averecht) voor 4 cm. Kant af met recht boven recht en averecht boven averecht - zorg ervoor dat de afkantrand niet strak is.

NEUS:
Maak een pompom met rood van ongeveer 7 cm in diameter. Vorm de pompom in een ovaal, zodat het ongeveer 7 bij 5 cm is; denk erom dat u 2 draden overhoudt om de pompom mee aan te hechten. Plaats de pompom op de voorkant van het hoofd van het rendier, niet ietsje boven het midden van het lichtbeige deel – zie foto. Rijg het draadeinde door het kledingstuk aan elke kant van een steek en knoop samen op de verkeerde kant.

OGEN:
Maak 2 knopen met bruin voor de ogen als volgt: 1 knoop: Knip 1 draad van ongeveer 40 cm. Maak 5 knopen om een naald van 5 mm - zie telpatroon A.3 (dus maak 4 LOSSE knopen, dan nog 1 knoop en trek de draad aan op deze knoop = 1 knoop). Plaats de knoop op de voorkant van het hoofd van het rendier, net boven het lichtbeige deel - zie foto. Rijg het draadeinde door het kledingstuk aan elke kant van een steek en knoop samen op de verkeerde kant.

HAAR:
Hecht 4 franjes aan voor het haar, zowel op de voor- als achterkant van het hoofd.
1 franje = knip 2 draden bruin van ongeveer 5-6 cm. Leg de 2 draden samen, draai ze om een steek op de bovenkant van het hoofd, tussen het beige op het hoofd en het bruin op het gewei – op het midden van het hoofd zelf. Maak een dubbele knoop. Hecht de andere franjes op dezelfde manier aan – zie foto.

KETTING AAN DE VOORKANT:
Haak een toer van lossen van ongeveer 16-18 cm met haaknaald 4 mm en oker. Rijg een rood hart of iets vergelijkbaars op de toer van lossen en zet vast met een knoop, zodat het in het midden van de toer blijft. Plaats de ketting over de hals van het rendier op het voorpand. Hecht het draadeinde op de verkeerde kant van het kledingstuk af.

KETTING OP DE ACHTERKANT:
Haak een toer van lossen van ongeveer 15 cm met haaknaald 4mm en oker. Plaats de ketting over de hals van het rendier op het achterpand. Hecht het draadeinde op de verkeerde kant van het kledingstuk af.

SNEEUW:
Maak ongeveer 16 knopen met naturel voor de sneeuw. 1 knoop: Knip 1 draad van ongeveer 40 cm. Maak 4 knopen om naald 5.5 mm - zie A.3 (dus maak 3 LOSSE knopen, maak nog 1 knoop en trek de draad aan op deze knoop = 1 knoop). Plaats de sneeuwwolken op de bovenkant van de pas, dus 4 sneeuwvlokken op het voorpand, 5 sneeuwvlokken op het achterpand, 4 sneeuwvlokken op de linker mouw en 3 sneeuwvlokken op de rechter mouw. Rijg het draadeinde door het kledingstuk aan elke kant van een steek en knoop samen op de verkeerde kant.

= lichtbeige
= beige
= bruin
= als de naald met een pijl in het telpatroon in de hoogte is gebreid, wissel dan van achtergrondkleur van rood naar naturel

Heeft u hulp nodig voor dit patroon?

Bedankt dat u een patroon van DROPS Design kiest. We zijn er trots op dat we patronen aanbieden die correct en makkelijk te volgen zijn. Alle patronen zijn uit het Noors vertaald en u kunt altijd het origineel patroon controleren (DROPS 194-38) voor de afmetingen en de berekiningen.

Opmerkingen / Vragen (7)

Tora Christophersen 26.11.2019 - 22:00:

Jeg strikker 16 masker på 10 cm, men det bliver til 24 pinde i stedet for 20 pinde i højden, før jeg har strikket 10 cm. Kan I give mig vejledning til, hvordan/hvad jeg skal ændre, for at få opskriften til at passe?

DROPS Design 03.12.2019 kl. 14:04:

Hej Tora, Strikker du i DROPS Nepal? Du kan evt prøve at strikke med en pind som er et halvt nummer tykkere. Hvis det bliver et problem til den anden side, så prøve at strikke vrangpinden (eller den side du normalt strikker lidt strammere) med en tykkere pind. God fornøjelse!

Corinne 26.11.2019 - 11:10:

Merci de m'avoir rendu réponse ça va beaucoup m'aider. Cordialement Corinne

Corinne 25.11.2019 - 21:16:

Pour ce modèle est-ce que les aiguilles circulaires sont obligatoires Merci

DROPS Design 26.11.2019 kl. 09:38:

Bonjour Corinne, seul le col se tricotera en rond dans ce modèle; vous pouvez voir les différentes étapes de ce modèles sous le DROPS-Along Christmas 2018. Bon tricot!

Tora 24.11.2019 - 20:30:

Findes der et garnalternativ uden uld? Vil gerne strikke denne model til min datter, som ikke kan tåle uld.

DROPS Design 25.11.2019 kl. 08:13:

Hei Tora. Ja, du kan bruke garnet DROPS Paris (100% Bomull). Bare husk å sjekke at strikkefastheten din stemmer med oppskriften. Bruk vår garnkalkulator for å finne ut av garnmengden du må bruke. Den finner du til høyre for bildet/eller under bildet. God Fornøyelse!

Marianne 02.01.2019 - 09:51:

Er Nepal garn nu steget i pris mens jeg venter på svar. Øv øv.

Marianne Ancker 29.12.2018 - 21:23:

Hvor meget mere farve 0100, natur, skal jeg bestille hvis jeg vil forlænge den fra 62 cm til 75 cm str xxl

DROPS Design 04.01.2019 kl. 09:01:

Hei Marianne. Det er ca 14 cm med natur nederst på genseren, og du vil øke lengden med 13 cm, da kan du regne med at du trenger dobbelt så mye garn i natur. God fornøyelse

Naette19 14.12.2018 - 12:07:

"50 g en plus en coloris 3620 rouge si vous souhaitez tricoter un renne dans le dos " Ce n'est pas en moins puisque le renne est tricoté dans des coloris différent ? Ou 50 g en plus si on ne tricote pas le renne ? Merci pour votre réponse

DROPS Design 14.12.2018 kl. 12:41:

Bonjour Naette19, si vous ne tricotez pas le renne dans le dos, le dos commencera en naturel et continuera en rouge seulement (sans jacquard donc), il vous faudra alors 1 pelote en rouge en plus que si vous tricotez le jacquard dans le dos - merci pour votre retour, la correction va être faite. Bon tricot!

Laat een opmerking achter voor DROPS 194-38

Maud Dubuisson, Belgium

Christmas 2018

Dina Pirnay, Netherlands

Christmas 2018

@diewollecke.at, Austria

Zie meer