Red Nose Jumper Kids by DROPS Design

Strikket genser med reinsdyr til barn i DROPS Nepal. Størrelse 2 - 12 år. Tema: Jul.

Stikkord: dyr, gensere, jul,

DROPS Design: Modell ne-026-bn
Garngruppe C eller A + A
-------------------------------------------------------

Størrelse: 2 - 3/4 - 5/6 - 7/8 - 9/10 - 11/12 år
Størrelsen tilsvarer ca barnets høyde i cm:
92 - 98/104 - 110/116 - 122/128 - 134/140 - 146/152
Materialer:
DROPS NEPAL fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)
200-250-250-300-350-400 g farge 3620, rød
(du trenger 50-50-50-50-50-50 g ekstra med farge 3620, rød dersom du ikke strikker reinsdyr på ryggen)
50-50-50-100-100-100 g farge 6314, jeansblå
50-50-50-50-50-50 g farge 0206, lys beige
50-50-50-50-50-50 g farge 0612, mellombrun
50-50-50-50-50-50 g farge 0300, beige
50-50-50-50-50-50 g farge 2923, oker

-------------------------------------------------------
TILBEHØR TIL ARBEIDET:

STRIKKEFASTHET:
17 masker i bredden og 22 pinner i høyden med glattstrikk = 10 x 10 cm.

PINNER:
DROPS SETTPINNER NR 5.
DROPS RUNDPINNER NR 5: lengde på 40 cm og 80 cm til glattstrikk.
DROPS SETTPINNER NR 4.
DROPS RUNDPINNE NR 4: lengde på 40 cm og 80 cm til vrangbord.
Pinne nr er kun veiledende. Får du for mange masker på 10 cm, bytt til tykkere pinner. Får du for få masker på 10 cm, bytt til tynnere pinner.

DROPS HEKLENÅL NR 4 – til halskjede på reinsdyret.

TILBEHØR: Et lite rødt pyntehjerte på ca 2 cm i diameter eller liknende som kan brukes som smykkeanheng på reinsdyret (anhenget må ha et hull til å tre luftmaskeraden gjennom).

fra 16.25 kr /50g
DROPS Nepal uni colour DROPS Nepal uni colour 16.25 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Nepal mix DROPS Nepal mix 16.25 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 146.25kr. Les mer.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

RILLE (strikkes frem og tilbake):
1 rille = Strikk 2 pinner rett.
1 kantmaske i rille = strikk masken rett fra retten og rett fra vrangen

MØNSTER:
Se diagram A.1 og A.2.
Reinsdyret strikkes i glattstrikk.
For at man skal slippe lange trådsprang på vrangen av arbeidet når det strikkes fargemønster, strikkes det med 3 nøster. Dvs strikk med 1 nøste jeansblå/rød på hver side av reinsdyret og med 1 nøste mellombrun/beige/lys beige midt på genseren (dvs A.1/A.2). For å unngå hull ved fargebytte må trådene tvinnes om hverandre når det byttes farge.

ØKETIPS (gjelder midt under ermene):
Start 1 maske før merketråden, lag 1 kast om pinnen, strikk 2 rett (merketråden sitter mellom disse 2 maskene), leg 1 kast om pinnen. På neste omgang strikkes kastene vridd rett slik at det ikke blir hull. Videre strikkes de nye maskene i glattstrikk.

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

GENSER - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
For- og bakstykke strikkes frem og tilbake på rundpinne (med eller uten reinsdyr på bakstykket). Delene strikkes nedenfra og opp, hver for seg. Ermene strikkes rundt på settpinner / liten rundpinne, nedenfra og opp.

BAKSTYKKE MED REINSDYR:
Legg opp 54-58-62-66-70-74 masker (inkludert 1 kantmaske i hver side) på rundpinne 4 med jeansblå. Strikk 1 pinne vrang (= vrangen). Neste pinne strikkes slik fra retten: 1 kantmaske i RILLE – les forklaring over, * 2 rett, 2 vrang * strikk fra *-* til det gjenstår 1 maske på pinnen, avslutt med 1 kantmaske i rille. Fortsett vrangborden slik i 2-2-2-3-3-3 cm – avpass slik at neste pinne strikkes fra retten.
Bytt til rundpinne 5. Strikk 10-12-14-16-20-24 pinner glattstrikk med 1 kantmaske rille i hver side. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Bytt til rød og strikk neste pinne slik fra retten: Strikk 1 kantmaske i rille, 13-15-17-19-21-23 masker glattstrikk, strikk A.1 (= 26 masker) – les MØNSTER, strikk 13-15-17-19-21-23 masker glattstrikk og avslutt med 1 kantmaske i rille.
Fortsett mønsteret slik. Når arbeidet måler 21-23-26-29-32-35 cm felles det av 1 maske på begynnelsen av de 2 neste pinnene til ermehull = 52-56-60-64-68-72 masker. Fortsett med glattstrikk og A.1. Når A.1 er strikket ferdig strikkes det videre med rød over alle maskene. Når arbeidet måler 31-34-38-42-46-50 cm felles de midterste 18-20-22-24-24-26 maskene av til hals og hver skulder strikkes ferdig for seg. Videre felles det av 1 maske på neste pinne fra halsen = 16-17-18-19-21-22 masker igjen på skulderen. Strikk videre til arbeidet måler 32-35-39-43-47-51 cm – avpass slik at neste pinne strikkes fra vrangen. Strikk 1 pinne rett fra vrangen, 1 pinne rett fra retten og 1 pinne rett fra vrangen. Fell av med rett fra retten. Strikk den andre skulderen på samme måte. Genseren måler ca 33-36-40-44-48-52 cm fra skulderen og ned.

BAKSTYKKE UTEN REINSDYR:
Legg opp 54-58-62-66-70-74 masker (inkludert 1 kantmaske i hver side) på rundpinne 4 med jeansblå. Strikk 1 pinne vrang (= vrangen). Neste pinne strikkes slik fra retten: 1 kantmaske i RILLE – les forklaring over, * 2 rett, 2 vrang * strikk fra *-* til det gjenstår 1 maske på pinnen, avslutt med 1 kantmaske i rille. Fortsett vrangborden slik i 2-2-2-3-3-3 cm – avpass slik at neste pinne strikkes fra retten.
Bytt til rundpinne 5. Strikk 10-12-14-16-20-24 pinner glattstrikk med 1 kantmaske rille i hver side. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Bytt til rød og fortsett med glattstrikk og 1 kantmaske i rille i hver side. Når arbeidet måler 21-23-26-29-32-35 cm felles det av 1 maske på begynnelsen av de 2 neste pinnene til ermehull = 52-56-60-64-68-72 masker. Fortsett med glattstrikk med 1 kantmaske rille i hver side. Når arbeidet måler 31-34-38-42-46-50 cm felles de midterste 18-20-22-24-24-26 maskene av til hals og hver skulder strikkes ferdig for seg. Videre felles det av 1 maske på neste pinne fra halsen = 16-17-18-19-21-22 masker igjen på skulderen. Strikk videre til arbeidet måler 32-35-39-43-47-51 cm – avpass slik at neste pinne strikkes fra vrangen. Strikk 1 pinne rett fra vrangen, 1 pinne rett fra retten og 1 pinne rett fra vrangen. Fell av med rett fra retten. Strikk den andre skulderen på samme måte. Genseren måler ca 33-36-40-44-48-52 cm fra skulderen og ned.

FORSTYKKE:
Legg opp 54-58-62-66-70-74 masker (inkludert 1 kantmaske i hver side) på rundpinne 4 med jeansblå. Strikk 1 pinne vrang (= vrangen). Neste pinne strikkes slik fra retten: 1 kantmaske i RILLE – les forklaring over, * 2 rett, 2 vrang * strikk fra *-* til det gjenstår 1 maske på pinnen, avslutt med 1 kantmaske i rille. Fortsett vrangborden slik i 2-2-2-3-3-3 cm – avpass slik at neste pinne strikkes fra retten.
Bytt til rundpinne 5. Strikk 2-4-6-8-12-16 pinner glattstrikk med 1 kantmaske rille i hver side. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Neste pinne strikkes slik fra retten med jeansblå: Strikk 1 kantmaske i rille, 11-13-15-17-19-21 masker glattstrikk, strikk A.2 (= 30 masker) – les MØNSTER, strikk 11-13-15-17-19-21 masker glattstrikk og avslutt med 1 kantmaske i rille.
Fortsett mønsteret slik. Når raden med pil i A.2 er strikket ferdig i høyden byttes bunnfargen fra jeansblå til rød. Fortsett mønsteret på samme måte med 1 kantmaske i rille i hver side.
Når arbeidet måler 21-23-26-29-32-35 cm felles det av 1 maske på begynnelsen av de 2 neste pinnene til ermehull = 52-56-60-64-68-72 masker. Fortsett med glattstrikk og A.2. Når A.2 er strikket ferdig strikkes det videre med rød over alle maskene. SAMTIDIG når arbeidet måler 30-31-35-38-42-45 cm settes de midterste 14-16-16-18-18-18 maskene på 1 tråd til hals og hver skulder strikkes ferdig for seg. Videre felles det av til hals på begynnelsen av hver pinne fra halsen slik: Fell av 2 masker 1 gang og 1 maske 1-1-2-2-2-3 ganger = 16-17-18-19-21-22 masker igjen på skulderen. Strikk videre til arbeidet måler 32-35-39-43-47-51 cm – avpass slik at neste pinne strikkes fra vrangen. Strikk 1 pinne rett fra vrangen, 1 pinne rett fra retten og 1 pinne rett fra vrangen. Fell av med rett fra retten. Strikk den andre skulderen på samme måte. Genseren måler ca 33-36-40-44-48-52 cm fra skulderen og ned.

ERME:
Legg opp 28-28-32-32-32-36 masker på settpinner 4 med rød. Strikk 1 omgang rett. Deretter strikkes det vrangbord rundt (= 2 rett / 2 vrang) i 2-2-2-3-3-3 cm. Bytt til settpinner 5. Sett 1 merketråd på begynnelsen av omgangen (= midt under ermet). Merketråden skal brukes litt senere når det økes under ermet. Strikk glattstrikk rundt. Når arbeidet måler 6-6-6-6-8-8 cm økes det 2 masker midt under ermet – les ØKETIPS. Øk slik på hver 3½-3.-3½-3½-3.-3½.cm totalt 6-8-8-9-11-11 ganger = 40-44-48-50-54-58 masker. Strikk videre til arbeidet måler 26-30-34-38-42-46 cm (eller til ønsket lengde). Fell løst av. Strikk det andre ermet på samme måte.

MONTERING:
Sy skuldersømmene innenfor avfellingskanten. Sy sidesømmene innenfor 1 kantmaske i hver side. Sy i ermene.

HALSKANT:
Strikk opp fra retten ca 46 til 66 masker rundt halsen (inkludert maskene på tråden foran) på liten rundpinne 4 med rød. Strikk 1 omgang rett der det økes jevnt fordelt til 56-60-64-72-72-76 masker. Strikk vrangbord rundt (= 2 rett / 2 vrang) i ca 3-3-3-3-4-4 cm. Fell løst av med rett over rett og vrang over vrang.

HÅR:
Fest 3 frynser til hår foran på hodet og 3 frynser bak på hodet.
1 frynse = klipp 2 tråder mellombrun à ca 8-9 cm. Legg de 2 trådene sammen, trekk trådene rundt én maske øverst på hodet til reinsdyret mellom det beige på hodet og det mellombrune på geviret - midt på selve hodet. Knyt en dobbel knute. Fest en tilsvarende frynse på hver side av den midterste frynsen – se foto.

ØYNE:
Lag 2 øyne med mellombrun slik: 1 øye: Klipp 3 tråder på ca 40 cm. Lag 4 knuter rundt en pinne 5 - se diagram A.3 (dvs lag 3 LØSE knuter, lag 1 knute til og stram tråden på denne knuten = 1 knute). Lag et øye til. Plassér øynene foran på hodet til reinsdyret, like over det lys beige partiet - se foto. Trekk trådendene gjennom plagget på hver side av en maske på genseren og knyt trådendene på vrangen.

SNUTE:
Lag en pongpong med rød på ca 5-6 cm i diameter, husk å la det stå igjen 2 tråder til å feste pongpongen med. Fest pongpongen foran på hodet til reinsdyret ca midt på det lys beige partiet ved å trekke trådendene gjennom plagget på hver side av en maske på genseren og knyt trådendene på vrangen.

HALSKJEDE BAK (gjelder bakstykke med reinsdyr):
Hekle en luftmaskerad på ca 14 cm på nål 4 med oker. Plassér halskjedet tvers over halsen til reinsdyret på bakstykket. Fest trådendene på vrangen av plagget.

HALSKJEDE FORAN:
Hekle en luftmaskerad på ca 16-18 cm på nål 4 med oker. Tre et rødt hjerte eller tilsvarende pynt på luftmaskeraden og knyt en knute slik at hjertet holder seg midt på luftmaskeraden. Plassér halskjedet tvers over halsen til reinsdyret på forstykket. Fest trådendene på vrangen av plagget.

= mellombrun
= beige
= lys beige
= når raden med pil i A.2 er strikket ferdig i høyden byttes bunnfargen i genseren fra jeansblå til rød

Kommentér oppskrift DROPS Children 32-18