Red Nose Jumper Kids by DROPS Design

Stickad tröja till barn i DROPS Nepal. Arbetet är stickat med ren. Storlek 2 - 12 år. Tema: Jul.

Tags: djur, jul, tröjor,
DROPS Design: Modell ne-026-bn
Garngrupp C eller A + A
-------------------------------------------------------

Storlek: 2 - 3/4 - 5/6 - 7/8 - 9/10 - 11/12 år
Storleken motsvarar ca barnets höjd i cm:
92 - 98/104 - 110/116 - 122/128 - 134/140 - 146/152
Garnåtgång:
DROPS NEPAL från Garnstudio (tillhör garngrupp C)
200-250-250-300-350-400 g färg 3620, röd
(du behöver 50-50-50-50-50-50 g extra av färg 3620, röd om du inte stickar renar på ryggen)
50-50-50-100-100-100 g färg 6314, jeansblå
50-50-50-50-50-50 g färg 0206, ljus beige
50-50-50-50-50-50 g färg 0612, mellanbrun
50-50-50-50-50-50 g färg 0300, beige
50-50-50-50-50-50 g färg 2923, ockra

-------------------------------------------------------
TILLBEHÖR TILL ARBETET:

STICKFASTHET:
17 maskor på bredden och 22 varv på höjden med slätstickning = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS STRUMPSTICKOR NR 5.
DROPS RUNDSTICKOR NR 5: längd på 40 cm och 80 cm till slätstickning.
DROPS STRUMPSTICKOR NR 4.
DROPS RUNDSTICKOR NR 4: längd på 40 cm och 80 cm till resår.
Sticknumren är endast rekommenderade. Får du för många maskor på 10 cm, byt till tjockare stickor. Får du för få maskor på 10 cm, byt till tunnare stickor.

DROPS VIRKNÅL NR 4 – till halsband på renen.

TILLBEHÖR: ett litet rött dekorationshjärta på ca 2 cm i diameter eller liknande som kan användas som smyckehänge på renen (hänget måste ha ett hål till att trä luftmasksraden genom).

Garnet till detta mönstret kostar 180kr. Läs mer.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

RÄTSTICKNING (stickas fram och tillbaka):
Alla varv stickas räta.
1 kantmaska i rätstickning = sticka maskan rät från rätsidan och rät från avigsidan

MÖNSTER:
Se diagram A.1 och A.2.
Renen stickas i slätstickning.
För att man ska slippa långa trådsprång på avigsidan av arbetet när det stickas färgmönster, stickas det med 3/5 nystan. Dvs sticka med 1 nystan jeansblå/röd på varje sida av renen och med 1 nystan mellanbrun/beige/ljus beige mitt på tröjan (dvs A.1/A.2). För att undvika hål vid färgbyte måste trådarna tvinnas om varandra när det byts färg.

ÖKNINGSTIPS (gäller mitt under ärmarna):
Börja 1 maska före markören, gör 1 omslag om stickan, sticka 2 rätmaskor (markören sitter mellan dessa 2 maskorna), gör 1 omslag om stickan. På nästa varv stickas omslagen vridet räta så att det inte blir hål. Sedan stickas de nya maskorna i slätstickning.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

TRÖJA - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Fram- och bakstycket stickas fram och tillbaka på rundsticka (med eller utan ren på bakstycket). Delarna stickas nerifrån och upp, var för sig. Ärmarna stickas runt på strumpstickor / kort rundsticka, nerifrån och upp.

BAKSTYCKE MED REN:
Lägg upp 54-58-62-66-70-74 maskor (inklusive 1 kantmaska i varje sida) på rundsticka 4 med jeansblå. Sticka 1 varv avigt (= avigsidan). Nästa varv stickas så här från rätsidan: 1 kantmaska i RÄTSTICKNING – läs förklaring ovan, * 2 rätmaskor, 2 avigmaskor * sticka från *-* till det återstår 1 maska på stickan, avsluta med 1 kantmaska i rätstickning. Fortsätt resåren så i 2-2-2-3-3-3 cm – anpassa så att nästa varv stickas från rätsidan.
Byt till rundsticka 5. Sticka 10-12-14-16-20-24 varv slätstickning med 1 kantmaska rätstickning i varje sida. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
Byt till röd och sticka nästa varv så här från rätsidan: Sticka 1 kantmaska i rätstickning, 13-15-17-19-21-23 maskor slätstickning, sticka A.1 (= 26 maskor) – läs MÖNSTER, sticka 13-15-17-19-21-23 maskor slätstickning och avsluta med 1 kantmaska i rätstickning.
Fortsätt mönstret så. När arbetet mäter 21-23-26-29-32-35 cm maskas det av 1 maska i början av de 2 nästa varven för ärmhål = 52-56-60-64-68-72 maskor. Fortsätt med slätstickning och A.1. När A.1 är färdigstickat stickas det vidare med röd över alla maskorna. När arbetet mäter 31-34-38-42-46-50 cm maskas de mittersta 18-20-22-24-24-26 maskorna av till hals och varje axel stickas färdig för sig. Sedan maskas det av 1 maska på nästa varv från halsen = 16-17-18-19-21-22 maskor kvar på axeln. Sticka sedan vidare till arbetet mäter 32-35-39-43-47-51 cm – anpassa så att nästa varv stickas från avigsidan. Sticka 1 varv rätt från avigsidan, 1 varv rätt från rätsidan och 1 varv rätt från avigsidan. Maska av med rätmaskor från rätsidan. Sticka den andra axeln på samma sätt. Tröjan mäter ca 33-36-40-44-48-52 cm från axeln och ner.

BAKSTYCKE UTAN REN:
Lägg upp 54-58-62-66-70-74 maskor (inklusive 1 kantmaska i varje sida) på rundsticka 4 med jeansblå. Sticka 1 varv avigt (= avigsidan). Nästa varv stickas så här från rätsidan: 1 kantmaska i RÄTSTICKNING – läs förklaring ovan, * 2 rätmaskor, 2 avigmaskor * sticka från *-* till det återstår 1 maska på stickan, avsluta med 1 kantmaska i rätstickning. Fortsätt resåren så i 2-2-2-3-3-3 cm – anpassa så att nästa varv stickas från rätsidan.
Byt till rundsticka 5. Sticka 10-12-14-16-20-24 varv slätstickning med 1 kantmaska rätstickning i varje sida. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
Byt till röd och fortsätt med slätstickning och 1 kantmaska i rätstickning i varje sida. När arbetet mäter 21-23-26-29-32-35 cm maskas det av 1 maska i början av de 2 nästa varven för ärmhål = 52-56-60-64-68-72 maskor. Fortsätt med slätstickning med 1 kantmaska rätstickning i varje sida. När arbetet mäter 31-34-38-42-46-50 cm maskas de mittersta 18-20-22-24-24-26 maskorna av till hals och varje axel stickas färdig för sig. Sedan maskas det av 1 maska på nästa varv från halsen = 16-17-18-19-21-22 maskor kvar på axeln. Sticka sedan vidare till arbetet mäter 32-35-39-43-47-51 cm – anpassa så att nästa varv stickas från avigsidan. Sticka 1 varv rätt från avigsidan, 1 varv rätt från rätsidan och 1 varv rätt från avigsidan. Maska av med rätmaskor från rätsidan. Sticka den andra axeln på samma sätt. Tröjan mäter ca 33-36-40-44-48-52 cm från axeln och ner.

FRAMSTYCKE:
Lägg upp 54-58-62-66-70-74 maskor (inklusive 1 kantmaska i varje sida) på rundsticka 4 med jeansblå. Sticka 1 varv avigt (= avigsidan). Nästa varv stickas så här från rätsidan: 1 kantmaska i RÄTSTICKNING – läs förklaring ovan, * 2 rätmaskor, 2 avigmaskor * sticka från *-* till det återstår 1 maska på stickan, avsluta med 1 kantmaska i rätstickning. Fortsätt reåren så i 2-2-2-3-3-3 cm – anpassa så att nästa varv stickas från rätsidan.
Byt till rundsticka 5. Sticka 2-4-6-8-12-16 varv slätstickning med 1 kantmaska rätstickning i varje sida. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
Nästa varv stickas så här från rätsidan med jeansblå: Sticka 1 kantmaska i rätstickning, 11-13-15-17-19-21 maskor slätstickning, sticka A.2 (= 30 maskor) – läs MÖNSTER, sticka 11-13-15-17-19-21 maskor slätstickning och avsluta med 1 kantmaska i rätstickning.
Fortsätt mönstret så här. När raden med pil i A.2 är färdigstickad på höjden byts bottenfärgen från jeansblå till röd. Fortsätt mönstret på samma sätt med 1 kantmaska i rätstickning i varje sida.
När arbetet mäter 21-23-26-29-32-35 cm maskas det av 1 maska i början av de 2 nästa varven för ärmhål = 52-56-60-64-68-72 maskor. Fortsätt med slätstickning och A.2. När A.2 är färdigstickat stickas det med röd över alla maskorna. SAMTIDIGT när arbetet mäter 30-31-35-38-42-45 cm sätts de mittersta 14-16-16-18-18-18 maskorna på 1 tråd till hals och varje axel stickas färdig för sig. Sedan maskas det av till hals i början av varje varv från halsen så här: Maska av 2 maskor 1 gång och 1 maska 1-1-2-2-2-3 ggr = 16-17-18-19-21-22 maskor kvar på axeln. Sticka sedan vidare till arbetet mäter 32-35-39-43-47-51 cm – anpassa så att nästa varv stickas från avigsidan. Sticka 1 varv rätt från avigsidan, 1 varv rätt från rätsidan och 1 varv rätt från avigsidan. Maska av med rätmaskor från rätsidan. Sticka den andra axeln på samma sätt. Tröjan mäter ca 33-36-40-44-48-52 cm från axeln och ner.

ÄRM:
Lägg upp 28-28-32-32-32-36 maskor på strumpstickor 4 med röd. Sticka 1 varv rätt. Sedan stickas det resår runt (= 2 rätmaskor, 2 avigmaskor) i 2-2-2-3-3-3 cm. Byt till strumpstickor 5. Sätt 1 markör i början av varvet (= mitt under ärmen). Markören ska användas lite senare när det ökas under ärmen. Sticka slätstickning runt. När arbetet mäter 6-6-6-6-8-8 cm ökas det 2 maskor mitt under ärmen – läs ÖKNINGSTIPS. Öka så med 3½-3-3½-3½-3-3½ cm mellanrum totalt 6-8-8-9-11-11 ggr = 40-44-48-50-54-58 maskor. Sticka sedan vidare till arbetet mäter 26-30-34-38-42-46 cm (eller till önskad längd). Maska av löst. Sticka den andra ärmen på samma sätt.

MONTERING:
Sy axelsömmarna innanför avmaskningskanten. Sy sidsömmarna innanför 1 kantmaska i varje sida. Sy i ärmarna.

HALSKANT:
Sticka upp från rätsidan ca 46 till 66 maskor runt halsen (inklusive maskoran på tråden fram) på kort rundsticka 4 med röd. Sticka 1 varv rätt där det ökas jämnt fördelat till 56-60-64-72-72-76 maskor. Sticka resår runt (= 2 rätmaskor, 2 avigmaskor) i ca 3-3-3-3-4-4 cm. Maska av löst med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor.

HÅR:
Fäst 3 fransar till hår framtill på huvudet och 3 fransar bak på huvudet.
1 frans = klipp 2 trådar mellanbrun à ca 8-9 cm. Lägg de 2 trådarna tillsammans, drag trådarna runt en maska överst på huvudet på renen mellan det beiga på huvudet och det mellanbruna på hornet - mitt på själva huvudet. Knyt en dubbel knut. Fäst en likadan frans på varje sida av den mittersta fransen – se foto.

ÖGON:
Gör 2 ögon med mellanbrun till ögon så här: 1 öga: Klipp 3 tråder på ca 40 cm. Gör 4 knutar runt en sticka 5 - se diagram A.3 (dvs gör 3 LÖSA knutar, gör 1 knut till och strama tråden på denna knuten = 1 knut). Gör 1 öga till. Placera ögonen framtill på renens huvud, precis över det ljus beiga partiet genom att drag trådändarna genom plagget på varje sida av en maska på tröjan och knyt trådändarna på avigsidan.

MULE:
Gör en garnboll med röd på ca 5-6 cm i diameter, spara 2 trådar till att fästa bollen med. Fäst garnbollen fram på renens huvud ca mitt på det ljus beiga partiet genom att dra tråden genom plagget på varje sida av en maska på tröjan och knyt på baksidan.

HALSBAND BAK (gäller bakstycke med ren):
Virka en luftmasksrad på ca 14 cm med nål 4 med ockra. Placera halsbandet tvärs över renens hals på bakstycket. Fäst trådändarna på avigsidan av plagget.

HALSBAND FRAM:
Virka en luftmasksrad på ca 16-18 cm på nål 4 med ockra. Trä ett rött hjärta eller liknande dekoration på luftmasksraden och knyt en knut så att hjärtat håller sig mitt på luftmasksraden. Placera halsbandet tvärs över renens hals på framstycket. Fäst trådändarna på avigsidan av plagget.

= mellanbrun
= beige
= ljus beige
= När varvet med pil i A.2 har stickats färdigt, byts bottenfärgen från jeansblå till röd

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS Children 32-18) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (2)

Martine Degryse 02.11.2019 - 18:01:

Is het ook mogelijk om patronen te bekomen voor het breien met de machine ?

DROPS Design 05.11.2019 kl. 10:19:

Dag Martine,

Helaas hebben we alleen patronen voor breien met de hand.

Michele 16.09.2019 - 14:33:

I bought 2 different yarns for two jumpers following the suggestions given earlier in the year. You have only given the instructions for using Nepal and I would like to check the needle size for using Air and also hope the instructions remain the same.

DROPS Design 16.09.2019 kl. 15:25:

Dear Michele, both Nepal and Air belong to yarn group C so that you should get the same knitting tension with both yarns - you'll find all yarn alternatives suggested in the DROPS-Along here. Happy knitting!

Kommentér oppskrift DROPS Children 32-18

Christina Just Jensen, Norway

Christmas 2018

Kiira Kuznetsova‎, Estonia