DROPS / 194 / 38

Red Nose Jumper by DROPS Design

Strikket bluse i DROPS Nepal. Arbejdet er strikket ovenfra og ned med raglan og rensdyr. Størrelse S - XXXL. Tema: jul.

DROPS Design: Model ne-275
Garngruppe C eller A + A
-------------------------------------------------------

400-400-450-500-550-600 g farve 3620, rød
(du skal bruge 50 g ekstra i farve 3620, rød hvis du ikke strikker rensdyr på ryggen)
100-150-150-150-150-200 g farve 0100, natur
50-50-50-50-50-50 g farve 0206, lys beige
50-50-50-50-50-50 g farve 0300, beige
50-50-50-50-50-50 g farve 0612, mellembrun
50-50-50-50-50-50 g farve 2923, okker

DROPS RUNDPINDE NR 5,5: Længde på 60 cm eller 80 cm.
DROPS RUNDPINDE NR 4,5: Længde på 40 og 60 cm eller 80 cm til rib.

DROPS HÆKLENÅL NR 4 – til halskæde på rensdyret.

TILBEHØR:
Et lille rødt pyntehjerte på ca 2 cm i diameter eller lignende som kan bruges som smykke på rensdyret (smykket skal have et hul til at trække luftmaskekæden igennem).

Garnet til denne opskrift koster fra 199.5kr. Læs mere.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

Se diagram A.1 til A.3. Diagram A.3 viser en knude (= øjne og snefnug).
Diagram A.1 og A.2 (rensdyr): Hele diagrammet strikkes i glatstrik. Strik med 3/5 nøgler på pinden, så man slipper lange tråde på vrangen. Dvs der stikkes med 1 nøgle rød/natur på hver side af blusen og 1 nøgle mønsterfarve midt på blusen. OBS: For at undgå hul ved farveskift skal trådene snos om hinanden.

UDTAGNINGSTIPS (gælder raglan):
Alle udtagninger gøres fra retsiden!
Strik 1 kantmaske retstrik, strik 1 ret, slå om, strik til der er 2 masker tilbage, slå om, strik 1 ret, 1 kantmaske retstrik. På næste pind strikkes omslagen drejet vrang så der ikke bliver hul. Videre strikkes de nye masker i glatstrik.

INDTAGNINGSTIPS (gælder ærmerne):
Alle indtagninger sker fra retsiden!
Tag ind således efter 1 kantmaske: Tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket.
Tag ind således før 1 kantmaske: Start 2 masker før kantmasken og strik 2 ret sammen.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

BLUSE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes frem og tilbage på rundpind ovenfra og ned. Forstykket, bagstykket (med eller uden rensdyr på bagstykket) og ærmerne strikkes frem og tilbage hver for sig. Dette gøres for at det skal være lettere at strikke mønster. Derefter sys delene sammen i hver maske langs raglanudtagningen og i siderne. Til sidst strikkes halskanten rundt og blusen dekoreres med snude, øjne, hår, snefnug og halskæde.

FORSTYKKE:
Slå 28-30-32-34-36-38 masker op (inklusiv 1 kantmaske retstrik i hver side) på rundpind 5,5 med rød. Strik 1 pind vrang fra vrangen. Derefter strikkes der glatstrik med 1 kantmaske RETSTRIK - læs forklaring over, i hver side. Samtidig på første pind fra retsiden tages der 1 maske ud i hver side til raglan - læs UDTAGNINGSTIPS. Tag ud således på hver 2.pind totalt 20-21-23-25-27-29 gange = 68-72-78-84-90-96 masker. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! SAMTIDIG når der er taget ud 7-7-8-9-10-10 gange i hver side og der er 42-44-48-52-56-58 masker på pinden strikkes der mønster således: 1 kantmaske retstrik, 1 ret, slå om (= udtagning), 0-1-3-5-7-8 masker ret, A.1A (= 38 masker) - læs MØNSTER over, strik 0-1-3-5-7-8 masker ret, slå om (= udtagning), 1 ret og 1 kantmaske retstrik = 44-46-50-54-58-60 masker. Når alle udtagninger til raglan er færdig måler arbejdet 20-21-23-25-27-29 cm. Sidst på de næste 2 pinde slåes der 4-5-5-5-7-9 masker op til ærmegab i hver side af arbejdet = 76-82-88-94-104-114 masker. HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE!
Fortsæt i glatstrik, mønster og 1 kantmaske retstrik i hver side. Når A.1A er strikket færdig strikkes A.1B over A.1A. På pinden med pil i A.1B skiftes bundfarven til natur i stedet for rød og mønsteret går nu over 42 masker. Når A.1B er færdig i højden fortsættes der med natur, glatstrik og 1 kantmaske retstrik i hver side til arbejdet måler 25-25-25-25-25-25 cm. Nu tages der 16-18-20-22-24-26 masker ud jævnt fordelt = 92-100-108-116-128-140 masker. Skift til rundpind 4,5 og strik rib således fra retsiden: 1 kantmaske retstrik, (2 ret, 2 vrang) til der er 3 masker tilbage på pinden, 2 ret, 1 kantmaske retstrik. Fortsæt således til ribben måler 6 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang. Forstykket måler 51-52-54-56-58-60 cm fra halskanten og ned. Klip og hæft tråden.

BAGSTYKKE – MED RENSDYR:
Slå op og strik på samme måde som forstykket men strik mønster A.2A i stedet for A.1A og mønster A.2B i stedet for A.1B. Når A.2B er strikket færdig i højden fortsættes der med natur, glatstrik og 1 kantmaske retstrik i hver side til arbejdet måler 25-25-25-25-25-25 cm – afpas efter forstykket. Nu tages der 16-18-20-22-24-26 masker ud jævnt fordelt = 92-100-108-116-128-140 masker. Skift til rundpind 4,5 og strik rib således fra retsiden: 1 kantmaske retstrik, (2 vrang, 2 ret) til der er 3 masker tilbage på pinden, 2 vrang, 1 kantmaske retstrik. Fortsæt således til ribben måler 6 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang. Bagstykket måler 51-52-54-56-58-60 cm fra halskanten og ned. Klip og hæft tråden.

BAGSTYKKE - UDEN RENSDYR:
Slå 28-30-32-34-36-38 masker op (inklusiv 1 kantmaske retstrik i hver side) på rundpind 5,5 med rød. Strik 1 pind vrang fra vrangen. Derefter strikkes der glatstrik med 1 kantmaske retstrik i hver side. Samtidig på første pind fra retsiden tages der 1 maske ud i hver side til raglan - husk UDTAGNINGSTIPS. Tag ud således på hver 2.pind totalt 20-21-23-25-27-29 gange = 68-72-78-84-90-96 masker. Når alle udtagninger til raglan er færdig måler arbejdet 20-21-23-25-27-29 cm. I slutningen af de næste 2 pinde slåes der 4-5-5-5-7-9 masker op til ærmegab i hver side af arbejdet = 76-82-88-94-104-114 masker. HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE! Fortsæt i glatstrik, mønster og 1 kantmaske retstrik i hver side. Når arbejdet måler ca 18-17-16-15-14-12 cm – afpas efter skift af bundfarven på forstykket, fortsættes der med natur til færdigt mål. Når arbejdet måler 25-25-25-25-25-25 cm – afpas efter forstykket, tages der 16-18-20-22-24-26 masker ud jævnt fordelt = 92-100-108-116-128-140 masker. Skift til rundpind 4,5 og strik rib således fra retsiden: 1 kantmaske retstrik, (2 ret, 2 vrang) til der er 3 masker tilbage på pinden, 2 ret, 1 kantmaske retstrik. Fortsæt således til ribben måler 6 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang. Bagstykket måler 51-52-54-56-58-60 cm fra halskanten og ned. Klip og hæft tråden.

ÆRME:
Slå 14 masker op (inklusiv 1 kantmaske i hver side) på rundpind 5,5 med rød. Strik 1 pind vrang fra vrangen. Derefter strikkes der glatstrik med 1 kantmaske retstrik i hver side. SAMTIDIG på første pind fra retsiden tages der 1 maske ud i hver side - husk UDTAGNINGSTIPS. Tag ud således på hver 2.pind totalt 19-21-23-24-24-25 gange = 52-56-60-62-62-64 masker. Strik videre i glatstrik til ærmet måler 20-21-23-25-27-29 cm. Nu slåes der 4-5-5-5-7-9 nye masker op til ærmegab i slutningen af de næste 2 pinde = 60-66-70-72-76-82 masker. HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE! Fortsæt i glatstrik med 1 kantmaske retstrik i hver side. Når arbejdet måler 4 cm tages der 1 maske ind i hver side - læs INDTAGNINGSTIPS. Tag ind således på ca hver 2.-2.-2.-1.-1.-1.cm 4-13-15-7-12-14 gange og derefter på hver 3.-3.-3.-2.-2.-2.cm 9-2-1-10-6-6 gange = 34-36-38-38-40-42 masker. Fortsæt til ærmet måler 40-39-38-36-34-33 cm. Nu tages der 4-6-4-4-6-8 masker ud jævnt fordelt = 38-42-42-42-46-50 masker. Skift til rundpind 4,5 og strik rib fra retsiden således: 1 kantmaske retstrik, (2 ret, 2 vrang) til der er 1 maske tilbage på pinden, 1 kantmaske retstrik. Fortsæt således til ribben måler 4 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang – sørg for at aflukningskanten ikke strammer. Strik et ærme til på samme måde.

MONTERING:
Sy ærmerne i for- og bagstykket - sy indenfor 1 kantmaske retstrik. OBS! Sørg for at sømmen ikke strammer! Sy sømmen under ærmerne og sidesømmen i et indenfor 1 kantmaske. Sy hullet sammen under ærmet.

HALSKANT:
Strik 1 maske op i hver maske fra retsiden (men ikke i kantmaskerne i retstrik i hver side af delene) på lille rundpind 4,5 med rød = 76-80-84-88-92-96 masker. Strik 1 omgang ret hvor der tages 4 masker ud jævnt fordelt = 80-84-88-92-96-100 masker. Strik rib (2 ret, 2 vrang) i 4 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang – sørg for at aflukningskanten ikke strammer.

SNUDE:
Lav en pompon med rød på ca 7 cm i diameter. Klip pomponen til så den får en oval form, så den bliver ca 7 cm den ene vej og ca 5 cm den anden vej, men husk at der skal være 2 tråde tilbage til at hæfte pomponen med. Placere pomponen foran på hovedet af rensdyret lidt længere op end midt på det lys beige parti – se foto. Træk trådene gennem tøjet på hver side af en maske på blusen og bind trådene på vrangen.

ØJNE:
Lav 2 øjne med mellembrun således: 1 øje: Klip 3 tråde på ca 40 cm. Lav 4 knuder rundt om en pind 5 - se diagram A.3 (dvs lav 3 LØSE knuder, lav 1 knude til og stram tråden på denne knude = 1 knude). Lav et øje mere. Placere øjnene foran på hovedet til rensdyret, lige over det lys beige parti - se foto. Træk trådene gennem tøjet på hver side af en maske på blusen og bind trådene på vrangen.

HÅR:
Sæt 4 frynser til hår foran på hovedet og 4 frynser bag på hovedet.
1 frynse = klip 2 tråde mellembrun à ca 8-9 cm. Læg de 2 tråde sammen, træk trådene rundt om én maske øverst på hovedet på rensdyret mellem det beige på hovedet og det mellembrune på geviret - midt på selve hovedet. Bind en dobbelt knude. Sæt de andre frynser fast på samme måde – se foto.

HALSKÆDE FORAN:
Hækl en luftmaskekæde på ca 18-19 cm på nål 4 med okker. Sæt et rødt hjerte eller andet pynt på luftmaskekæden og bind en knude så hjertet holder sig midt på kæden. Placer halskæden tværs over halsen på rensdyret på forstykket. Hæft trådene på vrangen af tøjet.

HALSKÆDE BAGPÅ:
Hækl en luftmaskerække på ca 15 cm på nål 4 med okker. Placer halskæden tværs over halsen til rensdyret på bagstykket. Sy trådenderne fast på vrangen af tøjet.

SNE:
Lav ca 16 knuder med natur til sne. 1 knude: Klip 1 tråd på ca 40 cm. Lav 4 knuder rundt om en pind 5,5 - se A.3 (dvs lav 3 LØSE knuder, lav 1 knude til og stam tråden på denne knude = 1 knude). Placér sneen på øverste del af bærestykket, f.eks 4 snefnug på forstykket, 5 snefnug på bagstykket, 4 snefnug på venstre ærme og 3 snefnug på højre ærme. Træk trådene gennem tøjet på hver side af en maske på blusen og bind dem sammen på vrangen.

= mellembrun
= når pinden med pil i diagrammet er strikket færdig i højden skiftes bundfarven på blusen fra rød til natur

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 194-38) for mål og udregninger.

Tora Christophersen 26.11.2019 - 22:00:

Jeg strikker 16 masker på 10 cm, men det bliver til 24 pinde i stedet for 20 pinde i højden, før jeg har strikket 10 cm. Kan I give mig vejledning til, hvordan/hvad jeg skal ændre, for at få opskriften til at passe?

DROPS Design 03.12.2019 kl. 14:04:

Hej Tora, Strikker du i DROPS Nepal? Du kan evt prøve at strikke med en pind som er et halvt nummer tykkere. Hvis det bliver et problem til den anden side, så prøve at strikke vrangpinden (eller den side du normalt strikker lidt strammere) med en tykkere pind. God fornøjelse!

Corinne 26.11.2019 - 11:10:

Merci de m'avoir rendu réponse ça va beaucoup m'aider. Cordialement Corinne

Corinne 25.11.2019 - 21:16:

Pour ce modèle est-ce que les aiguilles circulaires sont obligatoires Merci

DROPS Design 26.11.2019 kl. 09:38:

Bonjour Corinne, seul le col se tricotera en rond dans ce modèle; vous pouvez voir les différentes étapes de ce modèles sous le DROPS-Along Christmas 2018. Bon tricot!

Tora 24.11.2019 - 20:30:

Findes der et garnalternativ uden uld? Vil gerne strikke denne model til min datter, som ikke kan tåle uld.

DROPS Design 25.11.2019 kl. 08:13:

Hei Tora. Ja, du kan bruke garnet DROPS Paris (100% Bomull). Bare husk å sjekke at strikkefastheten din stemmer med oppskriften. Bruk vår garnkalkulator for å finne ut av garnmengden du må bruke. Den finner du til høyre for bildet/eller under bildet. God Fornøyelse!

Marianne 02.01.2019 - 09:51:

Er Nepal garn nu steget i pris mens jeg venter på svar. Øv øv.

Marianne Ancker 29.12.2018 - 21:23:

Hvor meget mere farve 0100, natur, skal jeg bestille hvis jeg vil forlænge den fra 62 cm til 75 cm str xxl

DROPS Design 04.01.2019 kl. 09:01:

Hei Marianne. Det er ca 14 cm med natur nederst på genseren, og du vil øke lengden med 13 cm, da kan du regne med at du trenger dobbelt så mye garn i natur. God fornøyelse

Naette19 14.12.2018 - 12:07:

"50 g en plus en coloris 3620 rouge si vous souhaitez tricoter un renne dans le dos " Ce n'est pas en moins puisque le renne est tricoté dans des coloris différent ? Ou 50 g en plus si on ne tricote pas le renne ? Merci pour votre réponse

DROPS Design 14.12.2018 kl. 12:41:

Bonjour Naette19, si vous ne tricotez pas le renne dans le dos, le dos commencera en naturel et continuera en rouge seulement (sans jacquard donc), il vous faudra alors 1 pelote en rouge en plus que si vous tricotez le jacquard dans le dos - merci pour votre retour, la correction va être faite. Bon tricot!

Kommentere opskrift DROPS 194-38

Maud Dubuisson, Belgium

Christmas 2018

Dina Pirnay, Netherlands

Christmas 2018

@diewollecke.at, Austria