DROPS / 194 / 38

Red Nose Jumper by DROPS Design

Raglánový pulovr se sobem pletený shora dolů z příze DROPS Nepal. Velikost S - XXXL. Motiv: Vánoce.

DROPS Design: model č. ne-275
Skupina přízí C nebo A + A
-------------------------------------------------------

Velikost: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materiál:
DROPS NEPAL firmy Garnstudio (spadá do skupiny přízí C)
400-400-450-500-550-600 g, barva č. 3620, červená
(Pokud budete plést záda bez soba, budete potřebovat o 50 g červené č. 3620 více.)
100-150-150-150-150-200 g, barva č. 0100, smetanová
50-50-50-50-50-50 g, barva č. 0206, světlá béžová
50-50-50-50-50-50 g, barva č. 0300, béžová
50-50-50-50-50-50 g, barva č. 0612, hnědá
50-50-50-50-50-50 g, barva č. 2923, žlutá

----------------------------------------------------------
POMŮCKY:

ZKUŠEBNÍ VZOREK:
16 ok na šířku a 20 řad na výšku lícovým žerzejem = 10 x 10 cm.

JEHLICE:
DROPS KRUHOVÁ JEHLICE č.5,5, dlouhá 60 nebo 80 cm.
DROPS KRUHOVÁ JEHLICE č.4,5, dlouhá 40 a 60 nebo 80 cm – na lemy.
Uvedená síla jehlic je pouze orientační. Máte-li ve svém zkušebním vzorku více ok na 10 cm, použijte jehlice silnější. Pokud máte naopak méně ok na 10 cm, použijte jehlice slabší.

DROPS HÁČEK č.4 – na obojek.

DOPLŇKY:
Malé červené srdíčko o průměru asi 2 cm nebo podobně velký ozdobný přívěsek (na obojek). Nezapomeňte, že přívěsek musí mít dírku na provlečení háčkovaného řetízku.

Přízi na tento model můžete mít už za 980Kč. Více zde.
-------------------------------------------------------

VYSVĚTLIVKY:

-------------------------------------------------------

Viz schémata A.1 až A.3. Nákres A.3 zobrazuje uzlík (= oči a sněhové vločky). 
Schémata A.1 a A.2 (sob): celý vzor pleteme lícovým žerzejem. Pracujeme se 3 klubíčky příze, abychom se vyhnuli dlouhým vláknům příze taženým za prací. Takže máme 1 klubíčko červené/smetanové příze na každé straně pulovru a 1 klubíčko příze v barvě vzoru uprostřed. POZN.: aby se nám v místě, kde střídáme barvy, netvořily dírky, překřížíme při střídání barev vlákna přízí přes sebe.

TIP - PŘIDÁVÁNÍ (raglán):
Přidáváme vždy v lícových řadách! 
Upleteme 1 krajové oko vroubkovým vzorem, 1 oko hladce, 1x nahodíme, pleteme až po poslední 2 oka, 1x nahodíme, 1 oko upleteme hladce, 1 krajové oko vroubkovým vzorem. V následující řadě pleteme nahození obrace za zadní nit, aby se v pletenině netvořily dírky. Pak nová oka zapracujeme do lícového žerzeje.

TIP - UJÍMÁNÍ (rukávy):
Ujímáme vždy v lícových řadách!
Za 1 krajovým okem ujímáme přetažením, tj. 1 oko sejmeme hladce, 1 upleteme hladce a sejmuté oko přes ně přetáhneme.
Před 1 krajovým okem splétáme 2 oka hladce.

-------------------------------------------------------

POPIS PRÁCE:

-------------------------------------------------------

PULOVR - JAK BUDEME POSTUPOVAT:
Pleteme v řadách na kruhové jehlici, shora dolů (tj. od průkrčníku k dolnímu okraji). Přední a zadní díl (se sobem nebo bez něj) i rukávy pleteme samostatně v řadách. Díky tomu se nám bude snáze vyplétat vzor. Díly nakonec sešijeme. Lem průkrčníku pleteme v kruhových řadách. Pulovr pak dozdobíme – přišijeme nos, oči, čupřinu, sněhové vločky a obojek.

PŘEDNÍ DÍL: 
Na kruhovou jehlici č.5,5 nahodíme červenou přízí 28-30-32-34-36-38 ok (včetně 1 krajového oka na každé straně) a upleteme 1 řadu (= rubovou) obrace. Pokračujeme lícovým žerzejem s 1 krajovým okem VROUBKOVÝM VZOREM – viz výše – na každé straně. SOUČASNĚ přidáme v 1. (lícové) řadě na každé straně dílu 1 oko pro raglán - viz TIP - PŘIDÁVÁNÍ. Takto přidáme v každé 2. řadě, celkem 20-21-23-25-27-29x = 68-72-78-84-90-96 ok. SOUČASNĚ ve chvíli, kdy máme na každé straně dílu přidáno celkem 7-7-8-9-10-10x a na jehlici máme 42-44-48-52-56-58 ok, začneme plést vzor, takto: 1 krajové oko vroubkovým vzorem, 1 oko hladce, 1x nahodíme (= přidali jsme oko), 0-1-3-5-7-8 ok hladce, vzor A.1A (= 38 ok) - viz VZOR výše, 0-1-3-5-7-8 ok hladce, 1x nahodíme (= přidali jsme oko), 1 oko hadce a 1 krajové oko vroubkovým vzorem = 44-46-50-54-58-60 ok. Po dokončení veškerého raglánového přidávání měří díl asi 20-21-23-25-27-29 cm. Na konci každé z následujících 2 řad (tj. na obou stranách dílu) nahodíme 4-5-5-5-7-9 ok pro průramky = 76-82-88-94-104-114 ok. NYNÍ MĚŘÍME DÍL OD TOHOTO MÍSTA!
Pokračujeme lícovým žerzejem s 1 krajovým okem vroubkovým vzorem na každé straně a dál pleteme vzor. Po dokončení celé sekvence vzoru A.1A pleteme namísto něj vzor A.1B. Od místa, které je ve schématu A.1B označeno šipkou, pleteme pozadí smetanovou přízí a vyplétaný vzor teď tvoří 42 ok. Po dokončení celé sekvence vzoru A.1B (na výšku) pokračujeme smetanovou přízí a lícovým žerzejem s 1 krajovým okem vroubkovým vzorem na každé straně. Ve výši 25-25-25-25-25-25 cm přidáme v řadě rovnoměrně 16-18-20-22-24-26 ok = 92-100-108-116-128-140 ok. Pleteninu převedeme na kruhovou jehlici č.4,5 a pleteme pružný lem, takto - začínáme lícovou řadou: 1 krajové oko vroubkovým vzorem, (2 oka hladce, 2 obrace) - opakujeme až po poslední 3 oka v řadě, 2 oka hladce, 1 krajové oko vroubkovým vzorem. Takto pokračujeme. Když je pružný lem vysoký 6 cm, všechna oka dle vzoru uzavřeme (tj. hladká oka uzavřeme hladce, obrácená oka obrace).
Přední díl měří 51-52-54-56-58-60 cm.

ZADNÍ DÍL – SE SOBEM:
Nahodíme a pleteme stejně jako přední díl, jen namísto vzoru A.1A pleteme vzor A.2A a namísto vzoru A.1B vzor A.2B. Po dokončení celé sekvence vzoru A.2B (na výšku) pleteme smetanovou přízí lícovým žerzejem s 1 krajovým okem vroubkovým vzorem na každé straně, a to až do výše 25-25-25-25-25-25 cm – přizpůsobíme přednímu dílu. Pak přidáváme rovnoměrně 16-18-20-22-24-26 ok v každé řadě = 92-100-108-116-128-140 ok. Pleteninu převedeme na kruhovou jehlici č.4,5 a pleteme pružný lem, takto - začínáme lícovou řadou: 1 krajové oko vroubkovým vzorem, (2 oka obrace, 2 hladce) - opakujeme až po poslední 3 oka v řadě, 2 oka obrace, 1 krajové oko vroubkovým vzorem. Takto pokračujeme. Když je pružný lem vysoký 6 cm, všechna oka dle vzoru uzavřeme (tj. hladká oka uzavřeme hladce, obrácená oka obrace). Zadní díl měří 51-52-54-56-58-60 cm.

ZADNÍ DÍL – BEZ SOBA:
Na kruhovou jehlici č.5,5 nahodíme červenou přízí 28-30-32-34-36-38 ok (včetně 1 krajového oka vroubkovým vzorem na každé straně) a upleteme 1 řadu (= rubovou) obrace. Pokračujeme lícovým žerzejem s 1 krajovým okem vroubkovým vzorem na každé straně. SOUČASNĚ přidáme v 1. (lícové) řadě na každé straně dílu 1 oko pro raglán - viz TIP - PŘIDÁVÁNÍ. Takto přidáme v každé 2. řadě, celkem 20-21-23-25-27-29x = 68-72-78-84-90-96 ok. Po dokončení veškerého raglánového přidávání měří díl asi 20-21-23-25-27-29 cm. Na konci každé z následujících 2 řad (tj. na obou stranách dílu) nahodíme 4-5-5-5-7-9 ok pro průramky = 76-82-88-94-104-114 ok. NYNÍ MĚŘÍME DÍL OD TOHOTO MÍSTA! Pokračujeme lícovým žerzejem s 1 krajovým okem vroubkovým vzorem na každé straně. Ve výši 18-17-16-15-14-12 cm – výška by měla odpovídat změně barvy pozadí vzoru na předním dílu – pleteme smetanovou přízí a touto barvou už díl dokončíme. Ve výši 25-25-25-25-25-25 cm – výšku přizpůsobíme přednímu dílu – přidáme v řadě rovnoměrně 16-18-20-22-24-26 ok = 92-100-108-116-128-140 ok. Pak převedeme pleteninu na kruhovou jehlici č.4,5 a pleteme pružný lem, takto - začínáme lícovou řadou: 1 krajové oko vroubkovým vzorem, (2 oka hladce, 2 obrace) - opakujeme až po poslední 3 oka v řadě, 2 oka hladce, 1 krajové oko vroubkovým vzorem. Takto pokračujeme. Když je pružný lem vysoký 6 cm, všechna oka dle vzoru uzavřeme (tj. hladká oka uzavřeme hladce, obrácená oka obrace). Zadní díl měří 51-52-54-56-58-60 cm.

RUKÁV:
Na kruhovou jehlici č.5,5 nahodíme červenou přízí 14 ok (včetně 1 krajového oka na každé straně) a upleteme 1 rubovou řadu obrace. Pokračujeme lícovým žerzejem s 1 krajovým okem vroubkovým vzorem na každé straně. SOUČASNĚ přidáme v 1. (lícové) řadě na každé straně dílu 1 oko - viz TIP - PŘIDÁVÁNÍ. Toto přidávání opakujeme v každé 2. řadě, celkem 19-21-23-24-24-25x = 52-56-60-62-62-64 ok. Pokračujeme lícovým žerzejem až do výše 20-21-23-25-27-29 cm. Pak nahodíme na konci každé z následujících 2 řad (tj. na obou stranách dílu) 4-5-5-5-7-9 nových ok (= průramek) = 60-66-70-72-76-82 ok. NYNÍ MĚŘÍME DÍL OD TOHOTO MÍSTA! Dál pleteme lícovým žerzejem s 1 krajovým okem vroubkovým vzorem na každé straně. Ve výši 4 cm ujmeme na každé straně 1 oko - viz TIP - UJÍMÁNÍ. Toto ujímání opakujeme vždy po 2-2-2-1-1-1 cm výšky, celkem 4-13-15-7-12-14x, pak ještě vždy po 3-3-3-2-2-2 cm výšky, celkem 9-2-1-10-6-6x = 34-36-38-38-40-42 ok. Pleteme dál až do výše 40-39-38-36-34-33 cm. Nyní přidáme v následující řadě rovnoměrně 4-6-4-4-6-8 ok = 38-42-42-42-46-50 ok. Pleteninu převedeme na kruhovou jehlici č.4,5 a pleteme pružný lem, takto - začínáme lícovou řadou: 1 krajové oko vroubkovým vzorem, (2 oka hladce, 2 obrace) střídáme až po poslední 1 oko, 1 krajové oko vroubkovým vzorem. Takto pokračujeme. Když je pružný lem vysoký 4 cm, všechna oka dle vzoru uzavřeme - dbáme na to, aby uzavřený okraj nebyl moc stažený.
Stejným způsobem upleteme i druhý rukáv.

DOKONČENÍ:
Rukávy sešijeme s předním a zadním dílem - šev vedeme vedle 1 krajového oka vroubkovým vzorem. POZOR! Dbáme na to, aby švy nebyly moc stažené! Sešijeme rukávové a postranní švy - oba švy sešíváme v jednom kuse, také vedle 1 krajového oka vroubkovým vzorem. Sešijeme otvory v podpaží.

LEM PRŮKRČNÍKU:
Z lícové strany nabereme krátkou kruhovou jehlicí č.4,5 červenou přízí z okraje průkrčníku po 1 oku z každého oka (vynecháme ale krajová oka na bocích dílů) = 76-80-84-88-92-96 ok. Upleteme 1 kruhovou řadu hladce a SOUČASNĚ přidáme rovnoměrně 4 oka = 80-84-88-92-96-100 ok. Pleteme pružným vzorem 2/2 do výše 4 cm. Pak všechna oka dle vzoru uzavřeme - dbáme na to, aby uzavřený okraj nebyl moc stažený.

NOS:
Z červené příze vyrobíme bambulku o průměru asi 7 cm a vytvarujeme ji do oválku asi 7 x 5 cm; pamatujeme na to, že si musíme nechat 2 delší konce na přivázání. Bambulku pak přivážeme doprostřed přední strany svetru, těsně nad světle béžovou část - viz foto. Konce příze provlečeme pleteninou – každý konec na jedné straně oka – a v rubu svážeme.

OČI:
Z hnědé příze (barva e) vyrobíme 2 oči, takto: 1 oko: ustřihneme si 3 vlákna příze, každé o délce asi 40 cm. Kolem jehlice č.5 uvážeme z vláken 4 uzly - viz nákres A.3 (tj. uvážeme 3 VOLNÉ uzly, pak ještě 1 a ten utáhneme = 1 uzel). Stejně vyrobíme ještě 1 oko. Oči pak umístíme doprostřed přední strany hlavy, těsně nad část pletenou světle béžovou přízí - viz foto. Konce příze provlečeme pleteninou - každý na jedné straně oka – a v rubu svážeme.

ČUPŘINA:
Na přední i na zadní stranu hlavy navážeme vždy 4 třásně.
1 třásnička = ustřihneme si 2 vlákna hnědé příze, každé o délce asi 8-9 cm. Vlákna složíme k sobě a provlečeme je kolem oka uprostřed horní části sobovy hlavy, mezi béžovou na hlavě a hnědou na paroží. Uvážeme dvojitý uzel. Na každou stranu této třásně pak uvážeme zbylé třásně.

OBOJEK - PŘEDNÍ STRANA:
Háčkem č.4 uháčkujeme ze žluté příze řetízek z řetízkových ok dlouhý asi 18-19 cm. Na řetízek navlečeme červené srdíčko nebo jiný přívěsek a zaistíme uzlíkem (přívěsek tak zůstane na stejném místě, uprostřed řetízku). Pak položíme řetízek sobovi podél krku na přední straně svetru, vlákny na koncích přichytíme řetízek ke svetru a na rubové straně zapošijeme.

OBOJEK - ZADNÍ STRANA:
Háčkem č.4 uháčkujeme ze žluté příze (příze f) řetízek z řetízkových ok dlouhý asi 15 cm. Řetízek pak položíme sobovi podél krku na zadní straně svetru. Vlákny na koncích přichytíme řetízek ke svetru a na rubové straně zapošijeme.

SNÍH:
Ze smetanové příze vyrobíme asi 16 uzlíků, kterými vytvoříme sníh. 1 uzlík: ustřihneme si 1 vlákno příze, dlouhé asi 40 cm. Kolem jehlice č.5,5 uvážeme z vlákna 4 uzly - viz nákres A.3 (tj. uvážeme 3 VOLNÉ uzly, pak ještě 1 a ten utáhneme = 1 uzel). Vzniklé sněhové vločky rozmístíme na horní část sedla, tj. 4 vločky na přední stranu svetru, 5 vloček na zadní stranu, 4 vločky na levý rukáv a 3 vločky na pravý rukáv. Konce příze každé vločky provlečeme pleteninou - každý konec na jedné straně oka - a v rubu svážeme.

Schéma

= červená
= smetanová
= světlá béžová
= béžová
= hnědá
= když upleteme řadu se šipkou, změníme barvu pozadí z červené na smetanovou

Marianne 02.01.2019 - 09:51:

Er Nepal garn nu steget i pris mens jeg venter på svar. Øv øv.

Marianne Ancker 29.12.2018 - 21:23:

Hvor meget mere farve 0100, natur, skal jeg bestille hvis jeg vil forlænge den fra 62 cm til 75 cm str xxl

DROPS Design 04.01.2019 kl. 09:01:

Hei Marianne. Det er ca 14 cm med natur nederst på genseren, og du vil øke lengden med 13 cm, da kan du regne med at du trenger dobbelt så mye garn i natur. God fornøyelse

Naette19 14.12.2018 - 12:07:

"50 g en plus en coloris 3620 rouge si vous souhaitez tricoter un renne dans le dos " Ce n'est pas en moins puisque le renne est tricoté dans des coloris différent ? Ou 50 g en plus si on ne tricote pas le renne ? Merci pour votre réponse

DROPS Design 14.12.2018 kl. 12:41:

Bonjour Naette19, si vous ne tricotez pas le renne dans le dos, le dos commencera en naturel et continuera en rouge seulement (sans jacquard donc), il vous faudra alors 1 pelote en rouge en plus que si vous tricotez le jacquard dans le dos - merci pour votre retour, la correction va être faite. Bon tricot!

Přidejte komentář k návodu DROPS 194-38