DROPS / 196 / 15

Diamond Delight by DROPS Design

Gebreide trui met ronde pas in DROPS Air. Het werk wordt gebreid van boven naar beneden met Scandinavisch patroon. Maat: S - XXXL

DROPS design: Patroon ai-146
Garengroep C of A + A
----------------------------------------------------------

250-300-300-350-350-400 g kleur 02, tarwe
100-100-100-100-100-100 g kleur nr 14, heide

----------------------------------------------------------
BENODIGDHEDEN VOOR HET WERK:

STEKENVERHOUDING:
16 steken in de breedte en 20 naalden in de hoogte in tricotsteek = 10 x 10 cm.

NAALDEN:
DROPS NAALDEN ZONDER KNOP MAAT 5.5 mm
DROPS RONDBREINAALD 5.5 mm, lengte 40 en 80 cm voor tricotsteek.
DROPS NAALDEN ZONDER KNOP MAAT 4.5 mm
DROPS RONDBREINAALD 4.5 mm, lengte 80 cm voor de boordsteek.

Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 39.20€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

UITLEG VOOR HET PATROON:

----------------------------------------------------------

TIP VOOR HET MEERDEREN (verdeeld):
Zo berekent u hoe vaak er gemeerderd moet worden, neem het totaal aantal steken op de naald (dus 76 steken) en deel deze door het aantal te maken meerderingen (dus 8) = 9.5.
In dit voorbeeld meerdert u door 1 omslag te maken na afwisselend iedere 9e en 10e steek. Brei op de volgende naald de omslag gedraaid recht om gaatjes te voorkomen.

PATROON:
Zie telpatroon A.1. Brei patroon in tricotsteek.

TIP VOOR HET BREIEN:
Om te voorkomen dat het kledingstuk haar elasticiteit verliest wanneer u in patroon breit, is het belangrijk om de draden niet te strak aan te trekken op de achterkant van het werk. Ga verder met een naald in een grotere maat wanneer u in patroon breit en het wordt wat te strak.

RAGLAN:
Meerder 1 steek aan elke kant van de 4 markeerdraden in iedere overgang tussen de mouwen en het lijf als volgt: Brei tot er 1 steek over is voor de markeerdraad, 1 omslag, 2 recht (de markeerdraad is in het midden van deze steken), 1 omslag (= 8 steken gemeerderd op de naald). Brei op de volgende naald de omslagen gedraaid recht om gaatjes te voorkomen. Brei dan de nieuwe steken in tricotsteek.

TIP VOOR HET MINDEREN (geldt voor de mouwen):
Minder 1 steek aan elke kant van de markeerdraad als volgt: Brei tot er 3 steken over zijn voor de markeerdraad en brei 2 recht samen, 2 recht (de markeerdraad zit tussen deze steken), 1 steek recht afhalen, 1 recht, haal de afgehaalde steek over de gebreide steek.

----------------------------------------------------------

BEGIN HET WERK HIER:

----------------------------------------------------------

TRUI - KORTE SAMENVATTING VAN HET WERK:
Wordt in de rondte gebreid op de rondbreinaald, van boven naar beneden. Brei na de pas het lijf in de rondte op de rondbreinaald. Brei de mouwen in de rondte op breinaalden zonder knop/een korte rondbreinaald.

HALSRAND:
Zet 76-80-84-88-92-96 steken op de rondbreinaald 4.5 mm met heide. Brei 1 naald recht. Brei dan 3 cm boordsteek (= 2 recht/2 averecht). Brei 1 naald recht en meerder 8-8-8-12-12-12 steken verdeeld - lees TIP VOOR HET MEERDEREN = 84-88-92-100-104-108 steken. Ga verder met rondbreinaald 5.5 mm.

PAS:
Voeg 1 markeerdraad in op het begin van de naald = midden achter. Brei A.1 in de rondte (= 21-22-23-25-26-27 herhalingen van 4 steken) - lees PATROON en TIP VOOR HET BREIEN hierboven. Ga verder met A.1 zoals te zien is in telpatroon. DENK OM DE STEKENVERHOUDING! Als A.1 is gebreid, zijn er 252-264-276-300-312-324 steken op de naald en meet het werk ongeveer 23 cm vanaf de opzetrand midden voor.

MAAT S:
Ga verder met tricotsteek en tarwe zonder meerderingen tot het werk 24 cm meet vanaf de opzetrand midden voor.

MAAT M - L - XL - XXL - XXXL:
Voeg nu 4 markeerdraden in het werk zonder de steken eerst te breien:
Voeg de eerste markeerdraad in na de eerste 40-41-45-48-52 steken (= helft van het achterpand), voeg de 2e markeerdraad in na de volgende 52-56-60-60-58 steken (= mouw), voeg de 3e markeerdraad in na de volgende 80-82-90-96-104 steken (= voorpand), en voeg de 4e markeerdraad in na de volgende 52-56-60-60-58 steken (= mouw), 40-41-45-48-52 steken over op de naald na de laatste markeerdraad (= helft van het achterpand). Brei in tricotsteek met tarwe in de rondte, begin TEGELIJKERTIJD op de eerste naald met meerderen voor de RAGLAN – lees uitleg hierboven. Meerder voor de raglan iedere 4e naald 1-2-2-3-4 keer in totaal. Na de laatste meerdering voor de raglan zijn er 272-292-316-336-356 steken op de naald. Ga verder met tricotsteek zonder meerderingen tot het werk 26-27-29-31-33 cm meet vanaf de opzetrand midden voor.

ALLE MATEN:
Brei dan met tarwe tot de gewenste afmetingen. Brei de volgende naald in tricotsteek als volgt: Brei 38-41-43-47-51-56 steken (= helft van het achterpand), zet de volgende 50-54-60-64-66-66 steken op 1 hulpdraad voor de mouw, zet 6-6-8-8-10-10 nieuwe steken op de naald (= in de zijkant onder de mouw), brei 76-82-86-94-102-112 steken (= voorpand), zet de volgende 50-54-60-64-66-66 steken op 1 hulpdraad voor de mouw, zet 6-6-8-8-10-10 nieuwe steken op de naald (= in de zijkant onder de mouw), brei de laatste 38-41-43-47-51-56 steken (= helft van het achterpand). Brei het lijf en de mouwen apart verder. MEET NU HET WERK VANAF HIER!

LIJF:
= 164-176-188-204-224-244 steken. Voeg 1 markeerdraad in, in het midden van de 6-6-8-8-10-10 nieuw opgezette steken onder de mouw in een van de zijkanten en begin de naald vanaf hier. Brei in tricotsteek in de rondte. Bij een hoogte van 28-28-29-29-29-29 cm vanaf de scheiding, breit u 1 naald en meerder 28-28-32-32-36-40 steken verdeeld = 192-204-220-236-260-284 steken.
Ga verder met rondbreinaald 4.5 mm en brei 3 cm boordsteek = 2 recht/2 averecht voor. Kant af met recht boven recht en averecht boven averecht (om een strakke afkantrand te voorkomen gebruik naald 5.5 mm). De trui meet ongeveer 58-60-62-64-66-68 cm vanaf de schouder.

MOUW:
Zet de 50-54-60-64-66-66 steken van de hulpdraad aan een kant van het werk op de rondbreinaald/breinaalden zonder knop maat 5.5 mm en neem daarnaast 1 steek op in elk van de 6-6-8-8-10-10 nieuw opgezette steken onder de mouw = 56-60-68-72-76-76 steken. Voeg 1 markeerdraad in, in het midden van de 6-6-8-8-10-10 steken onder de mouw en begin de naald hier. Brei in tricotsteek in de rondte. Minder bij een hoogte van 2 cm vanaf de scheiding, 2 steken midden onder de mouw - lees TIP VOOR HET MINDEREN. Minder zo iedere 3½-3-2-2-1½-1½ cm 10-12-15-16-17-16 keer in totaal = 36-36-38-40-42-44 steken. Ga verder tot het werk 39-37-37-35-33-32 cm meet vanaf de scheiding (minder voor de grotere maten vanwege een langere pas). Brei 1 naald recht en meerder 4-4-2-4-2-4 steken verdeeld = 40-40-40-44-44-48 steken. Brei verder met breinaalden zonder knop maat 4.5 mm en brei 3 cm boordsteek = 2 recht/2 averecht. De mouw meet ongeveer 42-40-40-38-36-35 cm vanaf de scheiding. Kant af met recht boven recht en averecht boven averecht (om een strakke afkantrand te voorkomen gebruik naald 5.5 mm). Brei de andere mouw op dezelfde wijze.

Telpatroon

= tarwe
= heide
= maak 1 omslag tussen 2 steken, brei op de volgende naald de omslag gedraaid recht om gaatjes te voorkomen

Heeft u hulp nodig voor dit patroon?

Bedankt dat u een patroon van DROPS Design kiest. We zijn er trots op dat we patronen aanbieden die correct en makkelijk te volgen zijn. Alle patronen zijn uit het Noors vertaald en u kunt altijd het origineel patroon controleren (DROPS 196-15) voor de afmetingen en de berekiningen.

Opmerkingen / Vragen (27)

Brochard Nadège 05.11.2020 - 07:40:

Bonjour je tricote la taille M et si je compte bien j'ai 272 mailles + 8 mailles d'augmentation de raglan soit 280 mailles avant de commencer la séparation manche et corps. Pouvez-vous me dire si c'est cela ou bien où est mon erreur ? Et si j'ai raison combien de mailles je dois laisser pour chaque manche. Merci

DROPS Design 05.11.2020 kl. 10:58:

Bonjour Mme Brochard, arpsè le diagramme, vous avez 264 en taille M, vous augmentez ensuite pour le raglan 1 fois 8 m = 272 m (sous le paragraphe TAILLE M – L – XL – XXL – XXXL, la taille M est maintenant la 1ère taille - vous tricotez ensuite vos 272 m ainsi pour diviser: tricotez 41 m, glissez 54 m en attente et montez 6 m, tricotez 82 m, glissez 54 m en attente et montez 6 m, tricotez 41 m = 41+6+82+6+41= 176 m pour le dos/devant. Bon tricot!

Ahb 03.04.2020 - 08:57:

Hei! hvis jeg skal strikke den i størrelse small, hvor mange nøster av hver farge trenger jeg da?

DROPS Design 03.04.2020 kl. 12:21:

Hej Då behöver du 5 nystan hvete nr 02, och 2 nystan lyng nr 14. Lycka till!

Anne Marie Lystad 23.03.2020 - 19:26:

Bærestykke : hva menes med strikk A1 rundt( 23) rapporter a 4 masker

DROPS Design 24.03.2020 kl. 07:40:

Hei Ann Marie, A.1 består av 4 masker på første omgang, med kast slik at du øker masker hele omgangen. A.1 er gjentatt i bredden til slutten av omgangen, deretter begynner du på omgang 2, med rapporter a 5 masker, gjentatt på omgangen. God fornøyelse!

Mette 14.12.2019 - 20:27:

Jeg er igang med str L og er færdig med halsstykket og har 276 m som der står i opskriften. Når jeg skal sætte de 4 mærketråde i næste afsnit skal jeg have 300 m hvis jeg lægger maskerne mellem mærketeådene (45, 60, 90,60, 45) sammen. Hvad gør jeg forkert? På forhånd tak

DROPS Design 16.12.2019 kl. 14:58:

Hej Mette, når du fortsætter efter STØRRELSE M-L-XL-XXL-XXXL så husk at du skal følge den 2. størrelse. = (41-56-82-56-41= 276m). God fornøjelse!

Margarete 18.10.2019 - 09:19:

Ich habe schon wieder eine Frage. Ich stricke in Größe L. Am Ende der Passe habe ich wie angegeben 264 Maschen auf der Nadel. Dann nehme ich in der Raglanzunahme zwei mal acht Maschen zu, ich komme nun aber auf 280 Maschen und nicht auf 292 Maschen, wie es sein sollte. Wo ist der Fehler?

DROPS Design 18.10.2019 kl. 11:33:

Liebe Margarete, in Größe L sollen Sie nach A.1 276 Maschen haben (= 12 Maschen x 23 Rapporte). Dann nehmen Sie für den Raglan 8 Maschen x 2 = 276+16= 292 Maschen. Bei der Größe M haben Sie 264 M nach A.1, dann nehmen Sie 1 Mal für den Raglan: 264+8= 272 Maschen. Viel Spaß beim stricken!

Margarete 03.10.2019 - 17:41:

Oje, ich komme mit der Anleitung überhaupt nicht klar. 84 Maschen auf der Rundnadel 4,5, 80 cm angeschlagen, wie soll ich auf dieser langen Nadel dir Runde schließen, es ist unmöglich, an den Anfang zu kommen. Wenn es so in der Anleitung steht, müsste es doch klappen? Wie kriegen die Anderen das hin?

DROPS Design 04.10.2019 kl. 08:09:

Liebe Margarete, Am Anfang benutzen Sie eine kleinere Rundnadel oder die SpielNadel - mit nur einem 80 cm Rundnadel können Sie auch magic loop benutzen. Viel Spaß beim stricken!

Kathy Logue 03.10.2019 - 04:19:

I have completed the yoke section, following the Medium size directions and I have 264 stitches as called for at the end of this section. When I went to insert the markers I had only 29 left for the last half of the back piece. When I added up the section numbers it comes to 276 not 264 a difference of 12 stitches. I think you need to correct the pattern. I’m going to reduce the number for each of the 4 sections by 3 stitches to adjust. I will have to adjust all other sections too.

DROPS Design 03.10.2019 kl. 09:31:

Dear Mrs Logue, in size M you inset the first marker after the first 40 sts, then after the next 52 sts, then 3rd marker after the next 80 sts and 4th marker after the next 52 sts; 40 sts remain between last and first marker = 40+52+80+52+40=264 sts. Happy knitting!

Margarete 02.10.2019 - 19:49:

Hallo, ich habe die Maschenprobe nach Anleitung gemacht, aber es ergibt kein Quadrat. Anstatt auf 10 x 10 cm komme ich auf 11 x 8 cm. Okay, für die Breite nehme ich also eine dünnere Nadelstärke, aber was ist mit der Höhe? Das wird ja dann noch weniger?

DROPS Design 03.10.2019 kl. 09:05:

Liebe Margarete, versuchen Sie Ihre Maschenprobe auch in die Runde zu stricken, manchmal wird sie unterschiedlich sein als in Hin- und Rückreihen, wenn die Maschenprobe dann in die Breite stimmt aber immer noch nicht in der Höhe, dann können Sie zusätlichen Runden ohne Zunahmen zwischen den Runden mit Zunahmen stricken, und die Arbeit dann in der Höhe messen (nicht die Runden zählen), beachten Sie nur, daß die Garnmenge unterschiedlich sein kann. Mehr lesen Sie hier. Viel Spaß beim stricken!

Kathryn 19.09.2019 - 20:46:

My apologies ! There is plenty of yarn. I had mislaid it. It is just so lovely to knit and it looks great.

Sonja 19.09.2019 - 09:27:

Der er en fejl i ryg og forstykke, der står når arbejdet måler 29 cm. strikkes der rib, så bliver den godt nok kort,passer ikke med at den skal måle 62 cm. fra skulder??

Laat een opmerking achter voor DROPS 196-15