DROPS / 196 / 15

Diamond Delight by DROPS Design

Stickad tröja med runt ok i DROPS Air. Arbetet är stickat uppifrån och ner med nordiskt mönster. Storlek S - XXXL.

DROPS Design: Modell ai-146
Garngrupp C eller A + A
-------------------------------------------------------

250-300-300-350-350-400 g färg 02, vete
100-100-100-100-100-100 g färg 14, ljung

-------------------------------------------------------

DROPS RUNDSTICKOR NR 5,5: längd på 40 cm och 80 cm till slätstickning.
DROPS STRUMPSTICKOR NR 4,5.
DROPS RUNDSTICKA NR 4,5: längd på 80 cm till resår.

från 38.00 kr /50g
DROPS Air mix DROPS Air mix 38.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Air uni colour DROPS Air uni colour 38.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 266kr. Läs mer.
-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

ÖKNINGSTIPS (jämn fördelning):
För att beräkna hur det ska ökas jämnt, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 76 maskor) och delar maskorna med det antal ökningar som ska göras (t.ex 8) = 9,5.
I detta exempel ökas det genom att göra 1 omslag om stickan efter växelvis var 9:e och var 10:e maska. På nästa varv stickas omslagen vridet räta så att det inte blir hål.

MÖNSTER:
Se diagram A.1. Mönstret stickas i slätstickning.

STICKTIPS:
För att undvika att plagget mister elasticiteten när det stickas mönsterstickning är det viktigt att trådarna inte stramas på baksidan av arbetet. Byt eventuellet till större sticka när det stickas mönster om mönstret stramar lite.

RAGLAN:
Det ökas 1 maska på varje sida av de 4 markörerna i varje övergång mellan fram- och bakstycke och ärmar så här: Sticka tills det återstår 1 maska före markören, 1 omslag, sticka 2 rätmaskor (markören sitter mitt emellan dessa maskorna), 1 omslag (= 8 maskor ökade på varvet). På nästa varv stickas omslagen vridet räta, så att det inte blir hål. Sedan stickas de nya maskorna i slätstickning.

MINSKNINGSTIPS (gäller ärmarna):
Minska 1 maska på varje sida av markören så här: Sticka tills det återstår 3 maskor före markören, sticka 2 maskor räta tillsammans, sticka 2 rätmaskor (markören sitter mellan dessa maskorna), lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

TRÖJA - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickas runt på rundsticka, uppifrån och ner. Efter oket stickas fram- och bakstycket runt på rundsticka. Ärmarna stickas runt på strumpstickorr/kort rundsticka.

HALSKANT:
Lägg upp 76-80-84-88-92-96 maskor på rundsticka 4,5 med ljung. Sticka 1 varv rätt. Sedan stickas det resår (= 2 rätmaskor, 2 avigmaskor) i 3 cm. Sticka 1 varv rätt där det ökas 8-8-8-12-12-12 maskor jämnt fördelat – läs ÖKNINGSTIPS = 84-88-92-100-104-108 maskor. Byt till rundsticka 5,5.

OK:
Sätt 1 markörtråd i början av varvet (= mitt bak). Sticka A.1 runt (= 21-22-23-25-26-27 rapporter à 4 maskor) – läs MÖNSTER och STICKTIPS ovan. Fortsätt A.1 som visat i diagrammet. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När A.1 är färdigstickat är det 252-264-276-300-312-324 maskor på varvet och arbetet mäter ca 23 cm från uppläggningskanten mitt fram.

STORLEK S:
Fortsätt med slätstickning och vete utan ökningar till arbetet mäter 24 cm från uppläggningskanten mitt fram.

STORLEK M - L - XL - XXL - XXXL:
Nu sätts det 4 markörer i arbetet utan att sticka maskorna först:
1:a markören sätts efter de första 40-41-45-48-52 maskorna (= halva bakstycket), 2:a markören sätts efter de nästa 52-56-60-60-58 maskorna (= ärm), 3:e markören sätts efter de nästa 80-82-90-96-104 maskorna (= framstycke) och 4:e markören sätts efter de nästa 52-56-60-60-58 maskorna (= ärm), det är nu 40-41-45-48-52 maskor kvar på varvet efter sista markören (= halva bakstycket). Sticka slätstickning runt med vete - SAMTIDIGT på första varvet börjar ökningen till RAGLAN – läs förklaring ovan. Öka till raglan på vart 4:e varv totalt 1-2-2-3-4 ggr. Efter sista ökningen till raglan är det 272-292-316-336-356 maskor på varvet. Fortsätt med slätstickning utan ökningar till arbetet mäter 26-27-29-31-33 cm från uppläggningskanten mitt fram.

ALLA STORLEKR:
Sedan stickas det med vete till färdigt mått. Nästa varv stickas i slätstickning så här: Sticka 38-41-43-47-51-56 maskor (= halva bakstycket), sätt de följande 50-54-60-64-66-66 maskorna på 1 tråd till ärm, lägg upp 6-6-8-8-10-10 nya maskor på stickan (= i sidan under ärmen), sticka 76-82-86-94-102-112 maskor (= framstycke), sätt de följande 50-54-60-64-66-66 maskorna på 1 tråd till ärm, lägg upp 6-6-8-8-10-10 nya maskor på stickan (= i sidan under ärmen), sticka de sista 38-41-43-47-51-56 maskorna (= halva bakstycket). Fram- och bakstycke och ärmar stickas sedan var för sig. HÄRIFRÅN MÄTS ARBETET SEDAN!

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
= 164-176-188-204-224-244 maskor. Sätt 1 markör mitt i de 6-6-8-8-10-10 nya maskorna som lades upp under ärmen i en av sidorna, och börja varvet härifrån. Sticka slätstickning runt. När arbetet mäter 28-28-29-29-29-29 cm från delningen, stickas det 1 varv där det ökas 28-28-32-32-36-40 maskor jämnt fördelat = 192-204-220-236-260-284 maskor.
Byt till rundsticka 4,5 och sticka resår (= 2 rätmaskor, 2 avigmaskor) i 3 cm. Maska av löst med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor – för att undvika att avmaskningskanten stramar, kan det maskas av med sticka 5,5. Tröjan mäter ca 58-60-62-64-66-68 cm från axeln.

ÄRM:
Sätt de 50-54-60-64-66-66 maskorna från tråden i den ena sidan av arbetet på rundsticka/strumpstickor 5,5, sticka dessutom upp 1 maska i var och en av de 6-6-8-8-10-10 maskorna som lades upp under ärmen = 56-60-68-72-76-76 maskor. Sätt 1 markör mitt i de 6-6-8-8-10-10 maskorna under ärmen och börja varvet här. Sticka slätstickning runt. När arbetet mäter 2 cm från delningen minskas det 2 maskor mitt under ärmen – läs MINSKNINGSTIPS. Minska så med 3½-3-2-2-1½-1½ cm mellanrum totalt 10-12-15-16-17-16 ggr = 36-36-38-40-42-44 maskor. Sticka sedan vidare tills arbetet mäter 39-37-37-35-33-32 cm från delningen (kortare mått i de större storlekarna pga längre ok). Sticka 1 varv rätt där det ökas 4-4-2-4-2-4 maskor jämnt fördelat = 40-40-40-44-44-48 maskor. Byt till strumpstickor 4,5 och sticka resår (= 2 rätmaskor, 2 avigmaskor) i 3 cm. Ärmen mäter ca 42-40-40-38-36-35 cm från delningen. Maska av löst med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor – för att undvika att avmaskningskanten stramar, kan det maskas av med sticka 5,5. Sticka den andra ärmen på samma sätt.

Diagram

= vete
= ljung
= mellan 2 maskor görs det 1 omslag om stickan, på nästa varv stickas omslaget vridet rätt så att det inte blir hål

Adelina 01.04.2019 - 00:42:

Hola: Estoy tejiendo este modelo para una persona que es talla M pero tiene mucha espalda (por practica de natación) cómo debo tejer? Hasta la parte del canesú voy bien luego los aumentos para el ranglan y la separación de espalda y delantera es mi confusion. gracias por la respuesta. Soy fanática de su pagina

Sølvi Hassel 20.03.2019 - 11:36:

I denne oppskriften er det flere feil: Innledningen refererer til str. S-M-L-XL-XXL-XXXL. Når det skal settes merketråder i arbeidet, er S utelatt. Etter foretatt raglanøkning, er det oppgitt merketråder med samme antall som FØR raglanøkningen. Dette blir veldig forvirrende.

Mina 16.02.2019 - 16:51:

Me podrÍan decir como buscar tallas XS de los jerseys nórdicos. Gracias

DROPS Design 16.02.2019 kl. 19:52:

Hola Mina. No tenemos buscador por tallas.

Bea F 11.02.2019 - 10:49:

J’ai une laine aiguille 3-4. (22m x28 rang)Je souhaite le faire en taille L. Quel chiffre dois je prendre ? Merci de votre aide

DROPS Design 11.02.2019 kl. 11:52:

Bonjour Bea, ce modèle se tricote sur la base d'un échantillon de 16 m x 20 rangs = 10 x 10 cm, si vous n'avez pas le bon échantillon avec votre fil, vous n'aurez pas le bon résultat. Nous sommes en mesure de pouvoir proposer des modèles gratuits grâce à nos fils à tricoter et à crocheter vendus dans le monde entier. Vous comprendrez ainsi que nous ne pouvons que vous recommander d’utiliser l’une de nos qualités. N’hésitez pas à contacter votre magasin DROPS en France pour toute assistance. Merci pour votre compréhension.

Theresa Hotchman 09.02.2019 - 14:01:

Hi there are errors in the pattern on Size M L XL XXL XXXL and next section All sizes. There are 5 sizes but the print has 6 throwing size number out. I am at this stage and would appreciate an amendment. Thank you.

DROPS Design 11.02.2019 kl. 08:27:

Dear Mrs Hotchman, if you are working size S, this section doesn't apply = you continue working with wheat whithout increasing until piece measures 24 cm. Then go to the section ALL SIZES. If you are working on of the 5 larger sizes, just work as explained under this section then go the the section ALL SIZES. Happy knitting!

Elena 29.01.2019 - 00:31:

Se puede hacer este modelo con elevación en el cuello? Muchas gracias

DROPS Design 29.01.2019 kl. 08:59:

Querida Elena, si, tu puedes hacerlo. Cordiales saludos!

Bettina 17.01.2019 - 20:26:

Hallo, ich glaube, die maschenzahlen wurden vertauscht! Im Abschnitt „Grösse M...“ muss ich vier Markierungen setzen und dann gesamt 16 Maschen zunehmen. Im nächsten Abschnitt „ alle Grössen“ sollte ich die Maschen für die Ärmel stilllegen, dort sind es aber weniger Maschen, es kann nicht aufgehen. Bitte überprüfen und ändern, danke euch!

DROPS Design 18.01.2019 kl. 09:24:

Liebe Bettina, in der Grösse M setzen Sie die 4 Markierer (mit 1. nach 40 M., 2. nach 52 M usw dann nehmen Sie 1 M auf beiden Seiten jeder Markierung zu (= 8 M werden zugenommen), Sie hatten davor 264 M + 8 M = 272 M. Dann stricken Sie die ersten 41 M = die 40 M + 1 Zunahme (= 1/2 Rückenteil), die nächsten 54 M (= 52 + 2 Zunahmen) legen Sie für den Ärmel still, usw. Viel Spaß beim stricken!

Elisabeth Mulbjerg 14.01.2019 - 22:17:

Hej. \r\nKan denne opskrift strikkes i garntype Merino Extra fine.\r\nHvis den kan, vil jeg gerne have hjælp til str. . Skal jeg evt. Strikke i en større størrelse. F.eks. Jeg vil strikke i str. M i drops air.

DBarrot 20.12.2018 - 21:12:

Hallo Nach dem Muster A1 Gr.S habe ich nun 252 Maschen auf der Nadel. Weiter heisst es Gr.S bis glatt rechts stricken bis 24 cm. Dann kommt die Aufteilung für die 4 Mark.Fäden der Gr. M-XXXL. Können sie mir noch die Aufteilung für Gr.S sagen die finde ich nicht. Herzlichen Dank Doris

DROPS Design 21.12.2018 kl. 07:59:

Liebe Doris, in der Grösse S stricken Sie bis die Arbeit 24 cm mist, dann teilen Sie die Arbeit für die Ärmel wie unter ALLE GRÖSSEN beschrieben ist = 38 M für halbes Rückenteil stricken, 50 M für den Ärmel stilllegen, usw... Viel Spaß beim stricken!

Miriam 14.12.2018 - 14:33:

Hallo, in welcher Reihenfolge muss die Anleitung gearbeitet werden? Ich stricke Gr. M und habe 264 Maschen. Nehme ich jetzt erst die Raglanzunahmen, dann passt die Aufteilung der Maschen ( 41,56,82,56,41=276)nicht, oder arbeite ich erst mit dem Stilllegen der Ärmelmaschen ( 41,54,+6,82,54,+6)und der Zunahme der 6 Maschen. Laut Anleitung fehlen mir dann aber wieder Maschen. Vielen Dank für die Hilfe, Miriam

DROPS Design 14.12.2018 kl. 15:01:

Liebe Miriam, nach A.1 stricken Sie jetzt die Raglanzunahmen = 1 M auf beiden seiten jeder Markierer (siehe RAGLANZUNAHMEN) - die Markierer sind nach 40 M (1/2 Rückenteil), 2. nach 52 weitere M (=Ärmel), 3. nach 80 weitere M (Vorderteil), 4. nach 42 weitere M (= Ärmel) - Es wird dann 1 x zugenommen: 264 M + 8 Zunahmen = 272 M. Viel Spaß beim stricken!

Kommentér oppskrift DROPS 196-15