DROPS / 196 / 15

Diamond Delight by DROPS Design

Strikket bluse med rundt bærestykke i DROPS Air. Arbejdet er strikket ovenfra og ned med nordisk mønster. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model ai-146
Garngruppe C eller A + A
-------------------------------------------------------

250-300-300-350-350-400 g farve 02, hvede
100-100-100-100-100-100 g farve 14, lyng

-------------------------------------------------------

DROPS RUNDPINDE NR 4,5: Længde på 80 cm til rib.

-------------------------------------------------------

fra 29.90 kr /50g
DROPS Air mix DROPS Air mix 29.90 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Air uni colour DROPS Air uni colour 29.90 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 209.3kr. Læs mere.

Instruktioner

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

UDTAGNINGSTIPS (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ud jævnt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 76 masker) og deler maskerne med antal udtagninger som skal gøres (f.eks 8) = 9,5.
I dette eksempel tages der ud ved at slå om efter skiftevis hver 9. og 10.maske. På næste omgang strikkes omslaget drejet ret så der ikke bliver hul.

MØNSTER:
Se diagram A.1. Mønsteret strikkes i glatstrik.

STRIKKETIPS:
For at undgå at tøjet mister elasticiteten når der strikkes mønsterstrik er det vigtig at trådene ikke strammes på bagsiden af arbejdet. Gå evt et pindenummer op når der strikkes mønster hvis mønsteret strammer lidt.

RAGLAN:
Der tages 1 maske ud på hver side af de 4 mærketråde i hver overgang mellem ryg & forstykke og ærmer således: Strik til der er 1 maske tilbage før mærketråden, slå om, strik 2 masker ret (mærketråden sidder midt mellem disse masker), slå om (= 8 masker taget ud på omgangen). På næste omgang strikkes omslagen drejet ret, så der ikke bliver hul. Videre strikkes de nye masker i glatstrik.

INDTAGNINGSTIPS (gælder ærmerne):
Tag 1 maske ind på hver side af mærketråden således: Strik til der er 3 masker tilbage før mærketråden, strik 2 masker ret sammen, strik 2 masker ret (mærketråden sidder mellem disse masker), tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

BLUSE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes rundt på rundpind, ovenfra og ned. Efter bærestykket strikkes ryg- og forstykke rundt på rundpind. Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde/lille rundpind.

HALSKANT:
Slå 76-80-84-88-92-96 masker op på rundpind 4,5 med lyng. Strik 1 omgang ret. Derefter strikkes der rib (= 2 ret / 2 vrang) i 3 cm. Strik 1 omgang ret hvor der tages 8-8-8-12-12-12 masker ud jævnt fordelt – læs UDTAGNINGSTIPS = 84-88-92-100-104-108 masker. Skift til rundpind 5,5.

BÆRESTYKKE:
Sæt 1 mærketråd i starten af omgangen (= midt bagpå). Strik A.1 rundt (= 21-22-23-25-26-27 rapporter à 4 masker) – læs MØNSTER og STRIKKETIPS over. Fortsæt A.1 som vist i diagrammet. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når A.1 er færdig er der 252-264-276-300-312-324 masker på pinden og arbejdet måler ca 23 cm fra opslåningskanten midt foran.

STØRRELSE S:
Fortsæt i glatstrik og hvede uden udtagninger til arbejdet måler 24 cm fra opslåningskanten midt foran.

STØRRELSE M - L - XL - XXL - XXXL:
Nu sættes der 4 mærketråde i arbejdet uden at strikke maskerne først:
Første mærketråd sættes efter de første 40-41-45-48-52 masker (= halv bagstykke), 2.mærketråd sættes efter de næste 52-56-60-60-58 masker (= ærme), 3.mærketråd sættes efter de næste 80-82-90-96-104 masker (= forstykke) og 4.mærketråd sættes efter de næste 52-56-60-60-58 masker (= ærme), der er nu 40-41-45-48-52 masker tilbage på omgangen efter sidste mærketråd (= halv bagstykke). Strik rundt i glatstrik med hvede - SAMTIDIG på første omgang starter udtagningen til RAGLAN – læs forklaring over. Tag ud til raglan på hver 4.omgang totalt 1-2-2-3-4 gange. Efter sidste udtagning til raglan er der 272-292-316-336-356 masker på pinden. Fortsæt i glatstrik uden udtagninger til arbejdet måler 26-27-29-31-33 cm fra opslåningskanten midt foran.

ALLE STØRRELSER:
Fortsæt med hvede til færdig mål. Næste omgang strikkes i glatstrik således: Strik 38-41-43-47-51-56 masker (= halv bagstykke), sæt de næste 50-54-60-64-66-66 masker på 1 tråd til ærme, slå 6-6-8-8-10-10 nye masker op (= i siden under ærmet), strik 76-82-86-94-102-112 masker (= forstykke), sæt de næste 50-54-60-64-66-66 masker på 1 tråd til ærme, slå 6-6-8-8-10-10 nye masker op (= i siden under ærmet), strik de sidste 38-41-43-47-51-56 masker (= halv bagstykke). Ryg & forstykke og ærmer strikkes videre hver for sig. HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE!

RYG & FORSTYKKE:
= 164-176-188-204-224-244 masker. Sæt 1 mærketråd midt i de 6-6-8-8-10-10 nye masker som blev slået op under ærmet i en af siderne, og start omgangen herfra. Strik rundt i glatstrik. Når arbejdet måler 28-28-29-29-29-29 cm fra delingen, strikkes der 1 omgang hvor der tages 28-28-32-32-36-40 masker ud jævnt fordelt = 192-204-220-236-260-284 masker.
Skift til rundpind 4,5 og strik rib (= 2 ret / 2 vrang) i 3 cm. Luk løst af med ret over ret og vrang over vrang – for at undgå at aflukningskanten strammer, kan der lukkes af med pinde 5,5. Blusen måler ca 58-60-62-64-66-68 cm fra skulderen.

ÆRME:
Sæt de 50-54-60-64-66-66 masker fra tråden i den ene side af arbejdet på rundpind/strømpepinde 5,5, og strik 1 maske op i hver af de 6-6-8-8-10-10 masker som blev slået op under ærmet = 56-60-68-72-76-76 masker. Sæt 1 mærketråd midt i de 6-6-8-8-10-10 masker under ærmet og start omgangen her. Strik rundt i glatstrik. Når arbejdet måler 2 cm fra delingen tages der 2 masker ind midt under ærmet – læs INDTAGNINGSTIPS. Tag ind således på hver 3½.-3.-2.-2.-1½.-1½.cm totalt 10-12-15-16-17-16 gange = 36-36-38-40-42-44 masker. Strik videre til arbejdet måler 39-37-37-35-33-32 cm fra delingen (kortere mål i de større størrelser pga længere bærestykke). Strik 1 omgang ret hvor der tages 4-4-2-4-2-4 masker ud jævnt fordelt = 40-40-40-44-44-48 masker. Skift til strømpepinde 4,5 og strik rib (= 2 ret / 2 vrang) i 3 cm. Ærmet måler ca 42-40-40-38-36-35 cm fra delingen. Luk løst af med ret over ret og vrang over vrang – for at undgå at aflukningskanten strammer, kan der lukkes af med pinde 5,5. Strik det andet ærme på samme måde.

Diagram

= hvede
= lyng
= lav 1 omslag mellem 2 masker, på næste omgang strikkes omslaget drejet ret så der ikke bliver hul.

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 196-15) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (24)

Mette 14.12.2019 - 20:27:

Jeg er igang med str L og er færdig med halsstykket og har 276 m som der står i opskriften. Når jeg skal sætte de 4 mærketråde i næste afsnit skal jeg have 300 m hvis jeg lægger maskerne mellem mærketeådene (45, 60, 90,60, 45) sammen. Hvad gør jeg forkert? På forhånd tak

DROPS Design 16.12.2019 kl. 14:58:

Hej Mette, når du fortsætter efter STØRRELSE M-L-XL-XXL-XXXL så husk at du skal følge den 2. størrelse. = (41-56-82-56-41= 276m). God fornøjelse!

Margarete 18.10.2019 - 09:19:

Ich habe schon wieder eine Frage. Ich stricke in Größe L. Am Ende der Passe habe ich wie angegeben 264 Maschen auf der Nadel. Dann nehme ich in der Raglanzunahme zwei mal acht Maschen zu, ich komme nun aber auf 280 Maschen und nicht auf 292 Maschen, wie es sein sollte. Wo ist der Fehler?

DROPS Design 18.10.2019 kl. 11:33:

Liebe Margarete, in Größe L sollen Sie nach A.1 276 Maschen haben (= 12 Maschen x 23 Rapporte). Dann nehmen Sie für den Raglan 8 Maschen x 2 = 276+16= 292 Maschen. Bei der Größe M haben Sie 264 M nach A.1, dann nehmen Sie 1 Mal für den Raglan: 264+8= 272 Maschen. Viel Spaß beim stricken!

Margarete 03.10.2019 - 17:41:

Oje, ich komme mit der Anleitung überhaupt nicht klar. 84 Maschen auf der Rundnadel 4,5, 80 cm angeschlagen, wie soll ich auf dieser langen Nadel dir Runde schließen, es ist unmöglich, an den Anfang zu kommen. Wenn es so in der Anleitung steht, müsste es doch klappen? Wie kriegen die Anderen das hin?

DROPS Design 04.10.2019 kl. 08:09:

Liebe Margarete, Am Anfang benutzen Sie eine kleinere Rundnadel oder die SpielNadel - mit nur einem 80 cm Rundnadel können Sie auch magic loop benutzen. Viel Spaß beim stricken!

Kathy Logue 03.10.2019 - 04:19:

I have completed the yoke section, following the Medium size directions and I have 264 stitches as called for at the end of this section. When I went to insert the markers I had only 29 left for the last half of the back piece. When I added up the section numbers it comes to 276 not 264 a difference of 12 stitches. I think you need to correct the pattern. I’m going to reduce the number for each of the 4 sections by 3 stitches to adjust. I will have to adjust all other sections too.

DROPS Design 03.10.2019 kl. 09:31:

Dear Mrs Logue, in size M you inset the first marker after the first 40 sts, then after the next 52 sts, then 3rd marker after the next 80 sts and 4th marker after the next 52 sts; 40 sts remain between last and first marker = 40+52+80+52+40=264 sts. Happy knitting!

Margarete 02.10.2019 - 19:49:

Hallo, ich habe die Maschenprobe nach Anleitung gemacht, aber es ergibt kein Quadrat. Anstatt auf 10 x 10 cm komme ich auf 11 x 8 cm. Okay, für die Breite nehme ich also eine dünnere Nadelstärke, aber was ist mit der Höhe? Das wird ja dann noch weniger?

DROPS Design 03.10.2019 kl. 09:05:

Liebe Margarete, versuchen Sie Ihre Maschenprobe auch in die Runde zu stricken, manchmal wird sie unterschiedlich sein als in Hin- und Rückreihen, wenn die Maschenprobe dann in die Breite stimmt aber immer noch nicht in der Höhe, dann können Sie zusätlichen Runden ohne Zunahmen zwischen den Runden mit Zunahmen stricken, und die Arbeit dann in der Höhe messen (nicht die Runden zählen), beachten Sie nur, daß die Garnmenge unterschiedlich sein kann. Mehr lesen Sie hier. Viel Spaß beim stricken!

Kathryn 19.09.2019 - 20:46:

My apologies ! There is plenty of yarn. I had mislaid it. It is just so lovely to knit and it looks great.

Sonja 19.09.2019 - 09:27:

Der er en fejl i ryg og forstykke, der står når arbejdet måler 29 cm. strikkes der rib, så bliver den godt nok kort,passer ikke med at den skal måle 62 cm. fra skulder??

Kathryn 12.09.2019 - 09:56:

100g of the second colour is not enough to complete the colourwork. I am knitting L and it should be, Re-ordering will be inconvenient and expensive.

Mari 01.08.2019 - 12:45:

Når jeg skal sette merketråder i arbeidet stemmer ikke antall masker? Strikker str M og skal ha tilsammen 82 masker på bakstykket men jeg får bare 70 masker der? Har rett antall masker på pinnen. Er det feil i oppskriften?

DROPS Design 02.08.2019 kl. 13:53:

Hej Mari, Du har 264 masker. Første merketråd settes etter de første 40 m (= halve bakstykket), 2.merketråd settes etter de neste 52m (= erme), 3.merketråd settes etter de neste 80m (= forstykke) og 4.merketråd settes etter de neste 52m (= erme), det er nå 40m igjen på omgangen etter siste merketråd (= halve bakstykket). God fornøjelse!

Sølvi Hassel 20.03.2019 - 11:36:

I denne oppskriften er det flere feil: Innledningen refererer til str. S-M-L-XL-XXL-XXXL. Når det skal settes merketråder i arbeidet, er S utelatt. Etter foretatt raglanøkning, er det oppgitt merketråder med samme antall som FØR raglanøkningen. Dette blir veldig forvirrende.

Kommentere opskrift DROPS 196-15