DROPS / 196 / 15

Diamond Delight by DROPS Design

Strikket bluse med rundt bærestykke i DROPS Air. Arbejdet er strikket ovenfra og ned med nordisk mønster. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model ai-146
Garngruppe C eller A + A
-------------------------------------------------------

250-300-300-350-350-400 g farve 02, hvede
100-100-100-100-100-100 g farve 14, lyng

-------------------------------------------------------

DROPS RUNDPINDE NR 4,5: Længde på 80 cm til rib.

-------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 216.65kr. Læs mere.
FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

UDTAGNINGSTIPS (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ud jævnt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 76 masker) og deler maskerne med antal udtagninger som skal gøres (f.eks 8) = 9,5.
I dette eksempel tages der ud ved at slå om efter skiftevis hver 9. og 10.maske. På næste omgang strikkes omslaget drejet ret så der ikke bliver hul.

MØNSTER:
Se diagram A.1. Mønsteret strikkes i glatstrik.

STRIKKETIPS:
For at undgå at tøjet mister elasticiteten når der strikkes mønsterstrik er det vigtig at trådene ikke strammes på bagsiden af arbejdet. Gå evt et pindenummer op når der strikkes mønster hvis mønsteret strammer lidt.

RAGLAN:
Der tages 1 maske ud på hver side af de 4 mærketråde i hver overgang mellem ryg & forstykke og ærmer således: Strik til der er 1 maske tilbage før mærketråden, slå om, strik 2 masker ret (mærketråden sidder midt mellem disse masker), slå om (= 8 masker taget ud på omgangen). På næste omgang strikkes omslagen drejet ret, så der ikke bliver hul. Videre strikkes de nye masker i glatstrik.

INDTAGNINGSTIPS (gælder ærmerne):
Tag 1 maske ind på hver side af mærketråden således: Strik til der er 3 masker tilbage før mærketråden, strik 2 masker ret sammen, strik 2 masker ret (mærketråden sidder mellem disse masker), tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

BLUSE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes rundt på rundpind, ovenfra og ned. Efter bærestykket strikkes ryg- og forstykke rundt på rundpind. Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde/lille rundpind.

HALSKANT:
Slå 76-80-84-88-92-96 masker op på rundpind 4,5 med lyng. Strik 1 omgang ret. Derefter strikkes der rib (= 2 ret / 2 vrang) i 3 cm. Strik 1 omgang ret hvor der tages 8-8-8-12-12-12 masker ud jævnt fordelt – læs UDTAGNINGSTIPS = 84-88-92-100-104-108 masker. Skift til rundpind 5,5.

BÆRESTYKKE:
Sæt 1 mærketråd i starten af omgangen (= midt bagpå). Strik A.1 rundt (= 21-22-23-25-26-27 rapporter à 4 masker) – læs MØNSTER og STRIKKETIPS over. Fortsæt A.1 som vist i diagrammet. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når A.1 er færdig er der 252-264-276-300-312-324 masker på pinden og arbejdet måler ca 23 cm fra opslåningskanten midt foran.

STØRRELSE S:
Fortsæt i glatstrik og hvede uden udtagninger til arbejdet måler 24 cm fra opslåningskanten midt foran.

STØRRELSE M - L - XL - XXL - XXXL:
Nu sættes der 4 mærketråde i arbejdet uden at strikke maskerne først:
Første mærketråd sættes efter de første 40-41-45-48-52 masker (= halv bagstykke), 2.mærketråd sættes efter de næste 52-56-60-60-58 masker (= ærme), 3.mærketråd sættes efter de næste 80-82-90-96-104 masker (= forstykke) og 4.mærketråd sættes efter de næste 52-56-60-60-58 masker (= ærme), der er nu 40-41-45-48-52 masker tilbage på omgangen efter sidste mærketråd (= halv bagstykke). Strik rundt i glatstrik med hvede - SAMTIDIG på første omgang starter udtagningen til RAGLAN – læs forklaring over. Tag ud til raglan på hver 4.omgang totalt 1-2-2-3-4 gange. Efter sidste udtagning til raglan er der 272-292-316-336-356 masker på pinden. Fortsæt i glatstrik uden udtagninger til arbejdet måler 26-27-29-31-33 cm fra opslåningskanten midt foran.

ALLE STØRRELSER:
Fortsæt med hvede til færdig mål. Næste omgang strikkes i glatstrik således: Strik 38-41-43-47-51-56 masker (= halv bagstykke), sæt de næste 50-54-60-64-66-66 masker på 1 tråd til ærme, slå 6-6-8-8-10-10 nye masker op (= i siden under ærmet), strik 76-82-86-94-102-112 masker (= forstykke), sæt de næste 50-54-60-64-66-66 masker på 1 tråd til ærme, slå 6-6-8-8-10-10 nye masker op (= i siden under ærmet), strik de sidste 38-41-43-47-51-56 masker (= halv bagstykke). Ryg & forstykke og ærmer strikkes videre hver for sig. HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE!

RYG & FORSTYKKE:
= 164-176-188-204-224-244 masker. Sæt 1 mærketråd midt i de 6-6-8-8-10-10 nye masker som blev slået op under ærmet i en af siderne, og start omgangen herfra. Strik rundt i glatstrik. Når arbejdet måler 28-28-29-29-29-29 cm fra delingen, strikkes der 1 omgang hvor der tages 28-28-32-32-36-40 masker ud jævnt fordelt = 192-204-220-236-260-284 masker.
Skift til rundpind 4,5 og strik rib (= 2 ret / 2 vrang) i 3 cm. Luk løst af med ret over ret og vrang over vrang – for at undgå at aflukningskanten strammer, kan der lukkes af med pinde 5,5. Blusen måler ca 58-60-62-64-66-68 cm fra skulderen.

ÆRME:
Sæt de 50-54-60-64-66-66 masker fra tråden i den ene side af arbejdet på rundpind/strømpepinde 5,5, og strik 1 maske op i hver af de 6-6-8-8-10-10 masker som blev slået op under ærmet = 56-60-68-72-76-76 masker. Sæt 1 mærketråd midt i de 6-6-8-8-10-10 masker under ærmet og start omgangen her. Strik rundt i glatstrik. Når arbejdet måler 2 cm fra delingen tages der 2 masker ind midt under ærmet – læs INDTAGNINGSTIPS. Tag ind således på hver 3½.-3.-2.-2.-1½.-1½.cm totalt 10-12-15-16-17-16 gange = 36-36-38-40-42-44 masker. Strik videre til arbejdet måler 39-37-37-35-33-32 cm fra delingen (kortere mål i de større størrelser pga længere bærestykke). Strik 1 omgang ret hvor der tages 4-4-2-4-2-4 masker ud jævnt fordelt = 40-40-40-44-44-48 masker. Skift til strømpepinde 4,5 og strik rib (= 2 ret / 2 vrang) i 3 cm. Ærmet måler ca 42-40-40-38-36-35 cm fra delingen. Luk løst af med ret over ret og vrang over vrang – for at undgå at aflukningskanten strammer, kan der lukkes af med pinde 5,5. Strik det andet ærme på samme måde.

Diagram

= hvede
= lyng
= lav 1 omslag mellem 2 masker, på næste omgang strikkes omslaget drejet ret så der ikke bliver hul.

Sølvi Hassel 20.03.2019 - 11:36:

I denne oppskriften er det flere feil: Innledningen refererer til str. S-M-L-XL-XXL-XXXL. Når det skal settes merketråder i arbeidet, er S utelatt. Etter foretatt raglanøkning, er det oppgitt merketråder med samme antall som FØR raglanøkningen. Dette blir veldig forvirrende.

Mina 16.02.2019 - 16:51:

Me podrÍan decir como buscar tallas XS de los jerseys nórdicos. Gracias

DROPS Design 16.02.2019 kl. 19:52:

Hola Mina. No tenemos buscador por tallas.

Bea F 11.02.2019 - 10:49:

J’ai une laine aiguille 3-4. (22m x28 rang)Je souhaite le faire en taille L. Quel chiffre dois je prendre ? Merci de votre aide

DROPS Design 11.02.2019 kl. 11:52:

Bonjour Bea, ce modèle se tricote sur la base d'un échantillon de 16 m x 20 rangs = 10 x 10 cm, si vous n'avez pas le bon échantillon avec votre fil, vous n'aurez pas le bon résultat. Nous sommes en mesure de pouvoir proposer des modèles gratuits grâce à nos fils à tricoter et à crocheter vendus dans le monde entier. Vous comprendrez ainsi que nous ne pouvons que vous recommander d’utiliser l’une de nos qualités. N’hésitez pas à contacter votre magasin DROPS en France pour toute assistance. Merci pour votre compréhension.

Theresa Hotchman 09.02.2019 - 14:01:

Hi there are errors in the pattern on Size M L XL XXL XXXL and next section All sizes. There are 5 sizes but the print has 6 throwing size number out. I am at this stage and would appreciate an amendment. Thank you.

DROPS Design 11.02.2019 kl. 08:27:

Dear Mrs Hotchman, if you are working size S, this section doesn't apply = you continue working with wheat whithout increasing until piece measures 24 cm. Then go to the section ALL SIZES. If you are working on of the 5 larger sizes, just work as explained under this section then go the the section ALL SIZES. Happy knitting!

Elena 29.01.2019 - 00:31:

Se puede hacer este modelo con elevación en el cuello? Muchas gracias

DROPS Design 29.01.2019 kl. 08:59:

Querida Elena, si, tu puedes hacerlo. Cordiales saludos!

Bettina 17.01.2019 - 20:26:

Hallo, ich glaube, die maschenzahlen wurden vertauscht! Im Abschnitt „Grösse M...“ muss ich vier Markierungen setzen und dann gesamt 16 Maschen zunehmen. Im nächsten Abschnitt „ alle Grössen“ sollte ich die Maschen für die Ärmel stilllegen, dort sind es aber weniger Maschen, es kann nicht aufgehen. Bitte überprüfen und ändern, danke euch!

DROPS Design 18.01.2019 kl. 09:24:

Liebe Bettina, in der Grösse M setzen Sie die 4 Markierer (mit 1. nach 40 M., 2. nach 52 M usw dann nehmen Sie 1 M auf beiden Seiten jeder Markierung zu (= 8 M werden zugenommen), Sie hatten davor 264 M + 8 M = 272 M. Dann stricken Sie die ersten 41 M = die 40 M + 1 Zunahme (= 1/2 Rückenteil), die nächsten 54 M (= 52 + 2 Zunahmen) legen Sie für den Ärmel still, usw. Viel Spaß beim stricken!

Elisabeth Mulbjerg 14.01.2019 - 22:17:

Hej. \r\nKan denne opskrift strikkes i garntype Merino Extra fine.\r\nHvis den kan, vil jeg gerne have hjælp til str. . Skal jeg evt. Strikke i en større størrelse. F.eks. Jeg vil strikke i str. M i drops air.

DBarrot 20.12.2018 - 21:12:

Hallo Nach dem Muster A1 Gr.S habe ich nun 252 Maschen auf der Nadel. Weiter heisst es Gr.S bis glatt rechts stricken bis 24 cm. Dann kommt die Aufteilung für die 4 Mark.Fäden der Gr. M-XXXL. Können sie mir noch die Aufteilung für Gr.S sagen die finde ich nicht. Herzlichen Dank Doris

DROPS Design 21.12.2018 kl. 07:59:

Liebe Doris, in der Grösse S stricken Sie bis die Arbeit 24 cm mist, dann teilen Sie die Arbeit für die Ärmel wie unter ALLE GRÖSSEN beschrieben ist = 38 M für halbes Rückenteil stricken, 50 M für den Ärmel stilllegen, usw... Viel Spaß beim stricken!

Miriam 14.12.2018 - 14:33:

Hallo, in welcher Reihenfolge muss die Anleitung gearbeitet werden? Ich stricke Gr. M und habe 264 Maschen. Nehme ich jetzt erst die Raglanzunahmen, dann passt die Aufteilung der Maschen ( 41,56,82,56,41=276)nicht, oder arbeite ich erst mit dem Stilllegen der Ärmelmaschen ( 41,54,+6,82,54,+6)und der Zunahme der 6 Maschen. Laut Anleitung fehlen mir dann aber wieder Maschen. Vielen Dank für die Hilfe, Miriam

DROPS Design 14.12.2018 kl. 15:01:

Liebe Miriam, nach A.1 stricken Sie jetzt die Raglanzunahmen = 1 M auf beiden seiten jeder Markierer (siehe RAGLANZUNAHMEN) - die Markierer sind nach 40 M (1/2 Rückenteil), 2. nach 52 weitere M (=Ärmel), 3. nach 80 weitere M (Vorderteil), 4. nach 42 weitere M (= Ärmel) - Es wird dann 1 x zugenommen: 264 M + 8 Zunahmen = 272 M. Viel Spaß beim stricken!

Mui 03.11.2018 - 01:43:

Hi, still need your guidance. I am doing size m. So, I stopped at mid-back. Cut the yarn. Do I slip the 54 stitches and the 3 cast-on from the left needle to the right needle and start from this point. Is there a video tutorial for this part? Thanks!

DROPS Design 05.11.2018 kl. 08:33:

Dear Mrs Mui, the 54 sts for sleeves should be already on a thread on each side and you have cast on 8 sts above the sts on the treads. Starting on mid back (end of this round), slip the first 41 sts (= half back piece) on the right needle without working them, slip the first 4 new sts you cast on the same way, and rounds will now start here, in the middle of the 8 new sts cast on over sleeve. Happy knitting!

Kommentere opskrift DROPS 196-15