DROPS / 183 / 8

How To Be A Christmas Tree by DROPS Design

Gebreide trui met Kerstboom, gehaakte ster en pompons. Maat: S - XXXL Gebreid in DROPS Alpaca en DROPS Brushed Alpaca Silk en pompons in DROPS Eskimo.

DROPS design: Patroon z-802
Garengroep A + C en E of C + C (pompons)
----------------------------------------------------------
200-250-250-300-300-350 g kleur nr 3620, rood
50 g voor alle maten in kleur 7815, groen/turkoois
50 g voor alle maten in kleur 2923, oker
En gebruik:
DROPS BRUSHED ALPACA SILK van garnstudio (behoort tot garengroep C)
125-150-150-175-175-200 g kleur nr 07, rood
50 g voor alle maten in kleur 11, bosgroen
En gebruik:
DROPS ESKIMO van garnstudio (behoort tot garengroep E)
50 g voor alle maten in kleur 01, naturel

Het werk kan tevens gebreid worden met garen van:
“Alternatief garen (garengroep A)” - zie link hieronder.
“Alternatief garen (garengroep C)” - zie link hieronder.
“Alternatief garen (garengroep E)” - zie link hieronder.

DROPS NAALDEN ZONDER KNOP EN RONDBREINAALD (80 cm) MAAT 6 mm – of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 14 steken en 16 naalden in tricotsteek met 1 draad van elke kwaliteit = breedte 10 cm en 10 cm in de hoogte.

DROPS NAALDEN ZONDER KNOP EN RONDBREINAALD (40 en 80 cm) MAAT 5.5 mm voor gerstekorrel – of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 15 steken en 17 naalden in tricotsteek met 1 draad van elke kwaliteit = breedte 10 cm en 10 cm in de hoogte.

DROPS HAAKNAALD 3 mm - voor de ster.
DROPS HAAKNAALD 6 mm - voor het lichtsnoer

ACCESSOIRES: 10 rode Kerstballen, diameter ongeveer 25 mm.
----------------------------------------------------------

(Ga verder naar het patroon...)

Trefwoorden: a-lijn, kerst, truien,

NAALD 1: * 1 recht, 1 averecht *, herhaal van *-*.
NAALD 2: Recht over averecht en averecht over recht.
Herhaal de 2e naald in de hoogte.

KERSBOOM:
Brei de kerstboom in tricotsteek met 1 draad groen/turkoois + 1 draad bosgroen Brushed Alpaca Silk (= 2 draden), brei de overgebleven steken zoals hiervoor. Om lange draden op de verkeerde kant te voorkomen wanneer u in patroon breit, brei van 3 “ballen” (van 2 draden). Dit betekent: 1 draad rood Alpaca + 1 draad rood Brushed Alpaca Silk (= 2 draden) aan een kant van het werk, 1 draad groen/turkoois Alpaca + 1 draad bosgroen Brushed Alpaca Silk (= 2 draden) op het midden van het werk en 1 draad rood Alpaca + 1 draad rood Brushed Alpaca Silk (= 2 draden) aan de andere kant van het werk. Om gaatjes te voorkomen tussen de delen moet het garen om elkaar heen worden gedraaid bij het wisselen van kleur.

TIP VOOR HET MEERDEREN (geldt voor de mouwen):
Brei tot er 1 steek over is voor de markeerdraad, 1 omslag, 2 recht (de markeerdraad is in het midden van deze 2 steken), 1 omslag (= 2 steken gemeerderd). Brei op de volgende naald de omslagen gedraaid om gaatjes te voorkomen.
----------------------------------------------------------

TRUI:
Brei het werk heen en weer op de rondbreinaald. Brei de mouwen in de rondte op breinaalden zonder knop.

VOORPAND:
Zet 72-76-82-90-98-106 steken op de rondbreinaald 5.5 mm met 1 draad rood Alpaca + 1 draad rood Brushed Alpaca Silk (= 2 draden). Brei 5 naalden in GERSTEKORREL - zie uitleg hierboven. Ga verder met rondbreinaald 6 mm en brei in tricotsteek met 3 steken in gerstekorrel aan elke kant van het werk. DENK OM DE STEKENVERHOUDING! Voeg bij een hoogte van 12-14-13-14-13-14 cm, 1 markeerdraad in aan elke kant; deze markeert het split.
Brei op de volgende naald aan de goede kant in patroon als volgt:
NAALDEN 1-3: Brei 3 steken in gerstekorrel, brei 8-10-11-15-17-21 steken in tricotsteek, brei 50-50-54-54-58-58 steken KERSTBOOM - zie uitleg hierboven, brei 8-10-11-15-17-21 steken in tricotsteek en 3 steken in gerstekorrel.
NAALDEN 4-5: Brei 3 steken in gerstekorrel, brei 9-11-12-16-18-22 steken in tricotsteek, brei 48-48-52-52-56-56 steken Kerstboom (= 2 steken minder van de Kerstboom), brei 9-11-12-16-18-22 steken in tricotsteek en 3 steken in gerstekorrel.
NAALDEN 6-8: Brei 3 steken in gerstekorrel, brei 10-12-13-17-19-23 steken in tricotsteek, brei 46-46-50-50-54-54 steken Kerstboom (= 2 steken minder van de Kerstboom), brei 10-12-13-17-19-23 steken in tricotsteek en 3 steken in gerstekorrel.
Herhaal naalden 4-8 maar brei steeds 2 steken minder van de Kerstboom.
Kant bij een hoogte van 48-49-50-51-52-53 cm, 3 steken af op het begin van de 2 volgende naalden voor de armsgaten = 66-70-76-84-92-100 steken. Ga verder in patroon zoals hiervoor met 3 steken in gerstekorrel aan elke kant. Als er 2 steken over zijn over de Kerstboom, brei dan 3 naalden hierover. Het werk meet ongeveer 51-53-55-56-58-59 cm. Ga verder met 1 draad rood Alpaca + 1 draad rood Brushed Alpaca Silk (= 2 draden) over alle steken.
Zet bij een hoogte van 58-60-62-64-66-68 cm, de middelste 16-18-18-20-20-20 steken op een hulpdraad voor de hals en brei elk schouder apart verder. Kant dan af op iedere naald vanaf de hals als volgt: 2 keer 2 steken = 21-22-25-28-32-36 steken. Kant af bij een hoogte van 64-66-68-70-72-74 cm. Brei de andere schouder op dezelfde manier.

ACHTERPAND:
Zet 72-76-82-90-98-106 steken op de rondbreinaald 5.5 mm met 1 draad rood Alpaca + 1 draad rood Brushed Alpaca Silk (= 2 draden). Brei 5 naalden in gerstekorrel. Ga verder met rondbreinaald 6 mm en brei in tricotsteek met 3 steken in gerstekorrel aan elke kant van het werk. Voeg bij een hoogte van 12-14-13-14-13-14 cm, 1 markeerdraad in aan elke kan; deze markeert het split. Ga verder in tricotsteek en gerstekorrel. Kant bij een hoogte van 48-49-50-51-52-53 cm 3 steken af aan het begin van de 2 volgende naalden voor de armsgaten = 66-70-76-84-92-100 steken. Ga verder met tricotsteek en 3 steken in gerstekorrel aan elke kant. Kant bij een hoogte van 62-64-66-68-70-72 cm, de middelste 22-24-24-26-26-26 steken af voor de hals en eindig elk schouder apart. Kant 1 steek af op de volgende naald vanaf de hals = 21-22-25-28-32-36 steken. Kant af bij een hoogte van 64-66-68-70-72-74 cm. Brei de andere schouder op dezelfde manier.

MOUW:
Brei de mouwen in de rondte op breinaalden zonder knop.
Zet 31-32-34-35-36-37 steken op breinaalden zonder knop maat 5.5 mm met 1 draad rood Alpaca + 1 draad rood Brushed Alpaca Silk (= 2 draden). Brei 5 naalden in gerstekorrel. Brei verder met breinaalden zonder knop maat 6 mm en voeg 1 markeerdraad in op het begin van de naald = midden onder de mouw. Brei dan in tricotsteek. Meerder bij een hoogte van 7-7-6-6-6-7 cm, 2 steken midden onder de mouw - LEES TIP VOOR HET MEERDEREN hierboven. Meerder zo iedere 6½-5½-5½-4½-3½-3 cm 7-8-8-9-10-11 keer in totaal = 45-48-50-53-56-59 steken. Kant bij een hoogte van 49-48-47-45-43-41 cm, 6 steken af midden onder de mouw (3 steken aan elke kant van de markeerdraad). Brei dan een kleine mouwkop heen en weer gebreid in tricotsteek. Kant de steken op het begin van iedere naald af aan elke kant als volgt: Kant 2 keer 4-4-5-5-6-6 steken af, kant dan de overgebleven steken af. Het werk meet ongeveer 51-50-49-47-45-43 cm. Brei een andere mouw op dezelfde manier.

AFWERKING:
Naai de schoudernaden samen. Naai de mouwen in de trui. Naai de zijnaden naar beneden dicht tot het split.

HALS:
Neem ongeveer 60-68 steken op (inclusief de steken op de hulpdraad op de voorkant) op een korte rondbreinaald 5.5 mm met 1 draad rood Alpaca + 1 draad rood Brushed Alpaca Silk (= 2 draden). Brei 1 naald recht terwijl u het aantal steken aanpast naar 60-66-66-66-68-68. Brei 5 cm gerstekorrel in de rondte, kant dan af met recht boven recht en averecht boven averecht.

STER:
Haak 6 lossen op haaknaald 3 mm met oker Alpaca en vorm een ring met 1 halve vaste in de eerste losse. Ga verder in patroon in de rondte volgens telpatroon A.1. Als A.1 klaar is, hecht dan af. De ster meet ongeveer 6 cm in diameter.

LICHTSNOER:
Knip 4 lange draden van oker Alpaca en haak met alle 4 draden op haaknaald 6 mm als volgt: Haak een toer van lossen van ongeveer 9 cm (laat ongeveer 10 cm draad over op het begin en einde van de lossentoer, gebruik deze voor de afwerking

POMPON:
Maak 5 pompons met Eskimo met ongeveer een diameter van 5 cm (laat ongeveer 10 cm garen over, deze wordt gebruikt voor de afwerking).

AFWERKING:
Zie foto. Hecht de ster aan de bovenkant van de boom met kleine, nette steken. Plaats de 4 lichtsnoeren verdeeld naar beneden over de boom, de kortste ketting op de bovenkant. Deel het gareneinde in tweeën, haal deze door elke kant van een steek en naar buiten op de achterkant van het kledingstuk. Knoop een harde knoop op de achterkant en knip het overgebleven draad af. Doe hetzelfde met alle snoeren. Hecht 3 pompons aan een kant van de boom en 2 pompons op de andere kant van de boom. Hecht ze aan het einde van elk lichtsnoer. Hecht 1 kerstbal op de bovenkant van het lichtsnoer, 2 kerstballen op het volgende lichtsnoer, 3 kerstballen op de volgende lichtsnoer en 4 kerstballen op de volgende lichtsnoer.

Telpatroon

= losse
= vaste tussen 2 stokjesgroepen
= stokje om lossenring/lossenlus
= toer begint met 3 lossen en eindigt met 1 halve vaste in de 3e losse op het begin van de toer
= toer begint met 1 losse en eindigt met 1 halve vaste in de 1e losse op het begin van de toer
= 6 lossen, vorm een ring met 1 halve vaste in de eerste losse - zie punt op de cirkel, de toer begint en eindigt hier

Denkt u een fout te hebben gevonden in het patroon? Laat dan een opmerking of vraag achter in ons Opmerkingen gedeelte bovenaan het patroon. Ga naar het origineel patroon DROPS 183-8.