DROPS / 181 / 4

Wings of Love by DROPS Design

Gebreide omslagdoek met kantpatroon in tricotsteek en ribbelsteek. Het werk wordt gebreid in DROPS Lace.

Trefwoorden: kantpatroon, omslagdoek,

DROPS Design: Patroon nr. la-035
Garengroep A
-----------------------------------------------------------
Afmetingen: ongeveer 52 cm midden achter en ongeveer 207 cm over de bovenkant na opspannen.
Materiaal:
DROPS LACE vanaf Garnstudio (behoort tot garengroep A)
100 g kleur 0501, lichtgrijs

Het werk kan tevens gebreid worden met garen van:
"Alternatief garen (Garengroep A)" – zie de link hieronder.

DROPS RONDBREINAALD (80 cm) MAAT 3 MM – of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 24 steken en 32 naalden tricotsteek is 10 cm breed en 10 cm hoog.

STEKENVERHOUDING:
De omslagdoek wordt aan het einde vochtig gemaakt en opgerekt tot de juiste afmetingen, dus de stekenverhouding is niet zo belangrijk, maar om een idee te krijgen of u te strak of te los breit, kunt u een driehoekig proeflapje breien met naald 3 mm en controleren of u ongeveer 24 steken en 32 naalden tricotsteek breit over 10 cm breed en 10 cm hoog.
----------------------------------------------------------

Opmerkingen (51)

RIBBEL/ RIBBELSTEEK (heen en weer gebreid):
1 ribbel = 2 naalden recht.

PATROON:
Zie telpatronen A.1 tot A.12. Het telpatroon laat alle naalden in het patroon aan de goede kant zien. Naald 1 = goede kant.

IN VORM BRENGEN:
Wanneer u ander garen gaat gebruiken van garengroep A, hoeft u de omslagdoek niet op te rekken tot de juiste afmetingen, maar bevochtig het voorzichtig, en leg het plat neer in de juiste vorm. Laat het drogen. Herhaal dit proces iedere keer nadat de omslagdoek gewassen is.

TIP VOOR HET AFKANTEN:
Om te voorkomen dat de afkantrand te strak wordt, kunt u afkanten met een naald in een ½ maat groter.
----------------------------------------------------------

OMSLAGDOEK:
Het werk wordt heen en weer gebreid met de rondbreinaald, van boven naar beneden. Brei vanaf het midden van de bovenkant van de rand met tricotsteek en kantpatroon en eindig op de onderkant met een rand van het kantpatroon en ribbelsteek.

Zet 3 steken op met rondbreinaald 3 mm en Lace - lees STEKENVERHOUDING hierboven. Brei volgens telpatroon A.1 (= 3 steken) - lees PATROON hierboven. Voeg op de laatste naald 3 markeerdraden in, zoals te zien is in het telpatroon. Als telpatroon A.1 helemaal klaar is in de hoogte, zijn er 27 steken op de naald.

BREI VOLGENS TELPATRONEN A.2 TOT A.6 ALS VOLGT AAN DE GOEDE KANT:
Brei A.2 (= 4 steken), A.3 (= 5 steken – de eerste markeerdraad zit in het midden van A.3), A.4 (= 5 steken – de tweede markeerdraad zit in de laatste steek van A.4), A.5 (= 4 steken), A.3 (= 5 steken – de derde markeerdraad zit in het midden van A.3) en A.6 (= 4 steken). Als telpatronen A.2 tot A.6 helemaal klaar zijn in de hoogte, zijn er 51 steken op de naald.
Herhaal de meerderingen verder zoals te zien is in A.x – meerder afwisselend 4 en 8 steken op elke naald aan de goede kant (dus 12 gemeerderde steken voor iedere herhaling van A.x in de hoogte), de gemeerderde steken worden gebreid in tricotsteek aan elke kant van A.3. Herhaal zoals te zien is in A.x 24 keer in totaal in de hoogte = 339 steken op de naald. Het werk meet ongeveer 36 cm.
Op de volgende naald aan de goede kant, brei en meerder 4 steken zoals te zien is op de eerste naald van A.x = 343 steken. Brei 1 naald averecht aan de verkeerde kant (de kantsteek aan elke kant wordt gebreid in RIBBELSTEEK – zie uitleg hierboven, over het hele werk). Brei 1 naald recht aan de goede kant en meerder 1 steek aan de binnenkant van de kantsteek in ribbelsteek aan elke kant en meerder 1 steek alleen bij de midden-steek (= 3 steken gemeerderd) = 346 steken op de naald en brei 1 naald averecht aan de verkeerde kant. U heeft de 3 markeerdraden vanaf hier niet meer nodig.

BREI VOLGENS TELPATRONEN A.7 TOT A.9 ALS VOLGT AAN DE GOEDE KANT:
Brei 1 kantsteek in ribbelsteek, A.7 over 4 steken, herhaal A.8 tot er 5 steken over zijn op de naald (= 21 herhalingen van 16 steken), A.9 over 4 steken en 1 kantsteek in ribbelsteek. LET OP! Meerder op de 11e naald in het telpatroon, 2 steken in elke herhaling van A.7, A.8 en A.9. Meerder op de 17e naald, 2 steken in A.7 en A.9. Als telpatronen A.7 tot A.9 helemaal klaar zijn in de hoogte, zijn er 430 steken op de naald.

BREI VOLGENS TELPATRONEN A.10 TOT A.12 ALS VOLGT AAN DE GOEDE KANT:
Brei 1 kantsteek in ribbelsteek, A.10 over 7 steken, herhaal A.11 tot er 8 steken over zijn op de naald (= 23 herhalingen van 18 steken), A.12 over 7 steken en 1 kantsteek in ribbelsteek. LET OP! Meerder op de 17e naald in het telpatroon 3 steken in A.10, 1 steek in A.11 en 2 steken in A.12. Meerder op de 21e naald 2 steken in A.10 en in A.12. Als telpatronen A.10 tot A.12 klaar zijn in de hoogte, zijn er 496 steken op de naald – kant dan losjes af op de laatste naald aan de verkeerde kant - lees TIP VOOR HET AFKANTEN hierboven.

OPSPANNEN:
Leg de omslagdoek in handwarm water tot het door en door nat is. Knijp voorzichtig het water uit de omslagdoek – hij moet niet gewrongen worden, rol de omslagdoek dan in een handdoek en knijp opnieuw om meer water te verwijderen – de omslagdoek is nu alleen nog vochtig. Als u een ander garen gebruikt van garengroep A - lees dan IN VORM BRENGEN hierboven. Leg de omslagdoek dan op een vloerkleed of matras – breng het voorzichtig in vorm en gebruik spelden om op de plaats te bevestigen. Laat de omslagdoek drogen. Herhaal het proces iedere keer nadat de omslagdoek gewassen wordt.

Dit patroon is gecorrigeerd. .

Gewijzigd online: 01.06.2018
Correctie: Telpatroon A.7, A.8, A.9, A.10, A.11 en A.12 zijn aangepast. Verkeerd telpatroon op de 11e en 17e toer.

Telpatroon

= recht aan de goede kant, averecht aan de verkeerde kant
= recht aan de verkeerde kant
= voeg 1 markeerdraad in deze steek en neem de markeerdraad mee tijdens het breien in de hoogte om het midden van A.3 aan te geven. De steek wordt recht gebreid aan de goede kant en averecht aan de verkeerde kant.
= Voeg 1 markeerdraad in deze steek en neem de markeerdraad mee tijdens het breien in de hoogte (= middelste steek), recht gebreid aan de goede kant en averecht gebreid aan de verkeerde kant
= kantsteek, recht aan de goede kant, recht aan de verkerde kant
= maak 1 omslag tussen 2 steken, brei de omslag op de volgende toer averecht, zodat er een gaatje ontstaat
= maak 2 omslagen tussen 2 steken, brei op de volgende toer de ene omslag en laat de andere omslag vallen (= gaatje)
= maak 1 omslag tussen 2 steken, brei op de volgende toer de omslag gedraaid (= geen gaatje)
= maak 3 omslagen tussen 2 steken, brei op de volgende toer de eerste omslag averecht, brei de volgende omslag gedraaid averecht en laat de derde omslag van de naald glijden (= gaatje)
= BOBBEL: 1 recht, 1 omslag, 1 recht, 1 omslag, brei 1 steek in dezelfde steek (= 5 steken), keer het werk. Brei 4 naalden tricotsteek heen en weer over deze 5 steken. Haal dan de tweede steek op de rechter naald over de eerste steek, haal de derde steek over de eerste steek, haal de vierde steek over de eerste steek en tot slot de vijfde steek over de eerste steek (= 1 steek over)
= 2 recht samen
= haal 1 steek recht af, 1 recht, haal de afgehaalde steek over de gebreide steek
= geen steek

Gabriella 19.03.2019 - 16:40:

Vorrei la spiegazione di un simbolo. Nella spiegazione del diagramma c'è scritto " fare due gettati tra due maglie, sul ferro successivo lavorare il primo gettato a rovescio, il secondo a rovescio ritorto e far cadere il terzo gettato. Come faccio? Grazie

DROPS Design 19.03.2019 kl. 16:55:

Buongiorno Gabriella. Abbiamo corretto la spiegazione del simbolo. I gettati da fare sono 3 e non 2 come indicato in precedenza. Buon lavoro!

Pia Östgård 09.03.2019 - 19:09:

Det blir hela tiden fel föe mig på varv 5 mönster A3. När jag kommer till markören i A3 har jag 1 maska för mycket?

DROPS Design 14.03.2019 kl. 10:14:

Hej. Det är lite svårt att veta vad som går fel. På varv 5 i A.3 minskar du 2 m och ökar 2 m precis som på varv 1 i A.3.

Sabine 03.03.2019 - 12:57:

Reichen da 100 g Lacegarn? Das Tuch ist ja ziemlich groß.

DROPS Design 05.03.2019 kl. 12:17:

Liebe Sabine, 100 g DROPS Lace reichen - 1 Knäuel = 50 g / ca 400 m - siehe Farbkarte. Viel Spaß beim stricken!

Claudette Bigras 20.02.2019 - 23:18:

Impossible d'imprimer les diagrammes corrigés. Pourquoi?

DROPS Design 21.02.2019 kl. 10:52:

Bonjour Mme Bigras, si vous avez imprimé les diagrammes avant la date de la correction, imprimez de nouveau les explications pour avoir les bons diagrammes, sinon, vous pouvez simplement imprimer les explications et les diagrammes tels quels, ils sont justes maintenant; Bon tricot!

Jette 18.01.2019 - 01:55:

Årh for den da.... Havde jo lige glemt indtagningerne ! Så ja alt passer.

Jette 17.01.2019 - 21:29:

Når man skal i gang med AX står der, at der øges med skiftevis 4 og 8 ...... Jeg synes jo, der er 8 og 10 ekstra skiftevis i hver anden række. Altså 18 og ikke 12

DROPS Design 21.01.2019 kl. 11:19:

Hei Jette. Så bra at du fant ut av det. God fornøyelse videre

Linda J. Frederiksen 09.01.2019 - 18:21:

Kan jeg bruge 1-tråds moskusgarn til denne opskrift? Og hvad vil garnforbruget da være. Jeg kender desværre ikke løbelængden på moskusgarn.

DROPS Design 05.04.2019 kl. 12:29:

Hej Linda, Nej jeg tror altså du skal bruge DROPS Lace for at få det bedste resultat :)

Lynn 07.12.2018 - 11:17:

Jag har fastnat nu när jag har stickat A1-A6 Jag har 51 maskor på stickan och första raden på A.x är 39maskor bred vad ska jag göra med resterande 12? och vad ska jag göra med resterande 12 maskor som ökas varje gång när jag har stickat diagrammet A.x?

DROPS Design 07.12.2018 kl. 12:05:

Hei Lynn. Disse økte maskene strikkes i glattstrikk på hver side av A.3. Du begynner ikke på nytt igjen med A.X, men fortsetter å øke på samme måten som du har gjort i A.X. Altså du strikker annenhver pinne fra retten med øking, og annenhver pinne fra retten med øking og felling i endene av hvert diagram. Se for deg at diagrammet fortsetter på samme måte utover i en trekant, men for hver nye rapport i høyden er det 4 rettmasker fler enn på begynnelsen av forrige rapport. God fornøyelse

Katerina 30.10.2018 - 18:49:

Hi!! My mun asks if there is a video about diagram A1 or this spacific shawl maybe. Thank you.

DROPS Design 25.11.2018 kl. 11:07:

Dear Katerina, you can find the turorial videos related to this pattern at the left side of teh page, just below the modell's picture. Happy Knitting!

Christa Roggensack 13.08.2018 - 17:25:

Danke für das tolle Tuch und für die geduldigen Antworten auf meine Fragen. Ich orientiere mich jetzt am Diagramm A.3 , das für mich jetzt ein Fixpunkt im Muster ist. Die Maschen bei A.2 und A.4 stricke ich entsprechend der Anzahl wie sie dann auf meiner Nadel liegen. Die Anzahl der Maschen ist bei mir dieselbe wie im Diagramm auch wenn Sie anders verteilt ist. Darum bin ich zuversichtlich am Ende auch A.9 bis A.12 problemlos ansetzen zu können.

Laat een opmerking achter voor DROPS 181-4