DROPS / 181 / 4

Wings of Love by DROPS Design

Strikket sjal med hulmønster i glatstrik og retstrik. Arbejdet er strikket i DROPS Lace

DROPS Design: Model la-035
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
Mål: ca 52 cm midt bagpå og ca 207 cm langs kanten øverst efter formning.
Materialer:
DROPS LACE fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
100 g farve 0501, lys grå

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe A)" – se link under.

DROPS RUNDPINDE (80 cm) nr 3 – eller de pinde du skal bruge for at få 24 masker og 32 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

STRIKKEFASTHED:
Sjalet skal fugtes og strækkes i rigtige mål til sidst, så strikkefastheden er ikke så vigtig, men for at få en fornemmelse af om der strikkes for løst eller for fast strikkes en prøvelap i glatstrik på pinde 3. Tjek at der bliver ca 24 masker og 32 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
----------------------------------------------------------

70% Alpaca, 30% Silk
fra 32.95 kr /50g
DROPS Lace uni colour DROPS Lace uni colour 32.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Lace mix DROPS Lace mix 32.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 65.9kr. Læs mere.

Se diagram A.1 til A.12. Diagrammet viser alle pinde i mønsteret set fra retsiden. 1. pind = retsiden.

FORMING:
Ved brug af et andet garn fra garngruppe A behøver man ikke strække sjalet ud i mål, men fugt det og læg det forsigtig ud i rigtig facon. Lad det tørre. Gentag processen hver gang sjalet vaskes.

AFLUKNINGSTIPS:
For at undgå at aflukningskanten strammer kan der lukkes af med ½ pindenummer større.
----------------------------------------------------------

SJAL:
Arbejdet strikkes frem og tilbage på rundpind ovenfra og ned. Der strikkes fra midten af kanten øverst på sjalet i glatstrik og hulrækker, og der afsluttes nederst med en bort af hulmønster i retstrik.

Slå 3 masker op på rundpind 3 med Lace - læs STRIKKEFASTHED over. Strik mønster efter diagram A.1 (= 3 masker) - læs MØNSTER over. På sidste pind sættes der 3 mærker som vist i diagrammet. Når hele diagram A.1 er strikket færdig i højden er der 27 masker på pinden.

STRIK EFTER DIAGRAM A.2 TIL A.6 SÅLEDES FRA RETSIDEN:
Strik A.2 (= 4 masker), A.3 (= 5 masker - første mærke sidder i midten af A.3), A.4 (= 5 masker - andet mærke sidder i sidste maske i A.4), A.5 (= 4 masker), A.3 (= 5 masker - tredje mærke sidder i midten af A.3) og A.6 (= 4 masker). Når hele diagram A.2 til A.6 er strikket færdig i højden er der 51 masker på pinden.
Gentag udtagningerne som vist i A.x - der tages skiftevis 4 og 8 masker ud på hver pind fra retsiden (dvs 12 nye masker for hver gentagelse af A.x i højden), de nye masker strikkes i glatstrik på hver side af A.3. Gentag som vist i A.x totalt 24 gange i højden = 339 masker på pinden. Arbejdet måler ca 36 cm.
På næste pind fra retsiden strikkes der og tages 4 masker ud som vist på første pind af A.x = 343 masker. Strik 1 pind vrang fra vrangen (kantmasken i hver side strikkes i RETSTRIK - se forklaring over, gennem hele arbejdet). Strik 1 pind ret fra retsiden og tag 1 maske ud indenfor 1 kantmaske retstrik i hver side og tag kun 1 maske ud ved midterste maske (= 3 masker taget ud) = 346 masker på pinden og strik 1 pind vrang fra vrangen. Herfra bruges de 3 mærker ikke mere.

STRIK EFTER DIAGRAM A.7 TIL A.9 SÅLEDES FRA RETSIDEN:
Strik 1 kantmaske retstrik, A.7 over 4 masker, gentag A.8 til der er 5 masker tilbage på pinden (= 21 rapporter à 16 masker), A.9 over 4 masker og 1 kantmaske retstrik. OBS! På den 11.pind i diagrammet tages der 2 masker ud i hver rapport af A.7, A.8 og A.9. På den 17.pind tages der 2 masker ud i hver A.7 og A.9. Når hele diagram A.7 til A.9 er strikket færdig i højden er der 430 masker på pinden.

STRIK EFTER DIAGRAM A.10 TIL A.12 SÅLEDES FRA RETSIDEN:
Strik 1 kantmaske retstrik, A.10 over 7 masker, gentag A.11 til der er 8 masker tilbage på pinden (= 23 rapporter à 18 masker), A.12 over 7 masker og 1 kantmaske retstrik. OBS! På den 17.pind i diagrammet tages der 3 masker ud i A.10, 1 maske i A.11 og 2 masker i A.12. På den 21.pind tages der 2 masker ud i A.10 og i A.12. Når hele diagram A.10 til A.12 er strikket færdig i højden er der 496 masker på pinden - luk løst af på sidste pind fra vrangen - læs AFLUKNINGSTIPS over.

FORMING:
Læg sjalet i lunkent vand til det er gennemvådt. Pres forsigtig vandet ud fra sjalet – det må ikke vrides, derefter rulles sjalet i et håndklæde og klemmes for at fjerne mere vand - sjalet vil nu bare være lidt fugtig. Bruges et andet garn fra garngruppe A - læs FORMING over. Læg sjalet ud på et gulvtæppe eller madras – træk det forsigtig ud i mål og brug knappenåle til at hæfte med. Lad sjalet tørre. Gentag processen hver gang sjalet vaskes.

= sæt 1 mærke i denne maske, og lad mærket følge med videre i arbejdet for at markere midten af A.3, masken strikkes ret fra retsiden, vrang fra vrangen.
= sæt 1 mærke i denne maske og lad mærket følge med videre i arbejdet (= midtmasken), strikkes ret fra retsiden, vrang fra vrangen
= kantmaske, strikkes ret fra retsiden, ret fra vrangen
= lav 1 omslag mellem 2 masker, på næste pind strikkes omslaget vrang (=hul)
= lav 2 omslag mellem 2 masker, på næste pind strikkes det ene omslag og det andet slippes af pinden (= hul)
= lav 1 omslag mellem 2 masker, på næste pind strikkes omslaget drejet (= ikke hul)
= lav 3 omslag mellem 2 masker, på næste pind strikkes det første omslag vrang, det andet strikkes drejet vrang og det tredje omslag slippes af pinden (= hul)
= BOBLE: Strik 1 ret, 1 omslag, 1 ret, 1 omslag, 1 ret i samme maske (= 5 masker), vend arbejdet. Strik 4 pinde glatstrik frem og tilbage over disse 5 masker. Derefter løftes 2.maske på højre pind over 1.masker, løft 3. maske over 1.maske, løft 4.maske over 1.maske og løft til sidst 5.maske over 1.maske (= 1 maske tilbage)
= 2 ret sammen
= tag 1 maske løst af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket
= ingen maske

Kommentarer (47)

Skriv din kommentar her!

Jette 18.01.2019 - 01:55:

Årh for den da.... Havde jo lige glemt indtagningerne ! Så ja alt passer.

Jette 17.01.2019 - 21:29:

Når man skal i gang med AX står der, at der øges med skiftevis 4 og 8 ...... Jeg synes jo, der er 8 og 10 ekstra skiftevis i hver anden række. Altså 18 og ikke 12

DROPS Design 21.01.2019 kl. 11:19:

Hei Jette. Så bra at du fant ut av det. God fornøyelse videre

Linda J. Frederiksen 09.01.2019 - 18:21:

Kan jeg bruge 1-tråds moskusgarn til denne opskrift? Og hvad vil garnforbruget da være. Jeg kender desværre ikke løbelængden på moskusgarn.

Lynn 07.12.2018 - 11:17:

Jag har fastnat nu när jag har stickat A1-A6 Jag har 51 maskor på stickan och första raden på A.x är 39maskor bred vad ska jag göra med resterande 12? och vad ska jag göra med resterande 12 maskor som ökas varje gång när jag har stickat diagrammet A.x?

DROPS Design 07.12.2018 kl. 12:05:

Hei Lynn. Disse økte maskene strikkes i glattstrikk på hver side av A.3. Du begynner ikke på nytt igjen med A.X, men fortsetter å øke på samme måten som du har gjort i A.X. Altså du strikker annenhver pinne fra retten med øking, og annenhver pinne fra retten med øking og felling i endene av hvert diagram. Se for deg at diagrammet fortsetter på samme måte utover i en trekant, men for hver nye rapport i høyden er det 4 rettmasker fler enn på begynnelsen av forrige rapport. God fornøyelse

Katerina 30.10.2018 - 18:49:

Hi!! My mun asks if there is a video about diagram A1 or this spacific shawl maybe. Thank you.

DROPS Design 25.11.2018 kl. 11:07:

Dear Katerina, you can find the turorial videos related to this pattern at the left side of teh page, just below the modell's picture. Happy Knitting!

Christa Roggensack 13.08.2018 - 17:25:

Danke für das tolle Tuch und für die geduldigen Antworten auf meine Fragen. Ich orientiere mich jetzt am Diagramm A.3 , das für mich jetzt ein Fixpunkt im Muster ist. Die Maschen bei A.2 und A.4 stricke ich entsprechend der Anzahl wie sie dann auf meiner Nadel liegen. Die Anzahl der Maschen ist bei mir dieselbe wie im Diagramm auch wenn Sie anders verteilt ist. Darum bin ich zuversichtlich am Ende auch A.9 bis A.12 problemlos ansetzen zu können.

Christa Roggensack 13.08.2018 - 14:38:

In A.3 werden in der 3. Reihe 2 Maschen zugenommen. Damit werden aus 5 Maschen 7 Maschen, die entsprechend nach A.2 und A.4 übertragen werden. In A.2 sind in dieser Reihe 2 Zunahmen und in A.4 0 Zunahmen. Damit müsste A.2 in der 4. Reihe 3 Maschen mehr haben und A.4 nur eine Masche mehr. Im Diagramm sind aber bei A.2 und A.4 je 2 Maschen mehr. Gleiche Zunahmen in A.2 und A.4 stimmen auch nicht mit dem Foto überein. A.2 ist da deutlich breiter als A.4.

DROPS Design 13.08.2018 kl. 15:45:

Liebe Frau Roggensack, bei der letzte Reihe in A.2-A.4 haben Sie 10 M in A.2 und 11 M (= 10 + 1 mit Markierer) in A.4, im A.3 haben Sie immer nur 5 Maschen. Es werden abwechslungsweise 2 und 4 M zugenommen. Viel Spaß beim stricken!

Christa Roggensack 12.08.2018 - 12:10:

Diagramme A.2 bis A.4: In der 3. Reihe sind 3 Zunahmen rechts der Mittelmasche von A.3 und 1 Zunahme links der Mittelmasche. In Reihe 4 sind nur 2 Zunahmen in A.2 eingetragen und 2 Zunahmen in A.4 . Damit würde sich die Mittelmasche in A.3 in jeder 4. Reihe 1 nach rechts über die Mittelmaschen der Vorreihen verschieben. Dasselbe auf der anderen Seite bei A.5 bis A.6 nur nach links. Frage: Ist dieser Versatz tatsächlich Absicht oder ein Fehler im Diagramm?

DROPS Design 13.08.2018 kl. 10:01:

Liebe Frau Roggensack, Diagramme sind korrekt: die zugenommenen Maschen in A.3 werden glatt rechts gestrickt. A.3 muß Immer auf diesen Maschen gestrickt werden (= der Markierer muss immer in der Mitte in A.3 sein). Gleichzeitig nehmen sie in A.2/A.6 zu (1 M bei der 1. und 5. Reihe und 2 M bei der 2. und 7. Reihe) und in A.4/A.5 nehmen Sie 1 M oder (2 M re, 1 U). Viel Spaß beim stricken!

Decamps Marina 01.08.2018 - 15:46:

Et à quel moment je dois-je integré le diagramme A7 ? bien à vous

DROPS Design 01.08.2018 kl. 16:02:

Bonjour Mme Decamps, quand vous avez 346 m (après avoir répété A.2-A.6 et augmenté comme indiqué), vous tricotez A.7 à A.9 comme indiqué au paragraphe suivant: 1 m point mousse, A.7, on répète 21 fois A.8 , A.9, 1 m point mousse. Bon tricot!

Decamps Marina 01.08.2018 - 15:39:

MERCI POUR VOTRE RéPONSE ET VOTRE RAPIDIté

Kommentere opskrift DROPS 181-4