DROPS / 181 / 4

Wings of Love by DROPS Design

Strikket sjal med hulmønster i glatstrik og retstrik. Arbejdet er strikket i DROPS Lace

DROPS Design: Model la-035
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
Mål: ca 52 cm midt bagpå og ca 207 cm langs kanten øverst efter formning.
Materialer:
DROPS LACE fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
100 g farve 0501, lys grå

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe A)" – se link under.

DROPS RUNDPINDE (80 cm) nr 3 – eller de pinde du skal bruge for at få 24 masker og 32 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

STRIKKEFASTHED:
Sjalet skal fugtes og strækkes i rigtige mål til sidst, så strikkefastheden er ikke så vigtig, men for at få en fornemmelse af om der strikkes for løst eller for fast strikkes en prøvelap i glatstrik på pinde 3. Tjek at der bliver ca 24 masker og 32 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
----------------------------------------------------------

70% Alpaca, 30% Silk
fra 31.90 kr /50g
DROPS Lace uni colour DROPS Lace uni colour 31.90 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Lace mix DROPS Lace mix 31.90 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 63.8kr. Læs mere.

Se diagram A.1 til A.12. Diagrammet viser alle pinde i mønsteret set fra retsiden. 1. pind = retsiden.

FORMING:
Ved brug af et andet garn fra garngruppe A behøver man ikke strække sjalet ud i mål, men fugt det og læg det forsigtig ud i rigtig facon. Lad det tørre. Gentag processen hver gang sjalet vaskes.

AFLUKNINGSTIPS:
For at undgå at aflukningskanten strammer kan der lukkes af med ½ pindenummer større.
----------------------------------------------------------

SJAL:
Arbejdet strikkes frem og tilbage på rundpind ovenfra og ned. Der strikkes fra midten af kanten øverst på sjalet i glatstrik og hulrækker, og der afsluttes nederst med en bort af hulmønster i retstrik.

Slå 3 masker op på rundpind 3 med Lace - læs STRIKKEFASTHED over. Strik mønster efter diagram A.1 (= 3 masker) - læs MØNSTER over. På sidste pind sættes der 3 mærker som vist i diagrammet. Når hele diagram A.1 er strikket færdig i højden er der 27 masker på pinden.

STRIK EFTER DIAGRAM A.2 TIL A.6 SÅLEDES FRA RETSIDEN:
Strik A.2 (= 4 masker), A.3 (= 5 masker - første mærke sidder i midten af A.3), A.4 (= 5 masker - andet mærke sidder i sidste maske i A.4), A.5 (= 4 masker), A.3 (= 5 masker - tredje mærke sidder i midten af A.3) og A.6 (= 4 masker). Når hele diagram A.2 til A.6 er strikket færdig i højden er der 51 masker på pinden.
Gentag udtagningerne som vist i A.x - der tages skiftevis 4 og 8 masker ud på hver pind fra retsiden (dvs 12 nye masker for hver gentagelse af A.x i højden), de nye masker strikkes i glatstrik på hver side af A.3. Gentag som vist i A.x totalt 24 gange i højden = 339 masker på pinden. Arbejdet måler ca 36 cm.
På næste pind fra retsiden strikkes der og tages 4 masker ud som vist på første pind af A.x = 343 masker. Strik 1 pind vrang fra vrangen (kantmasken i hver side strikkes i RETSTRIK - se forklaring over, gennem hele arbejdet). Strik 1 pind ret fra retsiden og tag 1 maske ud indenfor 1 kantmaske retstrik i hver side og tag kun 1 maske ud ved midterste maske (= 3 masker taget ud) = 346 masker på pinden og strik 1 pind vrang fra vrangen. Herfra bruges de 3 mærker ikke mere.

STRIK EFTER DIAGRAM A.7 TIL A.9 SÅLEDES FRA RETSIDEN:
Strik 1 kantmaske retstrik, A.7 over 4 masker, gentag A.8 til der er 5 masker tilbage på pinden (= 21 rapporter à 16 masker), A.9 over 4 masker og 1 kantmaske retstrik. OBS! På den 11.pind i diagrammet tages der 2 masker ud i hver rapport af A.7, A.8 og A.9. På den 17.pind tages der 2 masker ud i hver A.7 og A.9. Når hele diagram A.7 til A.9 er strikket færdig i højden er der 430 masker på pinden.

STRIK EFTER DIAGRAM A.10 TIL A.12 SÅLEDES FRA RETSIDEN:
Strik 1 kantmaske retstrik, A.10 over 7 masker, gentag A.11 til der er 8 masker tilbage på pinden (= 23 rapporter à 18 masker), A.12 over 7 masker og 1 kantmaske retstrik. OBS! På den 17.pind i diagrammet tages der 3 masker ud i A.10, 1 maske i A.11 og 2 masker i A.12. På den 21.pind tages der 2 masker ud i A.10 og i A.12. Når hele diagram A.10 til A.12 er strikket færdig i højden er der 496 masker på pinden - luk løst af på sidste pind fra vrangen - læs AFLUKNINGSTIPS over.

FORMING:
Læg sjalet i lunkent vand til det er gennemvådt. Pres forsigtig vandet ud fra sjalet – det må ikke vrides, derefter rulles sjalet i et håndklæde og klemmes for at fjerne mere vand - sjalet vil nu bare være lidt fugtig. Bruges et andet garn fra garngruppe A - læs FORMING over. Læg sjalet ud på et gulvtæppe eller madras – træk det forsigtig ud i mål og brug knappenåle til at hæfte med. Lad sjalet tørre. Gentag processen hver gang sjalet vaskes.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 28.06.2019
Nye diagrammer: A.3, A.4 og A.5

= sæt 1 mærke i denne maske, og lad mærket følge med videre i arbejdet for at markere midten af A.3, masken strikkes ret fra retsiden, vrang fra vrangen.
= sæt 1 mærke i denne maske og lad mærket følge med videre i arbejdet (= midtmasken), strikkes ret fra retsiden, vrang fra vrangen
= kantmaske, strikkes ret fra retsiden, ret fra vrangen
= lav 1 omslag mellem 2 masker, på næste pind strikkes omslaget vrang (=hul)
= lav 2 omslag mellem 2 masker, på næste pind strikkes det ene omslag og det andet slippes af pinden (= hul)
= lav 1 omslag mellem 2 masker, på næste pind strikkes omslaget drejet (= ikke hul)
= lav 3 omslag mellem 2 masker, på næste pind strikkes det første omslag vrang, det andet strikkes drejet vrang og det tredje omslag slippes af pinden (= hul)
= BOBLE: Strik 1 ret, 1 omslag, 1 ret, 1 omslag, 1 ret i samme maske (= 5 masker), vend arbejdet. Strik 4 pinde glatstrik frem og tilbage over disse 5 masker. Derefter løftes 2.maske på højre pind over 1.masker, løft 3. maske over 1.maske, løft 4.maske over 1.maske og løft til sidst 5.maske over 1.maske (= 1 maske tilbage)
= 2 ret sammen
= tag 1 maske løst af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket
= ingen maske

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 181-4) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (60)

Julie 29.01.2020 - 11:41:

Er kommet til A.x , men iflg diagram bliver der taget 18 nye m ud, og ikke 12 m, som i opskriften. Hvis jeg skal gentage A.x 24 gang i højden, får jeg ialt 483 m og ikke 339m, som i opskriften. Hvis jeg skal følge diagram A.x med 18 x 24 m, og resten af opskriften ikke har flere fejl, ender jeg med 640 m, og ikke 496 m, som i opskriften. Det er en voldsom forskel og undre mig over at I ikke har rette dette, selvom en anden har gjort jer opmærksom på dette i januar 2019.

DROPS Design 10.02.2020 kl. 16:37:

Hej Julie, Husker du indtagningerne? Jette som kommenterede det i januar fandt selv ud af det, hun havde glemt indtagningerne.....

Uleo 09.01.2020 - 18:14:

Ich stricke gerade Drops 181-4. Bei dem Raport A 8 und A 11 sind schwarze Felder am Rand, wie muss ich diese Stricken?

DROPS Design 10.01.2020 kl. 08:33:

Liebe Uleo, die schwarze Kästchen in A.8 und A.11 bedeuten keine Maschen = A.8 wird über 16 Maschen und A.11 über 18 Maschen gestrickt. Bei der 11. Reihe werden Sie 2 Maschen in jedem A.8 und 1 Masche in A.11 (8. Symbol) zunehmen = A.8 wird dann über 19 Maschen und A.11 über 19 Maschen gestrickt. Viel Spaß beim stricken!

Eva Szücs 12.10.2019 - 00:49:

Hallo , ich stricke gerade A 11.Habe festgestellt, dass die Noppe nicht mittig sitzt. Ich habe nach der Zeichnung gestrickt aber die Noppe sitzt nicht in die Mitte der “Blume”.\r\nIst das mit Absicht so?Liebe Grüsse und vielen Dank\r\nEva

DROPS Design 14.10.2019 kl. 11:45:

Liebe Frau Zsücs, die Noppe kann nicht genau in der Mitte sein, denn das Diagramm über 18 M gestrickt wird, aber diese 1 Masche-Verschiebung wird nicht sichtbar. Viel Spaß beim stricken!

Eva 25.09.2019 - 05:09:

Hallo, ich habe eine Frage.Ich stricke gerade A7-A9. Die Rückreie wird rechts gestrickt also mit Krause. Auch die Umschläge und die Muster rechts?So erscheinen mir die zusammenstrickte Maschen nicht so schön, ich kann die Muster nicht so gut erkennen. Vielen Dank und liebe Grüsse Eva

DROPS Design 25.09.2019 kl. 08:34:

Liebe Eva, die Umschläge (= 7. Symbol) werden nur als 1 Umschlag bei der Rückreihe rechts gestrickt (= Loch); die Umschläge (= 8. Symbol) werden rechts verschränkt (= kein Loch) - un die Umschläge (= 9. Symbol) werden links/links verschränkt gestrickt. Viel Spaß beim stricken!

Yvonne 29.07.2019 - 13:12:

Sorry en de hele zwarte hokjes in A 10 en 11

DROPS Design 11.08.2019 kl. 16:24:

Dag Yvonne,

De zwarte hokjes zijn geen steek. Je kunt gewoon doorgaan met de volgende steek in het (tel)patroon of in de beschrijving.

Yvonne 28.07.2019 - 14:43:

Hallo , ik heb een vraag over patroon A4, wat is de laatste steek met het schuine driehoekje? Ik kan het niet vinden in de beschrijving van de steken. Dank voor uw antwoord.m

DROPS Design 11.08.2019 kl. 16:22:

Dag Yvonne,

Je bedoelt waarschijnlijk het hartje-symbool die over 2 steken gaat (..?) In de symboolverklaring is dit de zesde van onderen: maak 1 omslag tussen 2 steken, brei op de volgende toer de omslag gedraaid (= geen gaatje)

Sofia 17.06.2019 - 23:37:

Hej Undrar över ökningarna när Ax är färdigstickad, innan man börjar med A7-A9, ska de ökningarna stickas så det blir hål också? Mvh Sofia

DROPS Design 18.06.2019 kl. 11:28:

Hei Sofia. Ja, du kan strikke dem slik at det blir hull. God fornøyelse

Blanca 17.06.2019 - 06:36:

Hi there. Thank you very much for the pattern. I just want to point out that I think... there might be a mistake in the diagram explanation. In the explanation it's written a transparent circle is for 2 yarn overs, but watching the video and counting the stitches it seems like it should be for 1 yarn over (no different from the black circle)... I might be wrong though. Thanks again :)

DROPS Design 21.06.2019 kl. 08:42:

Dear Blanca, thanks for your feedback, we'll make a new video. Happy knitting!

Nerriere 30.04.2019 - 17:56:

Je ne comprend pas : Quand les diagrammes A.2 à A.6 ont été tricotés 1 fois en hauteur, on obtient 51 mailles. et on doit continuer avec A.x qui au premier rang compte 39 mailles.Est ce que l'on doit considérer qu'il y a des augmentations de 6 mailles de chaque cote de A3 : 2 x 6 + 39 = 51 augmentations qui n'apparaissent pas dans la grille ni dans l'explications. Merci de votre réponse

DROPS Design 02.05.2019 kl. 08:54:

Bonjour Mme Nerriere, quand A.2-A.6 ont été tricotés 1 fois, on a 51 m (cf diagrammes pour voir les jetés = augmentations), on continue ensuite comme dans A.x = 4 augm au 1er rang et 8 augm au 3ème rang (= 12 augmentations à chaque fois que l'on répète A.x). On répète 24 fois les 4 rangs de A.X = on augmente 24 x 12 m = 288 augmentations + les 51 m = 339 m. Bon tricot!

Gabriella 19.03.2019 - 16:40:

Vorrei la spiegazione di un simbolo. Nella spiegazione del diagramma c'è scritto " fare due gettati tra due maglie, sul ferro successivo lavorare il primo gettato a rovescio, il secondo a rovescio ritorto e far cadere il terzo gettato. Come faccio? Grazie

DROPS Design 19.03.2019 kl. 16:55:

Buongiorno Gabriella. Abbiamo corretto la spiegazione del simbolo. I gettati da fare sono 3 e non 2 come indicato in precedenza. Buon lavoro!

Kommentere opskrift DROPS 181-4