DROPS / 201 / 13

Summer Berries by DROPS Design

Gebreide trui in DROPS Delight. Het werk wordt van boven naar beneden gebreid met raglan, ¾ mouwen en A-lijn. Maat: S - XXXL

DROPS design: Patroon de-198
Garengroep A
----------------------------------------------------------

DROPS DELIGHT van garnstudio (behoort tot garengroep A)
250-300-300-350-400-400 g kleur 20, blauwe bessentaart

STEKENVERHOUDING:
24 steken in de breedte en 32 naalden in de hoogte in tricotsteek = 10 x 10 cm.

NAALDEN:
DROPS NAALDEN ZONDER KNOP MAAT 3 mm
DROPS RONDBREINAALD 3 mm, lengte 40 en 60 of 80 cm voor tricotsteek.
DROPS NAALDEN ZONDER KNOP MAAT 2.5 mm voor de boordsteek
DROPS RONDBREINAALD 2.5 mm: lengte 40 en 60 of 80 cm voor de boordsteek.
De naalddikte is slechts een suggestie! Als u te veel steken heeft op 10 cm brei dan verder met grotere naalden. Als u te weinig steken heeft op 10 cm brei dan verder met kleinere naalden.

vanaf 3.11 € /50g
DROPS Delight print DROPS Delight print 3.11 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 15.55€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

UITLEG VOOR HET PATROON:

----------------------------------------------------------

STREPEN:
Om meer strepen te maken op het kledingstuk breit u afwisselend 1 draad van 2 verschillende bollen, pas zo aan dat de bollen beginnen met verschillende kleuren. * Brei 2 naalden met de eerste bol, brei dan 2 naalden met de andere bol (trek de draad niet aan als u het omhoog trekt) *, brei van *-*. Op deze manier worden de kleuren meer gemixed en ontstaan er smallere strepen.

TIP VOOR HET MEERDEREN-1 (verdeeld):
Zo berekent u hoe vaak er gemeerderd moet worden, gebruik het totaal aantal steken op de naald (dus 116 steken) en deel deze door het aantal te maken meerderingen (dus 8) = 14.5. In dit voorbeeld meerdert u na afwisselend ongeveer iedere 14e en 15e steek. Meerder 1 steek door 1 omslag te maken, brei op de volgende naald de omslag gedraaid om gaatjes te voorkomen.

TIP VOOR HET MEERDEREN-2 (geldt voor de zijkanten van het lijf):
Begin 1 steek voor de markeerdraad, maak 1 omslag, 1 recht, 1 omslag (= 2 steken gemeerderd). Herhaal op beide markeerdraden. Brei op de volgende naald de omslagen gedraaid recht om gaatjes te voorkomen.

RAGLAN:
Meerder voor de raglan in iedere overgang tussen de mouwen en het lijf. Brei de gemeerderde steken in tricotsteek.

MEERDER ALS VOLGT ALS U 2 STEKEN MEERDERT AAN ELKE KANT VAN DE STEEK MET DE MARKEERDRAAD: Begin voor de steek met de markeerdraad, neem de lus voor de steek op en brei de lus gedraaid recht, maak 1 omslag, 1 recht (= steek met de markeerdraad), maak 1 omslag, neem de lus voor de volgende steek op en brei de lus gedraaid recht (= 4 steken gemeerderd). Brei op de volgende naald de omslag recht om gaatjes te maken.

MEERDER ALS VOLGT ALS U 1 STEEK MEERDERT AAN ELKE KANT VAN DE STEEK MET DE MARKEERDRAAD:
Begin voor de steek met de markeerdraad, maak 1 omslag, 1 recht (= steek met de markeerdraad), maak 1 omslag (= 2 steken gemeerderd). Brei op de volgende naald de omslagen averecht om gaatjes te maken.

TIP VOOR HET BREIEN:
Bij het meerderen voor de raglan op iedere 4e naald, zitten de gaatjes in de raglanlijn verder uit elkaar dan wanneer u meerdert in iedere tweede naald. Om dit te voorkomen breit u gaatjes op de naalden zonder te meerderen als volgt:
Begin 2 steken voor de steek met de markeerdraad, brei 2 recht samen, maak 1 omslag, 1 recht (= steek met de markeerdraad), maak 1 omslag, 1 steek recht afhalen, 1 recht, haal de afgehaalde steek over de gebreide steek. Brei op de volgende naald de omslag recht om gaatjes te maken.

TIP VOOR HET MINDEREN (geldt voor midden onder de mouwen):
Begin 2 steken voor de steek met de markeerdraad, brei 2 steken gedraaid recht samen, 1 recht (steek met de markeerdraad), 2 recht samen (= 2 steken geminderd).

----------------------------------------------------------

BEGIN HET WERK HIER:
----------------------------------------------------------

TRUI - KORTE SAMENVATTING VAN HET WERK:
Wordt in de rondte gebreid op de rondbreinaald van boven naar beneden. Brei de mouwen in de rondte op breinaalden zonder knop. Brei het hele werk in STREPEN - zie uitleg hierboven.

PAS:
Zet 116-116-116-136-136-136 steken op rondbreinaald 2.5 mm met Delight. Brei boordsteek met 2 recht/2 averecht - lees STREPEN. Brei bij een hoogte van 1.5 cm, 1 naald aan de goede kant en meerder 8 steken verdeeld in alle maten – lees TIP VOOR HET MEERDEREN! = 124-124-124-144-144-144 steken. Brei 1 naald recht. Ga verder met rondbreinaald 3 mm. Voeg 4 markeerdraden in het werk (zonder de steken te breien): Voeg de eerste markeerdraad in de 21e-21e-21e-26e-26e-26e steek, voeg de tweede markeerdraad in de 42e-42e-42e-47e-47e-47e steek, voeg de derde markeerdraad in de 83e-83e-83e-98e-98e-98e steek en voeg de vierde markeerdraad in de 104e-104e-104e-119e-119e-119e steek. Er zijn nu 40-40-40-50-50-50 steken tussen de steken met de markeerdraad op het voorpand en het achterpand en 20 steken in alle maten op elke mouw.
DENK OM DE STEKENVERHOUDING!
Brei tricotsteek over de eerste 20-20-20-25-25-25 steken (= helft van het achterpand), meerder 2 steken aan elke kant van de steek met de markeerdraad voor de RAGLAN – zie uitleg hierboven, brei tricotsteek over de volgende 20 steken (= mouw), meerder 2 steken aan elke kant van de steek met de markeerdraad, brei tricotsteek over de 40-40-40-50-50-50 steken (= voorpand), meerder 2 steken op elke kant van de steek met de markeerdraad, brei tricotsteek over de 20 steken (= mouw), meerder 2 steken aan elke kant van de steek met de markeerdraad, brei tricotsteek over de volgende 20-20-20-25-25-25 steken (= helft van het achterpand).

Ga verder in tricotsteek en meerder voor de raglan in iedere overgang tussen het lijf en de mouwen als volgt:
Meerder 2 steken aan elke kant van de steek met de markeerdraad in iedere tweede naald 6-6-6-8-8-10 keer in totaal (de eerste meerdering is al gemaakt).
Meerder dan 1 steek aan elke kant van de steek met de markeerdraad in iedere tweede naald 8-8-8-9-9-10 keer in totaal.
Als de meerderingen 14-14-14-17-17-20 keer in totaal zijn gemaakt, zijn er 284-284-284-344-344-384 steken op de naald.
Ga verder met meerderen voor de raglan en meerder 1 steek aan elke kant van de steken met de markeerdraden iedere andere naald 0-7-12-4-13-12 keer in totaal en dan iedere 4e naald 6-4-3-7-4-5 keer in totaal – LEES TIP VOOR HET BREIEN.
Na de laatste meerdering voor de raglan zijn er 332-372-404-432-480-520 steken op de naald en meet het werk ongeveer 19-21-23-25-27-29 cm vanaf de opzetrand.
Brei de volgende naald als volgt: Brei de eerste 47-52-56-62-68-73 steken (= helft van het achterpand), zet de volgende 72-82-90-92-104-114 steken op 1 hulpdraad voor de mouw, zet 7-7-9-9-13-15 nieuwe steken op de naald (= in de zijkant onder de mouw), brei de volgende 94-104-112-124-136-146 steken zoals hiervoor (= achterpand), zet de volgende 72-82-90-92-104-114 steken op 1 hulpdraad voor de mouw, zet 7-7-9-9-13-15 nieuwe steken op de naald (= in de zijkant onder de mouw) en brei de laatste 47-52-56-62-68-73 steken. Brei het lijf en de mouwen apart verder. Verwijder de markeerdraden uit werk. MEET NU HET WERK VANAF HIER!

LIJF:
= 202-222-242-266-298-322 steken. Voeg 1 markeerdraad in, in het midden van de 7-7-9-9-13-15 opgezette steken onder elke mouw en neem de markeerdraden in de hoogte mee tijdens het breien. Ga verder in de rondte in tricotsteek. Meerder bij een hoogte van 3 cm, 2 steken aan elke kant - LEES TIP VOOR HET MEERDEREN-2 (= 4 steken gemeerderd). Meerder zo iedere 6-6-6-5-5-4 cm 5-5-5-6-6-7 keer in totaal = 222-242-262-290-322-350 steken. Meerder bij een hoogte van 34 cm, 6 steken verdeeld op de naald = 228-248-268-296-328-356 steken. Ga verder met rondbreinaald 2.5 mm en brei boordsteek 2 recht en 2 averecht tot de boordsteek 3 cm meet. Ga verder met rondbreinaald 3 mm en kant af met recht. De trui meet ongeveer 56-58-60-62-64-66 cm vanaf de schouder naar beneden.

MOUW:
Zet de 72-82-90-92-104-114 steken van de hulpdraad aan de ene kant van het werk op breinaalden zonder knop maat 3 mm en neem daarnaast 1 nieuwe steek op in elk van de 7-7-9-9-13-15 opgezette steken onder de mouw = 79-89-99-101-117-129 steken op de naald. Brei in tricotsteek in de rondte. Voeg een markeerdraad in, in de middelste steek onder de mouw. Minder bij een hoogte van 3 cm in alle maten, 1 steek aan elke kant van markeerdraad - lees TIP VOOR HET MINDEREN. Minder 9-13-17-17-23-28 keer in totaal in S: Op iedere 10e naald, in M: Op iedere 6e naald, in L en XL: Op iedere 4e naald, in XXL: Op iedere naald 4 keer in totaal en dan iedere 3e naald 19 keer in totaal en in XXXL: Op iedere naald 8 keer in totaal en dan iedere andere naald 20 keer in totaal = 61-63-65-67-71-73 steken. Brei tot de mouw 29-28-27-24-23-22 cm meet vanaf de scheiding. Brei 1 naald recht en minder 5-3-1-3-3-1 steken verdeeld = 56-60-64-64-68-72 steken. Brei verder met breinaalden zonder knop maat 2.5 mm en brei boordsteek met 2 recht/2 averecht voor 3 cm. Ga verder met breinaalden zonder knop maat 3 mm en kant af met recht.
Brei de andere mouw op dezelfde wijze.

Dit patroon is gecorrigeerd. .

Gewijzigd online: 13.06.2019
Correctie: PAS: ...en voeg de vierde markeerdraad in de 104e-104e-104e-119e-119e-119e steek.

Telpatroon

Fargeot Chrystel 03.09.2019 - 21:56:

Bonjour,\r\nje voudrai tricoter ce modèle en taille XS mais aussi bien d\'autres modèles.\r\nEn France nous sommes nombreuses de petites tailles. Pourriez vous donner les mesures de vos modèles en XS? Merci

DROPS Design 04.09.2019 kl. 09:02:

Bonjour Mme Fargeot, Bonjour Mme Fargeot, nous ne sommes malheureusement pas en mesure de pouvoir adapter chacun de nos modèles à chaque demande; merci de bien vouloir contacter votre magasin ou un forum tricot pour toute assistance personnelle. Bon tricot!

Miriam 07.08.2019 - 18:32:

Grazie mille! Gentilissimi e velocissimi!

Miriam 07.08.2019 - 18:18:

Buongiorno DROPS eseguito gli aumenti nello sprone, nel mio caso 124, se ho capito bene devo mett il marcapunto dentro la maglia. Corretto? altrimenti non avrei 40,20,40,20 tra un marcapunto e l'altro ,perciò le 4 maglie x arrivare a 124 sono quelle con il marcapunti (differentemente nelle altre spiegazioni il marcapunto é posizionato tra una e l'altra) Andando avanti con il lavoro allora il marcapunto rimane fisso nella maglia di inizio? sono un pò confusa...chiedo scusa

DROPS Design 07.08.2019 kl. 18:29:

Buongiorno Miriam. Sì, è corretto come ha scritto. Il marcapunti viene messo in una maglia, non tra una maglia e l’altra e rimane in quella maglia. Nelle indicazioni per gli aumenti per il raglan, viene spiegato come lavorare la maglia con il marcapunti. Buon lavoro!

Claudia Carolina 17.07.2019 - 17:06:

Spett.le Drops, grazie di tutto. Ho una domanda: come mai il campione si misura su legaccio se poi il maglione è in m rasata? Grazie mille. Claudia

DROPS Design 17.07.2019 kl. 17:16:

Buongiorno Claudia Carolina. Abbiamo corretto il testo: il campione viene lavorato anch'esso a maglia rasata. Buon lavoro!

Mary Bolas 09.06.2019 - 12:53:

You misunderstand Julie Massé. If you place a marker at stitch 98 then knit 20 stitches and place a marker on the next stitch it will be stitch 119 and not stitch 109 as stated in your pattern. The pattern is incorrect.

DROPS Design 11.06.2019 kl. 11:03:

Dear Mrs Bolas, that's right, pattern has been edited, thank you. Happy knitting!

Maria Grazia 06.04.2019 - 18:38:

Perché usare i ferri a doppia punta? Grazie per la risposta, per i modelli molto belli e per le spiegazioni sempre chiare.

DROPS Design 06.04.2019 kl. 18:52:

Buonasera Maria Grazia, i ferri a doppia punta vengono usati per lavorare le maniche in tondo. Buon lavoro!

Julie Massé 29.03.2019 - 14:36:

Il semble y avoir une erreur au début lorsque qu’on demande de mettre les 4 fils marqueur dans les mailles 26, 47,98 et109...il est dit qu’il y a 50 mailles entre les marqueurs dos et devant et 20 mailles pour les épaules... cependant il n’y a que 10 mailles entre le marqueur de maille 98 et 109 et 60 mailles entre le marqueur maille 109 et 26... Est-ce que le fil marqueur ne devrait pas être dans la maille 119 à la place de 109? Je commence le chandail bientôt Merci

DROPS Design 01.04.2019 kl. 11:15:

Bonjour Mme Massé, vous allez compter ainsi: 25 m, placez un marqueur dans la maille suivante (= la 26ème maille), comptez 20 m, placez un marqueur dans la m suivante (= la 47ème maille), comptez 50 mailles et mettez un marqueur dans la maille suivante (= la 98ème maille), comptez 20 mailles et mettez un marqueur dans la maille suivante (= la 109ème m) = vous avez bien vos 4 marqueurs et 50 m pour le devant/le dos et 20 m pour les manches. Bon tricot!

Ulla Margareta Hallström 18.03.2019 - 21:53:

Varför är beskrivningen inte på svenska

DROPS Design 19.03.2019 kl. 10:43:

Hej. Nu finns mönstret på svenska. Lycka till!

Ewa 16.03.2019 - 09:50:

Pytanie dotyczące opisu: Czy "co 2 okrążenia" mam rozumieć, że pomiędzy rzędami z dodawanymi oczkami są dwa rzędy bez dodawania, czy raczej 'co drugie okrążenie', czyli w co drugim rzędzie?

DROPS Design 18.03.2019 kl. 07:25:

Witaj Ewo, to znaczy co drugie okrążenie (w jednym okrążeniu dodajemy oczka, w drugim nie, i tak na przemian). Pozdrawiamy!

Laat een opmerking achter voor DROPS 201-13