DROPS / 201 / 13

Summer Berries by DROPS Design

Stickad tröja i DROPS Delight. Arbetet är stickat uppifrån och ner med raglan, ¾ ärmar och A-form. Storlek S – XXXL

DROPS Design: Modell de-198
Garngrupp A
-----------------------------------------------------------

250-300-300-350-400-400 g färg 20, blåbärspaj

DROPS RUNDSTICKOR NR 3: längd på 40 cm och 60 cm eller 80 cm till slätstickning.
DROPS STRUMPSTICKOR NR 2,5 till resår.
DROPS RUNDSTICKOR NR 2,5: längd på 40 cm och 60 eller 80 cm till resår.

DROPS Delight print DROPS Delight print 25.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 125kr. Läs mer.
-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

RÄNDER:
För att plagget ska bli mer randigt stickas det växelvis med 1 tråd från 2 olika nystan, anpassa så att nystanen börjar med olika färger. * Sticka 2 varv med det första nystanet, sticka 2 varv med det andra nystanet (strama inte tråden när den dras uppåt) *, sticka från *-*. På detta sätt blandas färgerna mer och kommer att ge smalare ränder.

ÖKNINGSTIPS-1 (jämn fördelning):
För att beräkna hur det ska ökas jämnt, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 116 maskor) och delar maskorna med det antal ökningar som ska göras (t.ex 8) = 14,5. I detta exempel ökas det växelvis efter var 14:e och var 15:e maska. Öka 1 maska genom att göra 1 omslag om stickan, på nästa varv stickas omslagen vridna så att det inte blir hål.

ÖKNINGSTIPS-2 (gäller i sidorna på fram- och bakstycket):
Börja 1 maska före markören, gör 1 omslag om stickan, sticka 1 rätmaska, gör 1 omslag om stickan (= 2 maskor ökade). Upprepa vid båda markörerna. På nästa varv stickas omslagen vridet räta så att det inte blir hål.

RAGLAN:
Öka till raglan i varje övergång mellan fram- och bakstycke och ärmar. De ökade maskorna stickas i slätstickning.

ÖKA SÅ HÄR NÄR DET SKA ÖKAS 2 MASKOR PÅ VARJE SIDA AV MASKAN MED MARKÖR I: Börja före maskan med markör i, hämta upp länken före maskan och sticka länken vridet rät, gör 1 omslag om stickan, sticka 1 rätmaska (= maskan med markör i), gör 1 omslag om stickan, hämta upp länken före nästa maska och sticka länken vridet rät (= 4 maskor ökade). På nästa varv stickas omslagen räta så att det blir hål.

ÖKA SÅ HÄR NÄR DET SKA ÖKAS 1 MASKA PÅ VARJE SIDA AV MASKAN MED MARKÖR I:
Börja före maskan med markör i, gör 1 omslag om stickan, sticka 1 rätmaska (= maskan med markör i), gör 1 omslag om stickan (= 2 maskor ökade). På nästa varv stickas omslagen aviga så att det blir hål.

STICKTIPS:
När det ökas till raglan på vart 4:e varv kommer hålen i raglanlinjen att få längre avstånd mellan varandra än de gör när det ökas på vartannat varv. För att undvika detta stickas det hål på de varven utan ökning så här:
Börja 2 maskor före maskan med markör i, sticka 2 maskor räta tillsammans, gör 1 omslag om stickan, sticka 1 rätmaska (= maskan med markör i), gör 1 omslag om stickan, lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades. På nästa varv stickas omslagen räta så att det blir hål.

MINSKNINGSTIPS (gäller mitt under ärmarna):
Börja 2 maskor före maskan med markör i, sticka 2 maskor vridet räta tillsammans, sticka 1 rätmaska (= maskan med markör), sticka 2 maskor räta tillsammans (= 2 maskor minskade).

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:
-------------------------------------------------------

TRÖJA – KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickas runt på rundsticka och det stickas uppifrån och ner. Ärmarna stickas runt på strumpstickor. Hela arbetet stickas i RÄNDER – se förklaring ovan.

OK:
Lägg upp 116-116-116-136-136-136 maskor på rundsticka 2,5 med Delight. Sticka resår med 2 rätmaskor, 2 avigmaskor – läs RÄNDER. När arbetet mäter 1,5 cm stickas det 1 varv från rätsidan där det ökas 8 maskor jämnt fördelat i alla storlekar – läs ÖKNINGSTIPS! = 124-124-124-144-144-144 maskor. Sticka 1 varv rätt. Byt till rundsticka 3. Sätt 4 markörer i arbetet (detta görs utan att maskorna stickas): Första markören sätts i den 21:a-21:a-21:a-26:e-26:e-26:e maskan, andra markören sätts i den 42:a-42:a-42:a-47:e-47:e-47:e maskan, tredje markören sätts i den 83:e-83:e-83:e-98:e-98:e-98:e maskan och fjärde markören sätts i den 104:e-104:e-104:e-109:e-109:e-109:e maskan. Mellan maskorna med markör i är det nu 40-40-40-50-50-50 maskor på fram- och bakstycket och 20 maskor i alla storlekar på varje ärm.
KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
Sticka slätstickning över de första 20-20-20-25-25-25 maskorna (= halva bakstycket), öka 2 maskor på varje sida av maskan med markör i till RAGLAN – se förklaring ovan, sticka slätstickning över nästa 20 maskorna (= ärm), öka 2 maskor på varje sida av maskan med markör i, sticka slätstickning över de 40-40-40-50-50-50 maskorna (= framstycket), öka 2 maskor på varje sida av maskan med markör i, sticka slätstickning över de 20 maskorna (= ärm), öka 2 maskor på varje sida av maskan med markör i, sticka slätstickning över de nästa 20-20-20-25-25-25 maskorna (= halva bakstycket).

Fortsätt i slätstickning och öka till raglan i varje övergång mellan fram- och bakstycke och ärmar så här:
Öka 2 maskor på varje sida av maskorna med markör på vartannat varv totalt 6-6-6-8-8-10 ggr (första ökningen är redan stickad).
Öka sedan 1 maska på varje sida av maskorna med markör i på vartannat varv totalt 8-8-8-9-9-10 ggr.
När det har ökats totalt 14-14-14-17-17-20 ggr är det 284-284-284-344-344-384 maskor på varvet.
Fortsätt ökningen till raglan, men det ökas 1 maska på varje sida av maskorna med markör i på vartannat varv totalt 0-7-12-4-13-12 ggr och sedan på vart 4:e varv totalt 6-4-3-7-4-5 ggr – LÄS STICKTIPS.
Efter sista ökningen till raglan är det 332-372-404-432-480-520 maskor på varvet och arbetet mäter ca 19-21-23-25-27-29 cm från uppläggningskanten.
Nästa varv stickas så här: Sticka de första 47-52-56-62-68-73 maskorna (= halva bakstycket), sätt de nästa 72-82-90-92-104-114 maskorna på 1 tråd till ärm, lägg upp 7-7-9-9-13-15 nya maskor på varvet (= i sidan under ärmen), sticka de nästa 94-104-112-124-136-146 maskorna som förut (= bakstycket), sätt de nästa 72-82-90-92-104-114 maskorna på 1 tråd till ärm, lägg upp 7-7-9-9-13-15 nya maskor på varvet (= i sidan under ärmen) och sticka de sista 47-52-56-62-68-73 maskorna. Fram- och bakstycke och ärmar stickas sedan var för sig. Ta bort markörerna i arbetet. HÄRIFRÅN MÄTS ARBETET SEDAN!

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
= 202-222-242-266-298-322 maskor. Sätt 1 markör i den mittersta av de 7-7-9-9-13-15 maskorna som lades upp under varje ärm och låt markörerna följa med i arbetet. Fortsätt runt med slätstickning. När arbetet mäter 3 cm ökas det 2 maskor i varje sida – LÄS ÖKNINGSTIPS-2 (= 4 maskor ökade). Öka så med 6 -6-6-5-5-4 cm mellanrum totalt 5-5-5-6-6-7 ggr = 222-242-262-290-322-350 maskor. När arbetet mäter 34 cm ökas det 6 maskor jämnt fördelat på varvet = 228-248-268-296-328-356 maskor. Byt till rundsticka 2,5 och sticka resår med 2 rätmaskor, 2 avigmaskor till resåren mäter 3 cm. Byt tillbaka till rundsticka 3 och maska av med rätmaskor. Tröjan mäter ca 56-58-60-62-64-66 cm från axeln och ner.

ÄRM:
Sätt de 72-82-90-92-104-114 maskorna från tråden i den ena sidan av arbetet på strumpstickor 3, sticka dessutom upp 1 maska i var och en av de 7-7-9-9-13-15 maskorna som lades upp under ärmen = 79-89-99-101-117-129 maskor på varvet. Sticka slätstickning runt. Sätt en markör i den mittersta maskan under ärmen. När arbetet mäter 3 cm i alla storlekar minskas det 1 maska på varje sida av markören – läs MINSKNINGSTIPS. Minska så totalt 9-13-17-17-23-28 ggr i S: På vart 10:e varv, i M: På vart 6:e varv, i L och XL: På vart 4:e varv, i XXL: På varje varv totalt 4 ggr och sedan på vart 3:e varv totalt 19 ggr och i XXXL: På varje varv totalt 8 ggr och sedan på vartannat varv totalt 20 ggr = 61-63-65-67-71-73 maskor. Sticka vidare till ärmen mäter 29-28-27-24-23-22 cm från delningen. Sticka 1 varv rätt där det minskas jämnt fördelat 5-3-1-3-3-1 maskor = 56-60-64-64-68-72 maskor. Byt till strumpstickor 2,5 och sticka resår med 2 rätmaskor, 2 avigmaskor i 3 cm. Byt tillbaka till strumpstickor 3 och maska av med rätmaskor.
Sticka den andra ärmen på samma sätt.

Diagram

Maria Grazia 06.04.2019 - 18:38:

Perché usare i ferri a doppia punta? Grazie per la risposta, per i modelli molto belli e per le spiegazioni sempre chiare.

DROPS Design 06.04.2019 kl. 18:52:

Buonasera Maria Grazia, i ferri a doppia punta vengono usati per lavorare le maniche in tondo. Buon lavoro!

Julie Massé 29.03.2019 - 14:36:

Il semble y avoir une erreur au début lorsque qu’on demande de mettre les 4 fils marqueur dans les mailles 26, 47,98 et109...il est dit qu’il y a 50 mailles entre les marqueurs dos et devant et 20 mailles pour les épaules... cependant il n’y a que 10 mailles entre le marqueur de maille 98 et 109 et 60 mailles entre le marqueur maille 109 et 26... Est-ce que le fil marqueur ne devrait pas être dans la maille 119 à la place de 109? Je commence le chandail bientôt Merci

DROPS Design 01.04.2019 kl. 11:15:

Bonjour Mme Massé, vous allez compter ainsi: 25 m, placez un marqueur dans la maille suivante (= la 26ème maille), comptez 20 m, placez un marqueur dans la m suivante (= la 47ème maille), comptez 50 mailles et mettez un marqueur dans la maille suivante (= la 98ème maille), comptez 20 mailles et mettez un marqueur dans la maille suivante (= la 109ème m) = vous avez bien vos 4 marqueurs et 50 m pour le devant/le dos et 20 m pour les manches. Bon tricot!

Ulla Margareta Hallström 18.03.2019 - 21:53:

Varför är beskrivningen inte på svenska

DROPS Design 19.03.2019 kl. 10:43:

Hej. Nu finns mönstret på svenska. Lycka till!

Ewa 16.03.2019 - 09:50:

Pytanie dotyczące opisu: Czy "co 2 okrążenia" mam rozumieć, że pomiędzy rzędami z dodawanymi oczkami są dwa rzędy bez dodawania, czy raczej 'co drugie okrążenie', czyli w co drugim rzędzie?

DROPS Design 18.03.2019 kl. 07:25:

Witaj Ewo, to znaczy co drugie okrążenie (w jednym okrążeniu dodajemy oczka, w drugim nie, i tak na przemian). Pozdrawiamy!

Kommentér oppskrift DROPS 201-13