DROPS / 201 / 17

Lilac Bouquet by DROPS Design

Gebreide omslagdoek in DROPS Alpaca. Het werk wordt gebreid van boven naar beneden met kantpatroon en ribbelsteek.

DROPS design: Patroon z-845
Garengroep A
----------------------------------------------------------

MAAT:
Afmetingen: Breedte op de bovenkant: ongeveer 144 cm Lengte gemeten over de middelste steek: ongeveer 72 cm

MATERIAAL:
DROPS ALPACA van garnstudio (behoort tot garengroep A)
300 g kleur 4050, lichtpaars

STEKENVERHOUDING:
23 steken in de breedte en 45 naalden in de hoogte in ribbelsteek = 10 x 10 cm.

NAALDEN:
DROPS RONDBREINAALD 3 mm, lengte 80 cm.
De naalddikte is slechts een richtlijn! Als u te veel steken heeft op 10 cm, brei dan verder met grotere naalden. Als u te weinig steken heeft op 10 cm brei dan verder met kleinere naalden.

Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 21.06€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

UITLEG VOOR HET PATROON:

----------------------------------------------------------

Zie telpatronen A.1 tot A.7. De telpatronen laten alle naalden in het patroon aan de goede kant zien.

----------------------------------------------------------

BEGIN HET WERK HIER:

----------------------------------------------------------

OMSLAGDOEK - KORTE SAMENVATTING VAN HET WERK:
Brei het werk heen en weer gebreid op de rondbreinaald.

OMSLAGDOEK:
Zet 5 steken op rondbreinaald 3 mm met Alpaca. Brei in patroon als volgt: 1 kantsteek in RIBBELSTEEK – lees uitleg hierboven, A.1 over volgende steek (= 1 steek), 1 steek in ribbelsteek (= middelste steek), A.1 over volgende steek, 1 kantsteek in ribbelsteek. Voeg een markeerdraad in, in de middelste steek op de naald (= middelste steek en de markeerdraad wordt meegenomen in de hoogte tijdens het breien). Ga zo verder in patroon heen en weer gebreid tot A.1 in de hoogte is gebreid = 81 steken. DENK OM DE STEKENVERHOUDING! Brei nu in patroon als volgt: 1 kantsteek in ribbelsteek, A.2 over de volgende 11 steken, A.3 over de volgende 18 steken, A.4 over de volgende 10 steken, 1 steek in ribbelsteek (= middelste steek), A.2 over de volgende 11 steken, A.3 over de volgende 18 steken, A.4 over de volgende 10 steken, 1 kantsteek in ribbelsteek. Ga verder heen en weer gebreid tot A.2, A.3 en A.4 in de hoogte zijn gebreid = 153 steken. Ga dan verder in patroon en meerder naar buiten toe op dezelfde manier, maar iedere keer dat de telpatronen in de hoogte zijn gebreid is er ruimte voor nog 2 herhalingen van A.3 tussen A.2 en A.4 aan elke kant van het werk. Als het werk ongeveer 71 cm meet, gemeten over de middelste steek - pas aan op het einde na een heel blad (dus eindig na de 16e naald of de 32e naald in A.2 tot A.4), brei dan een rand als volgt: 1 kantsteek in ribbelsteek, A.5 over de volgende 29 steken, A.6 tot er 28 steken over zijn voor de middelste steek, A.7 over de volgende 28 steken, 1 steek in ribbelsteek (= middelste steek), A.5 over de volgende 29 steken, A.6 tot er 29 steken over zijn op de naald, A.7 over de volgende 28 steken, 1 kantsteek in ribbelsteek. Als A.5 tot A.7 in de hoogte zijn gebreid, zijn er 8 steken gemeerderd op de naald. Het werk meet ongeveer 72 cm over de middelste steek. Kant af. Zorg ervoor dat u een strakke afkantrand voorkomt, kant, indien nodig, af met een naald in een maat groter.

Telpatroon

= recht aan de goede kant
= recht op de verkeerde kant
= maak 1 omslag tussen 2 steken, brei op de volgende naald de omslag gedraaid recht om gaatjes te voorkomen
= maak 2 omslagen tussen 2 steken, laat op de volgende naald de eerste omslag van de naald af glijden en brei de tweede omslag recht zodat er een gaatje ontstaat

Bedankt dat u een patroon van DROPS Design kiest. We zijn er trots op dat we patronen aanbieden die correct en makkelijk te volgen zijn. Alle patronen zijn uit het Noors vertaald en u kunt altijd het origineel patroon controleren (DROPS 201-17) voor de afmetingen en de berekiningen.

Opmerkingen / Vragen (9)

Geeske 23.02.2020 - 17:39:

Dankuwel voor uw uitleg. Ik zie het nu. Met vriendelijke groet, Geeske

Geeske 23.02.2020 - 13:39:

Telpatroon A1 heb ik nu gebreid volgens patroon.Als ik de beschrijving lees, zie ik dat ik dit toch dubbel had moeten hebben (maar dan zouden het toch 80 steken moeten zijn?) . Ik zie nergens aangegeven hoe ik dat dan had moeten doen!Ik hoop dat u mij verder kunt helpen. Bij voorbaat dank. Met vriendelijke groet, Geeske Plaisier

Geeske 22.02.2020 - 16:56:

Nog een vraag: In de omschrijving staat dat je na patroon A1 81 steken hebt. In het telpatroon zie ik 39 steken staan. Kunt u me uitleggen wat er precies bedoeld wordt? Alvast hartelijk dank!! Met vriendelijke groet, Geeske Plaisier

DROPS Design 23.02.2020 kl. 13:47:

Dag Geeske,

Je breit 1 kantsteek, A.1, 1 steek in ribbelsteek, A.1 en 1 kantsteek, wat neer komt op 2 keer A.1 en daarnaast nog 3 steken (1 in het midden en aan elke zijkant 1 steek). Hierdoor kom je op een totaal van 81 steken.

Geeske 22.02.2020 - 16:48:

Goedemiddag, Klopt het dat er in dit patroon alleen 2 omslagen tussen 2 steken zitten? In de verklaring van het telpatroon staat n.l. ook een teken voor een enkele omslag tussen 2 steken, maar ik zie dit teken niet terug in de telpatronen. Alvast dank voor uw reactie. Met vriendelijke groet, Geeske Plaisier

DROPS Design 23.02.2020 kl. 13:45:

Dag Geeske,

In de eerste naald van A.1 zijn de enkele omslagen verwerkt. Voor de rest zijn het allemaal dubbele omslagen.

Serniguet 29.01.2020 - 09:07:

Bonjour.Le début de la vidéo ne correspond pas à la photo du châle.Sur la vidéo on augmente au début et fin du rang.tandis que sur la photo on augmente au début du rang (donc biais)et pas en fin de rang , ligne droite Bonne journée

DROPS Design 29.01.2020 kl. 09:36:

Bonjour Mme Serniguet, le principe de ce châle est le même: on tricote 2 fois le même diagramme avec 1 m lis de chaque côté et 1 m au milieu, quand le 1er diagramme et fait, on a approximativement la même forme. Pour toute assistance personnalisée, n'hésitez pas à contacter votre magasin DROPS, même par mail ou téléphone, ce sera fort probablement plus simple pour vous pour obtenir une aide plus efficace sur ce châle. Bon tricot!

Serniguet 27.01.2020 - 17:55:

D'accord si vous augmentez en début et fin de chaque rang A1 le tricot va en biais sur le côté droit et gauche,ce que nous n'avons pas sur la photo. Vous serait il possible de me répondre sur ma boite mail. Merci

DROPS Design 28.01.2020 kl. 10:30:

Bonjour Mme Serniguet, nous ne pouvons répondre que via cet espace, pour toute aide personnalisée en revanche, votre magasin pourra vous aider, même par mail ou téléphone. Regardez cette vidéo, le châle est semblable (le point ajouré est différent) mais la technique sera la même. Bon tricot!

Serniguet 25.01.2020 - 17:35:

Bonjour Pourriez vous me dire si le motif 2 se met à côté du motif 1. j'ai fait le motif 1 et le motif 2 je le mets de chaque côté du motif 1 cela ne donne pas la même chose que le châle sur la photo. L'angle droit du rectangle est le motif 1. Merci par avance pour les explications .

DROPS Design 27.01.2020 kl. 08:43:

Bonjour Mme Serniguet, au tout début du châle, vous ne devez tricoter que le diagramme A.1 ainsi: 1 m point mousse, A.1, 1 m point mousse (= m centrale, celle qui être au niveau de l'angle), A.1, 1 m point mousse. Vous augmentez au début et à la fin de chaque A.1 pour former un triangle. Bon tricot!

Alexandra 15.01.2020 - 18:49:

Bonjour, il y a une différence entre l'explication écrite et le diagramme A.1. Dans l'explication, il est indiqué de tricoter 1 fois A.1 en hauteur pour avoir 81 mailles, or sur le diagramme, si on le tricote 1 fois en hauteur, on a 39 mailles, pas 81. Je ne comprends pas comment faire ni comment arriver à 81 mailles.

DROPS Design 16.01.2020 kl. 09:00:

Bonjour Alexandra, vous tricotez 2 fois A.1 sur le même rang ainsi (sur la base des 5 mailles montées): 1 maille lisière au point mousse, A.1 (= 1 m au 1er rang), 1 m point mousse (m centrale), A.1 (= 1 m au 1er rang), 1 m lis au point mousse. Quand A.1 est terminé, vous avez: 1 m lis, A.1 (= 39 m), 1 m centrale, A.1 (= 39 m), 1 m lis = 1+39+1+39+1=81 m. Bon tricot!

Pernille Villumsen 02.10.2019 - 20:16:

Der står i opskrift 201/17 lilla sjal i alpacka, at sjalet strikkes oppefra og ned. Jeg kan ikke få det til at give mening, hvis altså oppefra er det brede stykke?\r\nVh Pernille

DROPS Design 03.10.2019 kl. 11:36:

Hej Pernille, jo men det stemmer, du kan se systemet efter at du har strikket A.1. Du strikker diagrammet og tager ud ifølge det, på hver side af midterste maske. God fornøjelse!

Laat een opmerking achter voor DROPS 201-17