DROPS / 201 / 13

Summer Berries by DROPS Design

Strikket genser i DROPS Delight. Arbeidet er strikket ovenfra og ned med raglan, ¾ ermer og A-fasong. Størrelse S – XXXL

DROPS Design: Modell de-198
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------

250-300-300-350-400-400 g farge 20, blåbær pai

DROPS RUNDPINNER NR 3: lengde på 40 cm og 60 cm eller 80 cm til glattstrikk.
DROPS SETTPINNER NR 2,5 til vrangbord.
DROPS RUNDPINNE NR 2,5: lengde på 40 cm og 60 eller 80 cm til vrangbord.

fra 23.00 kr /50g
DROPS Delight print DROPS Delight print 23.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 115kr. Les mer.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

STRIPER:
For at plagget skal bli mer stripete strikkes det vekselsvis med 1 tråd fra 2 forskjellige nøster, avpass slik at nøstene starter med forskjellige farger. * Strikk 2 omganger med det første nøstet, strikk 2 omganger med andre nøste (ikke stram tråden når den trekkes oppover) *, strikk fra *-*. På denne måten blandes fargene mer og vil gi smalere striper.

ØKETIPS-1 (jevn fordeling):
For å beregne hvordan det skal økes jevnt, regner man det totale maskeantallet på omgangen (f.eks 116 masker) og deler maskene med antall økninger som skal gjøres (f.eks 8) = 14,5. I dette eksempelet økes det vekselsvis etter hver 14.maske og 15.maske. Øk 1 maske ved å lage 1 kast om pinnen, på neste omgang strikkes kastet vridd slik at det ikke blir hull.

ØKETIPS-2 (gjelder i sidene på bolen):
Start 1 maske før merket, lag 1 kast om pinnen, strikk 1 maske rett, lag 1 kast om pinnen (= 2 masker økt). Gjenta ved begge merkene. På neste omgang strikkes kastene vridd rett slik at det ikke blir hull.

RAGLAN:
Øk til raglan i hver overgang mellom bol og ermer. De økte maskene strikkes i glattstrikk.

ØK SLIK NÅR DET SKAL ØKES 2 MASKER PÅ HVER SIDE AV MASKEN MED MERKETRÅD I: Start før masken med merketråd i, hent opp lenken før masken og strikk lenken vridd rett, lag 1 kast om pinnen, strikk 1 rett (= masken med merketråd i), lag 1 kast om pinnen, hent opp lenken før neste maske og strikk lenken vridd rett (= 4 masker økt). På neste omgang strikkes kastene rett slik at det blir hull.

ØK SLIK NÅR DET SKAL ØKES 1 MASKE PÅ HVER SIDE AV MASKEN MED MERKETRÅD I:
Start før masken med merketråd i, lag 1 kast om pinnen, strikk 1 rett (= masken med merketråd i), lag 1 kast om pinnen (= 2 masker økt). På neste omgang strikkes kastene vrang slik at det blir hull.

STRIKKETIPS:
Når det økes til raglan på hver 4.omgang vil hullene i raglanlinjen få lengre avstand mellom hverandre enn de gjør når det økes på hver 2.omgang. For å unngå dette strikkes det hull på de omgangene uten økning slik:
Start 2 masker før masken med merketråd i, strikk 2 rett sammen, lag 1 kast om pinnen, strikk 1 rett (= masken med merketråd i), lag 1 kast om pinnen, ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, strikk 1 rett, løft den løse masken over masken som ble strikket. På neste omgang strikkes kastene rett slik at det blir hull.

FELLETIPS (gjelder midt under ermene):
Start 2 masker før masken med merket i, strikk 2 masker vridd rett sammen, strikk 1 maske rett (= masken med merket), strikk 2 masker rett sammen (= 2 masker felt).

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:
-------------------------------------------------------

GENSER – KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Arbeidet strikkes rundt på rundpinne og det strikkes ovenfra og ned. Ermene strikkes rundt på settpinner. Hele arbeidet strikkes i STRIPER – se forklaring over.

BÆRESTYKKE:
Legg opp 116-116-116-136-136-136 masker på rundpinne 2,5 med Delight. Strikk vrangbord med 2 masker rett / 2 masker vrang – les STRIPER. Når arbeidet måler 1,5 cm strikkes det 1 omgang fra retten hvor det økes 8 masker jevnt fordelt i alle størrelser – les ØKETIPS! = 124-124-124-144-144-144 masker. Strikk 1 omgang rett. Bytt til rundpinne 3. Sett 4 merketråder i arbeidet (dette gjøres uten at maskene strikkes): Første merketråd settes i den 21.-21.-21.-26.-26.-26.masken, andre merketråd settes i den 42.-42.-42.-47.-47.-47.masken, tredje merketråd settes i den 83.-83.-83.-98.-98.-98.masken og fjerde merketråd settes i den 104.-104.-104.-109.-109.-109.masken. Mellom maskene med merketråd i er det nå 40-40-40-50-50-50 masker på for- og bakstykket og 20 masker i alle størrelser på hvert erme.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Strikk glattstrikk over de første 20-20-20-25-25-25 maskene (= halve bakstykket), øk 2 masker på hver side av masken med merketråd i til RAGLAN – se forklaring over, strikk glattstrikk over neste 20 maskene (= erme), øk 2 masker på hver side av masken med merketråd i, strikk glattstrikk over de 40-40-40-50-50-50 maskene (= forstykket), øk 2 masker på hver side av masken med merketråd i, strikk glattstrikk over de 20 maskene (= erme), øk 2 masker på hver side av masken med merketråd i, strikk glattstrikk over de neste 20-20-20-25-25-25 maskene (= halve bakstykket).

Fortsett i glattstrikk og øk til raglan i hver overgang mellom bol og ermer slik:
Øk 2 masker på hver side av maskene med merketråd på hver 2.omgang totalt 6-6-6-8-8-10 ganger (første økning er allerede strikket).
Øk deretter 1 maske på hver side av maskene med merketråd i på hver 2.omgang totalt 8-8-8-9-9-10 ganger.
Når det er økt totalt 14-14-14-17-17-20 ganger er det 284-284-284-344-344-384 masker på omgangen.
Fortsett økningen til raglan, men det økes 1 maske på hver side av maskene med merketråd i på hver 2.omgang totalt 0-7-12-4-13-12 ganger og deretter på hver 4.omgang totalt 6-4-3-7-4-5 ganger – LES STRIKKETIPS.
Etter siste økning til raglan er det 332-372-404-432-480-520 masker på omgangen og arbeidet måler ca 19-21-23-25-27-29 cm fra oppleggskanten.
Neste omgang strikkes slik: Strikk de første 47-52-56-62-68-73 maskene (= halve bakstykket), sett de neste 72-82-90-92-104-114 maskene på 1 tråd til erme, legg opp 7-7-9-9-13-15 nye masker på omgangen (= i siden under ermet), strikk de neste 94-104-112-124-136-146 maskene som før (= bakstykket), sett de neste 72-82-90-92-104-114 maskene på 1 tråd til erme, legg opp 7-7-9-9-13-15 nye masker på omgangen (= i siden under ermet) og strikk de siste 47-52-56-62-68-73 maskene. Bol og ermer strikkes videre hver for seg. Ta bort merketrådene i arbeidet. HERFRA MÅLES ARBEIDET VIDERE!

BOL:
= 202-222-242-266-298-322 masker. Sett 1 merketråd i den midterste av de 7-7-9-9-13-15 maskene som ble lagt opp under hvert erme og la merketrådene følge med videre i arbeidet. Fortsett rundt med glattstrikk. Når arbeidet måler 3 cm økes det 2 masker i hver side – LES ØKETIPS-2 (= 4 masker økt). Øk slik på hver 6.-6.-6.-5.-5.-4.cm totalt 5-5-5-6-6-7 ganger = 222-242-262-290-322-350 masker. Når arbeidet måler 34 cm økes det 6 masker jevnt fordelt på omgangen = 228-248-268-296-328-356 masker. Bytt det til rundpinne 2,5 og strikk vrangbord med 2 masker rett / 2 masker vrang til vrangborden måler 3 cm. Bytt tilbake til rundpinne 3 og fell av med rett. Genseren måler ca 56-58-60-62-64-66 cm fra skulderen og ned.

ERME:
Sett de 72-82-90-92-104-114 maskene fra tråden i den ene siden av arbeidet på settpinner 3, strikk i tillegg opp 1 maske i hver av de 7-7-9-9-13-15 maskene som ble lagt opp under ermet = 79-89-99-101-117-129 masker på omgangen. Strikk glattstrikk rundt. Sett et merke i den midterste masken under ermet. Når arbeidet måler 3 cm i alle størrelser felles det 1 maske på hver side av merket – les FELLETIPS. Fell slik totalt 9-13-17-17-23-28 ganger i S: På hver 10.omgang, i M: På hver 6.omgang, i L og XL: På hver 4.omgang, i XXL: På hver omgang totalt 4 ganger og deretter på hver 3.omgang totalt 19 ganger og i XXXL: På hver omgang totalt 8 ganger og deretter på hver 2.omgang totalt 20 ganger = 61-63-65-67-71-73 masker. Strikk videre til ermet måler 29-28-27-24-23-22 cm fra delingen. Strikk 1 omgang rett der det felles jevnt fordelt 5-3-1-3-3-1 masker = 56-60-64-64-68-72 masker. Bytt til settpinner 2,5 og strikk vrangbord med 2 masker rett / 2 masker vrang i 3 cm. Bytt tilbake til settpinner 3 og fell av med rett.
Strikk det andre ermet på samme måte.

Diagram

Ulla Margareta Hallström 18.03.2019 - 21:53:

Varför är beskrivningen inte på svenska

Ewa 16.03.2019 - 09:50:

Pytanie dotyczące opisu: Czy "co 2 okrążenia" mam rozumieć, że pomiędzy rzędami z dodawanymi oczkami są dwa rzędy bez dodawania, czy raczej 'co drugie okrążenie', czyli w co drugim rzędzie?

DROPS Design 18.03.2019 kl. 07:25:

Witaj Ewo, to znaczy co drugie okrążenie (w jednym okrążeniu dodajemy oczka, w drugim nie, i tak na przemian). Pozdrawiamy!

Kommentér oppskrift DROPS 201-13