DROPS / 201 / 13

Summer Berries by DROPS Design

Strikket bluse i DROPS Delight. Arbejdet er strikket ovenfra og ned med raglan, ¾ ærmer og A-facon. Størrelse S – XXXL

DROPS Design: Model de-198
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------

250-300-300-350-400-400 g farve 20, blåbærtærte

DROPS RUNDPINDE NR 3: Længde på 40 cm og 60 cm eller 80 cm til glatstrik.
DROPS STRØMPEPINDE NR 2,5 til rib.
DROPS RUNDPINDE NR 2,5: Længde på 40 cm og 60 eller 80 cm til rib.

Garnet til denne opskrift koster fra 84.75kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

STRIBER:
For at tøjet skal blive mere stribet strikkes der skiftevis med tråde fra 2 forskellige nøgler, sørg for at nøglerne starter med forskellige farver. * Strik 2 omgange med det første nøgle, strik 2 omgange med det andet nøgle (stram ikke tråden når den trækkes med op) *, strik fra *-*. På denne måde blandes farverne mere og vil give smallere striber.

UDTAGNINGSTIPS-1 (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ud jævnt, regner man det totale maskeantal på omgangen (f.eks 116 masker) og deler maskerne med antal udtagninger som skal gøres (f.eks 8) = 14,5. I dette eksempel tages der ud skiftevis efter hver 14.maske og hver 15.maske. Tag 1 maske ud ved at slå om, på næste omgang strikkes omslaget drejet så der ikke bliver hul.

UDTAGNINGSTIPS-2 (gælder i siderne på ryg- og forstykke):
Start 1 maske før mærket, slå om, strik 1 maske ret, slå om (= 2 masker taget ud). Gentag ved begge mærker. På næste omgang strikkes omslagene drejet ret så der ikke bliver hul.

RAGLAN:
Tag ud til raglan i hver overgang mellem ryg & forstykke og ærmer. De nye masker strikkes i glatstrik.

TAG UD SÅLEDES NÅR DER SKAL TAGES 2 MASKER UD PÅ HVER SIDE AF MASKEN MED MÆRKETRÅD I: Start før masken med mærketråd i, hent lænken op før masken og strik den drejet ret, slå om, strik 1 ret (= masken med mærketråd i), slå om, hent lænken før næste maske og strik den drejet ret (= 4 masker taget ud). På næste omgang strikkes omslagene ret så der bliver hul.

TAG UD SÅLEDES NÅR DER SKAL TAGES 1 MASKE UD PÅ HVER SIDE AF MASKEN MED MÆRKETRÅD I:
Start før masken med mærketråd i, slå om, strik 1 ret (= masken med mærketråd i), slå om (= 2 masker taget ud). På næste omgang strikkes omslagen vrang så der bliver hul.

STRIKKETIPS:
Når der tages ud til raglan på hver 4.omgang vil der blive længere afstand mellem hullerne i raglanlinjen, end når der tages ud på hver 2.omgang. For at undgå dette, laves der hul på de omgange uden udtagning således:
Start 2 masker før masken med mærketråd i, strik 2 ret sammen, slå om, strik 1 ret (= masken med mærketråd i), slå om, tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket. På næste omgang strikkes omslagene ret så der bliver hul.

INDTAGNINGSTIPS (gælder midt under ærmerne):
Start 2 masker før masken med mærket i, strik 2 masker drejet ret sammen, strik 1 maske ret (= masken med mærket), strik 2 masker ret sammen (= 2 masker taget ind).

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:
-------------------------------------------------------

BLUSE – KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes rundt på rundpind og der strikkes ovenfra og ned. Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde. Hele arbejdet strikkes i STRIBER – se forklaring over.

BÆRESTYKKE:
Slå 116-116-116-136-136-136 masker op på rundpind 2,5 med Delight. Strik rib med 2 masker ret / 2 masker vrang – læs STRIBER. Når arbejdet måler 1,5 cm strikkes der 1 omgang fra retsiden hvor der tages 8 masker ud jævnt fordelt i alle størrelser – læs UDTAGNINGSTIPS! = 124-124-124-144-144-144 masker. Strik 1 omgang ret. Skift til rundpind 3. Sæt 4 mærketråde i arbejdet (dette gøres uden at maskerne strikkes): Første mærketråd sættes i den 21.-21.-21.-26.-26.-26.maske, anden mærketråd sættes i den 42.-42.-42.-47.-47.-47.maske, tredje mærketråd sættes i den 83.-83.-83.-98.-98.-98.maske og fjerde mærketråd sættes i den 104.-104.-104.-109.-109.-109.maske. Mellem maskerne med mærketråd i er der nu 40-40-40-50-50-50 masker på for- og bagstykket og 20 masker i alle størrelser på hvert ærme.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Strik glatstrik over de første 20-20-20-25-25-25 masker (= halvt bagstykke), tag 2 masker ud på hver side af masken med mærketråd i til RAGLAN – se forklaring over, strik glatstrik over næste 20 masker (= ærme), tag 2 masker ud på hver side af masken med mærketråd i, strik glatstrik over de 40-40-40-50-50-50 masker (= forstykket), tag 2 masker ud på hver side af masken med mærketråd i, strik glatstrik over de 20 masker (= ærme), tag 2 masker ud på hver side af masken med mærketråd i, strik glatstrik over de næste 20-20-20-25-25-25 masker (= halv bagstykke).

Fortsæt i glatstrik og tag ud til raglan i hver overgang mellem ryg & forstykke og ærmer således:
Tag 2 masker ud på hver side af maskerne med mærketråd på hver 2.omgang totalt 6-6-6-8-8-10 gange (første udtagning er allerede strikket).
Tag derefter 1 maske ud på hver side af maskerne med mærketråd i på hver 2.omgang totalt 8-8-8-9-9-10 gange.
Når der er taget ud totalt 14-14-14-17-17-20 gange er der 284-284-284-344-344-384 masker på omgangen.
Fortsæt udtagningen til raglan, men der tages 1 maske ud på hver side af maskerne med mærketråd i på hver 2.omgang totalt 0-7-12-4-13-12 gange og derefter på hver 4.omgang totalt 6-4-3-7-4-5 gange – læs STRIKKETIPS.
Efter sidste udtagning til raglan er der 332-372-404-432-480-520 masker på omgangen og arbejdet måler ca 19-21-23-25-27-29 cm fra opslåningskanten.
Næste omgang strikkes således: Strik de første 47-52-56-62-68-73 masker (= halv bagstykket), sæt de næste 72-82-90-92-104-114 masker på 1 tråd til ærme, slå 7-7-9-9-13-15 nye masker op på omgangen (= i siden under ærmet), strik de næste 94-104-112-124-136-146 masker som før (= bagstykket), sæt de næste 72-82-90-92-104-114 masker på 1 tråd til ærme, slå 7-7-9-9-13-15 nye masker op på omgangen (= i siden under ærmet) og strik de sidste 47-52-56-62-68-73 masker. Ryg & forstykke og ærmer strikkes videre hver for sig. Fjern mærketrådene i arbejdet. HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE!

RYG & FORSTYKKE:
= 202-222-242-266-298-322 masker. Sæt 1 mærketråd i den midterste af de 7-7-9-9-13-15 masker som blev slået op under hvert ærme og lad mærketrådene følge med videre i arbejdet. Fortsæt rundt i glatstrik. Når arbejdet måler 3 cm tages der 2 masker ud i hver side – læs UDTAGNINGSTIPS-2 (= 4 masker taget ud). Tag ud således på hver 6.-6.-6.-5.-5.-4.cm totalt 5-5-5-6-6-7 gange = 222-242-262-290-322-350 masker. Når arbejdet måler 34 cm tages der 6 masker ud jævnt fordelt på omgangen = 228-248-268-296-328-356 masker. Skift til rundpind 2,5 og strik rib 2 ret/2 vrang til ribben måler 3 cm. Skift tilbage til rundpind 3 og luk af med ret. Blusen måler ca 56-58-60-62-64-66 cm fra skulderen og ned.

ÆRME:
Sæt de 72-82-90-92-104-114 masker fra tråden i den ene side af arbejdet på strømpepinde 3, og strik 1 maske i hver af de 7-7-9-9-13-15 masker som blev slået op under ærmet = 79-89-99-101-117-129 masker på omgangen. Strik rundt i glatstrik. Sæt et mærke i den midterste maske under ærmet. Når arbejdet måler 3 cm i alle størrelser tages der 1 maske ind på hver side af mærket – læs INDTAGNINGSTIPS. Tag ind således totalt 9-13-17-17-23-28 gange i S: På hver 10.omgang, i M: På hver 6.omgang, i L og XL: På hver 4.omgang, i XXL: På hver omgang totalt 4 gange og derefter på hver 3.omgang totalt 19 gange og i XXXL: På hver omgang totalt 8 gange og derefter på hver 2.omgang totalt 20 gange = 61-63-65-67-71-73 masker. Strik videre til ærmet måler 29-28-27-24-23-22 cm fra delingen. Strik 1 omgang ret hvor der tages 5-3-1-3-3-1 masker ind jævnt fordelt = 56-60-64-64-68-72 masker. Skift til strømpepinde 2,5 og strik rib med 2 masker ret / 2 masker vrang i 3 cm. Skift tilbage til strømpepinde 3 og luk af med ret.
Strik det andet ærme på samme måde.

Diagram

Maria Grazia 06.04.2019 - 18:38:

Perché usare i ferri a doppia punta? Grazie per la risposta, per i modelli molto belli e per le spiegazioni sempre chiare.

DROPS Design 06.04.2019 kl. 18:52:

Buonasera Maria Grazia, i ferri a doppia punta vengono usati per lavorare le maniche in tondo. Buon lavoro!

Julie Massé 29.03.2019 - 14:36:

Il semble y avoir une erreur au début lorsque qu’on demande de mettre les 4 fils marqueur dans les mailles 26, 47,98 et109...il est dit qu’il y a 50 mailles entre les marqueurs dos et devant et 20 mailles pour les épaules... cependant il n’y a que 10 mailles entre le marqueur de maille 98 et 109 et 60 mailles entre le marqueur maille 109 et 26... Est-ce que le fil marqueur ne devrait pas être dans la maille 119 à la place de 109? Je commence le chandail bientôt Merci

DROPS Design 01.04.2019 kl. 11:15:

Bonjour Mme Massé, vous allez compter ainsi: 25 m, placez un marqueur dans la maille suivante (= la 26ème maille), comptez 20 m, placez un marqueur dans la m suivante (= la 47ème maille), comptez 50 mailles et mettez un marqueur dans la maille suivante (= la 98ème maille), comptez 20 mailles et mettez un marqueur dans la maille suivante (= la 109ème m) = vous avez bien vos 4 marqueurs et 50 m pour le devant/le dos et 20 m pour les manches. Bon tricot!

Ulla Margareta Hallström 18.03.2019 - 21:53:

Varför är beskrivningen inte på svenska

DROPS Design 19.03.2019 kl. 10:43:

Hej. Nu finns mönstret på svenska. Lycka till!

Ewa 16.03.2019 - 09:50:

Pytanie dotyczące opisu: Czy "co 2 okrążenia" mam rozumieć, że pomiędzy rzędami z dodawanymi oczkami są dwa rzędy bez dodawania, czy raczej 'co drugie okrążenie', czyli w co drugim rzędzie?

DROPS Design 18.03.2019 kl. 07:25:

Witaj Ewo, to znaczy co drugie okrążenie (w jednym okrążeniu dodajemy oczka, w drugim nie, i tak na przemian). Pozdrawiamy!

Kommentere opskrift DROPS 201-13