DROPS / 201 / 13

Summer Berries by DROPS Design

Ylhäältä alas neulottu pusero DROPS Delight-langasta. Työssä on raglanlinjat, ¾-hihat ja A-muoto. Koot S - XXXL

DROPS Design: Malli de-198
Lankaryhmä A
-----------------------------------------------------------

DROPS DELIGHT (kuuluu lankaryhmään A):
250-300-300-350-400-400 g väriä 20, mustikkapiirakka

DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 3 tai käsialan mukaan: Pituus 40 cm ja 60 cm tai 80 cm, sileään neuleeseen.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 2,5: Joustinneuleeseen.
DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 2,5: Pituus 40 cm ja 60 tai 80 cm, joustinneuleeseen.

alkaen 3.60 € /50g
DROPS Delight print DROPS Delight print 3.60 € /50g
Saat tämän mallin langat alkaen 18.00€. Lue lisää.

Mallin ohjeet

OHJE:

-------------------------------------------------------

RAIDOITUS:
Neulo vuorotellen 2 eri kerällä, jotta neuleeseen tulisi enemmän raitoja. Aloita kerät eri värisävyjen kohdalta. *Neulo 2 kerrosta ensimmäisen kerän langalla, neulo 2 kerrosta toisen kerän langalla (ole tarkkana, että työn mukana kulkeva lanka on tarpeeksi löyhä)*, toista *-*. Tällä tavoin värit sekoittuvat paremmin ja radoista tulee kapeammat.

LISÄYSVINKKI 1 (lisääminen tasavälein):
Laske kuinka usein kerroksella lisätään seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 116 silmukkaa) ja jaa silmukat lisäysten määrän kanssa (esim. 8) = 14,5. Tässä esimerkissä lisätään vuorotellen joka 14.silmukan ja joka 15.silmukan jälkeen. Lisää 1 silmukka tekemällä 1 langankierto puikolle. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikää.

LISÄYSVINKKI 2 (etu- ja takakappaleen sivut):
Aloita 1 silmukan päässä merkistä, tee 1 langankierto puikolle, neulo 1 silmukka oikein, tee 1 langankierto puikolle (= työhön lisättiin 2 silmukkaa). Toista kummankin merkin kohdalla. Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikiä.

RAGLANLISÄYKSET:
Tee raglanlisäykset jokaisessa kappaleiden rajakohdassa. Lisätyillä silmukoilla neulotaan sileää neuletta.

LISÄÄ MERKITYN SILMUKAN KUMMALLEKIN PUOLELLE 2 SILMUKKAA SEURAAVASTI: Aloita ennen merkittyä silmukkaa, ota silmukkaa edeltävä lankalenkki puikolle ja neulo lenkki kiertäen oikein, tee 1 langankierto puikolle, neulo 1 silmukka oikein (= merkitty silmukka), tee 1 langankierto puikolle, ota seuraavaa silmukkaa edeltävä lankalenkki puikolle ja neulo lenkki kiertäen oikein (= työhön lisättiin 4 silmukkaa). Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan oikein, jolloin työhön muodostuu reikiä.

LISÄÄ MERKITYN SILMUKAN KUMMALLEKIN PUOLELLE 1 SILMUKKA SEURAAVASTI: Aloita ennen merkittyä silmukkaa, tee 1 langankierto puikolle, neulo 1 silmukka oikein (= merkitty silmukka), tee 1 langankierto puikolle (= työhön lisättiin 2 silmukkaa). Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan nurin, jolloin työhön muodostuu reikiä.

NEULOMISVINKKI:
Kun raglanlisäykset tehdään joka 4.kerroksella, raglanlinjan reikien välistä tulee pidempi kuin silloin kun raglanlisäykset tehdään joka 2.kerroksella. Tämä vältetään neulomalla ilman lisäyksiä tehtävät kerrokset näin:
Aloita 2 silmukan päässä merkitystä silmukasta, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, tee 1 langankierto puikolle, neulo 1 silmukka oikein (= merkitty silmukka), tee 1 langankierto puikolle, nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli. Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan oikein, jolloin työhön muodostuu reikiä.

KAVENNUSVINKKI (keskellä hihan alla):
Aloita 2 silmukan päässä merkitystä silmukasta, neulo 2 silmukkaa kiertäen oikein yhteen, neulo 1 silmukka oikein (= merkitty silmukka), neulo 2 silmukkaa oikein yhteen (= työstä kapeni 2 silmukkaa).

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:
-------------------------------------------------------

PUSERO: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Työ neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla, ylhäältä alas. Hihat neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla. Koko työ neulotaan RAIDOITTAEN (katso selitys yllä).

KAARROKE:
Luo 116-116-116-136-136-136 silmukkaa pyöröpuikolle nro 2,5 Delight-langalla. Neulo joustinneuletta (2 silmukkaa oikein / 2 silmukkaa nurin). Lue RAIDOITUS. Kun työn pituus on 1,5 cm, neulo 1 kerros työn oikealta puolelta ja lisää tasavälein kaikissa koissa 8 silmukkaa (lue LISÄYSVINKKI) = 124-124-124-144-144-144 silmukkaa. Neulo 1 kerros oikein. Vaihda pyöröpuikkoon nro 3. Kiinnitä 4 merkkilankaa työhön (tämä tehdään neulomatta silmukoita): Kiinnitä ensimmäinen merkkilanka 21.-21.-21.-26.-26.-26.silmukkaan, kiinnitä toinen merkkilanka 42.-42.-42.-47.-47.-47.silmukkaan, kiinnitä kolmas merkkilanka 83.-83.-83.-98.-98.-98.silmukkaan ja kiinnitä neljäs merkkilanka 104.-104.-104.-119.-119.-119.silmukkaan. Etu-/takakappaleessa merkittyjen silmukoiden välissä on nyt 40-40-40-50-50-50 silmukkaa ja kummassakin hihassa merkittyjen silmukoiden välissä on 20 silmukkaa.
TARKISTA NEULETIHEYS!
Neulo ensimmäisillä 20-20-20-25-25-25 silmukalla sileää neuletta (= puolikas takakappale), lisää merkityn silmukan molemmin puolin 2 silmukkaa (lue RAGLANLISÄYKSET yllä), neulo seuraavilla 20 silmukalla sileää neuletta (= hiha), lisää merkityn silmukan molemmin puolin 2 silmukkaa, neulo 40-40-40-50-50-50 silmukalla sileää neuletta (= etukappale), lisää merkityn silmukan molemmin puolin 2 silmukkaa, neulo 20 silmukalla sileää neuletta (= hiha), lisää merkityn silmukan molemmin puolin 2 silmukkaa, neulo seuraavilla 20-20-20-25-25-25 silmukalla sileää neuletta (= puolikas takakappale).

Jatka sileää neuletta ja tee jokaisessa kappaleiden rajakohdassa raglanlisäykset näin:
Lisää merkittyjen silmukoiden molemmin puolin 2 silmukkaa joka 2.kerros yhteensä 6-6-6-8-8-10 kertaa (ensimmäinen lisäyskerros on jo neulottu).
Lisää sitten merkittyjen silmukoiden molemmin puolin 1 silmukka joka 2.kerros yhteensä 8-8-8-9-9-10 kertaa.
Kun työssä on yhteensä 14-14-14-17-17-20 lisäyskerrosta, työssä on 284-284-284-344-344-384 silmukkaa.
Toista sitten raglanlisäykset siten, että lisäät merkittyjen silmukoiden molemmin puolin 1 silmukan joka 2.kerros yhteensä 0-7-12-4-13-12 kertaa ja sitten joka 4.kerros yhteensä 6-4-3-7-4-5 kertaa (lue NEULOMISVINKKI).
Kun kaikki raglanlisäykset on tehty, työssä on 332-372-404-432-480-520 silmukkaa ja työn pituus luomisreunasta mitattuna on n. 19-21-23-25-27-29 cm.
Seuraava kerros neulotaan näin: Neulo ensimmäiset 47-52-56-62-68-73 silmukkaa (= puolikas takakappale), siirrä seuraavat 72-82-90-92-104-114 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 7-7-9-9-13-15 silmukkaa (= sivussa hihan alla), neulo seuraavat 94-104-112-124-136-146 silmukkaa kuten aiemmin (= takakappale), siirrä seuraavat 72-82-90-92-104-114 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 7-7-9-9-13-15 silmukkaa (= sivussa hihan alla) ja neulo loput 47-52-56-62-68-73 silmukkaa. Neulo etu-/takakappale ja hihat erikseen. Poista merkkilangat työstä. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!

ETU- JA TAKAKAPPALE:
= 202-222-242-266-298-322 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka kummankin hihan alapuolelle luotujen 7-7-9-9-13-15 silmukan keskimmäiseen silmukkaan ja anna merkkilankojen kulkea työn mukana. Jatka sileää neuletta suljettuna neuleena. Kun työn pituus on 3 cm, lisää kumpaankin sivuun 2 silmukkaa (lue LISÄYSVINKKI 2) (= työhön lisättiin 4 silmukkaa). Toista tällaiset lisäykset 6-6-6-5-5-4 cm välein yhteensä 5-5-5-6-6-7 kertaa = 222-242-262-290-322-350 silmukkaa. Kun työn pituus on 34 cm, lisää tasavälein 6 silmukkaa = 228-248-268-296-328-356 silmukkaa. Vaihda pyöröpuikkoon nro 2,5 ja neulo joustinneuletta (2 silmukkaa oikein / 2 silmukkaa nurin), kunnes joustinneuleen pituus on 3 cm. Vaihda takaisin pyöröpuikkoon nro 3 ja päätä silmukat oikein silmukoin. Puseron pituus olalta alaspäin mitattuna on n. 56-58-60-62-64-66 cm.

HIHA:
Ota toisen sivun apulangalla odottavat 72-82-90-92-104-114 silmukkaa sukkapuikoille nro 3 ja poimi lisäksi jokaisesta hihan alapuolelle luodusta 7-7-9-9-13-15 silmukasta 1 silmukka = 79-89-99-101-117-129 silmukkaa työssä. Neulo sileää neuletta suljettuna neuleena. Kiinnitä 1 merkki hihan alaosan keskimmäiseen silmukkaan. Kun työn pituus on kaikissa koissa 3 cm, kavenna merkin molemmin puolin 1 silmukka (lue KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset yhteensä 9-13-17-17-23-28 kertaa koossa S: Joka 10.kerros, koossa M: Joka 6.kerros, koissa L ja XL: Joka 4.kerros, koossa XXL: Jokaisella kerroksella yhteensä 4 kertaa ja sitten joka 3.kerros yhteensä 19 kertaa, koossa XXXL: Jokaisella kerroksella yhteensä 8 kertaa ja sitten joka 2.kerros yhteensä 20 kertaa = 61-63-65-67-71-73 silmukkaa. Neulo kunnes hihan pituus jakokohdasta mitattuna on 29-28-27-24-23-22 cm. Neulo 1 kerros oikein ja kavenna tasavälein 5-3-1-3-3-1 silmukkaa = 56-60-64-64-68-72 silmukkaa. Vaihda sukkapuikkoihin nro 2,5 ja neulo 3 cm joustinneuletta (2 silmukkaa oikein / 2 silmukkaa nurin). Vaihda takaisin sukkapuikkoihin nro 3 ja päätä silmukat oikein silmukoin.
Neulo toinen hiha samoin.

Tähän ohjeeseen on tehty korjaus. .

Päivitetty nettiin: 13.06.2019
Korjaus: KAARROKE:...ja kiinnitä neljäs merkkilanka 104.-104.-104.-119.-119.-119.silmukkaan.

Piirros

Tarvitsetko opastusta ohjeeseen?

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS 201-13) .

Kommentit / Kysymykset (9)

Fargeot Chrystel 03.09.2019 - 21:56:

Bonjour,\r\nje voudrai tricoter ce modèle en taille XS mais aussi bien d\'autres modèles.\r\nEn France nous sommes nombreuses de petites tailles. Pourriez vous donner les mesures de vos modèles en XS? Merci

DROPS Design 04.09.2019 kl. 09:02:

Bonjour Mme Fargeot, Bonjour Mme Fargeot, nous ne sommes malheureusement pas en mesure de pouvoir adapter chacun de nos modèles à chaque demande; merci de bien vouloir contacter votre magasin ou un forum tricot pour toute assistance personnelle. Bon tricot!

Miriam 07.08.2019 - 18:32:

Grazie mille! Gentilissimi e velocissimi!

Miriam 07.08.2019 - 18:18:

Buongiorno DROPS eseguito gli aumenti nello sprone, nel mio caso 124, se ho capito bene devo mett il marcapunto dentro la maglia. Corretto? altrimenti non avrei 40,20,40,20 tra un marcapunto e l'altro ,perciò le 4 maglie x arrivare a 124 sono quelle con il marcapunti (differentemente nelle altre spiegazioni il marcapunto é posizionato tra una e l'altra) Andando avanti con il lavoro allora il marcapunto rimane fisso nella maglia di inizio? sono un pò confusa...chiedo scusa

DROPS Design 07.08.2019 kl. 18:29:

Buongiorno Miriam. Sì, è corretto come ha scritto. Il marcapunti viene messo in una maglia, non tra una maglia e l’altra e rimane in quella maglia. Nelle indicazioni per gli aumenti per il raglan, viene spiegato come lavorare la maglia con il marcapunti. Buon lavoro!

Claudia Carolina 17.07.2019 - 17:06:

Spett.le Drops, grazie di tutto. Ho una domanda: come mai il campione si misura su legaccio se poi il maglione è in m rasata? Grazie mille. Claudia

DROPS Design 17.07.2019 kl. 17:16:

Buongiorno Claudia Carolina. Abbiamo corretto il testo: il campione viene lavorato anch'esso a maglia rasata. Buon lavoro!

Mary Bolas 09.06.2019 - 12:53:

You misunderstand Julie Massé. If you place a marker at stitch 98 then knit 20 stitches and place a marker on the next stitch it will be stitch 119 and not stitch 109 as stated in your pattern. The pattern is incorrect.

DROPS Design 11.06.2019 kl. 11:03:

Dear Mrs Bolas, that's right, pattern has been edited, thank you. Happy knitting!

Maria Grazia 06.04.2019 - 18:38:

Perché usare i ferri a doppia punta? Grazie per la risposta, per i modelli molto belli e per le spiegazioni sempre chiare.

DROPS Design 06.04.2019 kl. 18:52:

Buonasera Maria Grazia, i ferri a doppia punta vengono usati per lavorare le maniche in tondo. Buon lavoro!

Julie Massé 29.03.2019 - 14:36:

Il semble y avoir une erreur au début lorsque qu’on demande de mettre les 4 fils marqueur dans les mailles 26, 47,98 et109...il est dit qu’il y a 50 mailles entre les marqueurs dos et devant et 20 mailles pour les épaules... cependant il n’y a que 10 mailles entre le marqueur de maille 98 et 109 et 60 mailles entre le marqueur maille 109 et 26... Est-ce que le fil marqueur ne devrait pas être dans la maille 119 à la place de 109? Je commence le chandail bientôt Merci

DROPS Design 01.04.2019 kl. 11:15:

Bonjour Mme Massé, vous allez compter ainsi: 25 m, placez un marqueur dans la maille suivante (= la 26ème maille), comptez 20 m, placez un marqueur dans la m suivante (= la 47ème maille), comptez 50 mailles et mettez un marqueur dans la maille suivante (= la 98ème maille), comptez 20 mailles et mettez un marqueur dans la maille suivante (= la 109ème m) = vous avez bien vos 4 marqueurs et 50 m pour le devant/le dos et 20 m pour les manches. Bon tricot!

Ulla Margareta Hallström 18.03.2019 - 21:53:

Varför är beskrivningen inte på svenska

DROPS Design 19.03.2019 kl. 10:43:

Hej. Nu finns mönstret på svenska. Lycka till!

Ewa 16.03.2019 - 09:50:

Pytanie dotyczące opisu: Czy "co 2 okrążenia" mam rozumieć, że pomiędzy rzędami z dodawanymi oczkami są dwa rzędy bez dodawania, czy raczej 'co drugie okrążenie', czyli w co drugim rzędzie?

DROPS Design 18.03.2019 kl. 07:25:

Witaj Ewo, to znaczy co drugie okrążenie (w jednym okrążeniu dodajemy oczka, w drugim nie, i tak na przemian). Pozdrawiamy!

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 201-13