DROPS / 201 / 13

Summer Berries by DROPS Design

Ylhäältä alas neulottu pusero DROPS Delight-langasta. Työssä on raglanlinjat, ¾-hihat ja A-muoto. Koot S - XXXL

DROPS Design: Malli de-198
Lankaryhmä A
-----------------------------------------------------------

DROPS DELIGHT (kuuluu lankaryhmään A):
250-300-300-350-400-400 g väriä 20, mustikkapiirakka

DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 3 tai käsialan mukaan: Pituus 40 cm ja 60 cm tai 80 cm, sileään neuleeseen.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 2,5: Joustinneuleeseen.
DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 2,5: Pituus 40 cm ja 60 tai 80 cm, joustinneuleeseen.

alkaen 2.50 € /50g
DROPS Delight print DROPS Delight print 2.50 € /50g
Saat tämän mallin langat alkaen 12.50€. Lue lisää.
OHJE:

-------------------------------------------------------

RAIDOITUS:
Neulo vuorotellen 2 eri kerällä, jotta neuleeseen tulisi enemmän raitoja. Aloita kerät eri värisävyjen kohdalta. *Neulo 2 kerrosta ensimmäisen kerän langalla, neulo 2 kerrosta toisen kerän langalla (ole tarkkana, että työn mukana kulkeva lanka on tarpeeksi löyhä)*, toista *-*. Tällä tavoin värit sekoittuvat paremmin ja radoista tulee kapeammat.

LISÄYSVINKKI 1 (lisääminen tasavälein):
Laske kuinka usein kerroksella lisätään seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 116 silmukkaa) ja jaa silmukat lisäysten määrän kanssa (esim. 8) = 14,5. Tässä esimerkissä lisätään vuorotellen joka 14.silmukan ja joka 15.silmukan jälkeen. Lisää 1 silmukka tekemällä 1 langankierto puikolle. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikää.

LISÄYSVINKKI 2 (etu- ja takakappaleen sivut):
Aloita 1 silmukan päässä merkistä, tee 1 langankierto puikolle, neulo 1 silmukka oikein, tee 1 langankierto puikolle (= työhön lisättiin 2 silmukkaa). Toista kummankin merkin kohdalla. Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikiä.

RAGLANLISÄYKSET:
Tee raglanlisäykset jokaisessa kappaleiden rajakohdassa. Lisätyillä silmukoilla neulotaan sileää neuletta.

LISÄÄ MERKITYN SILMUKAN KUMMALLEKIN PUOLELLE 2 SILMUKKAA SEURAAVASTI: Aloita ennen merkittyä silmukkaa, ota silmukkaa edeltävä lankalenkki puikolle ja neulo lenkki kiertäen oikein, tee 1 langankierto puikolle, neulo 1 silmukka oikein (= merkitty silmukka), tee 1 langankierto puikolle, ota seuraavaa silmukkaa edeltävä lankalenkki puikolle ja neulo lenkki kiertäen oikein (= työhön lisättiin 4 silmukkaa). Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan oikein, jolloin työhön muodostuu reikiä.

LISÄÄ MERKITYN SILMUKAN KUMMALLEKIN PUOLELLE 1 SILMUKKA SEURAAVASTI: Aloita ennen merkittyä silmukkaa, tee 1 langankierto puikolle, neulo 1 silmukka oikein (= merkitty silmukka), tee 1 langankierto puikolle (= työhön lisättiin 2 silmukkaa). Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan nurin, jolloin työhön muodostuu reikiä.

NEULOMISVINKKI:
Kun raglanlisäykset tehdään joka 4.kerroksella, raglanlinjan reikien välistä tulee pidempi kuin silloin kun raglanlisäykset tehdään joka 2.kerroksella. Tämä vältetään neulomalla ilman lisäyksiä tehtävät kerrokset näin:
Aloita 2 silmukan päässä merkitystä silmukasta, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, tee 1 langankierto puikolle, neulo 1 silmukka oikein (= merkitty silmukka), tee 1 langankierto puikolle, nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli. Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan oikein, jolloin työhön muodostuu reikiä.

KAVENNUSVINKKI (keskellä hihan alla):
Aloita 2 silmukan päässä merkitystä silmukasta, neulo 2 silmukkaa kiertäen oikein yhteen, neulo 1 silmukka oikein (= merkitty silmukka), neulo 2 silmukkaa oikein yhteen (= työstä kapeni 2 silmukkaa).

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:
-------------------------------------------------------

PUSERO: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Työ neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla, ylhäältä alas. Hihat neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla. Koko työ neulotaan RAIDOITTAEN (katso selitys yllä).

KAARROKE:
Luo 116-116-116-136-136-136 silmukkaa pyöröpuikolle nro 2,5 Delight-langalla. Neulo joustinneuletta (2 silmukkaa oikein / 2 silmukkaa nurin). Lue RAIDOITUS. Kun työn pituus on 1,5 cm, neulo 1 kerros työn oikealta puolelta ja lisää tasavälein kaikissa koissa 8 silmukkaa (lue LISÄYSVINKKI) = 124-124-124-144-144-144 silmukkaa. Neulo 1 kerros oikein. Vaihda pyöröpuikkoon nro 3. Kiinnitä 4 merkkilankaa työhön (tämä tehdään neulomatta silmukoita): Kiinnitä ensimmäinen merkkilanka 21.-21.-21.-26.-26.-26.silmukkaan, kiinnitä toinen merkkilanka 42.-42.-42.-47.-47.-47.silmukkaan, kiinnitä kolmas merkkilanka 83.-83.-83.-98.-98.-98.silmukkaan ja kiinnitä neljäs merkkilanka 104.-104.-104.-109.-109.-109.silmukkaan. Etu-/takakappaleessa merkittyjen silmukoiden välissä on nyt 40-40-40-50-50-50 silmukkaa ja kummassakin hihassa merkittyjen silmukoiden välissä on 20 silmukkaa.
TARKISTA NEULETIHEYS!
Neulo ensimmäisillä 20-20-20-25-25-25 silmukalla sileää neuletta (= puolikas takakappale), lisää merkityn silmukan molemmin puolin 2 silmukkaa (lue RAGLANLISÄYKSET yllä), neulo seuraavilla 20 silmukalla sileää neuletta (= hiha), lisää merkityn silmukan molemmin puolin 2 silmukkaa, neulo 40-40-40-50-50-50 silmukalla sileää neuletta (= etukappale), lisää merkityn silmukan molemmin puolin 2 silmukkaa, neulo 20 silmukalla sileää neuletta (= hiha), lisää merkityn silmukan molemmin puolin 2 silmukkaa, neulo seuraavilla 20-20-20-25-25-25 silmukalla sileää neuletta (= puolikas takakappale).

Jatka sileää neuletta ja tee jokaisessa kappaleiden rajakohdassa raglanlisäykset näin:
Lisää merkittyjen silmukoiden molemmin puolin 2 silmukkaa joka 2.kerros yhteensä 6-6-6-8-8-10 kertaa (ensimmäinen lisäyskerros on jo neulottu).
Lisää sitten merkittyjen silmukoiden molemmin puolin 1 silmukka joka 2.kerros yhteensä 8-8-8-9-9-10 kertaa.
Kun työssä on yhteensä 14-14-14-17-17-20 lisäyskerrosta, työssä on 284-284-284-344-344-384 silmukkaa.
Toista sitten raglanlisäykset siten, että lisäät merkittyjen silmukoiden molemmin puolin 1 silmukan joka 2.kerros yhteensä 0-7-12-4-13-12 kertaa ja sitten joka 4.kerros yhteensä 6-4-3-7-4-5 kertaa (lue NEULOMISVINKKI).
Kun kaikki raglanlisäykset on tehty, työssä on 332-372-404-432-480-520 silmukkaa ja työn pituus luomisreunasta mitattuna on n. 19-21-23-25-27-29 cm.
Seuraava kerros neulotaan näin: Neulo ensimmäiset 47-52-56-62-68-73 silmukkaa (= puolikas takakappale), siirrä seuraavat 72-82-90-92-104-114 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 7-7-9-9-13-15 silmukkaa (= sivussa hihan alla), neulo seuraavat 94-104-112-124-136-146 silmukkaa kuten aiemmin (= takakappale), siirrä seuraavat 72-82-90-92-104-114 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 7-7-9-9-13-15 silmukkaa (= sivussa hihan alla) ja neulo loput 47-52-56-62-68-73 silmukkaa. Neulo etu-/takakappale ja hihat erikseen. Poista merkkilangat työstä. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!

ETU- JA TAKAKAPPALE:
= 202-222-242-266-298-322 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka kummankin hihan alapuolelle luotujen 7-7-9-9-13-15 silmukan keskimmäiseen silmukkaan ja anna merkkilankojen kulkea työn mukana. Jatka sileää neuletta suljettuna neuleena. Kun työn pituus on 3 cm, lisää kumpaankin sivuun 2 silmukkaa (lue LISÄYSVINKKI 2) (= työhön lisättiin 4 silmukkaa). Toista tällaiset lisäykset 6-6-6-5-5-4 cm välein yhteensä 5-5-5-6-6-7 kertaa = 222-242-262-290-322-350 silmukkaa. Kun työn pituus on 34 cm, lisää tasavälein 6 silmukkaa = 228-248-268-296-328-356 silmukkaa. Vaihda pyöröpuikkoon nro 2,5 ja neulo joustinneuletta (2 silmukkaa oikein / 2 silmukkaa nurin), kunnes joustinneuleen pituus on 3 cm. Vaihda takaisin pyöröpuikkoon nro 3 ja päätä silmukat oikein silmukoin. Puseron pituus olalta alaspäin mitattuna on n. 56-58-60-62-64-66 cm.

HIHA:
Ota toisen sivun apulangalla odottavat 72-82-90-92-104-114 silmukkaa sukkapuikoille nro 3 ja poimi lisäksi jokaisesta hihan alapuolelle luodusta 7-7-9-9-13-15 silmukasta 1 silmukka = 79-89-99-101-117-129 silmukkaa työssä. Neulo sileää neuletta suljettuna neuleena. Kiinnitä 1 merkki hihan alaosan keskimmäiseen silmukkaan. Kun työn pituus on kaikissa koissa 3 cm, kavenna merkin molemmin puolin 1 silmukka (lue KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset yhteensä 9-13-17-17-23-28 kertaa koossa S: Joka 10.kerros, koossa M: Joka 6.kerros, koissa L ja XL: Joka 4.kerros, koossa XXL: Jokaisella kerroksella yhteensä 4 kertaa ja sitten joka 3.kerros yhteensä 19 kertaa, koossa XXXL: Jokaisella kerroksella yhteensä 8 kertaa ja sitten joka 2.kerros yhteensä 20 kertaa = 61-63-65-67-71-73 silmukkaa. Neulo kunnes hihan pituus jakokohdasta mitattuna on 29-28-27-24-23-22 cm. Neulo 1 kerros oikein ja kavenna tasavälein 5-3-1-3-3-1 silmukkaa = 56-60-64-64-68-72 silmukkaa. Vaihda sukkapuikkoihin nro 2,5 ja neulo 3 cm joustinneuletta (2 silmukkaa oikein / 2 silmukkaa nurin). Vaihda takaisin sukkapuikkoihin nro 3 ja päätä silmukat oikein silmukoin.
Neulo toinen hiha samoin.

Piirros

Ulla Margareta Hallström 18.03.2019 - 21:53:

Varför är beskrivningen inte på svenska

DROPS Design 19.03.2019 kl. 10:43:

Hej. Nu finns mönstret på svenska. Lycka till!

Ewa 16.03.2019 - 09:50:

Pytanie dotyczące opisu: Czy "co 2 okrążenia" mam rozumieć, że pomiędzy rzędami z dodawanymi oczkami są dwa rzędy bez dodawania, czy raczej 'co drugie okrążenie', czyli w co drugim rzędzie?

DROPS Design 18.03.2019 kl. 07:25:

Witaj Ewo, to znaczy co drugie okrążenie (w jednym okrążeniu dodajemy oczka, w drugim nie, i tak na przemian). Pozdrawiamy!

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 201-13