DROPS / 197 / 19

Hint of Heather Hat by DROPS Design

Gebreide muts in DROPS Nord. Het werk wordt gebreid van onder naar boven in ribbelsteek, mozaiekpatroon en opening voor paardenstaart.

Trefwoorden: grafisch, mutsen, scandinavisch, zigzag,

DROPS design: Patroon no-021
Garengroep A
----------------------------------------------------------

Maat: S/M - M/L - L/XL
Hoofdomtrek: ongeveer 54/56 - 56/58 - 58/60 cm
Materiaal:
DROPS NORD van garnstudio (behoort tot garengroep A)
50-50-50 g kleur 03, parelgrijs
50-50-50 g kleur 13, oudroze
50-50-50 g kleur 01, naturel

----------------------------------------------------------
BENODIGDHEDEN VOOR HET WERK:

STEKENVERHOUDING:
23 steken in de breedte en 45 naalden in de hoogte in ribbelsteek en mozaiekpatroon = 10 x 10 cm.

NAALDEN:
DROPS RONDBREINAALD 3.5 mm: lengte van 60 cm of 80 cm voor het kledingstuk in ribbelsteek en mozaiekpatroon.
DROPS RONDBREINAALD 3 mm – lengte van 60 cm of 80 cm voor de randen.

45% Alpaca, 30% Polyamide, 25% Wol
vanaf 2.48 € /50g
DROPS Nord uni colour DROPS Nord uni colour 2.48 € /50g
Wolplein.nl
Bestel
DROPS Nord mix DROPS Nord mix 2.57 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 7.44€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

UITLEG VOOR HET PATROON:

----------------------------------------------------------

Zo berekent u hoe vaak er geminderd moet worden op de naald, neem het totaal aantal steken op de naald (dus 110 steken), minus de kantsteken (dus 2 steken) en deel de overgebleven steken door het aantal te maken minderingen (dus 12 steken) = 9.
In dit voorbeeld mindert door afwisselend iedere 8e en 9e steek recht samen te breien. Minder niet over de kantsteken.

MOZAIEKPATROON:
Zie telpatroon A.1 en lees uitleg voor techniek hieronder.
Iedere naald in telpatroon komt overeen met 2 naalden. Dus aan de goede kant breit u het telpatroon van rechts naar links en op de verkeerde kant breit u dezelfde naald van links naar rechts.

Op alle naalden aan de goede kant houdt u het garen achter het werk (dus op de verkeerde kant van het werk) als u een steek afhaalt.
Op alle naalden op de verkeerde kant houdt u het garen voor het werk (dus naar u toe en nog steeds op de verkeerde kant van het werk) als u een steek afhaalt. Zorg ervoor dat het garen niet strak is op de verkeerde kant van het werk.

Om overzicht te houden over het patroon, voegt u een markeerdraad in tussen iedere patroonherhaling met A.1B.

A.1A = begin de steek aan de goede kant en eindig de steek aan de verkeerde kant (de steek moet gebreid worden).
A.1B = 1 patroonherhaling.
A.1C = eindig de steek aan de goede kant en begin de steek aan de verkeerde kant (de steek moet gebreid worden).

Op de naalden in een kleur in het telpatroon breit u 1 ribbel heen en weer over alle steken zonder steken af te halen.

Op de eerste patroonnaald in A.1 met een leeg vierkant in A.1A en A.1C (kleur A – naald gemarkeerd met een ster in A.1A), breit u alle steken met kleur A recht en haal alle steken met kleur C af.

Op de andere patroonnaalden met een leeg vierkant of een vierkant met ster in A.1A en A.1C (kleur A of C), breit u alle steken met kleur A recht en haal alle steken met kleur B af.

Op iedere patroonnaald met een zwart vierkant in A.1A en A.1C (kleur B), breit u alle steken met kleur B recht en haal alle steken met kleur A of C af.

----------------------------------------------------------

BEGIN HET WERK HIER:

----------------------------------------------------------

MUTS - KORTE SAMENVATTING VAN HET WERK:
Wordt heen en weer gebreid op de rondbreinaald, van onder naar boven. Brei eerst een rand op de onderkant. Brei dan in mozaiekpatroon. Het is belangrijk om de telpatronen te volgen. Brei het hele kleurpatroon in ribbelsteek maar brei het patroon niet in normale ribbelsteen. Het kleurpatroon ontstaat door de steken af te halen zoals uitgelegd hierboven. Lees de hele uitleg voor mozaiekpatroon voordat u gaat breien! Eindig door een rand te breien op de bovenkant van de muts voordat u het werk samennaait midden achter. De muts is open op de bovenkant om ruimte te maken voor een paardenstaart.

MUTS:
Zet 110-116-122 steken op rondbreinaald 3 mm met oudroze. Brei 1 ribbel in RIBBELSTEEK - lees uitleg hierboven. Brei dan als volgt:
NAALD 1 (= goede kant): Brei alle steken recht.
NAALD 2 (= verkeerde kant): 1 recht, * 1 averecht, 2 recht *, brei van *-* tot er 2 steken over zijn op de naald, 1 averecht en eindig met 1 recht.
Herhaal de 1e en 2e naald tot het werk 2-2-3 cm meet vanaf de opzetrand.
Ga verder met rondbreinaald 3.5 mm en brei MOZAIEKPATROON - zie uitleg hierboven. Dus brei A.1A over de eerste steek, herhaal A.1B tot er 1 steek over is op de naald (= 18-19-20 herhalingen van 6 steken), eindig met A.1C over de laatste steek. Ga zo verder in patroon maar denk erom dat 1 naald in telpatroon = 2 naalden. DENK OM DE STEKENVERHOUDING!
Minder TEGELIJKERTIJD op iedere naald gemarkeerd met pijl in A.1B verdeeld zoals uitgelegd hieronder - lees TIP VOOR HET MINDEREN.
Op de naald gemarkeerd met pijl-1 mindert u 12-10-12 steken verdeeld = 98-106-110 steken (er is nu ruimte voor 24-26-27 herhalingen van 4 steken).
Op de naald met pijl-2 mindert u 24-26-24 steken verdeeld = 74-80-86 steken op de naald.
A.1 is nu klaar. Ga verder heen en weer gebreid over alle steken met parelgrijs tot het werk 15-16-17 cm meet. Ga verder met rondbreinaald 3 mm en brei dan als volgt:
NAALD 1 (= goede kant): Brei alle steken recht.
NAALD 2 (= verkeerde kant): 1 recht, * 1 averecht, 2 recht *, brei van *-* tot er 2 steken over zijn op de naald, 1 averecht en eindig met 1 recht.
Herhaal naalden 1 en 2 tot hetzelfde aantal naalden is gebreid als op de onderrand op de muts, dus ongeveer 2-2-3 cm.
Brei dan 2 ribbels heen en weer gebreid over alle steken en minder tegelijkertijd 24-26-28 steken verdeeld op eerste naald = 50-54-58 steken. Kant dan losjes af met recht aan de goede kant. Het werk meet ongeveer 18-19-21 cm van boven naar beneden.

AFWERKING:
Naai de muts samen midden achter aan de binnenkant van de 1 kantsteek in ribbelsteek aan elke kant.

Telpatroon

= Kleur A - naturel
= Kleur B - oudroze
= Kleur C, parelgrijs
= De eerste keer dat kleur A te zien is in A.1, breit u kleur A recht (in A.1A, A.1B en A.1C) en haal kleur C (in A.1B) af
= meerdernaald

Opmerkingen (8)

Plaats uw opmerking!

Elisabeth Anders 17.12.2018 - 17:44:

Mein Problem ist bei Zeile 13, an der ich verzweifle.Beginn mit 2 natur, dann 2 altrosa, die ja abgehoben werden sollen. Doch wie kann ich eine altrosa Masche abheben, wenn in der darunterliegenden Reihe keine altrosa Masche, sondern eine natur liegt???? Das gleiche Problem sehe ich der 13. Reihe. Oder bin ich einem Denkfehler unterlegen?

DROPS Design 19.12.2018 kl. 09:52:

Liebe Frau Anders, Diagram ist hier korrekt, Sie stricken nur die Maschen mit natur, die anderen werden einfach abgehoben - diese Maschen sind nicht im natur, nur damit Sie sie nicht stricken. 2 Reihe danach machen Sie genauso das gleiche. Viel Spaß beim stricken!

BriKe 15.11.2018 - 12:20:

In Reihe 12 Beginn altrosa und natur wird gehoben. Man kann aber keine 3 Hebemaschen hintereinander stricken!! Da scheint ein Fehler zu sein!! Oder wie soll das gestrickt werden???

DROPS Design 15.11.2018 kl. 14:32:

Liebe Frau Brike, bei der 12. Reihe werden Sie mit altrosa stricken und alle Maschen mit natur abheben - darauf nur achten Sie, dass der Faden auf der Rückseite nicht gespannt wird. Viel Spaß beim stricken!

Eva 14.11.2018 - 12:06:

Hej igen. Jeg kan slet ikke se nogen opskrift på huen under model nr 197-19. Derimod har jeg nu fundet den under model nr 197-18 nedenunder opskriften på jakken. Men opskriften burde vel også ligge på nr 197-19, som kun viser huen?

DROPS Design 14.11.2018 kl. 15:29:

Hej Eva, Så er opskriften lagt ud. God fornøjelse!

Eva 13.11.2018 - 15:54:

Hvor mange masker skal man slå op?

DROPS Design 13.11.2018 kl. 15:57:

Hej Eva, Du går ned i opskriften hvor der står HUE, Slå 110-116-122 masker op. Her vælger du det antal som passer til den størrelse du vil strikke. Hvis du vælger M/L så følger du det midterste tal igennem hele opskriften. God fornøjelse!

Ute Müller 07.11.2018 - 00:23:

Hallo an das tolle Team, kurze Frage, gibt es einen Tip / einfache Übersicht, wie ich dieses schöne Modell EINFARBIG stricken kann? danke und einen freundlichen Gruß aus Hessen, Ute

DROPS Design 07.11.2018 kl. 08:29:

Liebe Frau Müller, Sie können die Anleitung so folgen, aber anstatt Mosaikmuster und stricken Sie einfach krausrechts (dabei folgen Sie die Reihen im Diagram = 1 Reihe im Diagram = 2 gestrickte Reihe) - die Abnahmen wie beschrieben nicht vergessen (= beim Pfeil 1 und 2) - einige Reihe dazu stricken wenn nötig. Viel Spaß beim stricken!

Danyelle 12.08.2018 - 21:08:

Quand allez-vous publier le patron

Lena 06.07.2018 - 01:12:

Gorgeous!!! Please publish!!

Aka 01.07.2018 - 14:16:

Krásný rebarborový model!

Laat een opmerking achter voor DROPS 197-19