DROPS / 197 / 19

Hint of Heather Hat by DROPS Design

Stickad mössa i DROPS Nord. Arbetet är stickat nerifrån och upp med rätstickning, mosaikmönster och öppning till hästsvans.

DROPS Design: Modell no-021
Garngrupp A
-------------------------------------------------------

Storlek: S/M - M/L - L/XL
Passar huvudmått: ca 54/56 - 56/58 - 58/60 cm
Garnåtgång:
DROPS NORD från Garnstudio (tillhör garngrupp A)
50-50-50 g färg 03, pärlgrå
50-50-50 g färg 13, gammalrosa
50-50-50 g färg 01, natur

-------------------------------------------------------
TILLBEHÖR TILL ARBETET:

STICKFASTHET:
23 maskor på bredden och 45 varv på höjden med rätstickning och mosaikmönster = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS RUNDSTICKA NR 3,5: längd på 60 cm eller 80 cm till själva plagget i rätstickning och mosaikmönster.
DROPS RUNDSTICKA NR 3: längd på 60 cm eller 80 cm till kanter.

DROPS Nord uni colour DROPS Nord uni colour 29.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Nord mix DROPS Nord mix 29.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 87kr. Läs mer.
-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

RÄTSTICKNING (stickas fram och tillbaka):
Alla varv stickas räta.

MINSKNINGSTIPS (jämnt fördelat):
Alla minskningar görs från rätsidan!
För att beräkna hur det ska minskas jämnt på varvet, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 110 maskor), minus kantmaskorna (t.ex 2 maskor) och delar de resterande maskorna med det antal minskningar som ska göras (t.ex 12 maskor) = 9.
I detta exempel minskas det genom att sticka var 8:e och var 9:e maska räta tillsammans. Det minskas inte över kantmaskorna.

MOSAIKMÖNSTER:
Se diagram A.1 och läs förklaringen till tekniken nedan.
Varje rad i diagrammet motsvarar 2 varv. Dvs från rätsidan stickas diagrammet från höger mot vänster och från avigsidan stickas samma rad från vänster mot höger.

På alla varv från rätsidan hålls tråden bakom arbetet (dvs på avigsidan av arbetet) när en maska lyfts av stickan.
På alla varv från avigsidan hålls tråden framför arbetet (dvs mot dig och fortfarande på avigsidan av arbetet) när en maska lyfts av stickan. Se till att trådarna inte stramas på baksidan av arbetet.

För att ha bättre kontroll över mönstret kan det sättas en markör mellan varje mönsterrapport med A.1B.

A.1A = startmaska från rätsidan och slutmaska från avigsidan (maskan ska stickas)
A.1B = 1 mönsterrapport
A.1C = slutmaska från rätsidan och startmaska från avigsidan (maskan ska stickas)

På de rader som är helt enfärgade i diagrammet stickas det 2 varv rätstickning fram och tillbaka över alla maskorna utan att lyfta av några maskor.

På den första mönsterraden i A.1 som har en tom ruta i A.1A och A.1C (färg A – raden är markerad med en stjärna i A.1A), ska alla maskor med färg A stickas räta och alla maskor med färg C lyfts av stickan.

På de övriga mönsterraderna som har en tom ruta eller en ruta med stjärne i A.1A och A.1C (färg A eller C), ska alla maskor med färg A eller C stickas räta och alla maskor med färg B lyfts av stickan.

På varje mönsterrad som har en svart ruta i A.1A och A.1C (färg B), ska alla maskor med färg B stickas räta och alla maskor med färg A eller C lyftas av stickan.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

MÖSSA – KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickas fram och tillbaka på rundsticka, nerifrån och upp. Först stickas det en kant nederst. Sedan stickas det Mosaikmönster. Det är viktigt att följa diagrammen noga. Hela färgmönstret stickas i rätstickning, men det stickas inte mönster i vanliga rätstickade maskor. Färgmönstret uppnås genom att lyfta maskor av stickan som förklarat ovan. Läs hela förklaringen till Mosaikmönster innan det stickas! Till slut stickas det en kant överst på mössan innan arbetet sys ihop mitt bak. Mössan är öppen överst så att det finns plats för en hästsvans.

MÖSSA:
Lägg upp 110-116-122 maskor på rundsticka 3 med gammalrosa. Sticka 2 varv RÄTSTICKNING – läs förklaring ovan. Sedan stickas det så här:
VARV 1 (rätsidan): Sticka rätt över alla maskorna.
VARV 2 (avigsidan): 1 rätmaska, * 1 avigmaska, 2 rätmaskor *, sticka från *-* till det återstår 2 maskor på stickan, sticka 1 avigmaska och avsluta med 1 rätmaska.
Upprepa varv 1 och 2 till arbetet mäter 2-2-3 cm från uppläggningskanten.
Byt till rundsticka 3,5 och sticka MOSAIKMÖNSTER – läs förklaring ovan. Dvs A.1A stickas över första maskan, A.1B upprepas till det återstår 1 maska på stickan (= 18-19-20 rapporter à 6 maskor), avsluta med A.1C över sista maskan. Fortsätt mönstret så, men kom ihåg att 1 rad i diagrammet = 2 varv. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
SAMTIDIGT på varje rad markerad med pil i A.1B minskas det jämnt fördelat som förklarat nedan – läs MINSKNINGSTIPS.
På raden markerad med pil-1 minskas det 12-10-12 maskor jämnt fördelat = 98-106-110 maskor på varvet (det finns nu plats för 24-26-27 rapporter à 4 maskor).
På raden markerad med pil-2 minskas det 24-26-24 maskor jämnt fördelat = 74-80-86 maskor på varvet.
A.1 är nu färdigstickat. Fortsätt fram och tillbaka över alla maskorna med pärlgrå till arbetet mäter 15-16-17 cm. Byt till rundsticka 3 och sticka så här:
VARV 1 (rätsidan): Sticka rätt över alla maskorna.
VARV 2 (avigsidan): 1 rätmaska, * 1 avigmaska, 2 rätmaskor *, sticka från *-* till det återstår 2 maskor på stickan, sticka 1 avigmaska och avsluta med 1 rätmaska.
Upprepa varv 1 och 2 till det har stickats lika många varv som på kanten nedtill på mössan, dvs ca 2-2-3 cm.
Sedan stickas det 4 varv rätstickning fram och tillbaka över alla maskorna SAMTIDIGT som det minskas 24-26-28 maskor jämnt fördelat på första varvet = 50-54-58 maskor. Maska av löst med rätmaskor från rätsidan. Arbetet mäter ca 18-19-21 cm uppifrån och ner.

MONTERING:
Sy ihop mössan mitt bak innanför 1 kantmaska rätstickning i varje sida.

Diagram

= Färg A - natur
= Färg B - gammalrosa
= Färg C - pärlgrå
= Första gången färg A visas i A.1, ska färg A stickas rätt (i A.1A, A.1B och A.1C) och färg C lyfts av stickan (i A.1B)
= ökningsvarv

Elisabeth Anders 17.12.2018 - 17:44:

Mein Problem ist bei Zeile 13, an der ich verzweifle.Beginn mit 2 natur, dann 2 altrosa, die ja abgehoben werden sollen. Doch wie kann ich eine altrosa Masche abheben, wenn in der darunterliegenden Reihe keine altrosa Masche, sondern eine natur liegt???? Das gleiche Problem sehe ich der 13. Reihe. Oder bin ich einem Denkfehler unterlegen?

DROPS Design 19.12.2018 kl. 09:52:

Liebe Frau Anders, Diagram ist hier korrekt, Sie stricken nur die Maschen mit natur, die anderen werden einfach abgehoben - diese Maschen sind nicht im natur, nur damit Sie sie nicht stricken. 2 Reihe danach machen Sie genauso das gleiche. Viel Spaß beim stricken!

BriKe 15.11.2018 - 12:20:

In Reihe 12 Beginn altrosa und natur wird gehoben. Man kann aber keine 3 Hebemaschen hintereinander stricken!! Da scheint ein Fehler zu sein!! Oder wie soll das gestrickt werden???

DROPS Design 15.11.2018 kl. 14:32:

Liebe Frau Brike, bei der 12. Reihe werden Sie mit altrosa stricken und alle Maschen mit natur abheben - darauf nur achten Sie, dass der Faden auf der Rückseite nicht gespannt wird. Viel Spaß beim stricken!

Eva 14.11.2018 - 12:06:

Hej igen. Jeg kan slet ikke se nogen opskrift på huen under model nr 197-19. Derimod har jeg nu fundet den under model nr 197-18 nedenunder opskriften på jakken. Men opskriften burde vel også ligge på nr 197-19, som kun viser huen?

DROPS Design 14.11.2018 kl. 15:29:

Hej Eva, Så er opskriften lagt ud. God fornøjelse!

Eva 13.11.2018 - 15:54:

Hvor mange masker skal man slå op?

DROPS Design 13.11.2018 kl. 15:57:

Hej Eva, Du går ned i opskriften hvor der står HUE, Slå 110-116-122 masker op. Her vælger du det antal som passer til den størrelse du vil strikke. Hvis du vælger M/L så følger du det midterste tal igennem hele opskriften. God fornøjelse!

Ute Müller 07.11.2018 - 00:23:

Hallo an das tolle Team, kurze Frage, gibt es einen Tip / einfache Übersicht, wie ich dieses schöne Modell EINFARBIG stricken kann? danke und einen freundlichen Gruß aus Hessen, Ute

DROPS Design 07.11.2018 kl. 08:29:

Liebe Frau Müller, Sie können die Anleitung so folgen, aber anstatt Mosaikmuster und stricken Sie einfach krausrechts (dabei folgen Sie die Reihen im Diagram = 1 Reihe im Diagram = 2 gestrickte Reihe) - die Abnahmen wie beschrieben nicht vergessen (= beim Pfeil 1 und 2) - einige Reihe dazu stricken wenn nötig. Viel Spaß beim stricken!

Danyelle 12.08.2018 - 21:08:

Quand allez-vous publier le patron

Lena 06.07.2018 - 01:12:

Gorgeous!!! Please publish!!

Aka 01.07.2018 - 14:16:

Krásný rebarborový model!

Kommentér oppskrift DROPS 197-19