Adrien by DROPS Design

Gebreid vest met structuurpatroon, v-hals en split in de zijnaden in DROPS Cotton Merino. Voor baby en kinderen in de maten 0 - 6 jaar.

DROPS Design: Patroon nr. cm-012-bn
Garengroep B
----------------------------------------------------------
Maten: 1/3 - 6/9 - 12/18 maanden (2 - 3/4 - 5/6 jaar)
Maten in cm: 56/62 - 68/74 - 80/86 (92 - 98/104 - 110/116)
Materiaal:
DROPS COTTON MERINO van Garnstudio (behoort tot garengroep B)
200-200-200 (250-250-300) g kleur 29, zeegroen

DROPS NAALDEN ZONDER KNOP EN RONDBREINAALD (40 of 60 cm) 4 MM – of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 21 steken en 28 naalden tricotsteek is 10 cm breed en 10 cm hoog.

DROPS NAALDEN ZONDER KNOP EN RONDBREINAALD (40 of 60 cm) 3 MM – voor de randen in ribbelsteek.

DROPS HOUTEN KNOPEN, (Kokosnoot NR 516: 4-4-4 (5-5-5) stuks.
----------------------------------------------------------

(Ga verder naar het patroon...)

Trefwoorden: split, structuur, v-hals, vesten,

RIBBELSTEEK (gebreid in de rondte):
1 ribbel = 2 naalden. Brei 1 naald recht en 1 naald averecht.

PATROON:
Zie telpatronen A.1 tot A.3 – Kies het juiste telpatroon voor uw maat. De telpatronen laten alle naalden in het patroon aan de goede kant zien. Zowel de goede kant als de verkeerde kant van het werk zijn weergegeven.

TIP VOOR HET MEERDEREN (voor midden onder de mouw):
Begin 1 steek voor de markeerdraad, maak 1 omslag, 2 recht (de markeerdraad zit tussen deze 2 steken), maak 1 omslag (= 2 steken gemeerderd).Brei op de volgende naald de omslagen gedraaid recht om gaatjes te vermijden.

KNOOPSGATEN:
Maak knoopsgaten op de rechter voorbies (als het kledingstuk gedragen wordt). 1 knoopsgat = begin aan de goede kant, 1 recht, 2 recht samen en maak 1 omslag. Brei op de volgende naald de omslag recht zodat ere en gaatje ontstaat.
Maak de knoopsgaten bij een hoogte van:
1/3 maanden: 4, 9, 14 en 19 cm.
6/9 maanden: 5, 10, 15 en 20 cm.
12/18 maanden: 5, 11, 17 en 23 cm.
2 jaar: 5, 10, 15, 20 en 25 cm.
3/4 jaar: 5, 11, 17, 23 en 29 cm.
5/6 jaar: 5, 12, 19, 26 en 33 cm.

TIP VOOR HET MINDEREN (voor de halslijn):
Minder voor de v-hals op de binnenkant van de 5 voorbiessteken in ribbelsteek richting midden voor. Alle minderingen worden gebreid aan de goede kant!
Minder als volgt na de 5 voorbies steken: 1 steek recht afhalen, 1 recht, haal de afgehaalde steek over de gebreide steek (= 1 steek geminderd).
Minder als volgt voor de 5 voorbies steken: Brei tot er 7 steken over zijn op de naald, 2 recht samen en brei de 5 voorbies steken in ribbelsteek (= 1 steek geminderd).
----------------------------------------------------------

VEST:
De voor- en achterpanden worden apart van elkaar gebreid, heen en weer met de rondbreinaald. De mouwen worden gebreid in de rondte met breinaalden zonder kop.

ACHTERPAND:
Zet 51-55-59 (65-69-73) steken op met rondbreinaald 3 mm en Cotton Merino. Brei 2 RIBBELS heen en weer – zie uitleg hierboven. Ga verder met rondbreinaald 4 mm en brei de volgende naald als volgt aan de goede kant: 3 kantsteken in ribbelsteek, 13-15-17 (18-20-22) steken tricotsteek, A.1 (= 19-19-19 (23-23-23) steken), 13-15-17 (18-20-22) steken tricotsteek en 3 kantsteken in ribbelsteek. Ga verder in patroon op deze manier. DENK OM DE STEKENVERHOUDING! Als het werk 18-19-21 (23-26-29) cm meet brei dan 2 ribbels over de buitenste 6 steken aan elke kant (de andere steken worden gebreid zoals hiervoor). Als u 2 ribbels hebt gebreid aan elk kant, hecht dan 3 steken af aan het begin van de volgende 2 naalden voor het armsgaten = 45-49-53 (59-63-67) steken op de naald. De volgende naald wordt als volgt gebreid aan de goede kant: 3 kantsteken in ribbelsteek aan de kant van het armsgat, 10-12-14 (15-17-19) steken tricotsteek, ga verder met A.1 over de volgende 19-19-19 (23-23-23) steken, 10-12-14 (15-17-19) steken tricotsteek en 3 kantsteken in ribbelsteek aan de kant van het armsgat. Ga verder in patroon op deze manier. Als het werk 26-28-31 (34-38-42) cm meet kant dan de middelste 13-13- 13 (17-17- 17) steken af voor de hals en brei elke schouder apart verder. Ga verder door 1 steek af te kanten op de volgende naald van de hals = 15-17- 19 (20-22- 24) steken over op de schouder. Brei verder tot er 1 naald over is voordat het werk 28-30-33 (36-40-44) cm meet – pas zo aan dat de volgende naald aan de verkeerde kant wordt gebreid. Brei 1 naald recht aan de verkeerde kant en kant dan losjes af in recht aan de goede kant! Brei de andere schouder op dezelfde manier.

RECHTER VOORPAND:
Zet 30-32-34 (37-39-41) steken op met rondbreinaald 3 mm (inclusief 5 voorbiessteken midden voor). Brei 2 ribbels. Ga verder met rondbreinaald 4 mm en brei de volgende naald als volgt aan de goede kant: 5 voorbiessteken in ribbelsteek, A.2 (= 9-9-9 (11-11-11) steken), 13-15-17 (18-20-22) steken tricotsteek en 3 kantsteken in ribbelsteek richting de zijkant. Ga verder in patroon op deze manier – denk om de KNOOPSGATEN op de voorbies – zie uitleg hierboven. Als het werk 18-19-21 (23-26-29) cm meet, brei dan 2 ribbels over de buitenste 6 steken aan de zijkant (de andere steken worden gebreid zoals hiervoor). Als u 2 ribbels hebt gebreid aan de zijkant hecht dan 3 steken af aan het begin van de volgende naald van de zijkant voor het armsgat = 27-29-31 (34-36-38) steken. De volgende naald wordt als volgt gebreid aan de goede kant: 5 voorbiessteken in ribbelsteek, ga verder met A.2 over de volgende 9-9-9 (11-11-11) steken, 10-12-14 (15-17-19) steken tricotsteek en 3 kantsteken in ribbelsteek richting het armsgat. Ga verder in patroon op deze manier. Brei TEGELIJKERTIJD als u 1 naald aan de verkeerde kant hebt gebreid na het laatste knoopsgat (het werk meet dan ongeveer 20-21-24 (26-30-34) cm), de 5 voorbies steken, keer het werk, trek de draad aan en brei terug over de 5 voorbies steken (dat wil zeggen, de andere steken op de naald worden niet gebreid). Brei dan weer zoals hiervoor over alle steken (dit wordt gedaan om ervoor te zorgen dat de voorbies netjes om de hals ligt). Begin TEGELIJKERTIJD op de volgende naald aan de goede kant, met het minderen voor de v-hals. Minder 1 steek aan de binnenkant van de 5 voorbiessteken in ribbelsteek – LEES TIP VOOR HET MINDEREN. Minder op deze manier iedere 4e naald (dus iedere naald aan de goede kant) in totaal 4 keer in alle maten, dan op elke 2e naald (dus iedere naald aan de goede kant) in totaal 3-3- 3 (5-5- 5) keer = 20-22- 24 (25-27- 29) steken over op de schouder. Brei verder tot er 1 naald over is voordat het werk 28-30-33 (36-40-44) cm meet – pas zo aan dat de volgende naald aan de verkeerde kant wordt gebreid. 1 naald recht aan de verkeerde kant, keer het werk, brei de 5 voorbiessteken en hecht de overgebleven 15-17- 19 (20-22- 24) steken op de schouder af. Knip de draad af.

HALSLIJN:
Brei ribbelsteek heen en weer over de 5 voorbies steken voor de halslijn tot deze ongeveer 5-5-5 (6-6-6) cm meet vanaf de schouder, hecht af.

LINKER VOORPAND:
Brei zoals het rechter voorpand, maar dan omgekeerd. Dat wil zeggen, brei A.3 in plaats van A.2 (minder niet voor de knoopsgaten op de linker voorbies). Brei op de eerste naald aan de verkeerde kant als het werk 20-21-24 (26-30-34) cm meet) de 5 voorbiessteken, keer het werk, trek de draad en brei terug over de 5 voorbiessteken (dus de andere steken op de naald worden niet gebreid). Brei dan weer zoals hiervoor over alle de steken (dit wordt gedaan om ervoor te zorgen dat de voorbies netjes om de hals ligt). Begin TEGELIJKERTIJD op de volgende naald aan de goede kant met het minderen voor de v-hals – LEES TIP VOOR HET MINDEREN. Brei verder tot er 1 naald over is voor de gewenste lengte– pas zo aan dat de volgende naald aan de verkeerde kant wordt gebreid. Brei 1 naald recht aan de verkeerde kant, keer het werk, hecht de eerste 15-17- 19(20-22- 24) steken af en brei de 5 voorbiessteken. Brei verder in ribbelsteek heen en weer over de 5 voorbiessteken tot de halslijn 5-5-5 (6-6-6) cm meet vanaf de schouder, hecht dan af.

MOUW:
Zet 32-32-34 (36-38-38) steken op met breinaalden zonder kop maat 3 mm. Brei 2 RIBBELS in de rondte – zie uitleg hierboven. Ga verder met breinaalden zonder kop maat 4 mm en brei tricotsteek. Als het werk 4-4-5 (6-7-8) cm meet voeg dan 1 markeerdraad in aan het begin van de naald (= midden onder de mouw). Meerder op de volgende naald 2 steken midden onder de mouw – LEES TIP VOOR HET MEERDEREN. Meerder op deze manier iedere 5½-3½-3 (3-3-3) cm in totaal 3-5-6 (7-8-10) keer = 38-42-46 (50-54-58) steken. Als het werk 18-20-23 (27-31-35) cm meet verdeel dan het werk in tweeën midden onder de mouw. Voeg 1 markeerdraad in, brei 3 naalden tricotsteek heen en weer gebreid over alle de steken en kant dan losjes af.

AFWERKING:
Naai de schoudernaden samen in de afkantrand. Naai de halslijn midden achter samen - de naad moet aan de verkeerde kant zitten. Naai de halslijn tot de halsrand aan de achterkant van de hals. Naai de zijnaden dicht vanaf de buitenste lus van de buitenste steek van het armsgat en naar beneden, tot ongeveer 6 cm vanaf de onderkant aan elke kant (= split).
Naai de mouwen in – de markeerdraad midden onder de mouw komt tegen de zijkant van het lijf.

Denkt u een fout te hebben gevonden in het patroon? Laat dan een opmerking of vraag achter in ons Opmerkingen gedeelte bovenaan het patroon. Ga naar het origineel patroon DROPS Children 28-4.