DROPS / 177 / 30

Sea Hug by DROPS Design

Gebreide sjaal met kantpatroon van DROPS Lace.

Trefwoorden: kantpatroon, omslagdoek, sjaal, stola,

DROPS design: Patroon nr. la-032
Garengroep A
----------------------------------------------------------
Maten: Ongeveer 37 keer 200 cm
Materiaal:
DROPS LACE van Garnstudio (hoort bij garengroep A)
100 gr. kleur 6410, turkoois

DROPS RONDBREINAALD 3 mm - LET OP: lees over de stekenverhouding hieronder.
En een extra rondbreinaald in dezelfde maat voor de opzetrand.
----------------------------------------------------------

Opmerkingen (14)

De sjaal wordt na het breien in water geweekt en opgerekt tot de juiste maten. De stekenverhouding is daarom niet heel belangrijk, maar om een idee te krijgen of uw breiwerk niet te los of te strak wordt , kunt u een proeflapje breien in tricotsteek op naald 3 mm. De stekenverhouding moet ongeveer zijn: 24 steken en 32 naalden = 10 cm in de breedte en 10 cm hoog.

RIBBELSTEEK (heen en weer):
1 ribbel = 2 naalden recht.

PATROON:
Zie telpatronen A.1 tot en met A.4. De telpatronen laten het patroon aan de goede kant zien. Zowel de heengaande als de teruggaande naalden zijn weergegeven.

IN VORM BRENGEN:
Als u een ander garen gebruikt uit garengroep A, dan is opspannen aan het eind niet nodig. Maak de sjaal dan vochtig, trek hem in de juiste vorm en laat drogen. Herhaal dit proces elke keer dat u de sjaal wast.
----------------------------------------------------------

SJAAL:
Wordt in 2 delen gebreid die in het midden aan elkaar worden genaaid.

DEEL 1: zet 116 steken op over 2 rondbreinaalden maat 3 mm met Lace. Schuif voorzichtig een rondbreinaald uit de steken (zo wordt de opzetrand heel losjes). Brei 2 ribbels in RIBBELSTEEK - zie uitleg boven. Brei de volgende naald als volgt aan de goede kant: 3 kantsteken in ribbelsteek, brei A.1 over de volgende 110 steken (= 5 patroonherhalingen van 22 steken) en eindig met 3 kantsteken in ribbelsteek. Ga zo verder in patroon. Als A.1 een keer in de hoogte is gebreid, staan er 86 steken op de naald.
* Brei de volgende naald als volgt van goede kant: 3 kantsteken in ribbelsteek, brei A.2 over de volgende 80 steken (= 5 patroonherhalingen van 16 steken), eindig met 3 kantsteken in ribbelsteek. Ga zo verder in patroon. Als A.2 een keer in de hoogte is gebreid, brei dan A.3 op dezelfde manier. Als A.3 twee keer in de hoogte is gebreid, brei dan A.4 op dezelfde manier *. Herhaal na A.4 nog 3 keer van *-* (= 4 patroonherhalingen in totaal) maar eindig de laatste herhaling na de naald gemarkeerd met een pijl in het telpatroon. Brei 2 ribbels in ribbelsteek, zet de steken op 1 hulpdraad of kant losjes af met rechte steken aan de goede kant.

DEEL 2: Brei als deel 1.

AFWERKING:
Naai de twee deel samen in het midden met maassteken/kitchenersteek (als u de steken hebt afgekant, naai dan naast de afkantrand).

OPSPANNEN:
Leg de sjaal in lauw water totdat hij door en door nat is. Duw het water er voorzichtig uit - niet wringen – en rol de stola dan in een handdoek om er nog meer water uit te duwen. De sjaal is nu alleen nog vochtig. Plaats de sjaal op een kleed of matras en rek hem voorzichtig op tot de juiste maten. Zet vast met spelden en laat goed drogen.
Herhaal dit proces elke keer als u de sjaal wast. LET OP: als u een ander garen in garengroep A hebt gebruikt - LEES IN VORM BRENGEN!

Telpatroon

= recht aan de goede kant, averecht aan de verkeerde kant
= geen steek, sla dit vierkant over
= maak tussen 2 steken 2 omslagen op de naald, brei in de volgende naald een omslag averecht en laat de andere omslag van de naald glijden (= gaatje)
= maak tussen 2 steken 3 omslagen op de naald, brei in de volgende naald een omslag averecht, brei de tweede omslag gedraaid averecht en laat de derde omslag van de naald glijden (= gaatje)
= BOBBEL: 1 recht, 1 omslag, 1 recht, 1 omslag, 1 recht in dezelfde steek (= 5 steken), keer het werk. Brei 4 naalden in tricotsteek over deze 5 steken, haal dan de tweede steek op de rechternaald over de eerste steek, dan de derde steek over de eerste steek, de vierde steek over de eerste steek en de vijfde steek over de eerste steek (= 1 steek over).
= 2 recht samen
= 1 steek recht afhalen, 1 recht, haal afgehaalde steek over gebreide steek

Isabella Lederer 22.02.2019 - 09:10:

Guten Tag Ein wunderschöner Schal. Meine Frage ist wieso strickt man 2 teile und nicht gleich die ganze Länge am Stück? Ich habe wahrscheinlich einen Denkfehler aber bitte helfen Sie mit den zu lösen ;) vielen Dank

DROPS Design 22.02.2019 kl. 09:18:

Liebe Frau Lederer, die beiden Teile werden beide von der kürzen Seite angefangen, damit die kürzer Seite gleich sind, dann werden die beiden Teilen zusammen genäht. Viel Spaß beim stricken!

Christelle 13.09.2018 - 12:49:

Bonjour j ai fait a1 et j ai 106 mailles ??? Faut il le faire qu une fois? Merci

DROPS Design 13.09.2018 kl. 13:19:

Bonjour Christelle, on diminue 6 m dans chaque A.1; comme on répète 5 fois A.1 en largeur, on va diminuer 5 x 6 m = 30 mailles au total quand A.1 est terminé, on avait 116 m - 30= il doit vous rester 86 mailles. Bon tricot!

VIVIANE 08.04.2018 - 16:18:

Bonjour, merci pour votre tutoriel. Je suis habituée à réaliser des écharpes en dentelles et je cherche de nouveaux modèles. Je ne comprends pourquoi le modèle se fait en 2 parties, à assembler. En fait ma question est : ne peut-on le faire en une seule partie, sans faire d'assemblage ? Je vous remercie pour votre attention.

DROPS Design 09.04.2018 kl. 10:37:

Bonjour Viviane, ce modèle se réalise en 2 parties pour que les extrémités soient identiques, et ces 2 parties seront ensuite assemblées entre elles (en grafting pour un assemblage plus invisible, c'est-à-dire sans rabattre les mailles à la fin de chacune de ces 2 parties). Bon tricot!

Christiane 19.03.2018 - 14:24:

Bonjour, Je ne comprends pas de quel montage de mailles il s'agit "Monter 116 mailles avec 2 aiguilles circulaires 3 en Lace. Retirer délicatement une des aiguilles circulaires". Pourriez-vous m'apporter des précisions SVP ? D'avance, je vous en remercie.

DROPS Design 19.03.2018 kl. 14:29:

Bonjour Christiane, la vidéo ci-dessous montre comment monter les mailles sur 2 aiguilles. Avec une aiguille circulaire, on procède de la même façon avec les 2 extrémités de l'aiguille. Bon tricot!

Ingeborg Gruber 26.02.2018 - 15:46:

Der Musterbeginn A1 mit Abnahme von 30 M nach dem Bündchen ist mir nicht schlüssig. Soll der Schal dadurch Wellen schlagen?

DROPS Design 26.02.2018 kl. 15:53:

Liebe Frau Gruber, in jedem A.1 werden 2 Maschen bei der 7., 9. und 11. Reihe abgenommen, dh bei der letzte Reihe in A.1 bleiben 16 M = 5 x 6 Abnahmen in jedem Rapport = 30 Abnahme nach A.1. Viel Spaß beim stricken!

ANNICK LE BOEDEC 02.12.2017 - 11:19:

Bonjour, je commence le modèle sea hug 177-30 sur le diagramme A.1 il y a des cases noires qui sont indiquées "pas de maille, sauter cette case" je ne comprends pas bien car des mailles il y en a !!! : faut-il passer les mailles sans les tricoler ?? merci pour vos explications

DROPS Design 04.12.2017 kl. 09:14:

Bonjour Mme Le Boedec, au rang 7 de A.1, vous avez diminué 2 mailles, au rang suivant, il restera 2 m en moins, ces mailles diminuées sont marquées par une case noire. Ainsi, au dernier rang de A.1, vous avez diminué 6 m au total, et on retrouve ces 6 cases noires = 6 diminutions. Bon tricot!

Marlen 22.11.2017 - 00:59:

Hallo liebes Drops Team, ich habe gerade den ersten Teil des Schals gestrickt. Nun haenge ich aber an der Fertigstellung. Die beiden Teile sollen am Ende ja zusammen genaeht und dann gespannt werden. Aber waere eine Naht (wie auch immer gearbeitet) fuer das Spannen nicht zu unelastisch? Und wuerde es mehr Sinn ergeben, beide Teile separat zu spannen und danach zusammen zu naehen? Vielen Dank fuer Ihre Antwort

DROPS Design 22.11.2017 kl. 09:07:

Liebe Marlen, so können Sie auch es machen. Sonnst passen Sie mal nur auf, daß die Maschen genug locker zusammengenäht sind (entweder im Maschenstich oder mit einer Naht). Viel Spaß beim stricken!

Marie Laure 05.06.2017 - 16:17:

Bonjour! J'ai du mal à comprendre les indications entre * et *: Après A1 et A2 faut-il tricoter A3 deux fois en hauteur puis A4 deux fois en hauteur également? Merci.

DROPS Design 05.06.2017 kl. 18:56:

Bonjour Marie Laure. Au debut vous faites une fois A.1. Ensuite, vous faites la partie (toute la sequence) a repeter 4 fois au total: A.2 une fois en hauteur, A.3 deux fois en hauteur et A.4 une fois en hauteur. Bon tricot!

Karin 09.01.2017 - 22:01:

Simply gorgeous!

Christel 07.01.2017 - 21:39:

Zauberhafter Schal

Laat een opmerking achter voor DROPS 177-30