DROPS / 177 / 30

Sea Hug by DROPS Design

Stickad halsduk med hålmönster i DROPS Lace.

DROPS Design: Modell nr la-032
Garngrupp A
-----------------------------------------------------------
Mått: Ca 37 x 200 cm
Garnåtgång:
DROPS LACE från Garnstudio (tillhör garngrupp A)
100 g färg 6410, turkos

DROPS RUNDSTICKA NR 3 – OBS: Läs om stickfastheten nedan.
+ en extra rundsticka i samma tjocklek till uppläggningskanten.
----------------------------------------------------------

Denna halsduk ska fuktas och sträckas efter rätt mått när den är färdigstickad. Stickfastheten är därför inte så viktig, men för att få ett intryck om ifall det stickas för löst/fast stickas det en provlapp i slätstickning på sticka 3. Provlappen ska ge ca 24 maskor och 32 varv på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

Se diagram A.1 till A.4. Diagrammene visar alla varv i mönstret sett från rätsidan.

FORMNING:
Vid byte till ett annat garn från garngrupp A är det inte nödvändigt att sträcka halsduken efter rätt mått, utan lägg försiktigt ut den i rätt form och låt den torka. Upprepa processen varje gång halsduken tvättas.
----------------------------------------------------------

HALSDUK:
Halsduken stickas i 2 lika delar som sys ihop på mitten till slut.

DEL 1: Lägg upp 116 maskor över 2 st rundstickor nr 3 med Lace. Drag ut den ena rundstickan (uppläggningen görs på detta sätt för att uppläggningskanten inte ska strama). Sticka 4 v RÄTST – se förklaring ovan. Nästa varv stickas så här från rätsidan: 3 kantmaskor i rätst, sticka A.1 över de nästa 110 maskorna (= 5 rapporter à 22 maskor), avsluta med 3 kantmaskor i rätst. Fortsätt mönstret så. När A.1 har stickats 1 gång på höjden är det 86 maskor på varvet.
* Nästa varv stickas så här från rätsidan: 3 kantmaskor i rätst, sticka A.2 över de nästa 80 maskorna (= 5 rapporter à 16 maskor), avsluta med 3 kantmaskor i rätst. Fortsätt mönstret så. När A.2 har stickats 1 gång på höjden stickas A.3 på samma sätt. När A.3 har stickats 2 ggr på höjden stickas A.4 på samma sätt *. Efter A.4 upprepas det *-* 3 ggr till (= totalt 4 repetitioner), men sista repetitionen avslutas efter varvet markerat med pil i diagrammet. Sticka 4 v rätst, sett maskorna på 1 tråd eller maska av LÖST med rm från rätsidan.

DEL 2: Sticka som del 1.

MONTERING:
Sy ihop de två delarna på mitten med maskstygn (om maskorna avmaskade sys det innanför avmaskningskanten).

STRÄCKNING:
Lägg halsduken i ljummet vatten till den är genomvåt. Pressa försiktigt ut vattnet (den får inte vridas). Rulla in halsduken i en handduk och kläm försiktigt för att få bort ännu mer vatten - halsduken kommer nu bara att vara lite fuktig. Lägg halsduken på en matta eller en madrass, sträck försiktigt ut den i rätt mått och använd knappnåler till att fästa den med. Låt den torka. Upprepa processen varje gång halsduken tvättas. OBS: Vid användning av annat garn i garngrupp A – LÄS FORMNING!

Diagram

= rm från rätsidan, am från avigsidan
= ingen maska, hoppa över denna ruta
= mellan 2 maskor görs det 2 omslag om stickan, på nästa varv stickas det ena omslaget avigt och det andra släpps av stickan (= hål)
= mellan 2 maskor görs det 3 omslag om stickan, på nästa varv stickas det ena omslaget avigt, det andra omslaget stickas vridet avigt och det tredje omslaget släpps av stickan (= hål)
= MUSCH: Sticka 1 rm, 1 omslag, 1 rm, 1 omslag, 1 rm i samma maska (= 5 maskor), vänd arbetet. Sticka 4 varv slätstickning över dessa 5 maskorna. Sedan lyfts andra maskan på höger sticka över första maskan, lyft tredje maskan över första maskan, lyft fjärde maskan över första maskan och lyft till slut femte maskan över första maskan (= 1 maska kvar)
= 2 maskor räta tills
= lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rm, drag den lyfta maskan över maskan som stickades

Desiree 13.06.2019 - 20:46:

Goedendag, in het patroon gedeelte van A.2 begint het onderaan met 2 x hetzelfde stukje patroon. Door het samen breien van de steken komt dit niet uit met het aantal steken technisch. Klopt het dat A.2 een regel te veel heeft? Het is de eerste keer dat ik zo iets brei, en dat ik het niet snap misschien. Alvast dankjewel :)

DROPS Design 23.06.2019 kl. 20:41:

Dag Desiree,

Je breit A.2 een aantal keren in de breedte en 1 keer in de hoogte. Het aantal steken op de naald blijft hetzelfde, doordat het samenbreien gecompenseerd wordt door de omslagen. De derde naald van A.2 is inderdaad exact hetzelfde als de eerste naald, dus de gaatjes komen boven elkaar.

Isabella Lederer 22.02.2019 - 09:10:

Guten Tag Ein wunderschöner Schal. Meine Frage ist wieso strickt man 2 teile und nicht gleich die ganze Länge am Stück? Ich habe wahrscheinlich einen Denkfehler aber bitte helfen Sie mit den zu lösen ;) vielen Dank

DROPS Design 22.02.2019 kl. 09:18:

Liebe Frau Lederer, die beiden Teile werden beide von der kürzen Seite angefangen, damit die kürzer Seite gleich sind, dann werden die beiden Teilen zusammen genäht. Viel Spaß beim stricken!

Christelle 13.09.2018 - 12:49:

Bonjour j ai fait a1 et j ai 106 mailles ??? Faut il le faire qu une fois? Merci

DROPS Design 13.09.2018 kl. 13:19:

Bonjour Christelle, on diminue 6 m dans chaque A.1; comme on répète 5 fois A.1 en largeur, on va diminuer 5 x 6 m = 30 mailles au total quand A.1 est terminé, on avait 116 m - 30= il doit vous rester 86 mailles. Bon tricot!

VIVIANE 08.04.2018 - 16:18:

Bonjour, merci pour votre tutoriel. Je suis habituée à réaliser des écharpes en dentelles et je cherche de nouveaux modèles. Je ne comprends pourquoi le modèle se fait en 2 parties, à assembler. En fait ma question est : ne peut-on le faire en une seule partie, sans faire d'assemblage ? Je vous remercie pour votre attention.

DROPS Design 09.04.2018 kl. 10:37:

Bonjour Viviane, ce modèle se réalise en 2 parties pour que les extrémités soient identiques, et ces 2 parties seront ensuite assemblées entre elles (en grafting pour un assemblage plus invisible, c'est-à-dire sans rabattre les mailles à la fin de chacune de ces 2 parties). Bon tricot!

Christiane 19.03.2018 - 14:24:

Bonjour, Je ne comprends pas de quel montage de mailles il s'agit "Monter 116 mailles avec 2 aiguilles circulaires 3 en Lace. Retirer délicatement une des aiguilles circulaires". Pourriez-vous m'apporter des précisions SVP ? D'avance, je vous en remercie.

DROPS Design 19.03.2018 kl. 14:29:

Bonjour Christiane, la vidéo ci-dessous montre comment monter les mailles sur 2 aiguilles. Avec une aiguille circulaire, on procède de la même façon avec les 2 extrémités de l'aiguille. Bon tricot!

Ingeborg Gruber 26.02.2018 - 15:46:

Der Musterbeginn A1 mit Abnahme von 30 M nach dem Bündchen ist mir nicht schlüssig. Soll der Schal dadurch Wellen schlagen?

DROPS Design 26.02.2018 kl. 15:53:

Liebe Frau Gruber, in jedem A.1 werden 2 Maschen bei der 7., 9. und 11. Reihe abgenommen, dh bei der letzte Reihe in A.1 bleiben 16 M = 5 x 6 Abnahmen in jedem Rapport = 30 Abnahme nach A.1. Viel Spaß beim stricken!

ANNICK LE BOEDEC 02.12.2017 - 11:19:

Bonjour, je commence le modèle sea hug 177-30 sur le diagramme A.1 il y a des cases noires qui sont indiquées "pas de maille, sauter cette case" je ne comprends pas bien car des mailles il y en a !!! : faut-il passer les mailles sans les tricoler ?? merci pour vos explications

DROPS Design 04.12.2017 kl. 09:14:

Bonjour Mme Le Boedec, au rang 7 de A.1, vous avez diminué 2 mailles, au rang suivant, il restera 2 m en moins, ces mailles diminuées sont marquées par une case noire. Ainsi, au dernier rang de A.1, vous avez diminué 6 m au total, et on retrouve ces 6 cases noires = 6 diminutions. Bon tricot!

Marlen 22.11.2017 - 00:59:

Hallo liebes Drops Team, ich habe gerade den ersten Teil des Schals gestrickt. Nun haenge ich aber an der Fertigstellung. Die beiden Teile sollen am Ende ja zusammen genaeht und dann gespannt werden. Aber waere eine Naht (wie auch immer gearbeitet) fuer das Spannen nicht zu unelastisch? Und wuerde es mehr Sinn ergeben, beide Teile separat zu spannen und danach zusammen zu naehen? Vielen Dank fuer Ihre Antwort

DROPS Design 22.11.2017 kl. 09:07:

Liebe Marlen, so können Sie auch es machen. Sonnst passen Sie mal nur auf, daß die Maschen genug locker zusammengenäht sind (entweder im Maschenstich oder mit einer Naht). Viel Spaß beim stricken!

Marie Laure 05.06.2017 - 16:17:

Bonjour! J'ai du mal à comprendre les indications entre * et *: Après A1 et A2 faut-il tricoter A3 deux fois en hauteur puis A4 deux fois en hauteur également? Merci.

DROPS Design 05.06.2017 kl. 18:56:

Bonjour Marie Laure. Au debut vous faites une fois A.1. Ensuite, vous faites la partie (toute la sequence) a repeter 4 fois au total: A.2 une fois en hauteur, A.3 deux fois en hauteur et A.4 une fois en hauteur. Bon tricot!

Karin 09.01.2017 - 22:01:

Simply gorgeous!

Kommentér oppskrift DROPS 177-30