DROPS / 212 / 1

Evening Glow by DROPS Design

Gebreide trui in DROPS Sky. Het werk wordt van boven naar beneden gebreid met raglan en korte mouwen met kantpatroon. Maat: S - XXXL

DROPS design: Patroon sk-076
Garengroep B
----------------------------------------------------------

MAAT:
S - M - L - XL - XXL - XXXL

MATERIALS:
DROPS SKY van garnstudio (behoort tot garengroep B)
250-300-300-350-350-400 g kleur 19, steenrood

STEKENVERHOUDING:
21 steken in de breedte en 28 naalden in de hoogte in tricotsteek = 10 x 10 cm.

NEEDLES:
DROPS NAALDEN ZONDER KNOP MAAT 4 mm
DROPS RONDBREINAALD 4 mm: Lengte 40 en 60 of 80 cm voor tricotsteek.
DROPS NAALDEN ZONDER KNOP MAAT 3 mm
DROPS RONDBREINAALD 3 mm: Lengte 40 en 80 cm voor de boordsteek.
De naalddikte is slechts een richtlijn! Als u te veel steken heeft op 10 cm, brei dan verder met een grotere naald. Als u te weinig steken heeft op 10 cm, brei dan verder met een kleinere naald.

vanaf 5.85 € /50g
DROPS Sky uni colour DROPS Sky uni colour 5.85 € /50g
Bizzy Lizzy
Bestel
DROPS Sky mix DROPS Sky mix 5.85 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 29.25€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

UITLEG VOOR HET PATROON:

----------------------------------------------------------

TIP VOOR HET MEERDEREN/MINDEREN (verdeeld):
Om uit te rekenen hoe u verdeeld meerdert/mindert, neem het totaal aantal steken op de naald (dus 92 steken) en deel deze steken door het aantal te maken meerderingen/minderingen (dus 4) = 23.
In dit voorbeeld meerdert u door 1 omslag te maken na iedere 23e steek. Brei op de volgende naald de omslagen gedraaid om gaatjes te voorkomen.
Om te minderen in dit voorbeeld breit u iedere 22e en 23e steek recht samen.

PATROON:
Zie telpatroon A.1 (raglanlijn) en A.2 (patroon op de mouwen).

RAGLAN:
Meerder 1 steek voor de raglan aan elke kant van de 10 steken in A.1 in iedere overgang tussen het voor-/achterpand en de mouwen (= 8 steken gemeerderd in totaal op de meerdernaald).
Meerder 1 steek door 1 omslag te maken. Brei op de volgende naald de omslagen gedraaid recht om gaatjes te voorkomen. Brei dan de nieuwe steken in tricotsteek op het voor- en achterpand en in A.2 op de mouwen.

TIP VOOR HET MINDEREN-1 (geldt voor de zijkanten op het lijf):
Minder 1 steek aan elke kant van de markeerdraad als volgt: Brei tot er 3 steken over zijn voor de markeerdraad, 2 recht samen, 2 steken recht (de markeerdraad zit tussen deze 2 steken), 1 steek recht afhalen, 1 recht, haal de afgehaalde steek over de gebreide steek (= 2 steken geminderd).

TIP VOOR HET MINDEREN-2 (geldt voor midden onder de mouwen):
Minder 1 steek aan elke kant van de markeerdraad als volgt: Brei tot er 3 steken over zijn voor de markeerdraad, 2 averecht samen, 2 averecht (de markeerdraad is in het midden van deze 2 steken), 2 gedraaid averecht samen (= 2 steken geminderd).

TIP VOOR HET MEERDEREN (geldt voor de zijkanten van het lijf):
Brei tot er 1 steek over is voor de markeerdraad, maak 1 omslag, 2 recht (de markeerdraad zit tussen deze 2 steken), maak 1 omslag (= 2 steken gemeerderd). Brei op de volgende naald de omslagen gedraaid recht om gaatjes te voorkomen. Brei dan de nieuwe steken in tricotsteek.

TIP VOOR HET AFKANTEN:
Om een strakke afkantrand te voorkomen kunt u een naald in Eén maat groter gebruiken. Als het nog te strak is, brei dan een 1 omslag na ongeveer iedere 8e steek terwijl u afkant (kant de omslagen af als normale steken).

----------------------------------------------------------

BEGIN HET WERK HIER:

----------------------------------------------------------

TRUI - KORTE SAMENVATTING VAN HET WERK:
Brei de halsrand en de pas in de rondte op de rondbreinaald vanaf midden achter, van boven naar beneden. Verdeel nu de pas voor het lijf en mouwen. Het lijf wordt in de rondte gebreid vanaf de zijkant, van boven naar beneden. Brei de mouwen in de rondte op breinaalden zonder knop/korte rondbreinaald, van boven naar beneden.

HALSRAND:
Zet 92-96-100-106-110-114 steken op de rondbreinaald 3 mm met Sky. Brei 1 naald recht. Brei dan 3 cm boordsteek in de rondte (= 1 recht/1 averecht).
Als de boordsteek klaar is, brei dan 1 naald recht en meerder 4-8-8-6-2-6 steken verdeeld - lees TIP VOOR HET MEERDEREN/MINDEREN = 96-104-108-112-112-120 steken. Voeg 1 markeerdraad in het midden van de naald (= midden voor). Meet de pas vanaf deze markeerdraad.
Ga verder met rondbreinaald 4 mm en brei 1 naald recht (brei alle omslagen gedraaid) recht.
Brei dan de pas zoals uitgelegd hieronder. DENK OM DE STEKENVERHOUDING!

PAS:
Voeg 4 markeerdraden in het werk zoals uitgelegd hieronder (voeg de markeerdraden in zonder de steken te breien):
Tel 14-16-17-18-18-20 steken (= ½ achterpand), voeg 1 markeerdraad in voor de volgende steek, tel 20 steken (= mouw), voeg 1 markeerdraad in voor de volgende steek, tel 28-32-34-36-36-40 steken (= voorpand), voeg 1 markeerdraad in voor de volgende steek, tel 20 steken (= mouw), voeg 1 markeerdraad in voor de volgende steek. Er zijn 14-16-17-18-18-20 steken over op het achterpand na de laatste markeerdraad.

Begin op de volgende naald met het patroon zoals uitgelegd hieronder. Meerder tegelijkertijd voor de RAGLAN - lees uitleg hierboven. Dus brei de volgende naald als volgt:
Brei 9-11-12-13-13-15 steken in tricotsteek (= ½ achterpand), meerder 1 steek voor de raglan,
brei A.1 (= 10 steken – de markeerdraad zit in het midden van A.1), meerder 1 steek voor raglan,
brei A.2 (= 10 steken), meerder 1 steek voor de raglan,
brei A.1 (= 10 steken – de markeerdraad is in het midden van A.1), meerder 1 steek voor de raglan,
brei 18-22-24-26-26-30 steken in tricotsteek (= voorpand), meerder 1 steek voor de raglan,
brei A.1 (= 10 steken – de markeerdraad is in het midden van A.1), meerder 1 steek voor de raglan,
brei A.2 (= 10 steken), meerder 1 steek voor de raglan,
brei A.1 (= 10 steken – de markeerdraad is in het midden van A.1), meerder 1 steek voor de raglan,
brei 9-11-12-13-13-15 steken in tricotsteek (= ½ achterpand).

Ga zo verder in patroon, en meerder voor de raglan iedere andere naald 23-25-29-33-37-40 keer in totaal (inclusief de meerderingen uitgelegd op de eerste naald. LET OP! Brei de gemeerderde steken op de mouwen in patroon tot er 5-5-7-7-7-7 herhalingen in de breedte over de mouw zijn (zie ster in het telpatroon welke 1 herhaling aangeeft), brei dan de volgende gemeerderde steken averecht tot de gewenste lengte (A.2 laat de mouw zien met alle meerderingen in maat S).
Na de laatste meerdering voor de raglan zijn er 280-304-340-376-408-440 steken op de naald
Brei zonder meerderingen tot het werk 19-21-23-25-27-29 cm meet vanaf de markeerdraad bij de hals
Verdeel nu de pas voor het lijf en de mouwen, dus brei de laatste naald als volgt: Brei 40-44-49-54-60-66 steken in tricotsteek (= ½ achterpand), zet de volgende 60-64-72-80-84-88 steken op 1 hulpdraad, zet 8 nieuwe steken op de naald (= in de zijkant onder de mouw), brei 80-88-98-108-120-132 steken in tricotsteek (= voorpand), zet de volgende 60-64-72-80-84-88 steken op 1 hulpdraad, zet 8 nieuwe steken op de naald (= in de zijkant onder de mouw) en brei de overgebleven 40-44-49-54-60-66 steken in tricotsteek (= ½ achterpand). Knip het garen af. Brei het lijf en de mouwen apart verder.

LIJF:
= 176-192-212-232-256-280 steken. Voeg 1 markeerdraad in aan elke kant op het lijf, in het midden van de 8 opgezette steken onder elke mouw = 88-96-106-116-128-140 steken tussen de markeerdraden. Neem de markeerdraden mee in de hoogte tijdens het breien; ze worden gebruikt voor het meerderen en minderen later in de zijkanten op het lijf.
Brei in tricotsteek in de rondte. Minder bij een hoogte van 3 cm vanaf de scheiding, 1 steek aan elke kant van beide markeerdraden - lees TIP VOOR HET MINDEREN-1 (= 4 steken geminderd). Minder zo iedere 3 cm 4 keer in totaal aan elke kant = 160-176-196-216-240-264 steken.
Brei tot het werk 16 cm meet vanaf de scheiding. Meerder op de volgende naald 1 steek aan elke kant van beide markeerdraden – lees TIP VOOR HET MEERDEREN (= 4 steken gemeerderd). Meerder zo iedere 2½ cm 6 keer in totaal aan elke kant = 184-200-220-240-264-288 steken.
Brei tot het werk 33 cm meet vanaf de scheiding (er is ongeveer 3 cm over tot de gewenste afmetingen, pas de trui en brei tot de gewenste lengte).
Ga verder met rondbreinaald 3 mm. Brei 1 naald recht en meerder 36-40-44-48-52-58 steken verdeeld - lees TIP VOOR HET MEERDEREN/MINDEREN = 220-240-264-288-316-346 steken.
Brei 3 cm boordsteek in de rondte = 1 recht/1 averecht. Kant af met recht boven recht en averecht boven averecht - lees TIP VOOR HET AFKANTEN. De trui meet ongeveer 58-60-62-64-66-68 cm vanaf de schouder naar beneden.

MOUWEN:
Zet de 60-64-72-80-84-88 steken van de hulpdraad aan een kant van het werk op breinaalden zonder knop of een korte rondbreinaald 4 mm, en neem daarnaast u 1 steek op in elk van de 8 opgezette steken onder de mouw = 68-72-80-88-92-96 steken.
Voeg 1 markeerdraad in, in het midden van de 8 opgezette steken onder de mouw. Neem de markeerdraad mee in de hoogte tijdens het breien; het wordt gebruikt voor het minderen midden onder de mouw.
Begin de naald bij de markeerdraad en ga verder in patroon in de rondte met A.2 over de middelste 46-46-64-64-64-64 steken en brei de overgebleven 22-26-16-24-28-32 steken midden onder de mouw averecht.
Als de mouw 2 cm meet vanaf de scheiding in alle maten, minder dan 2 steken midden onder de mouw - lees TIP VOOR HET MINDEREN-2. Minder zo iedere 3-2-1½-1-½-½ cm 5-6-8-10-12-13 keer in totaal = 58-60-64-68-68-70 steken.
Brei tot de mouw 17-15-14-12-11-9 cm meet vanaf de scheiding (er is ongeveer 3 cm over tot de gewenste afmetingen, pas de trui en brei tot de gewenste lengte). LET OP! Minder voor de grotere maten vanwege een bredere hals en een langere pas.
Brei 1 naald recht en minder 6-6-8-10-8-8 steken verdeeld - denk om TIP VOOR HET MEERDEREN/MINDEREN = 52-54-56-58-60-62 steken.
Brei verder met breinaalden zonder knop maat 3 mm. Brei 3 cm boordsteek in de rondte = 1 recht/1 averecht. Kant af met recht boven recht en averecht boven averecht - lees TIP VOOR HET AFKANTEN. Brei de andere mouw op dezelfde wijze.

= maak 1 omslag tussen 2 steken, brei op de volgende naald de omslag recht om een gaatje te maken.
= 2 recht samen
= 1 steek recht afhalen, 1 recht, haal de afgehaalde steek over de gebreide steek
= 1 recht in de steek onder de volgende steek
= 1 herhaling in de breedte

Heeft u hulp nodig voor dit patroon?

Bedankt dat u een patroon van DROPS Design kiest. We zijn er trots op dat we patronen aanbieden die correct en makkelijk te volgen zijn. Alle patronen zijn uit het Noors vertaald en u kunt altijd het origineel patroon controleren (DROPS 212-1) voor de afmetingen en de berekiningen.

Opmerkingen / Vragen (25)

Christine ADAM 22.07.2020 - 22:10:

Bonjour, Pourquoi tous les nouveaux modèles que vous présentez sont tricotés avec des aiguilles circulaires ? N'est-il pas possible d'avoir les 2 versions ? (aiguilles circulaires ou aiguilles droites) Personnellement, je n'aime pas tricoter en rond... Merci de votre réponse. Christine

DROPS Design 29.07.2020 kl. 09:06:

Bonjour Mme Adam, l'utilisation des aiguilles circulaires est une habitude notamment scandinave - vous trouverez ici, comment adapter un modèle sur aiguilles droites. N'hésitez pas à suivre nos vidéos pour apprendre à les utiliser, nombreuses sont celles qui ont finalement réussi à les "dompter". Bon tricot!

Catriona 25.06.2020 - 18:19:

I am starting the yoke pattern, knit 9 stitches, yarn over, then straight into A1 with the knit 1 in stitch under next stitch. I can’t find a tutorial for this, only knit 1 In Stitch from previous round. Help!

DROPS Design 26.06.2020 kl. 07:04:

Dear Catonia, that's what you have to do here, in other words, working 1 stitch under next stitch is the same as knit 1 stitch from previous round. Happy knitting!

Ragne 09.06.2020 - 07:57:

Hei. Slik jeg har forstått oppskriften så havner den første og siste vrangmasken over et kast, når eksempelvis 2. linje av A2 skal strikkes. Skal disse vrangmaskene strikkes vridd?

DROPS Design 12.06.2020 kl. 10:45:

Hej Ragne, ja når du har taget ud på hver side af A.2 på første pind, så har du 1 ny maske på hver side af A.2, som ifølge diagrammet skal strikkes drejet vrang på næste pind. God fornøjelse!

Larysa Marcadé 28.04.2020 - 17:25:

Hello, thank you for this beautiful pattern. I noticed observing the pics and reading the pattern, that on the pic you have this nice, a bit relief line along the raglan (A.1) from both sides. In the description you have just simple yarn over for increasing, but you cannot get this effect with this technique. Could you please specify of possible, what the technique was used to do this line? thank you!

DROPS Design 29.04.2020 kl. 08:57:

Dear Mrs Marcadé, this relief is worked with the first + the last stitch in A.1, when you knit the stitch under next stitch on every other round (this technique. Happy knitting!

Lene 13.04.2020 - 11:55:

Jeg har strikket bærestykket, raglan og fulgt mønster, men mine masker stemmer ikke. Ifølge opskriften skal jeg have 304 masker, hvilket stemmer med de 104 masker fra halsen samt raglan udtagninger. Men der er også udtagninger i A2 - så er det bare mig eller stemmer opskriften ikke?

DROPS Design 28.04.2020 kl. 15:43:

Hej Lene, jeg kan ikke finde hvor du er i opskriften, jeg kan ikke se hvor det står 304 masker... hvilken størrelse strikker du?

Pia 05.04.2020 - 18:14:

Hallo, in A1 und A2 sind entweder vor dem Überheben der re. Masche odeer nach dem rechts Zusammenstrickenein "R" zu lesen. Was bedeudet dies. Ich habe keine Erklärung dazu gefunden. Danke für die Hilfe, Pia Hoffmann

DROPS Design 09.04.2020 kl. 20:54:

Liebe Pia, das, was Sie als "R" lesen, ist das Symbol für den Umschlag. Direkt nachdem Sie zwei Maschen rechts zusammenstricken bzw. direkt bevor Sie 1 Masche überziehen, wird 1 Umschlag gearbeitet. Viel Spaß beim Weiterstricken!

Béatrice Schaefle 11.03.2020 - 10:15:

Bonjour, je souhaiterais tricoter ce magnifique modèle dans une laine plus fine (groupe de fils A). Est-il possible de recalculer le modèle et comment. Merci

DROPS Design 11.03.2020 kl. 13:53:

Bonjour Mme Schaefle, il vous faudra tout recalculer en fonction de votre propre échantillon, nous ne sommes malheureusement pas en mesure de pouvoir adapter chaque modèle à chaque demande; merci de bien vouloir contacter votre magasin ou un forum pour une assistance plus personnalisée. Merci pour votre compréhension. Bon tricot!

Marie-Josée 06.03.2020 - 16:05:

Je suis entrain de faire ce magnifique modèle, par contre j'ai remarque au tour 11 de A.2 lorsqu'on ajoute le jeter ils y aurai deux jeter ( un pour le croiser et un pour ajouter une mailles) est-ce que j'ai bien compris ? Est-ce possible de faire deux jeter d'affilé?? Merci de m’éclaircir.

Kasia 21.02.2020 - 23:00:

Zaczęłam od karczku zgodnie z wytycznymi dla rozmiaru M. Użwywam tej samej włóczki i przy 96 oczkach na drutach nr.3, po przerobieniu kilku rzędów, mam wątpliwości, czy tak wykonany karczek przejdzie przez głowę. Na zdjęciu gotowego swetra widać, że dekolt ładnie rozkłada się na ramionach, a nie opina się ciasno wokół szyi. Czy jeśli zmienię rozmiar drutów na większe przy wykonywaniu ściągaczy powinnam także użyć większych drutów na dzersej?

DROPS Design 24.02.2020 kl. 16:31:

Hi, can you please write your question in english, then we will answer as soon as possible :)

Anna Schisani 11.02.2020 - 12:10:

Hello. I noticed that raglan lines on the left and right of the back and front pieces are not the same. I follow the pattern but one side has the raglan line nice and tight and straight while the other side is loose and have holes. What can cause that? Is there any other way I should yarn over to get the same effect on both sides? Kind regards, Anna

DROPS Design 11.02.2020 kl. 12:58:

Dear Mrs Schisani, make sure that the yarn overs are not too loose nor too tight - you will find here a video showing how to work a top down jumper with raglan and increasing with yarn overs, that might help you. Feel free to contact the store where you bought the yarn, they might also have more tips for you. Happy knitting!

Laat een opmerking achter voor DROPS 212-1