DROPS / 212 / 1

Evening Glow by DROPS Design

Ylhäältä alas neulottu pusero DROPS Sky-langasta. Työssä on raglanlinjat ja lyhyet hihat, joissa on pitsineuletta. Koot S - XXXL.

DROPS Design: Malli sk-076
Lankaryhmä B
-------------------------------------------------------

250-300-300-350-350-400 g väriä 19, tiili

DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 4 tai käsialan mukaan: Pituus 40 cm ja 60 cm tai 80 cm, sileään neuleeseen.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 3.
DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 3: Pituus 40 cm ja 80 cm, joustinneuleeseen.

alkaen 5.90 € /50g
DROPS Sky uni colour DROPS Sky uni colour 5.90 € /50g
Tilaa
DROPS Sky mix DROPS Sky mix 5.90 € /50g
Tilaa
Puikot & Virkkuukoukut
Saat tämän mallin langat alkaen 29.50€. Lue lisää.

Mallin ohjeet

OHJE:

-------------------------------------------------------

LISÄYS-/KAVENNUSVINKKI (lisääminen/kaventaminen tasavälein):
Laske kuinka usein kerroksella lisätään/kavennetaan seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 92 silmukkaa) ja jaa tämä luku lisäysten/kavennusten määrän kanssa (esim. 4) = 23.
Tässä esimerkissä lisätään tekemällä 1 langankierto joka 23.silmukan jälkeen. Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikiä.
Tämän esimerkin kavennukset tehdään neulomalla joka 22. ja joka 23.silmukka oikein yhteen.

MALLINEULE:
Katso ruutupiirrokset A.1 (raglanlinja) ja A.2 (hihojen mallineule).

RAGLANLISÄYKSET:
Lisää jokaisen kappaleiden rajakohdan piirroksen A.1 mallikerran 10 silmukan molemmin puolin 1 silmukka (= lisäyskerroksella lisätään yhteensä 8 silmukkaa).
Lisää 1 silmukka tekemällä 1 langankierto puikolle. Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikiä. Jatkossa etukappaleen ja takakappaleen lisätyillä silmukoilla neulotaan sileää neuletta, hihojen lisätyillä silmukoilla neulotaan piirroksen A.2 mallineuletta.

KAVENNUSVINKKI 1 (etu- ja takakappaleen sivut):
Kavenna merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka seuraavasti: Neulo kunnes merkkilankaa edeltää 3 silmukkaa, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, neulo 2 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden 2 silmukan keskellä), nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli (= työstä kapeni 2 silmukkaa).

KAVENNUSVINKKI 2 (keskellä hihan alla):
Kavenna merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka seuraavasti: Neulo kunnes merkkilankaa edeltää 3 silmukkaa, neulo 2 silmukkaa nurin yhteen, neulo 2 silmukkaa nurin (merkkilanka on näiden 2 silmukan keskellä), neulo 2 silmukkaa kiertäen nurin yhteen (= työstä kapeni 2 silmukkaa).

LISÄYSVINKKI (etu- ja takakappaleen sivut):
Neulo kunnes merkkilankaa edeltää 1 silmukka, tee 1 langankierto puikolle, neulo 2 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden 2 silmukan keskellä), tee 1 langankierto puikolle (= työhön lisättiin 2 silmukkaa). Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikiä. Jatkossa lisätyillä silmukoilla neulotaan sileää neuletta.

SILMUKOIDEN PÄÄTTÄMINEN:
Päätä tarvittaessa silmukat paksummalla puikolla, jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava. Mikäli päätösreunasta tulee kuitenkin liian kireä, tee 1 langankierto n. joka 8.silmukan jälkeen samalla kun päätät silmukat (langankierrot päätetään kuten muut silmukat).

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

PUSERO: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Pääntien reunus ja kaarroke neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla keskeltä takaa alkaen, ylhäältä alas. Kaarroke jaetaan etu-/takakappaletta ja hihoja varten. Etu-/takakappale neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla sivusta alkaen, ylhäältä alas. Hihat neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla/lyhyellä pyöröpuikolla, ylhäältä alas.

PÄÄNTIEN REUNUS:
Luo 92-96-100-106-110-114 silmukkaa pyöröpuikolle nro 3 Sky-langalla. Neulo 1 kerros oikein. Neulo sitten 3 cm joustinneuletta suljettuna neuleena (= 1 silmukka oikein / 1 silmukka nurin).
Kun joustinneule on valmis, neulo 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 4-8-8-6-2-6 silmukkaa (lue LISÄYS-/KAVENNUSVINKKI) = 96-104-108-112-112-120 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkki kerroksen keskelle (= keskietu). Kaarrokkeen mitat otetaan tästä merkistä.
Vaihda pyöröpuikkoon nro 4 ja neulo 1 kerros oikein (lisäysten langankierrot neulotaan kiertäen oikein).
Neulo sitten kaarroke alla olevan ohjeen mukaisesti. TARKISTA NEULETIHEYS!

KAARROKE:
Kiinnitä 4 merkkilankaa työhön alla olevan ohjeen mukaisesti (merkkilangat kiinnitetään neulomatta silmukoita):
Laske 14-16-17-18-18-20 silmukkaa (= ½ takakappale), kiinnitä 1 merkkilanka ennen seuraavaa silmukkaa, laske 20 silmukkaa (= hiha), kiinnitä 1 merkkilanka ennen seuraavaa silmukkaa, laske 28-32-34-36-36-40 silmukkaa (= etukappale), kiinnitä 1 merkkilanka ennen seuraavaa silmukkaa, laske 20 silmukkaa (= hiha), kiinnitä 1 merkkilanka ennen seuraavaa silmukkaa. Viimeisen merkkilangan jälkeen takakappaleessa on jäljellä 14-16-17-18-18-20 silmukkaa.

Aloita seuraavalla kerroksella mallineule alla olevan ohjeen mukaisesti, tee SAMALLA RAGLANLISÄYKSET (lue selitys yllä). Eli seuraava kerros neulotaan näin:
Neulo 9-11-12-13-13-15 silmukkaa sileää neuletta (= ½ takakappale), lisää 1 silmukka,
neulo mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti (= 10 silmukkaa, merkkilanka on piirroksen A.1 mallineuleen keskellä), lisää 1 silmukka,
neulo mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti (= 10 silmukkaa), lisää 1 silmukka,
neulo mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti (= 10 silmukkaa, merkkilanka on piirroksen A.1 mallineuleen keskellä), lisää 1 silmukka,
neulo 18-22-24-26-26-30 silmukkaa sileää neuletta (= etukappale), lisää 1 silmukka,
neulo mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti (= 10 silmukkaa, merkkilanka on piirroksen A.1 mallineuleen keskellä), lisää 1 silmukka,
neulo mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti (= 10 silmukkaa), lisää 1 silmukka,
neulo mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti (= 10 silmukkaa, merkkilanka on piirroksen A.1 mallineuleen keskellä), lisää 1 silmukka,
neulo 9-11-12-13-13-15 silmukkaa sileää neuletta (= ½ takakappale).

Jatka mallineuletta tähän tapaan ja toista raglanlisäykset joka 2.kerros yhteensä 23-25-29-33-37-40 kertaa (sisällyttäen ensimmäisellä kerroksella tehdyt lisäykset). HUOM: Hihojen lisätyillä silmukoilla neulotaan mallineuletta, kunnes kerroksella (hihassa) on yhteensä 5-5-7-7-7-7 mallikertaa (piirrokseen on tähdellä merkitty 1 mallikerran silmukat). Neulo sitten muut lisätyt silmukat nurin lopulliseen mittaan asti (piirros A.2 näyttää koon S hihan kaikki lisäykset).
Kun kaikki raglanlisäykset on tehty, työssä on 280-304-340-376-408-440 silmukkaa.
Jatka neulomista ilman lisäyksiä, kunnes työn pituus pääntien reunuksen merkistä mitattuna on 19-21-23-25-27-29 cm.
Jaa nyt kaarroke etu-/takakappaletta ja hihoja varten, eli neulo seuraava kerros näin: Neulo 40-44-49-54-60-66 silmukkaa sileää neuletta (= ½ takakappale), siirrä seuraavat 60-64-72-80-84-88 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 8 silmukkaa (= sivussa hihan alla), neulo 80-88-98-108-120-132 silmukkaa sileää neuletta (= etukappale), siirrä seuraavat 60-64-72-80-84-88 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 8 silmukkaa (= sivussa hihan alla) ja neulo lopuilla 40-44-49-54-60-66 silmukalla sileää neuletta (= ½ takakappale). Katkaise lanka. Neulo etu-/takakappale ja hihat erikseen.

ETU- JA TAKAKAPPALE:
= 176-192-212-232-256-280 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka työn kumpaankin sivuun, hihan alapuolelle luotujen 8 silmukan keskelle = 88-96-106-116-128-140 silmukkaa merkkilankojen välissä. Anna merkkilankojen kulkea työn mukana, niiden kohdalla tehdään myöhemmin etu-/takakappaleen sivukavennukset ja sivulisäykset.
Neulo sileää neuletta suljettuna neuleena. Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 3 cm, kavenna kummankin merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka (lue KAVENNUSVINKKI 1) (= työstä kapeni 4 silmukkaa). Toista tällaiset kavennukset 3 cm välein yhteensä 4 kertaa kummassakin sivussa = 160-176-196-216-240-264 silmukkaa.
Neulo kunnes työn pituus jakokohdasta mitattuna on 16 cm. Lisää seuraavalla kerroksella kummankin merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka (lue LISÄYSVINKKI) (= työhön lisättiin 4 silmukkaa). Toista tällaiset lisäykset 2½ cm välein yhteensä 6 kertaa kummassakin sivussa = 184-200-220-240-264-288 silmukkaa.
Neulo kunnes työn pituus jakokohdasta mitattuna on 33 cm (työhön neulotaan vielä n. 3 cm, sovita tarvittaessa puseroa ja tarkista onko pituus sopiva).
Vaihda pyöröpuikkoon nro 3. Neulo 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 36-40-44-48-52-58 silmukkaa (lue LISÄYS-/KAVENNUSVINKKI) = 220-240-264-288-316-346 silmukkaa.
Neulo 3 cm joustinneuletta suljettuna neuleena (= 1 silmukka oikein / 1 silmukka nurin). Päätä silmukat joustinneuletta neuloen (lue SILMUKOIDEN PÄÄTTÄMINEN). Puseron pituus olalta alaspäin mitattuna on n. 58-60-62-64-66-68 cm.

HIHAT:
Ota toisen sivun apulangalla odottavat 60-64-72-80-84-88 silmukkaa sukkapuikoille tai lyhyelle pyöröpuikolle nro 4 ja poimi lisäksi jokaisesta hihan alapuolelle luodusta 8 silmukasta 1 silmukka = 68-72-80-88-92-96 silmukkaa.
Kiinnitä 1 merkkilanka hihan alapuolelta poimittujen 8 silmukan keskelle. Anna merkkilangan kulkea työn mukana, keskellä hihan alla tehtävät kavennukset tehdään myöhemmin tämän merkkilangan kohdalla.
Kerroksen vaihtumiskohta on merkkilangan kohdalla. Jatka keskimmäisillä 46-46-64-64-64-64 silmukalla piirroksen A.2 mallineuletta suljettuna neuleena, keskellä hihan alla olevilla 22-26-16-24-28-32 silmukalla neulotaan nurjaa.
Kun hihan pituus jakokohdasta mitattuna on kaikissa koissa 2 cm, kavenna keskellä hihan alla 2 silmukkaa (lue KAVENNUSVINKKI 2). Toista tällaiset kavennukset 3-2-1½-1-½-½ cm välein yhteensä 5-6-8-10-12-13 kertaa = 58-60-64-68-68-70 silmukkaa.
Neulo kunnes hihan pituus jakokohdasta mitattuna on 17-15-14-12-11-9 cm (työhön neulotaan vielä n. 3 cm, sovita tarvittaessa puseroa ja tarkista onko hihan pituus sopiva). HUOM: Suurimmissa koissa on lyhyemmät mitat, koska niissä on leveämmät pääntiet ja korkeammat kaarrokkeet.
Neulo 1 kerros oikein ja kavenna tasavälein 6-6-8-10-8-8 silmukkaa (muista LISÄYS-/KAVENNUSVINKKI) = 52-54-56-58-60-62 silmukkaa.
Vaihda sukkapuikkoihin nro 3. Neulo 3 cm joustinneuletta suljettuna neuleena (= 1 silmukka oikein / 1 silmukka nurin). Päätä silmukat joustinneuletta neuloen (lue SILMUKOIDEN PÄÄTTÄMINEN). Neulo toinen hiha samoin.

= tee 2 silmukan väliin 1 langankierto, seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan oikein (työhön tulee muodostua reikä)
= 2 silmukkaa oikein yhteen
= nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli
= neulo seuraavan silmukan alla olevaan silmukkaan 1 oikea silmukka
= 1 mallikerta kerroksella

Tarvitsetko opastusta ohjeeseen?

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS 212-1) .

Kommentit / Kysymykset (10)

Libellule 16.01.2020 - 19:48:

Bonjour, j'aime bien les 4 modèles envoyés en premier même si le tricot n'est pas mon fort je préfère le crochet.... Moi c'est juste pour vous signaler une petite erreur dans la couleur... le coloris rouge brique ne porte pas le n° 19 c'est rouge brique mix 09, le 19 c'est brique uni colour 19, pas important mais comme j'aime bien cette laine elle se tricote comme un charme..je me suis fait une robe au crochet avec l'année dernière. Merci pour vos jolis modèles

DROPS Design 17.01.2020 kl. 09:27:

Bonjour Libellule, merci pour votre message et votre vigilance - le nom de la couleur a été modifiée. Bon tricot!

BERTRAND 16.01.2020 - 18:32:

Simple et joli !

Wenda Workman 15.01.2020 - 01:21:

I have a friend who is a very skilled knitter, having achieved his master knitter certificate. He discourages top down patterns. He states that they never fit well and always lose shape because there are no side seams to help hold the knitting. Is this true? And, could running a line of steeking where a side seam would be help to hold the shape of the garmet? I love so many of your top down patterns and want to get knitting! Thanks Wenda

DROPS Design 15.01.2020 kl. 10:02:

Dear Mrs Workman, shape depends on yarn, pattern and tension of course. If you follow our patterns, you will get the look you see on the picture. But that's also true that when working some yarn you will get more hold if you make side seams, but it has nothing to do with topdown patterns. Join us in the DROPS Workshop to see others' projects. Happy knitting!

Ilaria 24.12.2019 - 11:18:

Beautiful design, lavely colour. I like the cardigan

Luz 23.12.2019 - 05:17:

Elegante y femenino al mismo tiempo. Espero impaciente comenzarlo ya

Carmen 20.12.2019 - 09:51:

Genial, elegante, muy ponible....

Carmen 20.12.2019 - 09:50:

Genial, elegante, muy ponible.....

Anna 14.12.2019 - 00:07:

J'aime bien ce modèle plus près du corps que les modèles habituels

Clearyroel 12.12.2019 - 16:23:

Love the design and color choice, it's brick color I guess. Looking forward to make this once the pattern is released.

Valerie 10.12.2019 - 21:07:

Eye catching design, love these sleeves

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 212-1