DROPS / 206 / 23

Frosted Cathedral by DROPS Design

Gebreide trui met raglan in DROPS Polaris. Het werk wordt van boven naar beneden gebreid met kabels en gerstekorrel. Maten S - XXXL.

DROPS Design: Patroon nr. po-107
Garengroep F of E + E
-------------------------------------------------------

DROPS POLARIS van garnstudio (behoort tot garengroep F)
1200-1300-1500-1600-1800-1900 g kleur 01, naturel

STEKENVERHOUDING:
8 steken in de breedte en 10 naalden in de hoogte met tricotsteek = 10 x 10 cm.

NAALDEN:
DROPS NAALDEN ZONDER KNOP MAAT 12 MM.
DROPS RONDBREINAALD 12 MM: Lengte 60 cm en 80 cm.
DROPS NAALDEN ZONDER KNOP MAAT 10 MM.
DROPS RONDBREINAALD 10 MM: Lengte 80 cm voor de boordsteek.
DROPS KABELNAALD – voor de kabels.

vanaf 3.50 € /100g
DROPS Polaris uni colour DROPS Polaris uni colour 3.50 € /100g
Wolplein.nl
Bestel
DROPS Polaris mix DROPS Polaris mix 4.10 € /100g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 42.00€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

UITLEG VOOR HET PATROON:

-------------------------------------------------------

TIP VOOR HET WISSELEN VAN DRAAD (als u met Polaris breit):
Als u wisselt van bol met polaris Polaris, deel dan da laatste 15 cm van de oude draad in de lengte door de helft – knip een helft weg en doe hetzelfde met de nieuwe draad. Leg de laatste en eerste 15 cm over elkaar (zodat u de normale dikte van het garen heeft) en brei verder– op deze manier worden de overgangen onzichtbaar.

PATROON:
Zie telpatronen A.1 tot A.3. Kies het telpatroon voor uw maat. De telpatronen laten alle naalden in het patroon aan de goede kant zien.

RAGLAN:
Meerder 1 steek aan elke kant van iedere herhaling van A.1 (= 8 steken gemeerderd op de naald).
Meerder 1 steek door 1 omslag te maken. Brei op de volgende naald de omslagen gedraaid om gaatjes te voorkomen. Brei dan de nieuwe steken in patroon A.3 op de mouwen en in patroon A.2a op de voor- en achterpanden.
LET OP: De eerste meerdering wordt beschreven in de tekst hieronder.

-------------------------------------------------------

BEGIN HET WERK HIER:

-------------------------------------------------------

TRUI – KORTE SAMENVATTING VAN HET WERK:
De hals en de pas worden in de rondte gebreid, met breinaalden zonder knop/rondbreinaald, van boven naar beneden. De pas wordt verdeeld voor het lijf en mouwen en het lijf wordt verder in de rondte gebreid met de rondbreinaald. De mouwen worden heen en weer gebreid met de rondbreinaald, van boven naar beneden. Lees TIP VOOR HET WISSELEN VAN DRAAD.

HALS:
Zet 44-44-48-48-52-52 steken op met breinaalden zonder knop maat 10 mm en Polaris. Brei 1 naald recht, brei dan 8 cm boordsteek (= 2 recht/ 2 averecht). Brei 1 naald recht terwijl u 4 steken verdeeld mindert = 40-40-44-44-48-48 steken. Brei 1 naald averecht. Brei 1 naald recht terwijl u 4-4-4-4-8-8 steken verdeeld meerdert = 44-44-48-48-56-56 steken. Voeg hier 1 markeerdraad in– HET WERK WORDT NU VANAF HIER GEMETEN!

PAS:
Ga verder met rondbreinaald 12 mm.
Brei patroon en meerder voor de raglan – lees beschrijving hierboven, als volgt: Brei de laatste 2 steken in A.1 (= 1 recht/ 1 averecht), 1 omslag, brei A.2a over de volgende 12-12-14-14-14-14 steken (= achterpand), 1 omslag, brei A.1 (= 4 steken), 1 omslag, brei A.3 over de volgende 2-2-2-2-6-6 steken (= mouw), 1 omslag, brei A.1 (= 4 steken), 1 omslag, A.2a over de volgende 12-12-14-14-14-14 steken (= voorpand), 1 omslag, brei A.1 (= 4 steken), 1 omslag, A.3 over de volgende 2-2-2-2-6-6 steken (= mouw), 1 omslag en brei de eerste 2 steken in A.1 (= 1 averecht/ 1 recht).
Ga verder met dit patroon in de rondte en meerder voor de raglan iedere 2e naald in totaal 11-12-13-14-15-16 keer (inclusief de eerste naald beschreven hier).
Als alle meerderingen klaar zijn, zijn er 136-144-156-164-180-188 steken op de naald en meet het werk ongeveer 22-24-26-28-30-32 cm vanaf de markeerdraad in de hals. Op de volgende naald (dus de laatste naald voor uw maat; gemarkeerd met een pijl in A.2), deelt u het werk op voor het lijf en de mouwen als volgt:
Brei de eerste 38-42-46-48-52-55 steken (= achterpand), plaats de volgende 30-30-32-34-36-36 steken op 1 hulpdraad voor de mouw, zet 6 nieuwe steken op de naald (= in zijkant onder de mouw), brei de volgende 38-42-46-48-54-58 steken (= voorpand), plaats de volgende 30-30-32-34-36-36 steken op 1 hulpdraad voor de mouw, zet 6 nieuwe steken op de naald (= in zijkant onder de mouw) en brei de overgebleven 0-0-0-0-2-3 steken (= achterpand).
Het lijf en de mouwen worden apart verder gebreid. HET WERK WORDT NU VANAF HIER GEMETEN!

LIJF:
= 88-96-104-108-120-128 steken. Brei nu in patroon A.2b over de middelste 24-24-26-26-28-28 steken in A.2a – begin op de eerste naald zoals gemarkeerd met een pijl voor uw maat; de overgebleven steken worden in tricotsteek gebreid. Als A.2b klaar is in de hoogte meet het lijf ongeveer 18 cm vanaf de scheiding in alle maten.
Als het werk minder meet dan dit, brei dan A.2c over A.2b tot de juiste lengte.
Ga verder met rondbreinaald 10 mm. Brei 1 naald recht, 1 naald averecht en brei 1 naald recht. Brei dan 6 cm boordsteek (= 2 recht / 2 averecht). Kant af met recht boven recht en averecht boven averecht. Zorg ervoor dat de afkantrand niet te strak wordt. De trui meet ongeveer 50-52-54-56-58-60 cm vanaf de schouder naar beneden.

MOUW:
De mouw wordt heen en weer gebreid met rondbreinaald en wordt samen genaaid op het einde. Plaats de 30-30-32-34-36-36 steken van de hulpdraad aan de ene kant van het werk op rondbreinaald 12 mm en zet 3 nieuwe steken op aan elke kant in alle maten = 36-36-38-40-42-42 steken. Ga verder heen en weer gebreid volgens patroon A.3. Brei tot de mouw ongeveer 35-34-33-31-29-28 cm meet vanaf de scheiding, (u kunt de trui passen en breien tot de gewenste lengte) – pas aan zodat u eindigt na een naald aan de verkeerde kant. LET OP: Kortere afmetingen in de grotere maten vanwege een bredere hals en een langere pas. Kant af met recht boven recht en averecht boven averecht. Brei de andere mouw op dezelfde manier.

AFWERKING:
Naai de mouwnaad in de buitenste lus van de buitenste steek zodat de naad plat is.

= maak 1 omslag tussen 2 steken; brei op de volgende naald de omslag gedraaid om een gaatje te voorkomen
= plaats 1 steek op de kabelnaald achter het werk, 3 recht, 1 averecht van de kabelnaald
= plaats 3 steken op de kabelnaald en houd deze voor het werk, 1 averecht, 3 recht van de kabelnaald
= plaats 1 steek op de kabelnaald achter het werk, 3 recht, 1 recht van de kabelnaald
= plaats 3 steken op de kabelnaald en houd deze voor het werk, 1 recht, 3 recht van de kabelnaald
= plaats 3 steken op de kabelnaald en houd deze voor het werk, 3 recht, 3 recht van de kabelnaald
= eerste/laatste naald in het telpatroon voor uw maat

Heeft u hulp nodig voor dit patroon?

Bedankt dat u een patroon van DROPS Design kiest. We zijn er trots op dat we patronen aanbieden die correct en makkelijk te volgen zijn. Alle patronen zijn uit het Noors vertaald en u kunt altijd het origineel patroon controleren (DROPS 206-23) voor de afmetingen en de berekiningen.

Opmerkingen / Vragen (29)

Baaj 20.02.2020 - 22:53:

J'ai trouve dans A2,, ma question est inutile !désolee!

Baaj 20.02.2020 - 21:57:

Bonjour , pour la plus petite taille 44+8*11=132 et non 136 ? il ya un truc que je ne comprends pas . merci de votre reponse !

DROPS Design 21.02.2020 kl. 08:28:

Bonjour Mme Baaj, comme vous l'avez noté ensuite, on augmente 2 m au 1er rang de A.2a. Bon tricot!

Klara 18.02.2020 - 22:26:

From what I can tell when having knitted a bit the pattern of the braids is wrong. When following the pattern I get braids which twist over and over and it looks very messy. I've figured out how to knit to get it as on the picture but I will have to start over. I feel very dissapointed that the pattern isnt right when followed it closely.

DROPS Design 19.02.2020 kl. 09:23:

Dear Klara, it could be a good idea to bring your work to your store (or send them a picture per mail) so that they could have a look together with you and check what could be wrong. You can also request help other knitters from our DROPS Workshop group. Happy knitting!

Lorie 10.01.2020 - 08:45:

Je ne sait quoi dire a par que je le trouve vraiment très très jolie...j\'ai hâte de le tricotter

Lorie 10.01.2020 - 08:41:

Je ne sait quoi dire a par que je le trouve très très jolie...j'ai hâte de le tricotter

Lorie 10.01.2020 - 08:38:

Très Très jolie

Käthe 21.11.2019 - 21:20:

Ja, ich bin nochmal. die anleitung hab ich soweit verstanden. danke nochmal für die schnelle antwort. doch habe ich ein problem mit der maschenprobe. 8 M ergebenin der breite ergeben 8cm 10 R in der höhe sind 7 cm. die nadelstärte war 10. der pullover soll mit 12er nadel gestrickt werden. wenn ich dickere nadeln verwenden soll, finde ich es a) unhandlich und b) müsste ich mit 12er beginnen und mit 14er weiterstricken. kann jemand helfen das Muster mit entsprechend mehr maschen zu erstell

DROPS Design 22.11.2019 kl. 08:51:

Liebe Käthe, die Maschenprobe muss mit der grösseren Nadeln gestrickt werden, dh mit Nadeln Nr 12 - hier lesen Sie mehr über Maschenprobe. Viel Spaß beim stricken!

Käthe 17.11.2019 - 18:29:

Wie stricke ich die Umschlagmaschen in der 2. Runde? Belasse ich die RaglanMaschen immer an der gleichen Stelle? Ich habe bestimmt schon 5 mal wieder bis zum Anfang aufgeribbert. Mir öffnet sich nicht die Strickanleitung. Wo ist der Fehler?

DROPS Design 18.11.2019 kl. 10:44:

Liebe Käthe, die Umschläge werden immer verschränkt gestrickt, damit keine Löcher entstehen; die Raglanzunahmen werden beidseitig von A.1 gestrickt - siehe RAGLANZUNAHMEN. Viel Spaß beim stricken!

Kathrin Wagner 13.11.2019 - 16:11:

Jetzt kanns losgehen ,freu mich schon tolles Modell

Rachael Barman 26.10.2019 - 19:13:

I would like to suggest the name for this pattern to be “Snow Angel”

Laat een opmerking achter voor DROPS 206-23