DROPS / 206 / 23

Frosted Cathedral by DROPS Design

Strikket bluse med raglan i DROPS Polaris. Arbejdet strikkes ovenfra og ned med snoning og perlestrik. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model po-107
Garngruppe F eller E + E
-------------------------------------------------------

DROPS POLARIS fra Garnstudio (tilhører garngruppe F)
1200-1300-1500-1600-1800-1900 g farve 01, natur

STRIKKEFASTHED:
8 masker i bredden og 10 pinde i højden med glatstrik = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS RUNDPINDE NR 12: Længde på 60 cm og 80 cm.
DROPS STRØMPEPINDE NR 10.
DROPS RUNDPIND NR 10: Længde på 80 cm til rib.

fra 24.95 kr /100g
DROPS Polaris uni colour DROPS Polaris uni colour 24.95 kr /100g
YarnLiving
Bestil
DROPS Polaris mix DROPS Polaris mix 30.95 kr /100g
Garnet til denne opskrift koster fra 299.4kr. Læs mere.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

TIPS VED TRÅDSKIFT (gælder når det strikkes med Polaris):
Når der skiftes nøgle med Polaris, deles den gamle tråd i to på de sidste 15 cm – klip den ene del af, gør det samme med den nye tråd. Læg de første og de sidste 15 cm over hinanden (så det bliver almindelig tykkelse på garnet) og strik videre – på den måde bliver det ikke synlige overgange når trådene hæftes.

MØNSTER:
Se diagram A.1 til A.3. Vælg diagram for din størrelse. Diagrammerne viser alle pinde i mønsteret set fra retsiden.

RAGLAN:
Tag 1 maske ud på hver side af hver rapport A.1 (= 8 masker taget ud på omgangen).
Tag 1 maske ud ved at slå om. På næste omgang strikkes omslagene drejet så der ikke bliver hul. Videre strikkes de nye masker ind i mønster A.3 på ærmerne, og de strikkes ind i mønster A.2a på for- og bagstykke.
OBS: Første udtagning er forklaret i opskriften under.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

BLUSE – KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Hals og bærestykke strikkes rundt på strømpepinde/rundpind, ovenfra og ned. Bærestykket deles til ryg & forstykke og ærmer. Ryg- og forstykke strikkes rundt på rundpind, ovenfra og ned. Ærmerne strikkes frem og tilbage på rundpind, ovenfra og ned. LÆS TIPS VED TRÅDSKIFT.

HALS:
Slå 44-44-48-48-52-52 masker op på strømpepinde 10 med Polaris. Strik 1 omgang ret. Derefter strikkes der rib (= 2 ret / 2 vrang) i 8 cm. Strik 1 omgang ret hvor der tages 4 masker ind jævnt fordelt = 40-40-44-44-48-48 masker. Strik 1 omgang vrang. Strik 1 omgang ret hvor der tages 4-4-4-4-8-8 masker ud jævnt fordelt = 44-44-48-48-56-56 masker. Sæt 1 mærketråd her – ARBEJDET MÅLES VIDERE HERFRA!

BÆRSTYKKE:
Skift til rundpind 12.
Strik mønster og tag ud til RAGLAN – læs forklaring over, således: Strik de 2 sidste masker i A.1 (= 1 ret, 1 vrang), slå om, strik A.2a over de næste 12-12-14-14-14-14 masker (= bagstykke), slå om, strik A.1 (= 4 masker), slå om, strik A.3 over de næste 2-2-2-2-6-6 masker (= ærme), slå om, strik A.1 (= 4 masker), slå om, strik A.2a over de næste 12-12-14-14-14-14 masker (= forstykke), slå om, strik A.1 (= 4 masker), slå om, strik A.3 over de næste 2-2-2-2-6-6 masker (= ærme), slå om, og strik de 2 første masker i A.1 (= 1 vrang, 1 ret).
Fortsæt mønsteret rundt således, og tag ud til raglan på hver 2.omgang totalt 11-12-13-14-15-16 gange (inklusive første udtagning som forklaret over).
Når alle udtagninger er færdige, er der 136-144-156-164-180-188 masker på pinden, og arbejdet måler ca 22-24-26-28-30-32 cm fra mærketråden i halsen. På næste omgang (dvs sidste omgang i din størrelse, omgangen markeret med pil i A.2), deles arbejdet til ryg & forstykke og ærmer, dvs næste omgang strikkes således:
Strik de første 38-42-46-48-52-55 masker (= på bagstykket), sæt de næste 30-30-32-34-36-36 masker på 1 tråd til ærme, slå 6 nye masker op på pinden (= i siden under ærmet), strik de næste 38-42-46-48-54-58 masker (= forstykke), sæt de næste 30-30-32-34-36-36 masker på 1 tråd til ærme, slå 6 nye masker op på pinden (= i siden under ærmet), og strik de resterende 0-0-0-0-2-3 masker (= på bagstykket).
Videre strikkes ryg & forstykke og ærmer færdig for sig. ARBEJDET MÅLES VIDERE HERFRA!

RYG & FORSTYKKE:
= 88-96-104-108-120-128 masker. Nu strikkes mønster A.2b over de midterste 24-24-26-26-28-28 masker i A.2a – start på første omgang som er markeret med pil i din størrelse, de resterende masker strikkes i glatstrik. Når hele A.2b er strikket færdig i højden, måler ryg- og forstykke ca 18 cm fra delingen i alle størrelser.
Hvis arbejdet måler mindre end dette, strikkes A.2c over A.2b til rigtigt mål.
Skift til rundpind 10. Strik 1 omgang ret, 1 omgang vrang, 1 omgang ret. Derefter strikkes der rib (= 2 ret / 2 vrang) i 6 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang. Sørg for at aflukningskanten ikke strammer. Blusen måler ca 50-52-54-56-58-60 cm fra skulderen og ned.

ÆRME:
Ærmet strikkes frem og tilbage på rundpind og sys sammen til sidst. Sæt de 30-30-32-34-36-36 masker fra tråden i den ene side tilbage på rundpind 12, og slå 3 nye masker op i hver side i alle størrelser = 36-36-38-40-42-42 masker. Fortsæt frem og tilbage efter mønster A.3. Strik til ærmet måler ca 35-34-33-31-29-28 cm fra delingen (prøv eventuelt blusen og strik til ønsket længde) – sørg for at der afsluttes efter en pind fra vrangen. OBS: Det er kortere mål i de større størrelser pga videre hals og længere bærestykke. Luk af med ret over ret og vrang over vrang. Strik det andet ærme på samme måde.

MONTERING:
Sy sømmen under ærmerne i yderste led af yderste maske så den ikke bliver så tyk.

= lav 1 omslag mellem 2 masker, på næste pind strikkes omslaget drejet så det ikke bliver hul.
= sæt 1 maske på snoningspind bag arbejdet, 3 ret, strik 1 vrang fra snoningspinden
= sæt 3 masker på snoningspind foran arbejdet, 1 vrang, 3 ret fra snoningspinden
= sæt 1 maske på snoningspind bag arbejdet, 3 ret, strik 1 ret fra snoningspinden
= sæt 3 masker på snoningspind foran arbejdet, 1 ret, strik 3 ret fra snoningspinden
= sæt 3 masker på snoningspind foran arbejdet, 3 ret, 3 ret fra snoningspinden
= første/sidste omgang i diagrammet for din størrelse

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 206-23) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (29)

Baaj 20.02.2020 - 22:53:

J'ai trouve dans A2,, ma question est inutile !désolee!

Baaj 20.02.2020 - 21:57:

Bonjour , pour la plus petite taille 44+8*11=132 et non 136 ? il ya un truc que je ne comprends pas . merci de votre reponse !

DROPS Design 21.02.2020 kl. 08:28:

Bonjour Mme Baaj, comme vous l'avez noté ensuite, on augmente 2 m au 1er rang de A.2a. Bon tricot!

Klara 18.02.2020 - 22:26:

From what I can tell when having knitted a bit the pattern of the braids is wrong. When following the pattern I get braids which twist over and over and it looks very messy. I've figured out how to knit to get it as on the picture but I will have to start over. I feel very dissapointed that the pattern isnt right when followed it closely.

DROPS Design 19.02.2020 kl. 09:23:

Dear Klara, it could be a good idea to bring your work to your store (or send them a picture per mail) so that they could have a look together with you and check what could be wrong. You can also request help other knitters from our DROPS Workshop group. Happy knitting!

Lorie 10.01.2020 - 08:45:

Je ne sait quoi dire a par que je le trouve vraiment très très jolie...j\'ai hâte de le tricotter

Lorie 10.01.2020 - 08:41:

Je ne sait quoi dire a par que je le trouve très très jolie...j'ai hâte de le tricotter

Lorie 10.01.2020 - 08:38:

Très Très jolie

Käthe 21.11.2019 - 21:20:

Ja, ich bin nochmal. die anleitung hab ich soweit verstanden. danke nochmal für die schnelle antwort. doch habe ich ein problem mit der maschenprobe. 8 M ergebenin der breite ergeben 8cm 10 R in der höhe sind 7 cm. die nadelstärte war 10. der pullover soll mit 12er nadel gestrickt werden. wenn ich dickere nadeln verwenden soll, finde ich es a) unhandlich und b) müsste ich mit 12er beginnen und mit 14er weiterstricken. kann jemand helfen das Muster mit entsprechend mehr maschen zu erstell

DROPS Design 22.11.2019 kl. 08:51:

Liebe Käthe, die Maschenprobe muss mit der grösseren Nadeln gestrickt werden, dh mit Nadeln Nr 12 - hier lesen Sie mehr über Maschenprobe. Viel Spaß beim stricken!

Käthe 17.11.2019 - 18:29:

Wie stricke ich die Umschlagmaschen in der 2. Runde? Belasse ich die RaglanMaschen immer an der gleichen Stelle? Ich habe bestimmt schon 5 mal wieder bis zum Anfang aufgeribbert. Mir öffnet sich nicht die Strickanleitung. Wo ist der Fehler?

DROPS Design 18.11.2019 kl. 10:44:

Liebe Käthe, die Umschläge werden immer verschränkt gestrickt, damit keine Löcher entstehen; die Raglanzunahmen werden beidseitig von A.1 gestrickt - siehe RAGLANZUNAHMEN. Viel Spaß beim stricken!

Kathrin Wagner 13.11.2019 - 16:11:

Jetzt kanns losgehen ,freu mich schon tolles Modell

Rachael Barman 26.10.2019 - 19:13:

I would like to suggest the name for this pattern to be “Snow Angel”

Kommentere opskrift DROPS 206-23