DROPS / 203 / 14

Lacey Laurels by DROPS Design

Gebreide muts en omslagdoek in DROPS Alpaca. Het werk wordt gebreid met boordsteek en bladpatroon in Patentsteek.

DROPS Design: Patroon nr. z-874
Garengroep A
-------------------------------------------------------

HELE SET:

MATEN:
OMSLAGDOEK: Eén maat
Hoogte: Gemeten in het midden = ongeveer 65 cm.
Breedte: Gemeten over de bovenkant = ongeveer 195 cm.
MUTS: S/M – L/XL
Voor hoofdmaat: Ongeveer 54/56 – 58/60 cm.

MATERIAAL:
DROPS ALPACA van garnstudio (behoort tot garengroep A)
450-450 g kleur 9025, hazelnoot

MUTS:

MATEN:
S/M – L/XL
Voor hoofdmaat: Ongeveer 54/56 – 58/60 cm

MATERIAAL:
DROPS ALPACA van garnstudio (behoort tot garengroep A)
50-100 g kleur 9025, hazelnoot

STEKENVERHOUDING:
24 steken in de breedte en 32 naalden in de hoogte met tricotsteek = 10 x 10 cm.

NAALDEN:
DROPS NAALDEN ZONDER KNOP MAAT 3 MM.
DROPS RONDBREINAALD 3 MM: Lengte 40 cm.
DROPS RONDBREINAALD 2.5 MM: Lengte 40 cm voor de boordsteek.

Hoogte: Gemeten in midden = ongeveer 65 cm.
Breedte: Gemeten over bovenkant = ongeveer 195 cm.

MATERIAAL:
DROPS ALPACA van garnstudio (behoort tot garengroep A)
400 g kleur 9025, hazelnoot

STEKENVERHOUDING:
24 steken in de breedte en 32 naalden in de hoogte met tricotsteek = 10 x 10 cm.

NAALDEN:
DROPS RONDBREINAALD 3 MM: Lengte 80 cm.
LET OP: Vanwege het aantal steken is het wellicht een goed idee om het werk op te delen en op verschillende naalden van dezelfde maat te zetten.

DROPS Alpaca uni colour DROPS Alpaca uni colour 3.90 € /50g
Wolplein.nl
Bestel
DROPS Alpaca mix DROPS Alpaca mix 4.10 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 35.10€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

UITLEG VOOR HET PATROON:

-------------------------------------------------------

Muts: Zie telpatronen A.1B en A.3B.
Omslagdoek: Zie telpatronen A.1 tot A.8.
De telpatronen laten alle naalden in het patroon aan de goede kant zien.

TELPATROON TIP:
Dit patroon bevat veel telpatronen; het is wellicht een goed idee om alle telpatronen uit te knippen en in de juiste volgorde neer te leggen (zie volgorde die in de tekst wordt opgegeven).

TIP VOOR HET MEERDEREN/MINDEREN (verdeeld op de muts):
Om uit te rekenen hoe u verdeeld meerdert/mindert, tel het totaal aantal steken op de naald (dus 122 steken) en deel deze door het aantal te maken meerderingen/minderingen (dus 10) = 12.2. In dit voorbeeld, meerdert u door 1 omslag te maken na ongeveer elke 12e steek. Brei op de volgende naald de omslagen gedraaid om gaatjes te voorkomen. Bij het minderen, breit u ongeveer elke 11e en 12e steek samen.

TIP VOOR HET MEERDEREN/MINDEREN (verdeeld op de omslagdoek):
Om uit te rekenen hoe u verdeeld meerdert/mindert aan elke kant van de middelste steek, tel het totaal aantal steken op de naald (dus 81 steken) minus de kantsteken en de middelste steek (5 steken) en deel de overgebleven steken door 2 (om het aantal steken aan elke kant van de middelste steek te berekenen). Dan deelt u deze steken door het aantal te maken meerderingen/minderingen aan elke kant (dus 18) = 2.1. In dit voorbeeld, meerdert u door 1 omslag te maken na ongeveer elke 2e steek. Meerder niet over de kantsteken of de middelste steek.
Bij het minderen, breit u ongeveer alle steken 2 aan 2 samen.

-------------------------------------------------------

BEGIN HET WERK HIER:

-------------------------------------------------------

MUTS – KORTE SAMENVATTING VAN HET WERK:
Het werk wordt in de rondte gebreid met korte rondbreinaald, van onder naar boven. Ga verder met breinaalden zonder knop indien nodig.

MUTS:
Zet 120-126 steken op met korte rondbreinaald 2.5 mm en Alpaca. Brei 1 naald recht. Brei dan 5-6 cm boordsteek in de rondte (= 1 recht / 1 averecht).
Brei 1 naald recht terwijl u 12-28 steken verdeeld meerdert – lees TIP VOOR HET MEERDEREN/MINDEREN = 132-154 steken.
Ga verder met rondbreinaald 3 mm en brei A.3B in de rondte (= 6-7 herhalingen van 22 steken). DENK OM DE STEKENVERHOUDING!
Als A.3B klaar is meet het werk ongeveer 16-17 cm vanaf de opzetrand.
Brei 1 naald recht terwijl u 12-14 steken verdeeld meerdert = 144-168 steken.
Brei A.1B. Minder TEGELIJKERTIJD op de laatste naald in A.1B 16-24 steken verdeeld = 128-144 steken. Brei A.1B nog een keer in de hoogte. Brei TEGELIJKERTIJD op de laatste naald in A.1B alle steken 2 aan 2 recht samen = 64-72 steken.
Brei dan tricotsteek. Brei TEGELIJKERTIJD, op iedere 2e naald, alle steken 2 aan 2 recht samen tot er 8 steken over zijn. Knip de draad af, haal het door de overgebleven steken, trek aan en hecht goed af. De muts meet ongeveer 26-27 cm van boven naar beneden.

-------------------------------------------------------

OMSLAGDOEK - KORTE SAMENVATTING VAN HET WERK:
Het werk wordt heen en weer gebreid met de rondbreinaald, van boven naar beneden. Vanwege het aantal steken is het wellicht een goed idee om het werk te verdelen over verschillende naalden van dezelfde maat.

OMSLAGDOEK:
Zet 7 steken op met rondbreinaald 3 mm en Alpaca. Brei 1 naald recht (= verkeerde kant).
Brei dan en meerder als volgt:
NAALD 1 (= goede kant): Brei 2 kantsteken in RIBBELSTEEK – lees beschrijving hierboven, 1 omslag, brei 1 steek in tricotsteek, 1 omslag, 1 steek in tricotsteek (= middelste steek), 1 omslag, 1 steek in tricotsteek, 1 omslag en eindig met 2 kantsteken in ribbelsteek (= 4 steken gemeerderd).
NAALD 2 (= verkeerde kant): Brei 2 kantsteken in ribbelsteek, 1 omslag, brei tricotsteek tot er 2 steken over zijn op de naald (de omslagen worden averecht gebreid zodat er gaatjes ontstaan), 1 omslag en eindig met 2 kantsteken in ribbelsteek (= 2 steken gemeerderd).
NAALD 3 (= goede kant): 2 kantsteken in ribbelsteek, 1 omslag, brei tricotsteek tot de middelste steek, 1 omslag, 1 steek in tricotsteek (= middelste steek), 1 omslag, brei tricotsteek tot er 2 steken over zijn op de naald, 1 omslag en eindig met 2 kantsteken in ribbelsteek (= 4 steken gemeerderd).
NAALD 4 (= verkeerde kant): 2 kantsteken in ribbelsteek, 1 omslag, brei tricotsteek tot er 2 steken over zijn op de naald (de omslagen worden averecht gebreid, zodat er gaatjes ontstaan), 1 omslag en eindig met 2 kantsteken in ribbelsteek (= 2 steken gemeerderd).
Herhaal naalden 3 en 4 tot er 83 steken op de naald zijn en de laatste naald aan de goede kant gebreid is. DENK OM DE STEKENVERHOUDING!
Brei de volgende naald op dezelfde manier als naald 4 (= verkeerde kant) en meerder tegelijkertijd 17 steken verdeeld aan elke kant van de middelste steek (34 steken gemeerderd op de naald) – lees TIP VOOR HET MEERDEREN/MINDEREN = 119 steken op de naald.

Brei telpatronen A.1 en A.2 als volgt aan de goede kant:
Brei 2 kantsteken in ribbelsteek, A.1A over 2 steken (1 keer in de breedte), A.1B over 52 steken (26 keer in de breedte), A.1C over 3 steken (1 keer in de breedte), 1 steek in tricotsteek (= middelste steek), brei A.2A over 3 steken, A.2B over 52 steken (26 keer in de breedte), A.2C over 2 steken en eindig met 2 kantsteken in ribbelsteek. Ga verder met dit patroon.
Als de laatste naald in A.1 en A.2 over is, zijn er 159 steken op de naald. Brei de laatste naald en minder tegelijkertijd 5 steken verdeeld aan elke kant van de middelste steek (10 steken verdeeld geminderd + 2 steken gemeerderd in de telpatronen) – lees TIP VOOR HET MEERDEREN/MINDEREN = 151 steken.

Brei telpatronen A.3 en A.4 als volgt aan de goede kant:
Brei 2 kantsteken in ribbelsteek, A.3A over 14 steken (1 keer in de breedte), A.3B over 44 steken (2 keer in de breedte), brei A.3C over 15 steken (1 keer in de breedte), 1 steek in tricotsteek (= middelste steek), brei A.4A over 15 steken, A.3B over 44 steken (2 keer in de breedte), A.4C over 14 steken en eindig met 2 kantsteken in ribbelsteek. Ga verder met dit patroon.
Als de laatste naald in A.3 en A.4 over is, zijn er 263 steken op de naald. Brei de laatste naald en meerder tegelijkertijd 43 steken verdeeld aan elke kant van de middelste steek (86 steken verdeeld gemeerderd + 2 steken gemeerderd in de telpatronen) = 351 steken.

Brei telpatronen A.1 en A.2 als volgt aan de goede kant:
Brei 2 kantsteken in ribbelsteek, A.1A over 2 steken (1 keer in de breedte), A.1B over 168 steken (84 keer in de breedte), brei A.1C over 3 steken (1 keer in de breedte), 1 steek in tricotsteek (= middelste steek), A.2A over 3 steken, A.2B over 168 steken (84 keer in de breedte), brei A.2C over 2 steken en eindig met 2 kantsteken in ribbelsteek. Ga verder met dit patroon.
Als de laatste naald in A.1 en A.2 over is, zijn er 391 steken op de naald. Brei de laatste naald en meerder tegelijkertijd 1 steek aan elke kant van de middelste steek (2 steken verdeeld gemeerderd + 2 steken gemeerderd in de telpatronen) = 395 steken.
Brei nu A.1 en A.2 een keer in de hoogte; dus brei de volgende naald aan de goede kant als volgt:
2 kantsteken in ribbelsteek, A.1A over 2 steken (1 keer in de breedte), A.1B over 190 steken (95 keer in de breedte), brei A.1C over 3 steken (1 keer in de breedte), 1 steek in tricotsteek (= middelste steek), A.2A over 3 steken, A.2B over 190 steken (95 keer in de breedte), A.2C over 2 steken en eindig met 2 kantsteken in ribbelsteek. Ga verder met dit patroon.
Als de laatste naald in A.1 en A.2 over is, zijn er 435 steken op de naald. Brei de laatste naald en minder tegelijkertijd 11 steken verdeeld aan elke kant van de middelste steek (22 steken verdeeld geminderd + 2 steken gemeerderd in de telpatronen) = 415 steken.

Brei telpatronen A.5 en A.6 als volgt aan de goede kant:
2 kantsteken in ribbelsteek, A.5A over 14 steken (1 keer in de breedte), brei A.5B over 176 steken (8 keer in de breedte), A.5C over 15 steken (1 keer in de breedte), 1 steek in tricotsteek (= middelste steek), A.6A over 14 steken, A.5B over 176 steken (8 keer in de breedte), A.6C over 15 steken en eindig met 2 kantsteken in ribbelsteek. Ga verder met dit patroon.
Als de laatste naald in A.5 en A.6 is klaar zijn, zijn er 523 steken op de naald.

Brei telpatronen A.7 en A.8 als volgt aan de goede kant:
2 kantsteken in ribbelsteek, A.7A over 18 steken (1 keer in de breedte), A.7B over 32 steken (1 keer in de breedte), A.7C over 176 steken (8 keer in de breedte), brei A.7D over 33 steken (1 keer in de breedte), 1 steek in tricotsteek (= middelste steek), A.8A over 32 steken, A.7C over 176 steken (8 keer in de breedte), A.8C over 33 steken, A.8D over 18 steken en eindig met 2 kantsteken in ribbelsteek. Ga verder met dit patroon.
Als de laatste naald in A.7 en A.8 over zijn, zijn er 593 steken op de naald. Brei de laatste naald en meerder tegelijkertijd 72 steken verdeeld aan elke kant van de middelste steek (144 steken verdeeld gemeerderd + 2 steken gemeerderd in de telpatronen) = 739 steken.

Brei telpatronen A.1 en A.2 als volgt aan de goede kant:
2 kantsteken in ribbelsteek, A.1A over 2 steken (1 keer in de breedte), A.1B over 362 steken (181 keer in de breedte), A.1C over 3 steken (1 keer in de breedte), 1 steek in tricotsteek (= middelste steek), A.2A over 3 steken, brei A.2B over 362 steken (181 keer in de breedte), A.2C over 2 steken en eindig met 2 kantsteken in ribbelsteek. Ga verder met dit patroon.
Als de laatste naald in A.1 en A.2 over is, zijn er 779 steken op de naald. Brei de laatste naald en meerder tegelijkertijd 1 steek aan elke kant van de middelste steek (2 steken verdeeld gemeerderd + 2 steken gemeerderd in de telpatronen) = 783 steken.
Brei nu A.1 en A.2 een keer in de hoogte; dus brei als volgt aan de goede kant:
2 kantsteken in ribbelsteek, A.1A over 2 steken (1 keer in de breedte), A.1B over 384 steken (192 keer in de breedte), A.1C over 3 steken (1 keer in de breedte), 1 steek in tricotsteek (= middelste steek), A.2A over 3 steken, brei A.2B over 384 steken (192 keer in de breedte), A.2C over 2 steken en eindig met 2 kantsteken in ribbelsteek. Ga verder met dit patroon.
Als de laatste naald in A.1 en A.2 klaar is, zijn er 825 steken op de naald.
Het werk meet ongeveer 65 cm gemeten over de middelste steek. Kant af zoals beschreven hieronder.

ELASTISCHE AFKANTRAND:
Om te voorkomen dat de afkantrand te strak wordt, kant u af met recht aan de goede kant als volgt: 2 recht, * voeg de linker naald in de 2 steken op de rechter naald, van links naar rechts en brei ze recht samen, 1 recht *, brei van *-* tot er 1 steek over is op de naald. Knip de draad af en haal het door de laatste steek. Hecht de draden af.

TIP VOOR HET OP VORM BRENGEN:
Bevochtig het werk een beetje en breng op de juiste afmetingen.

Dit patroon is gecorrigeerd. .

Gewijzigd online: 19.09.2019
Nieuwe telpatronen: A.5A, A.5B, A.5C, A.6A and A.6C (naald 27, 31 en 35).

= 1 recht in de steek onder de volgende steek
= 2 averecht gedraaid samen
= 2 averecht samen
= meerder 1 steek door 1 omslag te maken; brei op de volgende naald de omslag recht of averecht zoals te zien is in het telpatroon (zodat er een gaatje ontstaat)
= meerder 1 steek door 1 omslag te maken; brei op de volgende naald de omslag gedraaid recht of averecht zoals te zien is in het telpatroon (om een gaatje te voorkomen)
= minder 2 steken naar links als volgt: Haal 1 steek recht af, brei de volgende 2 steken recht samen en haal de afgehaalde steek over de samengebreide steken (= 2 steken geminderd)
= minder 2 steken naar rechts als volgt: Brei 3 steken recht samen (= 2 steken geminderd)
= minder 4 steken als volgt: Haal 3 steken samen recht af, brei de volgende 2 steken recht samen en haal de 3 afgehaalde steken over de samengebreide steken (= 4 steken geminderd)

Heeft u hulp nodig voor dit patroon?

Bedankt dat u een patroon van DROPS Design kiest. We zijn er trots op dat we patronen aanbieden die correct en makkelijk te volgen zijn. Alle patronen zijn uit het Noors vertaald en u kunt altijd het origineel patroon controleren (DROPS 203-14) voor de afmetingen en de berekiningen.

Opmerkingen / Vragen (31)

Jacqueline 12.01.2020 - 21:51:

Bonjour, je pense qu’il y a un problème avec la grille A.4C dès le premier rang. En effet, lorsqu’on termine les 44 mailles de À.3B et que l’on suit avec la grille À.4C, il manque 1 maille (10 mailles du diagramme À.3B et 10 mailles du diagramme À.4C = 20 mailles) alors qu’il en faudrait 21 . Qu’en pensez-vous ? Bien à vous. Jacqueline

DROPS Design 13.01.2020 kl. 10:14:

Bonjour Jacqueline, je ne suis pas bien sûre de comprendre, avant de tricoter A.3/A.4 vous devez avoir 151 m et donc tricoter ainsi: 2 m end, A.3A (14 m), A.3B (44 m), A.3C (15 m), 1 m cenrale, A.4A (15 m), A.3B (44 m), A.4C (14 m), 2 m end = 2+14+44+15+1+15+44+14+2= 151 m. Donc, dès le 1er rang, on a le bon nombre de mailles. Bon tricot!

Stassinopoulos 26.12.2019 - 14:48:

Bonjour, j'ai un doute sur le début du châle. Il y a 2 mailles, au point mousse, et ensuite c'est du jersey endroit ? Merci.

DROPS Design 30.12.2019 kl. 14:51:

Bonjour Mme Stassinopoulos! Au debut de l'ouvrage, sur l'endroit vous avez 2 mailles de bordure au point mousse, les autres mailles sont en jersey endroit. Sur l'envers vous avez 2 mailles de bordure au point mousse, les autres mailles sont en jersey envers. Bon tricot!

Jacqueline 25.12.2019 - 14:07:

Bonjour, je pense qu’il y a un problème avec la grille A.4C dès le premier rang. En effet, lorsqu’on termine les 44 mailles de À.3B et que l’on suit avec la grille À.4C, il manque 1 maille (10 mailles du diagramme À.3B et 10 mailles du diagramme À.4C = 20 mailles) alors qu’il en faudrait 21 . Qu’en pensez-vous ? Bien à vous. Jacqueline

Dominique Stassinopoulos 05.12.2019 - 14:44:

Bonjour, je suis tres tentée par ce modele, quel niveau de comprence faut il pour le realiser ? Merci.

DROPS Design 05.12.2019 kl. 15:40:

Bonjour Mme Stassinopoulos, aucun niveau de difficulté n'est indiqué car il dépend de chacune. Lisez attentivement toutes les explications, vous trouverez des vidéos associées à ce modèle, et une FAQ (liste des questions fréquentes) en bas de page. Vous pouvez également poser votre question ici, pour toute assistance personnalisée, votre magasin saura vous aider, même par mail ou téléphone. Bon tricot!

Tanja 29.11.2019 - 21:23:

Wordt er bij de muts 2 keer A.1B in de hoogte gebreid?

DROPS Design 07.12.2019 kl. 11:21:

Dag Tanja,

Ja, je breit A.1b inderdaad 2 keer in de hoogte bij de muts, 1 keer waarbij je op de laatste naald steken verdeeld mindert en 1 keer waarbij je alle steken in de laatste naald 2 aan 2 recht samenbreit.

Tanja 17.11.2019 - 15:15:

Mij is de (bij de muts) de overgang tussen A.3 b en A.1b onduidelijk. Eerst moet je meerderen om daarna in de volgende naald te meerderen..? En hoe zit het met minderen als je bij het einde van A.1 b komt? Moet je 16-24 steken minderen of 2 aan 2?

DROPS Design 23.11.2019 kl. 15:47:

Dag Tanja,

Als je klaar bent met A.3b, dan brei je 1 naald recht en meerder je verdeeld over de toer 12-14 steken door omslagen te maken die je op de volgende naald gedraaid breit. Daarna brei je A.1b en pas in de laatste naald van A.1b minder je 16-24 steken verdeeld door steken samen te breien.

p.s: Bovenaan het patroon staan ook tips hoe je meerdert of mindert.

Chantal 11.11.2019 - 15:47:

Bonjour! Ma question sur les diagrammes était plutôt, quand je regarde le diagramme je lis de droite a gauche pour le rang endroit et de gauche à droite pour le rang envers , ou les rangs envers se tricote comme ils se présentes? Merci de votre aide 😀

DROPS Design 11.11.2019 kl. 16:22:

Bonjour Chantal, sur l'endroit vous lisez effectivement les diagrammes de droite à gauche, et sur l'envers, vous les lisez de gauche à droite. Voir aussi comment tricoter un diagramme. Bon tricot!

Chantal 08.11.2019 - 17:32:

Bonjour! Les diagrammes est-ce que droite c’est endroit et à gauche c’est envers? Merci de votre aide

DROPS Design 11.11.2019 kl. 09:45:

Bonjour Chantal, vous trouverez la légende des symboles juste entre le texte et les diagrammes. Par ex; 1 case noire = jersey endroit, 1 case avec un | est 1 m en jersey envers, et ainsi de suite. Bon tricot!

Caroline 06.11.2019 - 12:34:

Bonjour, j ai un décalage de 3 mailles de la maille centrale après le A3C, j ai tout recommencé et j ai de nouveau ce décalage de 3 mailles, si on suit le diagramme la maille centrale est 3 mailles trop tôt, pouvez vous m aider merci

DROPS Design 06.11.2019 kl. 13:43:

Bonjour Caroline, avez-vous bien 73 m entre les 2 m point mousse et la maille centrale? Si c'est bien le cas, alors vous pouvez tricoter A.3A = 14 m, 2 x A.3B = 44 m, A.3C = 15 m soit 14+44+15= 73 m. Bon tricot!

Caroline 06.11.2019 - 12:29:

Bonjour, j ai un décalage de 3 mailles de la maille centrale après le A3C, j ai recommencé tout depuis le début et de nouveau le décalage de 3 mailles pour la maille centrale, pouvez vous m éclairer merci

Laat een opmerking achter voor DROPS 203-14