DROPS / 203 / 14

Lacey Laurels by DROPS Design

Strikket lue og sjal i DROPS Alpaca. Arbeidet strikkes med vrangbord og bladmønster i halvpatent.

DROPS Design: Modell z-874
Garngruppe A
-------------------------------------------------------

HELE SETTET:

STØRRELSE:
SJAL: One-size
Høyde: Målt langs midten = ca 65 cm.
Bredde: Målt langs oversiden fra side til side = ca 195 cm.
LUE: S/M – L/XL
Passer hodemål: Ca 54/56 – 58/60 cm.

MATERIALER:
DROPS ALPACA fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
450-450 g farge 9025, hasselnøtt

LUE:

STØRRELSE:
S/M – L/XL
Passer hodemål: Ca 54/56 – 58/60 cm

MATERIALER:
DROPS ALPACA fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
50-100 g farge 9025, hasselnøtt

DROPS RUNDPINNE NR 3: Lengde på 40 cm.
DROPS RUNDPINNE NR 2,5: Lengde på 40 cm til vrangbord.

Høyde: Målt langs midten = ca 65 cm.
Bredde: Målt langs oversiden fra side til side = ca 195 cm.

MATERIALER:
DROPS ALPACA fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
400 g farge 9025, hasselnøtt

DROPS RUNDPINNE NR 3: Lengde på 80 cm.
NB: Pga maskeantallet kan det være lurt å fordele maskene på flere rundpinner i samme tykkelse.

fra 41.00 kr /50g
DROPS Alpaca uni colour DROPS Alpaca uni colour 41.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 369kr. Les mer.

Instruksjoner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

Lue: Se diagram A.1B og A.3B.
Sjal: Se diagram A.1 til A.8.
Diagrammene viser alle pinnene i mønsteret sett fra retten.

DIAGRAMTIPS:
Denne oppskriften inneholder mange diagrammer. Det kan være lurt å klippe ut diagrammene og samle dem i grupper i riktig rekkefølge (se fordelingen i selve oppskriften).

ØKE-/FELLETIPS (gjelder jevn fordeling på luen):
For å beregne hvordan det skal økes/felles jevnt, regner man det totale maskeantallet på pinnen (f.eks 122 masker) og deler maskene med antall økninger/fellinger som skal gjøres (f.eks 10) = 12,2.
I dette eksempelet økes det ved å lage 1 kast om pinnen etter ca hver 12.maske. På neste omgang strikkes kastene vridd slik at det ikke blir hull.
Dersom det skal felles, strikkes ca hver 11. og 12.maske rett sammen.

ØKE-/FELLETIPS (gjelder jevn fordeling på sjalet):
For å beregne hvordan det skal økes/felles jevnt på hver side av midt-masken, regner man det totale maskeantallet på pinnen (f.eks 81 masker) minus kantmaskene og midt-masken (= 5 masker), deler de resterende 76 maskene på 2 (for å finne maskeantallet på hver side av midt-masken = 38 masker), og deler de 38 maskene med antall økninger/fellinger som skal gjøres på hver side (f.eks 18) = 2,1.
I dette eksempelet økes det ved å lage 1 kast om pinnen etter ca hver 2.maske. Det økes ikke over kantmaskene eller midtmasken. Dersom det skal felles, strikkes maskene i dette eksempelet sammen ca 2 og 2.

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

LUE - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Arbeidet strikkes rundt på liten rundpinne, nedenfra og opp. Bytt til settpinner etter hvert som det felles.

LUE:
Legg opp 120-126 masker på liten rundpinne 2,5 med Alpaca. Strikk 1 omgang rett. Deretter strikkes det vrangbord rundt (= 1 rett / 1 vrang) i 5-6 cm.
Strikk 1 omgang rett der det økes 12-28 masker jevnt fordelt – les ØKE-/FELLETIPS = 132-154 masker.
Bytt til liten rundpinne 3. Strikk A.3B rundt (= 6-7 rapporter à 22 masker). HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Når A.3B er strikket ferdig, måler arbeidet ca 16-17 cm fra oppleggskanten.
Strikk 1 omgang rett der det økes 12-14 masker jevnt fordelt = 144-168 masker.
Strikk A.1B rundt. SAMTIDIG på siste omgang i A.1B felles det 16-24 masker jevnt fordelt = 128-144 masker. Strikk A.1B én gang til i høyden. SAMTIDIG på siste omgang i A.1B strikkes alle maskene rett sammen 2 og 2 = 64-72 masker.
Videre strikkes det glattstrikk rundt. SAMTIDIG på hver 2.omgang strikkes alle maskene rett sammen 2 og 2 til det er 8 masker igjen. Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende maskene, stram tråden og fest godt. Luen måler ca 26-27 cm fra toppen og ned.

-------------------------------------------------------

SJAL - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Arbeidet strikkes frem og tilbake på rundpinne, og det strikkes ovenfra og ned. Pga maskeantallet kan det etter hvert være lurt å fordele maskene på flere rundpinner med samme tykkelse.

SJAL:
Legg opp 7 masker på rundpinne 3 med Alpaca. Strikk 1 pinne rett (= vrangen).
Videre strikkes og økes det slik:
1.PINNE (= retten): Strikk 2 kantmasker i RILLE – les forklaring over, lag 1 kast om pinnen, strikk 1 maske glattstrikk, lag 1 kast om pinnen, strikk 1 maske glattstrikk (= midt-masken), lag 1 kast om pinnen, strikk 1 maske glattstrikk, lag 1 kast om pinnen, og avslutt med 2 kantmasker i rille (= 4 masker økt).
2.PINNE (= vrangen): Strikk 2 kantmasker i rille, lag 1 kast om pinnen, strikk glattstrikk til det gjenstår 2 masker på pinnen (kastene strikkes vrang slik at det blir hull), lag 1 kast om pinnen, og avslutt med 2 kantmasker i rille (= 2 masker økt).
3.PINNE (= retten): Strikk 2 kantmasker i rille, lag 1 kast om pinnen, strikk glattstrikk frem til midt-masken, lag 1 kast om pinnen, strikk 1 maske glattstrikk (= midt-masken), lag 1 kast om pinnen, strikk glattstrikk til det gjenstår 2 masker på pinnen, lag 1 kast om pinnen, og avslutt med 2 kantmasker i rille (= 4 masker økt).
4.PINNE (= vrangen): Strikk 2 kantmasker i rille, lag 1 kast om pinnen, strikk glattstrikk til det gjenstår 2 masker på pinnen (kastene strikkes vrang slik at det blir hull), lag 1 kast om pinnen, og avslutt med 2 kantmasker i rille (= 2 masker økt).
Gjenta 3. og 4.pinne til det er 83 masker på pinnen og siste pinne er strikket fra retten. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Strikk neste rad som 4.pinne (= vrangen) og øk samtidig 17 masker jevnt fordelt på hver side av midt-masken (øk totalt 34 masker på raden) – les ØKE-/FELLETIPS = 119 masker på pinnen.

Strikk diagram A.1 og A.2 slik fra retten:
Strikk 2 kantmasker i rille, strikk A.1A over 2 masker (1 gang i bredden), strikk A.1B over 52 masker (26 ganger i bredden), strikk A.1C over 3 masker (1 gang i bredden), strikk 1 maske glattstrikk (= midt-masken), strikk A.2A over 3 masker, strikk A.2B over 52 masker (26 ganger i bredden), strikk A.2C over 2 masker, og avslutt med 2 kantmasker i rille. Fortsett mønsteret slik.
Når siste rad i A.1 og A.2 gjenstår, er det 159 masker på pinnen. Strikk siste rad, og fell samtidig 5 masker jevnt fordelt på hver side av midt-masken (fell totalt 10 masker jevnt fordelt og øk 2 masker i diagrammene) – les ØKE-/FELLETIPS = 151 masker.

Strikk diagram A.3 og A.4 slik fra retten:
Strikk 2 kantmasker i rille, strikk A.3A over 14 masker (1 gang i bredden), strikk A.3B over 44 masker (2 ganger i bredden), strikk A.3C over 15 masker (1 gang i bredden), strikk 1 maske glattstrikk (= midt-masken), strikk A.4A over 15 masker, strikk A.3B over 44 masker (2 ganger i bredden), strikk A.4C over 14 masker, og avslutt med 2 kantmasker i rille. Fortsett mønsteret slik.
Når siste rad i A.3 og A.4 gjenstår, er det 263 masker på pinnen. Strikk siste rad, og øk samtidig 43 masker jevnt fordelt på hver side av midt-masken (øk totalt 86 masker jevnt fordelt + 2 masker i diagrammene) = 351 masker.

Strikk diagram A.1 og A.2 slik fra retten:
Strikk 2 kantmasker i rille, strikk A.1A over 2 masker (1 gang i bredden), strikk A.1B over 168 masker (84 ganger i bredden), strikk A.1C over 3 masker (1 gang i bredden), strikk 1 maske glattstrikk (= midt-masken), strikk A.2A over 3 masker, strikk A.2B over 168 masker (84 ganger i bredden), strikk A.2C over 2 masker, og avslutt med 2 kantmasker i rille. Fortsett mønsteret slik.
Når siste rad i A.1 og A.2 gjenstår, er det 391 masker på pinnen. Strikk siste rad, og øk samtidig 1 maske på hver side av midt-masken (øk totalt 2 masker jevnt fordelt + 2 masker i diagrammene) = 395 masker.
Nå strikkes A.1 og A.2 én gang til i høyden, dvs neste pinne strikkes slik fra retten:
Strikk 2 kantmasker i rille, strikk A.1A over 2 masker (1 gang i bredden), strikk A.1B over 190 masker (95 ganger i bredden), strikk A.1C over 3 masker (1 gang i bredden), strikk 1 maske glattstrikk (= midt-masken), strikk A.2A over 3 masker, strikk A.2B over 190 masker (95 ganger i bredden), strikk A.2C over 2 masker, og avslutt med 2 kantmasker i rille. Fortsett mønsteret slik.
Når siste rad i A.1 og A.2 gjenstår, er det 435 masker på pinnen. Strikk siste rad, og fell samtidig 11 masker jevnt fordelt på hver side av midt-masken (fell totalt 22 masker jevnt fordelt og øk 2 masker i diagrammene) = 415 masker.

Strikk diagram A.5 og A.6 slik fra retten:
Strikk 2 kantmasker i rille, strikk A.5A over 14 masker (1 gang i bredden), strikk A.5B over 176 masker (8 ganger i bredden), strikk A.5C over 15 masker (1 gang i bredden), strikk 1 maske glattstrikk (= midt-masken), strikk A.6A over 14 masker, strikk A.5B over 176 masker (8 ganger i bredden), strikk A.6C over 15 masker, og avslutt med 2 kantmasker i rille. Fortsett mønsteret slik.
Når siste rad i A.5 og A.6 er strikket ferdig, er det 523 masker på pinnen.

Strikk diagram A.7 og A.8 slik fra retten:
Strikk 2 kantmasker i rille, strikk A.7A over 18 masker (1 gang i bredden), strikk A.7B over 32 masker (1 gang i bredden), strikk A.7C over 176 masker (8 ganger i bredden), strikk A.7D over 33 masker (1 gang i bredden), strikk 1 maske glattstrikk (= midt-masken), strikk A.8A over 32 masker, strikk A.7C over 176 masker (8 ganger i bredden), strikk A.8C over 33 masker, strikk A.8D over 18 masker, og avslutt med 2 kantmasker i rille. Fortsett mønsteret slik.
Når siste rad i A.7 og A.8 gjenstår, er det 593 masker på pinnen. Strikk siste rad, og øk samtidig 72 masker jevnt fordelt på hver side av midt-masken (øk totalt 144 masker jevnt fordelt + 2 masker i diagrammene) = 739 masker.

Strikk diagram A.1 og A.2 slik fra retten:
Strikk 2 kantmasker i rille, strikk A.1A over 2 masker (1 gang i bredden), strikk A.1B over 362 masker (181 ganger i bredden), strikk A.1C over 3 masker (1 gang i bredden), strikk 1 maske glattstrikk (= midt-masken), strikk A.2A over 3 masker, strikk A.2B over 362 masker (181 ganger i bredden), strikk A.2C over 2 masker, og avslutt med 2 kantmasker i rille. Fortsett mønsteret slik.
Når siste rad i A.1 og A.2 gjenstår, er det 779 masker på pinnen. Strikk siste rad, og øk samtidig 1 maske på hver side av midt-masken (øk totalt 2 masker jevnt fordelt + 2 masker i diagrammene) = 783 masker.
Nå strikkes A.1 og A.2 én gang til i høyden, dvs neste pinne strikkes slik fra retten:
Strikk 2 kantmasker i rille, strikk A.1A over 2 masker (1 gang i bredden), strikk A.1B over 384 masker (192 ganger i bredden), strikk A.1C over 3 masker (1 gang i bredden), strikk 1 maske glattstrikk (= midt-masken), strikk A.2A over 3 masker, strikk A.2B over 384 masker (192 ganger i bredden), strikk A.2C over 2 masker, og avslutt med 2 kantmasker i rille. Fortsett mønsteret slik.
Når siste rad i A.1 og A.2 er strikket ferdig, er det 825 masker på pinnen.
Arbeidet måler nå ca 65 cm langs midt-masken. Fell av som forklart under.

ELASTISK AVFELLINGSKANT:
For å unngå at avfellingskanten strammer, felles det av med rett fra retten slik: Strikk 2 masker rett, * stikk venstre pinne inn i de 2 maskene på høyre pinne fra venstre mot høyre og strikk maskene rett sammen, strikk 1 maske rett *, strikk fra *-* til det gjenstår 1 maske på pinnen. Klipp tråden og trekk den gjennom siste maske. Fest trådene.

FORMINGSTIPS:
Fukt arbeidet og legg det i fasong etter mål.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 19.09.2019
Nye diagram: A.5A, A.5B, A.5C, A.6A og A.6C (rad 27, 31 og 35).

= strikk 1 maske rett i masken under neste maske
= 2 masker vridd vrang sammen
= 2 masker vrang sammen
= øk 1 maske ved å lage 1 kast om pinnen, på neste omgang/pinne strikkes kastet rett eller vrang slik diagrammet viser (det skal bli hull)
= øk 1 maske ved å lage 1 kast om pinnen, på neste omgang/pinne strikkes kastet vridd slik diagrammet viser (det skal ikke bli hull)
= fell 2 masker mot venstre slik: Løft 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, strikk de 2 neste maskene rett sammen, løft den løse masken over maskene som ble strikket sammen (= 2 masker felt)
= fell 2 masker mot høyre slik: Strikk 3 masker rett sammen (= 2 masker felt)
= fell 4 masker slik: Løft 3 masker løs av pinnen som om de skulle strikkes rett sammen, strikk de 2 neste maskene rett sammen, løft de 3 løse maskene over maskene som ble strikket sammen (= 4 masker felt)

Kommentarer / Spørsmål (38)

MAry Jane MAjor 19.05.2020 - 11:58:

I found it impossible to maintain the proper number of stitches for each row and finally gave up; it seemed that the very thin yarn and repeated yarn overs made errors unavoidable no matter how hard I tried. I might not have gotten into this project had it been labelled as advanced or difficult and I suggest it be so labelled for those considering it in the future.

Melanie 16.04.2020 - 20:32:

Bonjour, après avoir répéter 4 fois .. et mis sur papier .. je me retrouve avec le même problème .. je suis sur la partie où l’on tricote les diagrammes À.5. A.6 . Après avoir fait le rang 25 pour le diagramme A6C je me retrouve avec 41 mailles.. . au rang 26 de la grille A6C on doit travailler sur 40 mailles ? Je n’arrive pas à trouver mon erreur.. pouvez vous m’aider ? J’interprète peut être mal le diagramme ?

DROPS Design 17.04.2020 kl. 08:36:

Bonjoru Mélanie, avez-vous bien fait les 6 jetés (7 avec celui de la fin du motif) et diminué 1 fois 1 m et 2 fois 2 m au rang 25? Vérifiez que vous avez bien 22 m dans le A.5B précédent, le jeté au début de A.6C au rang 25 doit être maintenant la dernière maille du A.5B juste avant A.6C- essayez de placer un marqueur entre chaque diagramme pour bien vérifier le bon nombre de mailles à chaque fois, également entre chaque A.5B. En espérant que ceci vous aide. Bon tricot!

Leonie Zock 05.04.2020 - 22:19:

In A5A, A5C, A6A en A6C heb ik telkens dat er meer steken zijn dan in het patroon staat aangegeven, Als ik dan minder tot het 'goede' aantal en ik draai het werk om verder te gaan heb ik weer te weinig steken. Er zit iets verkeerd in het patroon ben ik bang?

DROPS Design 16.04.2020 kl. 12:17:

Dag Leonie,

Ik heb de telpatronen nagekeken en het aantal steken uitgerekend. Als je de telpatronen volgt en aan het eind (dus nadat je A.5 en A.6 hebt gebreid, dan zou het moeten kloppen. Na A.5 en A.6 heb je in totaal 106 steken gemeerderd. Alleen de omslagen aan de buitenkant van A.5 en A.6 zorgen voor meerderingen. De rest van de omslagen worden gecompenseerd door minderingen. Controleer nog even goed de telpatronen om te kijken of je niet iets over het hoofd hebt gezien.

Ellis 02.04.2020 - 00:55:

A3B is not aligning properly when I knit row 2 of that section; because the graph is not perfectly symmetrical, there is one fewer knit before I do the purl in row 2. Is there a fix for this? Or do we just knit that graph backwards on the wrong rows?

DROPS Design 02.04.2020 kl. 08:36:

Dear Ellis, not sure to understand what you mean here sorry, you should have in each A.3B: 11 stitches in stocking st, knit 1 in stitch under the next stitch on first row/ purl from WS on 2nd row, 10 stitches in stocking stitch so that there will be 21 sts between each leaf+ after the leaf in A.3A : 10 sts = 21 sts before next leaf in first A.3B and before the leaf in A.3C you have 11 sts + 10 sts after leaf in last A.3B = 21 sts between each leaf. Hope this helps. Happy knitting!

Ellis 29.03.2020 - 16:50:

On the shawl row where one increases to 119, what style of increase should they use? a yarn over? thanks!

DROPS Design 29.03.2020 kl. 22:27:

Dear Ellis, increase by making yarnovers and then knitting them twisted in the next row. Happy Knitting!

Melanie 24.03.2020 - 20:45:

Bonjour, j'aimerai savoir si les corrections sont directement présentes sur les Diagrammes concernés ou faut-il vous les demander et vous nous les envoyez par mail ? Merci pour votre réponse. Melanie

DROPS Design 25.03.2020 kl. 09:50:

Bonjour Mélanie, si vous aviez déjà imprimé les explications avant la date des corrections, il est recommandé de les imprimer à nouveau (ou imprimez seulement les corrections, au choix), sinon, les explications contiennent les corrections. Bon tricot!

Ingrid 20.03.2020 - 20:15:

Ik heb nog nooit eerder met een rondbreinaald gewerkt. Aan het begin van het patroon wordt geadviseerd om meerdere rondbreinaalden te gebruiken i.v.m. het grote aantal steken. Ik zie dat het totale breiwerk 825 steken gaat tellen. Hoeveel rondbreinaalden heb ik dan nodig, of zijn er dan nog andere mogelijkheden om deze grote hoeveelheid steken te kunnen hanteren. Alvast bedankt, Ingrid

DROPS Design 27.03.2020 kl. 13:48:

Dag Ingrid,

Er zijn zogenaamde kabelverbinders verkrijgbaar om meerdere rondbreikabels aan elkaar te zetten, zodat je een hele lange draad kunt maken waar je veel steken op kunt zetten. Dit is waarschijnlijk de meest geschikte oplossing hiervoor. Op deze pagina kun je diverse kabells en verbinders vinden om een lange rondbreinaald te kunnen maken.

Jacqueline 12.01.2020 - 21:51:

Bonjour, je pense qu’il y a un problème avec la grille A.4C dès le premier rang. En effet, lorsqu’on termine les 44 mailles de À.3B et que l’on suit avec la grille À.4C, il manque 1 maille (10 mailles du diagramme À.3B et 10 mailles du diagramme À.4C = 20 mailles) alors qu’il en faudrait 21 . Qu’en pensez-vous ? Bien à vous. Jacqueline

DROPS Design 13.01.2020 kl. 10:14:

Bonjour Jacqueline, je ne suis pas bien sûre de comprendre, avant de tricoter A.3/A.4 vous devez avoir 151 m et donc tricoter ainsi: 2 m end, A.3A (14 m), A.3B (44 m), A.3C (15 m), 1 m cenrale, A.4A (15 m), A.3B (44 m), A.4C (14 m), 2 m end = 2+14+44+15+1+15+44+14+2= 151 m. Donc, dès le 1er rang, on a le bon nombre de mailles. Bon tricot!

Stassinopoulos 26.12.2019 - 14:48:

Bonjour, j'ai un doute sur le début du châle. Il y a 2 mailles, au point mousse, et ensuite c'est du jersey endroit ? Merci.

DROPS Design 30.12.2019 kl. 14:51:

Bonjour Mme Stassinopoulos! Au debut de l'ouvrage, sur l'endroit vous avez 2 mailles de bordure au point mousse, les autres mailles sont en jersey endroit. Sur l'envers vous avez 2 mailles de bordure au point mousse, les autres mailles sont en jersey envers. Bon tricot!

Jacqueline 25.12.2019 - 14:07:

Bonjour, je pense qu’il y a un problème avec la grille A.4C dès le premier rang. En effet, lorsqu’on termine les 44 mailles de À.3B et que l’on suit avec la grille À.4C, il manque 1 maille (10 mailles du diagramme À.3B et 10 mailles du diagramme À.4C = 20 mailles) alors qu’il en faudrait 21 . Qu’en pensez-vous ? Bien à vous. Jacqueline

Kommentér oppskrift DROPS 203-14