DROPS / 199 / 18

Sweet Nothing Jumper by DROPS Design

Gebreide trui met raglan in DROPS Sky. Het werk wordt van boven naar beneden gebreid met strepen en splitten in de zijkanten. Maat: S - XXXL

DROPS design: Patroon sk-038
Garengroep B
----------------------------------------------------------

100-100-100-100-100-100 g kleur 13, licht denimblauw
100-150-150-150-150-200 g kleur nr 12, denimblauw
100-100-150-150-150-150 g kleur 07, licht zeegroen

STEKENVERHOUDING:
20 steken in de breedte en 26 naalden in de hoogte in tricotsteek = 10 x 10 cm.

NAALDEN:
DROPS NAALDEN ZONDER KNOP MAAT 4.5 mm
DROPS RONDBREINAALD 4.5 mm, lengte 40 en 80 cm voor tricotsteek.
DROPS NAALDEN ZONDER KNOP MAAT 3.5 mm
DROPS RONDBREINAALD 3.5 mm: lengte 40 en 80 cm voor de boordsteek.

vanaf 5.85 € /50g
DROPS Sky uni colour DROPS Sky uni colour 5.85 € /50g
Wolplein.nl
Bestel
DROPS Sky mix DROPS Sky mix 5.85 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 35.10€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

UITLEG VOOR HET PATROON:

----------------------------------------------------------

RIBBEL/RIBBELSTEEK (wordt in de rondte gebreid):
1 ribbel in de hoogte = 2 naalden, dus brei 1 naald recht en 1 naald averecht.

Zie telpatronen A.1 tot A.3. Kies het telpatroon voor uw maat.

TIP VOOR HET MEERDEREN-1 (verdeeld):
Zo berekent u hoe vaak er gemeerderd moet worden, neem het totaal aantal steken op de naald (dus 95 steken), minus de kantsteken in ribbelsteek aan elke kant (= 4 steken) en deel deze door het aantal te maken meerderingen (dus 20) = 4.5.
In dit voorbeeld meerdert u door 1 omslag te maken na afwisselend iedere 4e en 5e steek. Brei op de volgende naald de omslagen gedraaid om gaatjes te voorkomen.

STREPEN LIJF:
Brei dan als volgt:
Streep-1: Brei 18-19-19-20-21-21 cm met licht denimblauw.
Streep-2: Brei 18-18-19-20-20-21 cm met denimblauw.
Streep-3: Brei in ribbelsteek met licht zeegroen tot de gewenste afmetingen (17-18-19-19-20-21 cm).

STREPEN MOUW:
Ga verder met denimblauw tot de streep 23 cm meet in totaal in alle maten, ga dan verder met licht zeegroen tot de gewenste afmetingen.

RAGLAN:
Meerder 1 steek voor/na de markeerdraden op de mouwen als volgt: Brei tot de eerste markeerdraad op de mouw,(de markeerdraad zit hier), 1 recht, maak 1 omslag, brei tot er 1 steek over is voor de volgende markeerdraad, maak 1 omslag, 1 recht, (de markeerdraad zit hier). Herhaal bij de andere mouw (= 4 steken gemeerderd op de naald). Brei op de volgende naald de omslagen recht zodat er gaatjes ontstaan. Brei dan de nieuwe steken in tricotsteek.

TIP VOOR HET MINDEREN (geldt voor de mouwen):
Minder 1 steek aan elke kant van de steek met de markeerdraad als volgt: Brei tot er 3 steken over zijn voor de markeerdraad en brei 2 recht samen, 2 recht (de markeerdraad zit tussen deze steken), 1 steek recht afhalen, 1 recht, haal de afgehaalde steek over de gebreide steek.

----------------------------------------------------------

BEGIN HET WERK HIER:

----------------------------------------------------------

TRUI - KORTE SAMENVATTING VAN HET WERK:
Wordt in de rondte gebreid op de rondbreinaald, van boven naar beneden. Brei het lijf in de rondte naar beneden tot het split in de zijkanten, eindig dan het voorpand en het achterpand apart heen en weer gebreid op de rondbreinaald. Brei de mouwen in de rondte op een korte rondbreinaald/breinaalden zonder knop.

TRUI:
HALSRAND:
Zet 92-96-100-104-108-112 steken op de rondbreinaald 3.5 mm met licht denimblauw. Brei 1 naald averecht en 2 naalden recht.

PAS:
Ga verder met rondbreinaald 4.5 mm en brei STREPEN LIJF - zie uitleg hierboven, en brei in patroon als volgt:
Brei * A.1 – kies het telpatroon voor uw maat (= 16-16-16-20-20-20 steken), A.2 (= 1 steek), A.3 – kies het telpatroon voor uw maat (= 16-16-16-20-20-20 steken), voeg hier 1 markeerdraad in (= achterpand/voorpand), 1 recht, maak 1 omslag, 11-13-15-9-11-13 recht, maak 1 omslag, 1 recht, voeg hier een markeerdraad in (= mouw) *, brei van *-* 1 keer op de naald. Er is nu 1 steek voor de RAGLAN gemeerderd – lees uitleg hierboven, aan elke kant van de mouw en er is 1 steek gemeerderd aan elke kant van de middelste steek op het voorpand en het achterpand (middelste steek = A.2) = 100-104-108-112-116-120 steken. DENK OM DE STEKENVERHOUDING!
Ga verder in de rondte met patroon als volgt en meerder voor de raglan op de mouwen iedere andere naald 21-25-26-31-31-30 keer (22-26-27-32-32-31 keer in totaal), TEGELIJKERTIJD als de telpatronen in de hoogte zijn gebreid, herhaalt u de laatste 2 naalden 20-23-27-28-33-36 keer in de hoogte (dus meerder 1 steek aan elke kant van A.2 tot er 49-55-63-65-75-81 steken in tricotsteek zijn tussen A.1 en A.3 op het achterpand en op het voorpand) = 284-316-340-368-392-404 steken. Ga dan verder met textuurpatroon over de 18-18-18-22-22-22 steken in A.1 en A.3 en tricotsteek over de overgebleven steken tot het werk 22-24-26-28-30-32 cm meet, gemeten vanaf de opzetrand en naar beneden tot midden voor. Brei de volgende naald als volgt: Brei in patroon zoals hiervoor over de eerste 85-91-99-109-119-125 steken (= achterpand), zet de volgende 57-67-71-75-77-77 steken op een hulpdraad (= mouw), zet 10-10-12-12-14-18 steken op de naald (= in de zijkant onder de mouw), brei de volgende 85-91-99-109-119-125 steken (= voorpand), zet de volgende 57-67-71-75-77-77 steken op een hulpdraad (= mouw), zet 10-10-12-12-14-18 nieuwe steken op in de zijkant onder de mouw. MEET NU HET WERK VANAF HIER!

LIJF:
= 190-202-222-242-266-286 steken. Voeg een markeerdraad in, in het midden van de nieuw opgezette steken aan de zijkant onder de mouwen (= 5-5-6-6-7-9 nieuwe steken aan elke kant van de markeerdraad). Brei in patroon zoals hiervoor over de 18-18-18-22-22-22 steken in A.1 en A.3, brei in ribbelsteek over de middelste 4 steken aan elke kant (dus 2 steken in ribbelsteek aan elke kant van de markeerdraad aan elke kant) en brei de overgebleven steken op de naald in tricotsteek. Brei bij een hoogte van 16 cm, tot de markeerdraad aan een kant van het werk. Brei dan heen en weer over helft van de steken op de naald voor het voor-/achterpand, dus maak een split aan elke kant.

ACHTERPAND:
= 95-101-111-121-133-143 steken. Brei patroon A.1/A.3, tricotsteek en 2 steken in ribbelsteek aan elke kant zoals hiervoor. Meerder bij een hoogte van 27 cm, 20-20-22-24-26-28 steken verdeeld – lees TIP VOOR HET MEERDEREN (verdeeld) = 115-121-133-145-159-171 steken. Ga verder met rondbreinaald 3.5 mm. Brei boordsteek (1 recht/1 averecht) met 2 kantsteken in ribbelsteek aan elke kant. Als de boordsteek 4 cm meet, kant dan af met recht boven recht en averecht boven averecht. Zorg ervoor dat de afkantrand niet te strak is. U kunt een naald in een maat groter gebruiken als de afkantrand te strak is. De trui meet ongeveer 56-58-60-62-64-66 cm vanaf de schouder naar beneden.

VOORPAND:
Brei zoals het achterpand.

MOUW:
Zet de 57-67-71-75-77-77 steken van de hulpdraad aan een kant van het werk op een korte rondbreinaald/breinaalden zonder knop maat 4.5 mm en neem 1 steek op in elk van de 10-10-12-12-14-18 opgezette steken onder de mouw = 67-77-83-87-91-95 steken. Voeg 1 markeerdraad in, in het midden van de nieuwe steken onder de mouw (= 5-5-6-6-7-9 nieuwe steken aan elke kant van de markeerdraad). Brei in tricotsteek in de rondte. Minder bij een hoogte van 4 cm vanaf de scheiding, 2 steken midden onder de mouw - lees TIP VOOR HET MINDEREN. Minder als volgt in de verschillende maten:
Maat S: Minder iedere 2 cm 7 keer en iedere 3 cm 6 keer.
Maat M: Minder iedere 2 cm 10 keer en iedere 3 cm 4 keer.
Maat L: Minder iedere cm 5 keer en iedere 2 cm 12 keer.
Maat XL: Minder iedere cm 9 keer en iedere 2 cm 9 keer.
Maat XXL: Minder iedere cm 12 keer en iedere 2 cm 7 keer.
Maat XXXL: Minder iedere cm 16 keer en iedere 2 cm 4 keer.
Als alle minderingen klaar zijn, zijn er 41-47-49-51-53-55 steken. Ga verder tot de mouw 39-38-36-35-33-32 cm meet vanaf de scheiding (minder voor de grotere maten vanwege een bredere hals en een langere pas). Brei 1 naald recht en meerder 9-9-9-11-11-11 steken verdeeld = 50-56-58-62-64-66 steken. Brei verder met breinaalden zonder knop maat 3.5 mm en brei boordsteek = 1 recht/1 averecht voor 4 cm. Kant af met recht boven recht en averecht boven averecht, maar om te voorkomen dat de afkantrand te strak wordt, maakt u 1 omslag na iedere 6e steek, terwijl u tegelijkertijd afkant (kant de omslagen als normale steken af). De mouw meet ongeveer 43-42-40-39-37-36 cm vanaf de scheiding. Brei de andere mouw op dezelfde wijze.

Telpatroon

= recht aan de goede kant, averecht aan de verkeerde kant
= averecht aan de goede kant
= maak 1 omslag tussen 2 steken, brei op de volgende naald de omslag recht zodat er een gaatje ontstaat

Heeft u hulp nodig voor dit patroon?

Bedankt dat u een patroon van DROPS Design kiest. We zijn er trots op dat we patronen aanbieden die correct en makkelijk te volgen zijn. Alle patronen zijn uit het Noors vertaald en u kunt altijd het origineel patroon controleren (DROPS 199-18) voor de afmetingen en de berekiningen.

Opmerkingen / Vragen (14)

Manuela 19.12.2019 - 22:07:

Il campione 10x10 è con i ferri 4.50 oppure 3.50? Grazie mille

DROPS Design 19.12.2019 kl. 22:35:

Buonasera Manuela, il campione solitamente si lavora con i ferri con cui si lavora la maggior parte del capo, in questo caso misura 4,5 mm . Si ricordi che comunque il n° di ferri è indicativo, l'importante è ottenere il campione indicato. Buon lavoro!

Roser 27.11.2019 - 16:15:

És la primera ves que hago un sueter empezando por arriba y en este modelo me confunde los puntos del raglan con el diagrama,no se cual és el medio de la Espada,,,,,,,disculpes,,,,,

DROPS Design 30.11.2019 kl. 20:41:

Hola Roser. El canesú de esté patrón no es fácil. A.2 (= 1 punto) es el punto central del delantero y de la espalda. Tienes que trabajar muy atentamente según el patrón. Utiliza los marcapuntos!

Sheri Adams 27.06.2019 - 20:14:

In order to get the pattern, must a person print it to get it or is there a way to save it for later?

DROPS Design 28.06.2019 kl. 06:28:

Dear Mrs Adams, you can either print the pattern clicking on the icon with the printer/Pattern (and choose a virtual printer to save it as a .PDF) or add it to your favourites by clicking on the icon with a heart/Add to favourites. Happy knitting!

Birgit Auerbach 04.06.2019 - 20:24:

Jeg kunne tænke mig at lave modellen - (m) i Drops Cotton Light og får at vide jeg skal bruge 650 g d.v.s. ca. 14 nøgler, er det korrekt? (jeg er gået ud fra at begge typer er med 1 tråd)

DROPS Design 05.06.2019 kl. 07:21:

Hei Birigt. Det stemmer at det strikkes med 1 tråd. I størrelse M trenger du 100g lys blå, 150g blå og 100g grønn Sky. Om du bruker vår garnkalkulator må du fylle inn hver farge for seg for å vite hvor mye du må erstatte hver farge med. 100g Sky = 180g cotton light. Når man runder opp til nærmeste hele nøste tilsvarer dette 4 nøster i den lyse blåfargen, og 4 nøster i den grønne - Altså totalt 8 nøster. Vær obs på at vi har rundet opp til nærmeste hele nøste i garnmengden for Sky også. 150g Sky = 272 g Cotton light = 6 nøster av den mørke blåfargen. God fornøyelse

Cristina 21.04.2019 - 15:16:

Buenas tardes, intento entender el patrón, pero no se especifica donde empezar el diagrama A3. Releyendo me ha parecido que se empieza a partir de la segunda mitad del delantero. Es así? En todo caso, por favor si han de corregirlo estare atenta. Gracias de antemano.

DROPS Design 22.04.2019 kl. 11:59:

Hola Cristina. Ha sido una errata al publicar el patrón. Ya está corregido y actualizado.

Riet 17.04.2019 - 13:49:

Patroon 199-18. Inde beschrijving staat: meerder voor de raglan iedere andere naald. Wordt hier bedoelt iedere 2e naald.

DROPS Design 21.04.2019 kl. 17:27:

Dag Riet,

Klopt, je meerdert om de naald; de ene naald wel, de andere naald niet.

Monique 17.03.2019 - 10:14:

Bonjour, est-il possible de ne pas faire le point fantaisie(les trous-trous) et de tout faire en jersey ? çà n'a pas d'incidence sur la forme du tricot ? Merci d'avance.

DROPS Design 18.03.2019 kl. 08:55:

Bonjour Monique! Cela veut dire que vous voulez tricotez les jetes torse le tour suivant? Cette demarche n'aura pas d'incidence sur la forme du tricot. Bon travail!

Karin Rasmussen 11.03.2019 - 13:09:

Hej.Jeg er ved at strikke blusen. Men er lidt i tvivl om jeg har fået startet rigtig. Så spørgsmålet er. Er der flere glatstrikket masker over skulderen end for og bagstykke. Hilsen Karin

Martine 04.02.2019 - 13:49:

Il me tarde d avoir les explications et le tricoter beau modele

Ute Kohns 30.01.2019 - 15:05:

Toller Pulli für den Sommerabend. Bitte schnell die Anleitung online stellen. Dann kann ich loslegen.😃

Laat een opmerking achter voor DROPS 199-18