DROPS / 199 / 18

Sweet Nothing Jumper by DROPS Design

Stickad tröja med raglan i DROPS Sky. Arbetet stickas uppifrån och ner med ränder och sprund i sidorna. Storlek S - XXXL.

DROPS Design: Modell sk-038
Garngrupp B
-------------------------------------------------------

100-100-100-100-100-100 g färg 13, ljus jeansblå
100-150-150-150-150-200 g färg 12, jeansblå
100-100-150-150-150-150 g färg 07, ljus sjögrön

STICKFASTHET:
20 maskor på bredden och 26 varv på höjden med slätstickning = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS STRUMPSTICKOR NR 4,5.
DROPS RUNDSTICKOR NR 4,5: längd på 40 cm och 80 cm till slätstickning.
DROPS STRUMPSTICKOR NR 3,5.
DROPS RUNDSTICKOR NR 3,5: längd på 40 cm och 80 cm till resår.

DROPS Sky uni colour DROPS Sky uni colour 40.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Sky mix DROPS Sky mix 40.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 240kr. Läs mer.
-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

Se diagram A.1 till A.3. Välj diagram för din storlek.

ÖKNINGSTIPS-1 (jämn fördelning):
För att beräkna hur det ska ökas jämnt, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 95 maskor) minus kantmaskorna i rätstickning i varje sida (= 4 maskor) och delar maskorna med det antal ökningar som ska göras (t.ex 20) = 4,5.
I detta exempel ökas det genom att göra 1 omslag om stickan efter växelvis var 4:e och var 5:e maska. På nästa varv stickas omslagen vridna så att det inte blir hål.

RÄNDER FRAM- OCH BAKSTYCKE:
Det stickas ränder så här:
Rand-1: Sticka 18-19-19-20-21-21 cm med ljus jeansblå.
Rand-2: Sticka 18-18-19-20-20-21 cm med jeansblå.
Rand-3: Sticka med ljus sjögrön till färdigt mått (= 17-18-19-19-20-21 cm).

RÄNDER ÄRM:
Fortsätt med jeansblå till randen mäter totalt 23 cm i alla storlekar, sedan stickas det med ljus sjögrön till färdigt mått.

RAGLAN:
Det ökas 1 maska före/efter markörerna på ärmarna så här: Sticka fram till första markören på ärmen, (markören sitter här), 1 rätmaska, gör 1 omslag om stickan, sticka fram till 1 maska före nästa markör, gör 1 omslag om stickan, 1 rätmaska, (markören sitter här). Upprepa på den andra ärmen (= 4 maskor ökade på varvet. På nästa varv stickas omslagen räta, så att det blir hål. Sedan stickas de nya maskorna i slätstickning.

MINSKNINGSTIPS (gäller ärmarna):
Minska 1 maska på varje sida av markören så här: Sticka till det återstår 3 maskor före markören, sticka 2 maskor räta tillsammans, sticka 2 rätmaskor (markören sitter mellan dessa maskorna), lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

TRÖJA - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickas runt på rundsticka uppifrån och ner. Fram- och bakstycket stickas runt ner till sprundet i sidorna, sedan stickas framstycket och bakstycket färdiga fram och tillbaka var för sig. Ärmarna stickas runt på kort rundsticka/strumpstickor.

TRÖJA:
HALSKANT:
Lägg upp 92-96-100-104-108-112 maskor på rundsticka 3,5 med ljus jeansblå. Sticka 1 varv avigt och 2 varv rätt.

OK:
Byt till rundsticka 4,5 och sticka RÄNDER FRAM- OCH BAKSTYCKE – läs förklaring ovan, och mönster så här:
Sticka * A.1 – välj diagram för din storlek (= 16-16-16-20-20-20 maskor), A.2 (= 1 maska), A.3 – välj diagram för din storlek (= 16-16-16-20-20-20 maskor), sätt 1 markör här (= bakstycket/framstycke), 1 rätmaska, gör 1 omslag om stickan, sticka 11-13-15-9-11-13 rätmaskor, gör 1 omslag om stickan, 1 rätmaska, sätt en markör här (= ärm) *, sticka från *-* 1 gång till på varvet. Det har nu ökats 1 maska till RAGLAN – läs förklaring ovan, i varje sida av ärmarna och det har ökats 1 maska på varje sida av mittmaskan på framstycket och bakstycket (mittmaskan = A.2) = 100-104-108-112-116-120 maskor. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
Fortsätt runt med mönster så här och öka till raglan på ärmarna på vartannat varv 21-25-26-31-31-30 ggr till (totalt 22-26-27-32-32-31 ggr), SAMTIDIGT när diagrammen är färdigstickade på höjden repeteras de sista 2 varven på höjden 20-23-27-28-33-36 ggr till (dvs, det ökas 1 maska på varje sida av A.2 till det är 49-55-63-65-75-81 maskor slätstickning mellan A.1 och A.3 på bakstycket och på framstycket) = 284-316-340-368-392-404 maskor. Sedan fortsätts det med struktur över de 18-18-18-22-22-22 maskorna i A.1 och A.3 och slätstickning över de resterande maskorna till arbetet mäter 22-24-26-28-30-32 cm mätt från uppläggningskanten och ner mitt fram. Nästa varv stickas så här: Sticka mönster som förut över de första 85-91-99-109-119-125 maskorna (= bakstycke), sätt de nästa 57-67-71-75-77-77 maskorna på en tråd (= ärm), lägg upp 10-10-12-12-14-18 maskor på stickan (= i sidan under ärmen), sticka de nästa 85-91-99-109-119-125 maskorna (= framstycke), sätt de nästa 57-67-71-75-77-77 maskorna på en tråd (= ärm), lägg upp 10-10-12-12-14-18 maskor på stickan (= i sidan under ärmen). HÄRIFRÅN MÄTS ARBETET SEDAN!

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
= 190-202-222-242-266-286 maskor. Sätt en markör mitt i de nya maskorna som lades upp i sidan under ärmarna (= 5-5-6-6-7-9 nya maskor på varje sida av markören). Sticka mönster som förut över de 18-18-18-22-22-22 maskorna i A.1 och A.3, sticka rätstickning över de mittersta 4 maskorna i varje sida (dvs 2 maskor rätstickning på varje sida av markören i varje sida) och de resterande maskorna på varvet stickas i slätstickning. När arbetet mäter 16 cm stickas det fram till markören i den ena sidan av arbetet. Sedan stickas det fram och tillbaka över hälften av maskorna på varvet till fram-/bakstycke, så att det blir ett sprund i varje sida

BAKSTYCKE:
= 95-101-111-121-133-143 maskor. Sticka mönster A.1/A.3, slätstickning och 2 maskor rätstickning i varje sida som förut. När arbetet mäter 27 cm ökas det 20-20-22-24-26-28 maskor jämnt fördelat – läs ÖKNINGSTIPS (jämn fördelning) = 115-121-133-145-159-171 maskor. Byt till rundsticka 3,5. Sticka resår (1 rätmaska, 1 avigmaska) med 2 kantmaskor rätstickning i varje sida. När resåren mäter 4 cm maskas det av med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor. Se till att avmaskningskanten inte stramar. Byt eventuellt till ett större sticknummer om avmaskningskanten stramar. Tröjan mäter ca 56-58-60-62-64-66 cm från axeln och ner.

FRAMSTYCKE:
Sticka på samma sätt som bakstycke.

ÄRM:
Sätt de 57-67-71-75-77-77 maskorna från tråden i den ena sidan av arbetet på kort rundsticka/strumpstickor 4,5 och sticka dessutom upp 1 maska i var och en av de 10-10-12-12-14-18 maskorna som lades upp under ärmarna = 67-77-83-87-91-95 maskor. Sätt 1 markör mitt i de nya maskorna under ärmen (= 5-5-6-6-7-9 nya maskor på varje sida av markören). Sticka slätstickning runt och RÄNDER ÄRM - läs förklaring ovan. När arbetet mäter 4 cm från delningen minskas det 2 maskor mitt under ärmen – läs MINSKNINGSTIPS. Minska så här i de olika storlekarna:
Storlek S: Minska med 2 cm mellanrum 7 ggr och med 3 cm mellanrum 6 ggr.
Storlek M: Minska med 2 cm mellanrum 10 ggr och med 3 cm mellanrum 4 ggr.
Storlek L: Minska med 1 cm mellanrum 5 ggr och med 2 cm mellanrum12 ggr.
Storlek XL: Minska med 1 cm mellanrum 9 ggr och med 2 cm mellanrum 9 ggr.
Storlek XXL: Minska med 1 cm mellanrum12 ggr och med 2 cm mellanrum 7 ggr.
Storlek XXXL: Minska med 1 cm mellanrum 16 ggr och med 2 cm mellanrum 4 ggr.
När alla minskningar är färdiga är det 41-47-49-51-53-55 maskor. Sticka vidare till ärmen mäter 39-38-36-35-33-32 cm från delningen (kortare mått i större storlekar pga vidare hals och längre ok). Sticka 1 varv rätt där det ökas 9-9-9-11-11-11 maskor jämnt fördelat = 50-56-58-62-64-66 maskor. Byt till strumpstickor 3,5 och sticka resår (1 rätmaska, 1 avigmaska) i 4 cm. Maska av med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor, men för att undvika att avmaskningskanten stramar kan det göras 1 omslag om sickatn efter var 6:e maska samtidigt som det maskas av (omslagen maskas av som vanliga maskor). Ärmen mäter ca 43-42-40-39-37-36 cm från delningen. Sticka den andra ärmen på samma sätt.

Diagram

= rätmaska från rätsidan, avigmaska från avigsidan
= avigmaska från rätsidan
= mellan 2 maskor görs det 1 omslag om stickan, på nästa varv stickas omslagen räta (det ska bli hål)

Cristina 21.04.2019 - 15:16:

Buenas tardes, intento entender el patrón, pero no se especifica donde empezar el diagrama A3. Releyendo me ha parecido que se empieza a partir de la segunda mitad del delantero. Es así? En todo caso, por favor si han de corregirlo estare atenta. Gracias de antemano.

DROPS Design 22.04.2019 kl. 11:59:

Hola Cristina. Ha sido una errata al publicar el patrón. Ya está corregido y actualizado.

Riet 17.04.2019 - 13:49:

Patroon 199-18. Inde beschrijving staat: meerder voor de raglan iedere andere naald. Wordt hier bedoelt iedere 2e naald.

DROPS Design 21.04.2019 kl. 17:27:

Dag Riet,

Klopt, je meerdert om de naald; de ene naald wel, de andere naald niet.

Monique 17.03.2019 - 10:14:

Bonjour, est-il possible de ne pas faire le point fantaisie(les trous-trous) et de tout faire en jersey ? çà n'a pas d'incidence sur la forme du tricot ? Merci d'avance.

DROPS Design 18.03.2019 kl. 08:55:

Bonjour Monique! Cela veut dire que vous voulez tricotez les jetes torse le tour suivant? Cette demarche n'aura pas d'incidence sur la forme du tricot. Bon travail!

Karin Rasmussen 11.03.2019 - 13:09:

Hej.Jeg er ved at strikke blusen. Men er lidt i tvivl om jeg har fået startet rigtig. Så spørgsmålet er. Er der flere glatstrikket masker over skulderen end for og bagstykke. Hilsen Karin

Martine 04.02.2019 - 13:49:

Il me tarde d avoir les explications et le tricoter beau modele

Ute Kohns 30.01.2019 - 15:05:

Toller Pulli für den Sommerabend. Bitte schnell die Anleitung online stellen. Dann kann ich loslegen.😃

Conny 27.01.2019 - 17:39:

Wann darf ich endlich auf die ANleitung hoffen - meine beiden Töchter warten sehnsüchtig. EInfach toll und klassisch.

Constanze 21.01.2019 - 11:03:

Einfaches und trotzdem pfiffiges Design !

Christine 13.01.2019 - 22:11:

Simple et confortable J'aime beaucoup les détails aux emmanchures.

Anne Marie 13.01.2019 - 16:06:

Flot detalje med raglan som fortsætter ned i siden.

Kommentér oppskrift DROPS 199-18