DROPS / 199 / 18

Sweet Nothing Jumper by DROPS Design

Strikket bluse med raglan i DROPS Sky. Arbejdet strikkes ovenfra og ned med striber og slids i siderne. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model sk-038
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

100-100-100-100-100-100 g farve 13, lys jeansblå
100-150-150-150-150-200 g farve 12, jeansblå
100-100-150-150-150-150 g farve 07, lys søgrøn

STRIKKEFASTHED:
20 masker i bredden og 26 pinde i højden med glatstrik = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS STRØMPEPINDE NR 4,5.
DROPS RUNDPINDE NR 4,5: Længde på 40 cm og 80 cm til glatstrik.
DROPS STRØMPEPINDE NR 3,5.
DROPS RUNDPINDE NR 3,5: Længde på 40 cm og 80 cm til rib.

fra 32.95 kr /50g
DROPS Sky uni colour DROPS Sky uni colour 32.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Sky mix DROPS Sky mix 32.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 197.7kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

RETSTRIK (strikkes rundt således):
1 omgang ret og 1 omgang vrang.

Se diagram A.1 til A.3. Vælg diagram for din størrelse.

UDTAGNINGSTIPS-1 (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ud jævnt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 95 masker) minus kantmaskerne i retstrik i hver side (= 4 masker) og deler maskerne med antal udtagninger som skal gøres (f.eks 20) = 4,5.
I dette eksempel tages der ud ved at slå om efter skiftevis hver 4. og 5.maske. På næste pind strikkes omslagene drejet så der ikke bliver hul.

STRIBER RYG & FORSTYKKE:
Der strikkes striber således:
Stribe-1: Strik 18-19-19-20-21-21 cm med lys jeansblå.
Stribe-2: Strik 18-18-19-20-20-21 cm med jeansblå.
Stribe-3: Strik med lys søgrøn til færdig mål (= 17-18-19-19-20-21 cm).

STRIBER ÆRME:
Fortsæt med jeansblå til striben måler totalt 23 cm i alle størrelser, derefter fortsættes der med lys søgrøn til færdig mål.

RAGLAN:
Der tages 1 maske ud før/efter mærketrådene på ærmerne således: Strik frem til første mærketråd på ærmet, (mærketråden sidder her), 1 maske ret, slå om, strik frem til 1 maske før næste mærketråd, slå om, 1 maske ret, (mærketråden sidder her). Gentag på det andet ærme (= 4 masker taget ud på omgangen). På næste omgang strikkes omslagene ret, så der bliver hul. Videre strikkes de nye masker i glatstrik.

INDTAGNINGSTIPS (gælder ærmerne):
Tag 1 maske ind på hver side af mærketråden således: Strik til der er 3 masker tilbage før mærketråden, strik 2 masker ret sammen, strik 2 masker ret (mærketråden sidder mellem disse masker), tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

BLUSE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes rundt på rundpind ovenfra og ned. Ryg- og forstykke strikkes rundt ned til slidsen i siderne, derefter strikkes forstykket og bagstykket færdig frem og tilbage hver for sig. Ærmerne strikkes rundt på lille rundpind/strømpepinde.

BLUSE:
HALSKANT:
Slå 92-96-100-104-108-112 masker op på rundpind 3,5 med lys jeansblå. Strik 1 omgang vrang og 2 omgange ret.

BÆRESTYKKE:
Skift til rundpind 4,5 og strik STRIBER RYG & FORSTYKKE – læs forklaring over, og mønster således:
Strik * A.1 – vælg diagram for din størrelse (= 16-16-16-20-20-20 masker), A.2 (= 1 maske), A.3 – vælg diagram for din størrelse (= 16-16-16-20-20-20 masker), sæt 1 mærketråd her (= bagstykket/forstykke), 1 maske ret, slå om, strik 11-13-15-9-11-13 masker ret, slå om, 1 maske ret, sæt en mærketråd her (= ærme) *, strik fra *-* 1 gang til på omgangen. Der er nu taget 1 maske ud til RAGLAN – læs forklaring over, i hver side af ærmerne og der er taget 1 maske ud på hver side af midtermasken på forstykket og bagstykket (midtermasken = A.2) = 100-104-108-112-116-120 masker. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Fortsæt rundt med mønster således og tag ud til raglan på ærmerne på hver 2.omgang 21-25-26-31-31-30 gange til (totalt 22-26-27-32-32-31 gange), SAMTIDIG når diagrammerne er strikket færdig i højden repeteres de sidste 2 omgange i højden 20-23-27-28-33-36 gange til (dvs, der tages 1 maske ud på hver side af A.2 til der er 49-55-63-65-75-81 masker glatstrik mellem A.1 og A.3 på bagstykket og på forstykket) = 284-316-340-368-392-404 masker. Videre fortsættes der med struktur over de 18-18-18-22-22-22 masker i A.1 og A.3 og glatstrik over de resterende masker til arbejdet måler 22-24-26-28-30-32 cm målt fra opslåningskanten og ned midt foran. Næste omgang strikkes således: Strik mønster som før over de første 85-91-99-109-119-125 masker (= bagstykke), sæt de næste 57-67-71-75-77-77 masker på en tråd (= ærme), slå 10-10-12-12-14-18 masker op på pinden (= i siden under ærmet), strik de næste 85-91-99-109-119-125 masker (= forstykke), sæt de næste 57-67-71-75-77-77 masker på en tråd (= ærme), slå 10-10-12-12-14-18 masker op på pinden (= i siden under ærmet). HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE!

RYG & FORSTYKKE:
= 190-202-222-242-266-286 masker. Sæt en mærketråd midt i de nye masker som blev slået op i siden under ærmerne (= 5-5-6-6-7-9 nye masker på hver side af mærketråden). Strik mønster som før over de 18-18-18-22-22-22 masker i A.1 og A.3, strik retstrik over de midterste 4 masker i hver side (dvs 2 masker retstrik på hver side af mærketråden i hver side) og de resterende masker på omgangen strikkes i glatstrik. Når arbejdet måler 16 cm strikkes der frem til mærketråden i den ene side af arbejdet. Fortsæt frem og tilbage over halvdelen af maskerne på omgangen til for-/bagstykke, så der bliver en slids i hver side

BAGSTYKKE:
= 95-101-111-121-133-143 masker. Strik mønster A.1/A.3, glatstrik og 2 masker retstrik i hver side som før. Når arbejdet måler 27 cm tages der 20-20-22-24-26-28 masker ud jævnt fordelt – læs UDTAGNINGSTIPS (jævnt fordelt) = 115-121-133-145-159-171 masker. Skift til rundpind 3,5. Strik rib (1 ret, 1 vrang) med 2 kantmasker retstrik i hver side. Når ribben måler 4 cm lukkes der af med ret over ret og vrang over vrang. Sørg for at aflukningskanten ikke strammer. Gå evt et nummer op på pinden hvis aflukningskanten strammer. Blusen måler ca 56-58-60-62-64-66 cm fra skulderen og ned.

FORSTYKKE:
Strik på samme måde som bagstykke.

ÆRME:
Sæt de 57-67-71-75-77-77 masker fra tråden i den ene side af arbejdet på lille rundpind/strømpepind 4,5 og strik 1 maske i hver af de 10-10-12-12-14-18 masker som blev slået op under ærmerne = 67-77-83-87-91-95 masker. Sæt 1 mærketråd midt i de nye masker under ærmet (= 5-5-6-6-7-9 nye masker på hver side af mærketråden). Strik rundt i glatstrik og STRIBER ÆRME - læs forklaring over. Når arbejdet måler 4 cm fra delingen tages der 2 masker ind midt under ærmet – læs INDTAGNINGSTIPS. Tag ind således i de forskellige størrelser:
Størrelse S: Tag ind på hver 2.cm 7 gange og på hver 3.cm 6 gange.
Størrelse M: Tag ind på hver 2.cm 10 gange og på hver 3.cm 4 gange.
Størrelse L: Tag ind på hver cm 5 gange og på hver 2.cm 12 gange.
Størrelse XL: Tag ind på hver cm 9 gange og på hver 2.cm 9 gange.
Størrelse XXL: Tag ind på hver cm 12 gange og på hver 2.cm 7 gange.
Størrelse XXXL: Tag ind på hver cm 16 gange og på hver 2.cm 4 gange.
Når alle indtagninger er færdige er der 41-47-49-51-53-55 masker. Strik videre til ærmet måler 39-38-36-35-33-32 cm fra delingen (kortere mål i større størrelser pga videre hals og længere bærestykke). Strik 1 omgang ret hvor der tages 9-9-9-11-11-11 masker ud jævnt fordelt = 50-56-58-62-64-66 masker. Skift til strømpepinde 3,5 og strik rib (1 ret, 1 vrang) i 4 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang, men for at undgå at aflukningskanten strammer kan der laves omslag efter hver 6.maske samtidig med at der lukkes af (omslagene lukkes af som almindelige masker). Ærmet måler ca 43-42-40-39-37-36 cm fra delingen. Strik det andet ærme på samme måde.

Diagram

= ret fra retsiden, vrang fra vrangen
= vrang fra retsiden
= lav 1 omslag mellem 2 masker, på næste omgang strikkes omslagene ret (der skal blive hul)

Riet 17.04.2019 - 13:49:

Patroon 199-18. Inde beschrijving staat: meerder voor de raglan iedere andere naald. Wordt hier bedoelt iedere 2e naald.

Monique 17.03.2019 - 10:14:

Bonjour, est-il possible de ne pas faire le point fantaisie(les trous-trous) et de tout faire en jersey ? çà n'a pas d'incidence sur la forme du tricot ? Merci d'avance.

DROPS Design 18.03.2019 kl. 08:55:

Bonjour Monique! Cela veut dire que vous voulez tricotez les jetes torse le tour suivant? Cette demarche n'aura pas d'incidence sur la forme du tricot. Bon travail!

Karin Rasmussen 11.03.2019 - 13:09:

Hej.Jeg er ved at strikke blusen. Men er lidt i tvivl om jeg har fået startet rigtig. Så spørgsmålet er. Er der flere glatstrikket masker over skulderen end for og bagstykke. Hilsen Karin

Martine 04.02.2019 - 13:49:

Il me tarde d avoir les explications et le tricoter beau modele

Ute Kohns 30.01.2019 - 15:05:

Toller Pulli für den Sommerabend. Bitte schnell die Anleitung online stellen. Dann kann ich loslegen.😃

Conny 27.01.2019 - 17:39:

Wann darf ich endlich auf die ANleitung hoffen - meine beiden Töchter warten sehnsüchtig. EInfach toll und klassisch.

Constanze 21.01.2019 - 11:03:

Einfaches und trotzdem pfiffiges Design !

Christine 13.01.2019 - 22:11:

Simple et confortable J'aime beaucoup les détails aux emmanchures.

Anne Marie 13.01.2019 - 16:06:

Flot detalje med raglan som fortsætter ned i siden.

Kommentere opskrift DROPS 199-18