DROPS / 199 / 31

Bali Blue by DROPS Design

Gebreide lange trui in DROPS Paris. Het werk wordt gebreid in ribbelsteek en kantpatroon, vanaf het midden naar buiten toe in een vierkant. Maten S - XXXL.

DROPS Design: Patroon nr. w-749
Garengroep C of A + A
-------------------------------------------------------

650-650-750-800-850-1000 g kleur 29, ijsblauw

STEKENVERHOUDING:
16 steken in de breedte en 30 naalden in de hoogte met ribbelsteek = 10 x 10 cm.
Ongeveer 15.5 steken in de breedte en 26 naalden in de hoogte met patroon A.1 = 10 x 10 cm.

NAALDEN:
DROPS NAALDEN ZONDER KNOP MAAT 5 MM: voor het patroon.
DROPS RONDBREINAALD 5 MM: lengte 40 cm en 80 cm voor het patroon.
DROPS RONDBREINAALD 5.5 MM: lengte 40 cm of 60 cm voor tricotsteek op de mouwen.

Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 14.30€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

UITLEG VOOR HET PATROON:

-------------------------------------------------------

RIBBEL/RIBBELSTEEK (heen en weer gebreid):
Brei alle naalden recht.
1 ribbel in de hoogte = 2 recht naalden.

PATROON:
Zie telpatronen A.1 tot A.4. De telpatronen laten alle naalden in het patroon aan de goede kant zien!

TIP VOOR HET OPMETEN (voor het vierkant):
Om het makkelijker te maken om het vierkant op te meten, kunt u de helft van de steken op een extra rondbreinaald plaatsen, zodat het mogelijk is om het werk op te rekken in een vierkant.
Het werk moet ongeveer 28 cm meten vanaf het midden naar buiten toe, in de breirichting (het vierkant meet ongeveer 56 cm x 56 cm)

TIP VOOR HET AFKANTEN:
Om ervoor te zorgen dat de afkantrand niet strak is, maakt u 1 omslag na ongeveer elke 4e steek. Kant de omslagen af als normale steken.

TIP VOOR HET MEERDEREN/MINDEREN (verdeeld):
Om uit te rekenen hoe u verdeeld meerdert/mindert, tel het totaal aantal steken op de naald (dus 103 steken) en deel deze door het aantal te maken meerderingen/minderingen (dus 14) = 7.4.
In dit voorbeeld, meerdert u door 1 omslag te maken na ongeveer elke 7e steek. Brei op de volgende naald de omslagen gedraaid om gaatjes te voorkomen.
Bij het minderen breit u afwisselend elke 6e en 7e steek en elke 7e en 8e steek recht samen.

TIP VOOR HET MINDEREN (voor de mouwen):
Alle minderingen worden aan de goede kant gebreid!
Minder 1 steek aan de binnenkant van de 1 kantsteek in ribbelsteek door 2 steken averecht samen te breien.

-------------------------------------------------------

BEGIN HET WERK HIER:

-------------------------------------------------------

TRUI - KORTE SAMENVATTING VAN HET WERK:
Het werk wordt eerst in de rondte gebreid vanaf het midden van het voor-/achterpand en naar buiten in een vierkant. Dan wordt de rest van de trui heen en weer gebreid met de rondbreinaald. De mouwen worden heen en weer gebreid met de rondbreinaald, van boven naar beneden. LET OP: Vanwege het gewicht van het garen en de textuur, zal het kledingstuk een beetje rekken na gebruik. Het patroon gebruikt de afmetingen welke ruimte geven voor een heel blad in de hoogte op het vierkant.

VOORPAND:
Zet 8 steken op met Paris en verdeel de steken tussen 4 breinaalden zonder knop maat 5 mm (= 2 steken op elke naald). Brei patroon A.1 (= 2 steken op de eerste naald) in totaal 4 keer op de naald. Voeg een markeerdraad in, in de overgang tussen elke herhaling van A.1. De markeerdraden neemt u mee tijdens het breien in de hoogte tot de gewenste lengte en worden gebruikt om de steken goed te verdelen. DENK OM DE STEKENVERHOUDING! Als A.1 klaar is in de hoogte zijn er 184 steken op de naald. Ga verder met het patroon als volgt: * Brei A.2a over de eerste/volgende 9 steken, A.2b over de volgende 28 steken (= 2 herhalingen), A.2c over de volgende 9 steken *, brei van *-* in totaal 4 keer op de naald. Als de telpatronen klaar zijn ga dan verder in de rondte op dezelfde manier, maar elke keer dat de telpatronen klaar zijn in de hoogte is er ruimte voor nog 1 herhaling van A.2b in de breedte tussen A.2a en A.2c langs elke kant van het vierkant. Ga zo verder tot het werk ongeveer 28 cm meet vanaf het midden en naar buiten toe tot een zijkant – lees TIP VOOR HET OPMETEN en pas zo aan dat u eindigt na een hele herhaling in de hoogte. Als de stekenverhouding klopt, heeft u nu 1 herhaling van A.1 en 3 herhalingen van A.2a – A.2c in de hoogte gebreid; als u meer of minder herhalingen van A.2a – A.2c in de hoogte heeft gebreid, komt het aantal steen niet uit met het patroon. Er zijn nu ongeveer 88 steken langs elke kant van het vierkant. Ga verder voor de verschillende maten als volgt:

Maten S en M:
Het vierkant is nu klaar. Kant de steken langs de eerste kant van het vierkant af tot er 1 steek over is voor de markeerdraad – lees TIP VOOR HET AFKANTEN, brei 3 RIBBELS – lees beschrijving hierboven, heen en weer gebreid over de volgende steek (= steek voor de markeerdraad) en de steken tot de volgende markeerdraad (= onderkant van het voorpand), kant dan deze steken af en knip de draad af. Kant de steken langs de volgende kant van het vierkant af tot er 1 steek over is voor de markeerdraad – denk om TIP VOOR HET AFKANTEN. De overgebleven steken op de naald zijn richting de hals en de schouders. Ga zo verder als beschreven hieronder.

Maten L en XL:
Brei nu in patroon heen en weer gebreid over de 3 kanten van het vierkant als volgt: Brei A.3a over de volgende 9 steken, A.2b tot er 9 steken over zijn voor de volgende hoek, A.2c, A.2a, A.2b tot er 9 steken over zijn voor de volgende hoek, A.2c, A.2a, A.2b tot er 9 steken over zijn voor de volgende hoek, A.3b. Plaats de overgebleven steken op de naald op een hulpdraad (zonder ze te breien). Keer het werk en ga verder heen en weer gebreid met dit patroon tot er een hele herhaling in de hoogte is gebreid.
Keer het werk en kant de steken langs de eerste kant van het vierkant af tot er 1 steek overgebleven is voor de markeerdraad – lees TIP VOOR HET AFKANTEN, brei 3 RIBBELS – lees beschrijving hierboven, heen en weer gebreid over de volgende steek (= steek voor de markeerdraad) en de steken tot de volgende markeerdraad (= onderkant van het voorpand), kant dan deze steken af en knip de draad af. Kant de steken langs de volgende kant van het vierkant af tot er 1 steek over is voor de markeerdraad – denk om TIP VOOR HET AFKANTEN. De overgebleven steken op de naald zijn richting de hals en de schouders. Ga zo verder als beschreven hieronder.

Maten XXL en XXXL:
Brei nu in patroon heen en weer gebreid over de 3 kanten van het vierkant als volgt: Brei A.3a over de volgende 9 steken, A.2b tot er 9 steken over zijn voor de volgende hoek, A.2c, A.2a, A.2b tot er 9 steken over zijn voor de volgende hoek, A.2c, A.2a, A.2b tot er 9 steken over zijn voor de volgende hoek, A.3b. Plaats de overgebleven steken op de naald op een hulpdraad (zonder ze te breien). Keer het werk en ga verder heen en weer gebreid met dit patroon tot er een hele herhaling in de hoogte is gebreid. Brei dan nog 1 herhaling in de hoogte op dezelfde manier, maar er is nu ruimte voor nog 1 herhaling van A.2b over elk van de 3 kanten die u aan het breien bent.
Keer het werk en kant de steken over de eerste kanten van het vierkant af tot er 1 steek overgebleven is voor de markeerdraad – lees TIP VOOR HET AFKANTEN, brei 3 RIBBELS – lees beschrijving hierboven, heen en weer gebreid over de volgende steek (= steek voor de markeerdraad) en de steken tot de volgende markeerdraad (= onderkant van het voorpand), kant dan deze steken af en knip de draad af. Kant de steken op de volgende kant af tot er 1 steek over is voor de markeerdraad – denk om TIP VOOR HET AFKANTEN. De overgebleven steken op de naald zijn richting de hals en de schouders. Ga zo verder als beschreven hieronder.

Alle maten:
Brei nu heen en weer over de laatste kant van het vierkant (=richting de hals en schouders) als volgt: Begin aan de goede kant en neem 0-0-8-8-14-14 steken op langs de rand van A.3b welke naar buiten toe gebreid was in de zijkant in maten L, XL, XXL en XXXL (geldt niet voor de maten S en M), brei de steken over de zijkant van het vierkant op dezelfde rondbreinaald (= ongeveer 89 steken in alle maten) en neem 0-0-8-8-14-14 steken over de rand van A.3a welke gebreid was naar buiten toe in de zijkant in maten L, XL, XXL en XXXL (geldt niet voor de maten S en M), = ongeveer 89-89-105-105-117-117 steken. Brei 1 naald terug aan de verkeerde kant – als het aantal steken niet 89-89-105-105-117-117 steken is, meerder/minder dan verdeeld op deze naald – lees TIP VOOR HET MEERDEREN/MINDEREN).
Kant dan op de volgende naald de middelste 19-19-21-21-23-23 steken op de naald voor de hals af en elke schouder wordt apart verder gebreid. Minder dan voor de hals door 2 steken recht samen te breien aan de binnenkant van de 3 steken in ribbelsteek richting de hals. Minder zo iedere naald aan de goede kant in totaal 5 keer = ongeveer 30-30-37-37-42-42 steken op de schouder. Als het werk 6-7-7-8-8-9 cm meet vanaf het vierkant, kant dan af – denk om TIP VOOR HET AFKANTEN. Brei de andere schouder op dezelfde manier. De voorkant van het werk meet ongeveer 64-65-70-71-75-76 cm vanaf de schouder naar beneden.

ACHTERPAND:
Zet op en brei op dezelfde manier als voor het voorpand. Pas aan het patroon aan zodat het overeenkomt met het voorpand, zodat u hetzelfde aantal naalden breit en hetzelfde aantal steken op de voor- en achterpanden. Als u ribbelsteek breit richting de hals en de schouders, brei dan als volgt: Brei ribbelsteek heen en weer gebreid tot het werk 3-4-4-5-5-6 cm meet. Kant dan op de volgende naald aan de goede kant de middelste 27-27-29-29-31-31 steken af voor de hals en brei de schouder apart verder. Minder op de volgende naald aan de goede kant 1 steek aan de binnenkant van de 3 kantsteken in ribbelsteek richting de hals = ongeveer 30-30-37-37-42-42 steken. Als het werk 6-7-7-8-8-9 cm meet kant dan de steken af. Brei de andere schouder op dezelfde manier. De trui meet ongeveer 64-65-70-71-75-76 cm vanaf de schouder naar beneden.

AFWERKING:
Naai de schoudernaden samen met maassteken. Voeg een markeerdraad in aan elke kant, 17-18-19-20-21-22 cm naar beneden vanaf de schoudernaad (= geeft het armsgat aan). Herhaal op de andere kant van de trui.

MOUW:
De mouwen worden heen en weer gebreid met de rondbreinaald, van boven naar beneden.
Neem aan de goede kant 56-60-63-66-69-72 steken op tussen de 2 markeerdraden die het armsgat aangeven aan een kant met rondbreinaald 5.5 mm en Paris. Brei tricotsteek met de verkeerde kant naar buiten en met 1 kantsteek in ribbelsteek aan elke kant. Als het werk 4 cm meet, minder dan 1 steek aan de binnenkant van de 1 kantsteek in ribbelsteek aan elke kant – lees TIP VOOR HET MINDEREN. Minder als volgt in de verschillende maten:
Maat S: Minder zo iedere 2 cm in totaal 11 keer.
Maat M: Minder zo iedere 2 cm in totaal 12 keer.
Maat L: Minder zo afwisselend iedere cm en iedere 2 cm in totaal 13 keer.
Maat XL: Minder zo afwisselend iedere cm en iedere 2.cm in totaal 14 keer.
Maat XXL: Minder zo iedere cm in totaal 14 keer.
Maat XXXL: Minder zo iedere cm in totaal 15 keer.
Als alle minderingen klaar zijn, zijn er 34-36-37-38-41-42 steken op de naald. Als het werk 27-28-24-25-22-23 cm meet is er 10 cm over tot de gewenste lengte. Pas het kledingstuk en pas de lengte van de mouw aan (het kledingstuk rekt een beetje uit over de schouders). Ga verder met rondbreinaald 5 mm. Brei in patroon als volgt: Brei 9-10-11-11-13-13 steken in ribbelsteek, A.4 over de volgende 15 steken, 10-11-11-12-13-14 steken in ribbelsteek. Ga zo verder heen en weer gebreid tot A.4 klaar is. De mouw meet ongeveer 37-38-34-35-32-33 cm. Kant af. Brei de andere mouw op dezelfde manier.

AFWERKING:
Naai de onderamrnaad dicht en ga verder naar beneden met de zijnaad tot er 15 cm over is voor de split. Herhaal aan andere kant. Rijg een draad op en neer over het gaatje op het begin van het vierkant en trek aan zodat het gaatje kleiner wordt. Knip en hecht de draad af.

Telpatroon

= recht aan de goede kant
= averecht aan de goede kant, recht aan de verkeerde kant
= maak 1 omslag tussen 2 steken; brei op de volgende naald de omslag gedraaid recht om een gaatje te voorkomen
= maak 1 omslag tussen 2 steken; brei op de volgende naald de omslag recht, zodat er een gaatje ontstaat
= 2 recht samen
= 1 steek recht afhalen, 1 recht en haal de afgehaalde steek over de gebreide steek
= 1 steek recht afhalen, 2 recht samen en haal de afgehaalde steek over de samengebreide steken

Opmerkingen (2)

Janne Kulseth 01.02.2019 - 15:26:

Kan ikke finne hele oppskriften, bare diagrammet.

DROPS Design 04.02.2019 kl. 15:11:

Hei Janne. Dette skal nå være endret så hele oppskrften er tilgjengelig. Takk for beskjed og god fornøyelse

Anne-griet Leupen 19.12.2018 - 01:43:

What a delicate and light looking tunic. Lovely!

Laat een opmerking achter voor DROPS 199-31