DROPS / 202 / 11

Birch Woods by DROPS Design

Gebreide trui met ronde pas in DROPS Air. Het werk wordt gebreid met kantpatroon. Maat: S - XXXL

DROPS design: Patroon ai-176
Garengroep C of A + A
----------------------------------------------------------

300-300-350-350-400-450 g kleur 02, tarwe

STEKENVERHOUDING:
16 steken in de breedte en 20 naalden in de hoogte in tricotsteek = 10 x 10 cm.
16 steken in de breedte en 23 naalden in de hoogte met kantpatroon = 10 x 10 cm.

NAALDEN:
DROPS NAALDEN ZONDER KNOP MAAT 5.5 mm
DROPS RONDBREINAALD 5.5 mm, lengte 40 en 80 cm voor tricotsteek.
DROPS NAALDEN ZONDER KNOP MAAT 5 mm
DROPS RONDBREINAALD 5 mm: lengte 40 en 80 cm voor de randen in ribbelsteek.

Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 29.94€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

UITLEG VOOR HET PATROON:

----------------------------------------------------------

Zie telpatronen A.1 tot A.5. Kies het telpatroon voor uw maat (geldt voor A.4 en A.5).

TIP VOOR HET MEERDEREN (geldt voor de mouwen):
Brei tot er 1 steek over is voor de markeerdraad, 1 omslag, 2 recht (markeerdraad is in het midden van deze 2 steken), 1 omslag. Brei op de volgende naald de omslagen gedraaid recht om gaatjes te voorkomen. Brei dan de nieuwe steken in tricotsteek/patroon.

TIP VOOR HET MINDEREN (verdeeld):
Zo berekent u hoe vaak er geminderd moet worden, gebruik het totaal aantal steken op de naald (dus 238 steken) en deel deze door het aantal te maken minderingen (dus 38) = 6,3.
In dit voorbeeld mindert u door afwisselend ongeveer iedere 5e en 6e steek samen te breien.

----------------------------------------------------------

BEGIN HET WERK HIER:

----------------------------------------------------------

TRUI - KORTE SAMENVATTING VAN HET WERK:
Brei in de rondte op de rondbreinaald vanaf midden achter, brei van onder naar boven tot de armsgaten. Brei de mouwen in de rondte op breinaalden zonder knop/een korte rondbreinaald, van onder naar boven. Breng dan het lijf en de mouwen samen en eindig de pas in de rondte.

LIJF:
Zet 160-170-190-200-220-240 steken op rondbreinaald 5 mm met Air. Brei 2 ribbels in RIBBELSTEEK - lees uitleg hierboven. Ga verder met rondbreinaald 5.5 mm en brei dan als volgt: Brei A.2 over alle steken (= 16-17-19-20-22-24 herhalingen van 10 steken). Ga verder tot A.2 in de hoogte is gebreid. Brei dan in tricotsteek tot het werk 12-12-13-14-13-13 cm meet (of tot de gewenste afmetingen - pas de lengte van het kledingstuk hier naar wens aan) - DENK OM DE STEKENVERHOUDING! Brei de volgende naald als volgt: Brei A.4 over alle steken (= 16-17-19-20-22-24 herhalingen van 10 steken). Ga verder met dit patroon tot A.4 in de hoogte is gebreid.
Herhaal A.4 1 keer in de hoogte, maar brei de laatste naald als volgt: Brei 37-39-43-46-50-54 steken zoals hiervoor (= helft van het achterpand), kant de volgende 6-6-8-8-10-12 steken af voor het armsgat, brei 74-80-88-92-100-108 steken zoals hiervoor (= voorpand), kant de volgende 6-6-8-8-10-12 steken af voor het armsgat en brei de laatste 37-39-43-46-50-54 steken zoals hiervoor (= helft van het achterpand) = 148-158-174-184-200-216 steken. Het werk meet ongeveer 32-32-33-34-35-35 cm. Leg het werk terzijde en brei de mouwen.

MOUW:
Zet 31-33-35-37-39-41 steken op breinaalden zonder knop maat 5 mm met Air. Brei 2 ribbels. Voeg 1 markeerdraad in op het begin van de naald en neem de markeerdraad mee in de hoogte tijdens het breien. Gebruik de markeerdraad later bij het meerderen midden onder de mouw. Brei verder met breinaalden zonder knop/rondbreinaald 5.5 mm.
Brei de volgende naald als volgt: Brei 0-1-2-3-4-0 recht, A.1 over de volgende 10 steken, herhaal A.2 tot er 1-2-3-4-5-1 steken over zijn op de naald (= 2-2-2-2-2-3 herhalingen van 10 steken), A.3 over volgende steek, eindig met 0-1-2-3-4-0 recht. Ga verder tot A.1 tot A.3 in de hoogte zijn gebreid. Brei dan in tricotsteek - DENK OM DE STEKENVERHOUDING! Meerder bij een hoogte van 7-7-8-7-9-8 cm, 1 steek aan elke kant van markeerdraad midden onder de mouw - lees TIP VOOR HET MEERDEREN. Meerder zo iedere 3½-2½-2-2-1½-1½ cm 10-12-14-15-16-16 keer in totaal = 51-57-63-67-71-73 steken. Brei tegelijkertijd bij een hoogte van 21-19-19-18-16-14 cm (of de gewenste afmetingen - pas de mouwlengte hier naar wens aan), brei A.4 over alle steken – pas zo aan dat de steek met de ster in het midden op de bovenkant van de mouw zit, en pas het patroon naar elke kant toe aan. Dus als de meerderingen onder de mouw klaar zijn, brei dan als volgt: Brei 0-3-1-3-0-1 recht, A.4 (= 5-5-6-6-7-7 herhalingen van 10 steken) en 1-4-2-4-1-2 recht. Brei de steken die niet in het patroon passen in tricotsteek, en brei de gemeerderde steken in patroon A.4 (zorg ervoor dat u hetzelfde aantal minderingen en omslagen in het patroon heeft). Ga verder met dit patroon tot A.4 in de hoogte is gebreid. Herhaal A.4 1 keer in de hoogte, maar brei de laatste naald als volgt: Kant de eerste 3-3-4-4-5-6 steken af voor het armsgat, brei 45-51-55-59-61-61 steken zoals hiervoor en kant de laatste 3-3-4-4-5-6 steken af voor het armsgat = 45-51-55-59-61-61 steken. Het werk meet ongeveer 41-39-39-38-38-36 cm (minder voor de grotere maten vanwege een langere pas). Leg het werk terzijde en brei de andere mouw op dezelfde manier.

PAS:
Zet de mouwen op dezelfde rondbreinaald 5.5 mm als het lijf waar de armsgaten zijn afgekant = 238-260-284-302-322-338 steken. MEET NU HET WERK VANAF HIER!
Brei A.5 over alle steken – minder TEGELIJKERTIJD verdeeld op de naald gemarkeerd met een pijl in A.5 zoals uitgelegd hieronder:
PIJL-1: Minder 38-40-44-42-42-38 steken verdeeld - lees TIP VOOR HET MINDEREN = 200-220-240-260-280-300 steken.
(Brei nu A.5 20-22-24-26-28-30 keer in de breedte).
PIJL-2: Minder 40-50-50-50-40-40 steken verdeeld = 160-170-190-210-240-260 steken.
(Brei nu A.5 16-17-19-21-24-26 keer in de breedte).
PIJL-3: Minder 40-40-40-40-40-40 steken verdeeld = 120-130-150-170-200-220 steken.
(Brei nu A.5 12-13-15-17-20-22 keer in de breedte).
PIJL-4: Minder 28-30-42-30-40-40 steken verdeeld = 92-100-108-140-160-180 steken.
PIJL-5: Minder 16-20-18-28-42-30 steken verdeeld = 76-80-90-112-118-150 steken.

MAAT: XL-XXL:
PIJL-6: Minder 18-20 steken verdeeld = 94-98 steken.

MAAT XXXL:
PIJL-6: Minder 28 steken verdeeld = 122 steken.
PIJL-7: Minder 20 steken verdeeld = 102 steken.

ALLE MATEN:
Als A.5 helemaal is gebreid, meet de pas ongeveer 20-22-23-24-25-27 cm en zijn er 76-80-90-94-98-102 steken op de naald. Ga verder met rondbreinaald 5 mm en brei 2 ribbels. Kant dan losjes af maar zorg ervoor om een strakke afkantrand te voorkomen (neem een naald in een maat groter indien nodig).

AFWERKING:
Naai de opening onder de mouwen dicht.

= maak 1 omslag tussen 2 steken (= gaatje)
= maak 1 omslag tussen 2 steken, brei op de volgende naald de omslag gedraaid (= GEEN gaatje)
= 2 recht samen - LET OP: Op de naald met het zwarte vierkant verplaatst u het begin van de naald 1 steek naar links, dus zet de eerste steek op de rechter naald zonder deze te breien, brei dan de herhaling in de rondte. Brei de afgehaalde steek op de rechter naald in de laatste herhaling. Brei op de volgende naald alle steken en begin op de volgende naald weer zoals hiervoor
= 1 steek recht afhalen, 1 recht, haal de afgehaalde steek over de gebreide steek
= naald waar het begin van de naald verplaatst wordt
= 2 averecht samen
= 3 averecht samen - LET OP: Op de naald gemarkeerd met de zwarte vierkanten verplaatst u het begin van de naald 2 steken naar links, dus zet de eerste 2 steken op de rechter naald zonder ze te breien, brei dan de herhaling in de rondte. Brei de 2 afgehaalde steken op de rechter naald in de laatste herhaling. Brei op de volgende naald alle steken recht en op de naald daarna begint u de naald weer zoals hiervoor.
= minderdnaald
= middelste steek midden op de bovenkant van de mouw

Heeft u hulp nodig voor dit patroon?

Bedankt dat u een patroon van DROPS Design kiest. We zijn er trots op dat we patronen aanbieden die correct en makkelijk te volgen zijn. Alle patronen zijn uit het Noors vertaald en u kunt altijd het origineel patroon controleren (DROPS 202-11) voor de afmetingen en de berekiningen.

Opmerkingen / Vragen (12)

Bergliot Vatle 18.05.2020 - 18:41:

Dette mønsteret må jo være heilt feil, når arbeidet måler 7cm økes det 1m på hver sideav merketråden på ermet på hver 2cm 15 ganger når arbeidet måler 18cm skal ein strikke mønster A4, men når ein skal auka hver 2cm 15 ganger kjem eg til 30 cm isteden for 18cm .

DROPS Design 19.05.2020 kl. 08:07:

Hei Bergliot, Dette betyr at du må begynne med A.4 før du er ferdig med økningene. God fornøyelse!

Angela 15.02.2020 - 21:32:

Practicing with sleeve to see how I get on with pattern - enormous difficulties from the very beginning. In row 9 I have knitted the 10 + 1 sts of A1, then passed the first st of A2 to the right needle, followed by a further 3 rounds of A2 - complete row of 41 sts knitted. How do I work the st passed to the right needle when the last repetition of the row has been worked and the st in question is 9 sts ahead of me?

DROPS Design 17.02.2020 kl. 09:03:

Dear Angela, on row 9 work the last st in A.1 tog with the first st in A.2 = the K2 tog is now the last stitch in A.1 and the yarn over is now the first stitch in A.2. At the end of A.2, work the last st in A.2 tog with the first st next A.2 and the K2 tog = last st in A.2, yarn over = first stitch next A.2, and continue like this to the end of the round. Number of stitches is still the same. And there are always 10 sts in A.1 and in each A.2 and 1 stitch in A.3 (the yarn over on last A.2). Happy knitting!

Lisa 18.12.2019 - 20:05:

Når der står at omgangens start er forskudt. Starter jeg så en maske inden 1. Maske - eller læser jeg fra den første retmaske - og videre i mønster... forstår det ikke helt...

DROPS Design 15.01.2020 kl. 11:58:

Hej Lisa, hvor er du i opskriften, jeg finder det ikke... normalt skriver vi om du skal starte omgangen 1 maske før eller efter mærket når omgangen skal forskydes. God fornøjelse!

Marianne 07.12.2019 - 15:11:

Jeg strikker denne i str L, og pga strikkefasthet bruker jeg pinne nr 6. Hvis jeg følger mønsteret, skal jeg ha 13 cm på bolen før mønster A4 skal gjentas to ganger over hverandre. Dette vil gi en genser som kanskje ville passet en 5-åring i lengden. Jeg er nå snart ferdig med bærestykket, og genseren har en helt merkelig fasong. Den er vid nok, men alt, alt for kort. Jeg vil også ha over 2 hele nøster garn igjen når jeg er ferdig. Det må da være noe galt med mønsteret et sted?

DROPS Design 09.12.2019 kl. 10:18:

Hei Marianne! Den totale lengden på genseren i str. L er 57cm, bolen skal være minst 33cm når det skal felles til ermehull. Om det er ønskelig med en lengre genser burde lengden justeres før A.4 strikkes. Husk at det er lurt å sjekke strikkefastheten. Lykke til!

Betty Korver 06.12.2019 - 11:39:

Ik wil dit model breien met Drops Paris in maat L Hoe is dan de stekenverhouding en hoeveel bollen heb ik nodig. Dank voor uw reactie. Mvg Betty

DROPS Design 06.12.2019 kl. 16:47:

Dag Betty,

Paris valt ook in garencategorie C, dus de stekenverhouding zoal ongeveer hetzelfde zijn. (Maak altijd even een proeflapje en pas evt. de naalddikte aan om de juiste stekenverhouding te krijgen.) Voor de hoeveelheid garen kun je kijken naar de totale looplengte die je nodig hebt. Dus de totale looplengte van 6 bollen Air. Dit reken je dan om door te kijken hoeveel bollen Paris je nodig hebt om dezelfde totale looplengte te krijgen.)

P.s.: Houd er rekening mee dat Paris een heel ander garen is; namelijk veel zwaarder, waardoor het ontwerp anders uit kan pakken.

Jaana 06.06.2019 - 20:11:

Hello! need your help) the A2 has the dark square. it is okay. but after this round - should i move the first stitch back on the left needle? or this stitch staying in new place for all next rounds? best regards and thanks for this design!

DROPS Design 07.06.2019 kl. 08:31:

Dear Jaana, at the end of the round with the black square, the last stitch last repeat of A.2 will be worked together with the first st of the round = this stitch is now the first stitch of the round (and the yarn over is the last stitch of the round). Work next round as shown in diagram, and work them diagram again as before . Happy knitting!

Josiane Bouhon 06.06.2019 - 14:33:

Tour ou le début du tour est décalé vous décalé 1 x ? merci

DROPS Design 06.06.2019 kl. 14:55:

Bonjour Mme Bouhon, quand on a un carré noir au début du tour, la première maille du tour sera tricotée avec la dernière du dernier motif du tour. Quand on a un carré noir au début d'un motif à répéter, cette maille a été tricotée avec la dernière maille du motif précédent. Bon tricot!

Jannie Prigge 31.03.2019 - 12:28:

Het is inmiddels gelukt... dank jullie wel

Jannie Prigge 28.03.2019 - 16:54:

De beschrijving van de mouw is wat moeilijk in het begin, betekent 1e naald a1+a2 en a3 achter elkaar?

DROPS Design 31.03.2019 kl. 11:59:

Dag Jannie,

Je breit eerst een aantal steken recht, dan brei je A.1 over de volgende 10 steken (dat is dus 1 keer A.1 in de breedte omdat er ook 10 steken in A.1 zitten) daarna herhaal je A.2 steeds in de breedte totdat je nog 1-2-3-4-5-1 steken op de naald hebt staan en tot slot brei je A.3 over de laatste steek.

Henriette Friis 23.02.2019 - 19:35:

Jeg ville meget gerne strikke den i et tyndere garn. ca 22 m på 10 cm. hvordan får man mønstret til at passe så det bliver en str M ????

DROPS Design 08.03.2019 kl. 10:01:

Hei Henriette. Om du vil endre strikkefastheten må du gjerne gjøre det. Du må da selv regne ut hvor mange masker du trenger. Dette gjør du ved å ta det ønskede cm-målet og gange med strikkefastheten i bredden: feks ønsker du at den skal ha en overvidde på 53 cm tvers over (altså 106 cm rundt) ganger du 106 med 2,2 = 233 masker på bolen. Tips: pass på at maskeantallet du velger går opp i hele rapporter av mønsteret. God fornøyelse

Laat een opmerking achter voor DROPS 202-11