DROPS / 202 / 8

Stone Fields by DROPS Design

Gebreide trui met raglan in DROPS Sky. Het werk wordt gebreid van boven naar beneden in ribbelsteek en tricotsteek. Maat: S - XXXL

DROPS design: Patroon sk-035
Garengroep B
----------------------------------------------------------

250-300-300-350-400-400 g kleur 07, licht zeegroen

STEKENVERHOUDING:
19 steken in de breedte en 25 naalden in de hoogte in tricotsteek = 10 x 10 cm.

NAALDEN:
DROPS NAALDEN ZONDER KNOP MAAT 5 mm
DROPS RONDBREINAALD 5 mm : Lengte 40 en 60 of 80 cm voor tricotsteek.
DROPS NAALDEN ZONDER KNOP MAAT 4 mm – voor rand in ribbelsteek.
DROPS RONDBREINAALD 4 mm : Lengte 60 of 80 cm voor de randen in ribbelsteek.

vanaf 5.27 € /50g
DROPS Sky uni colour DROPS Sky uni colour 5.27 € /50g
Wolplein.nl
Bestel
DROPS Sky mix DROPS Sky mix 5.27 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 26.35€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

UITLEG VOOR HET PATROON:

----------------------------------------------------------

RIBBEL/RIBBELSTEEK (wordt in de rondte gebreid):
1 ribbel in de hoogte = 2 naalden, dus 1 naald averecht en brei 1 naald recht.

TIP VOOR HET MEERDEREN/MINDEREN (verdeeld):
Om uit te rekenen hoe u verdeeld mindert/meerdert, gebruik het totaal aantal steken waarover geminderd/gemeerderd moet worden (dus 96 steken) en deel deze door het aantal te maken minderingen/meerderingen (dus 8) = 12.
In dit voorbeeld mindert door iedere 11e en 12e steek samen te breien.
Bij het verdeeld meerderen maakt u 1 omslag na iedere 12e steek. Brei op de volgende naald de omslag gedraaid recht om gaatjes te voorkomen.

TIP VOOR HET BREIEN:
Vanwege de ribbels trekt de pas samen in de hoogte als u het werk plat neerlegt, het opmeten moet daarom gedaan worden terwijl u het werk omhoog houdt. Als de pas nog te kort is ga dan verder in patroon zoals hiervoor (zonder te meerderen.)

TIP VOOR HET MINDEREN (geldt voor de mouwen):
Minder 1 steek aan elke kant van markeerdraad als volgt: Brei tot er 3 steken over zijn voor de markeerdraad, 1 steek recht afhalen, 1 recht, haal de afgehaalde steek over de gebreide steek, 2 recht (de markeerdraad is in het midden van deze steken), brei de volgende 2 steken recht samen.
----------------------------------------------------------

BEGIN HET WERK HIER:

----------------------------------------------------------

TRUI - KORTE SAMENVATTING VAN HET WERK:
Wordt in de rondte gebreid op de rondbreinaald, van boven naar beneden. Brei na de pas het lijf in de rondte op de rondbreinaald. Brei de mouwen in de rondte op breinaalden zonder knop/een korte rondbreinaald.

PAS:
Zet 96-100-104-112-120-124 steken op rondbreinaald 4 mm met Sky. Brei 4 ribbels in RIBBELSTEEK - zie uitleg hierboven. Brei 1 naald in tricotsteek en minder 8-8-8-12-12-12 steken verdeeld - lees TIP VOOR HET MEERDEREN/MINDEREN = 88-92-96-100-108-112 steken. Ga verder met rondbreinaald 5 mm. Voeg hier 1 markeerdraad in - MEET NU HET WERK VANAF HIER!
Begin op de volgende naald met het patroon en meerder voor de raglan als volgt:
(Het begin van de naald is midden achter.) Brei 5-6-7-8-9-10 steken in tricotsteek (= helft van het achterpand), 1 omslag, 16 averecht (= ribbel, begin de eerste naald met averecht), 1 omslag, brei 2-2-2-2-4-4 steken in tricotsteek (= mouw), 1 omslag, 16 averecht (= ribbel), 1 omslag, brei 10-12-14-16-18-20 steken in tricotsteek (= voorpand), 1 omslag, 16 averecht (= ribbel),1 omslag, brei 2-2-2-2-4-4 steken in tricotsteek (= mouw), 1 omslag, 16 averecht (= ribbel), 1 omslag en brei 5-6-7-8-9-10 steken in tricotsteek (= helft van het achterpand) tot midden achter. Brei 1 naald recht, brei de omslagen gedraaid (= de gemeerderde steken worden gebreid in tricotsteek).
De eerste meerdering voor de raglan is nu klaar (= 8 steken gemeerderd op de naald). Ga verder met tricotsteek / ribbelsteek en meerder 1 steek aan elke kant van de 16 steken in ribbelsteek tussen de mouwen en het lijf, en meerder om de naald 25-27-29-32-34-36 keer in totaal (inclusief de eerste meerdering uitgelegd hierboven).
Na de laatste meerdering voor de raglan zijn er 288-308-328-356-380-400 steken op de naald.
De pas meet ongeveer 20-22-23-26-27-29 cm vanaf de markeerdraad - LEES TIP VOOR HET BREIEN!

Brei de volgende naald als volgt: Brei 30-33-36-40-43-46 steken in tricotsteek, 12-11-11-12-14-14 steken in ribbelsteek (= helft van het achterpand), zet de volgende 60-66-70-74-76-80 steken op 1 hulpdraad voor de mouw, zet 8-8-10-10-12-12 nieuwe steken op de naald (= in de zijkant onder de mouw), brei in ribbelsteek over de volgende 12-11-11-12-14-14 steken, brei in tricotsteek over de volgende 60-66-72-80-86-92 steken, brei 12-11-11-12-14-14 steken in ribbelsteek (= voorpand), zet de volgende 60-66-70-74-76-80 steken op 1 hulpdraad voor de mouw, zet 8-8-10-10-12-12 nieuwe steken op de naald (= in de zijkant onder de mouw), brei 12-11-11-12-14-14 steken in ribbelsteek, brei in tricotsteek over de laatste 30-33-36-40-43-46 steken (= helft van het achterpand). Brei het lijf en de mouwen apart verder.
MEET NU HET WERK VANAF HIER!

LIJF:
= 184-192-208-228-252-264 steken. Voeg 1 markeerdraad in, in het midden van de 8-8-10-10-12-12 nieuw opgezette steken onder de mouw aan elke kant. Begin de naald op een van de markeerdraad en neem de markeerdraden mee tijdens het breien in de hoogte.
LEES HET VOLGENHET DEEL HELEMAAL DOOR VOORDAT U VERDER GAAT!
Ga verder in de rondte met tricotsteek en in ribbelsteek over de steken in de zijkant (= de steken in ribbelsteek die op elke kant van het voor-/achterpand staan en de nieuw opgezette steken onder de mouw), maak TEGELIJKERTIJD in iedere tweede naald 1 omslag op de buitenkant van elk deel in ribbelsteek richting midden voor en midden achter zoals hiervoor (= 4 steken gemeerderd in totaal op de naald) en minder 2 steken in het midden van elk deel in ribbelsteek door de middelste 4 steken 2 aan 2 samen te breien (= 4 steken geminderd in totaal op de naald). Meerder/minder zo tot er nog 8 steken in ribbelsteek aan elke kant van het kledingstuk over zijn. LET OP: Het aantal steken op de naald blijft hetzelfde, maar de steken in ribbelsteek verdwijnen geleidelijk aan en er komen meer steken in tricotsteek.
Ga verder in tricotsteek en 8 steken in ribbelsteek aan elke kant tot het werk 23-23-24-23-24-25 cm meet vanaf de scheiding (ongeveer 48-50-52-54-56-59 cm vanaf de schouder). Ga verder met rondbreinaald 4 mm en brei in ribbelsteek voor 6 cm. Kant dan losjes af. De trui meet ongeveer 54-56-58-60-62-65 cm vanaf schouder.

MOUW:
Zet de 60-66-70-74-76-80 steken van de hulpdraad aan een kant van het werk op rondbreinaald/breinaalden zonder knop maat 5 mm en neem daarnaast 1 steek op in elk van de 8-8-10-10-12-12 nieuw opgezette steken onder de mouw = 68-74-80-84-88-92 steken. Voeg 1 markeerdraad in, in het midden van de 8-8-10-10-12-12 steken onder de mouw en begin de naald hier.
Ga verder in de rondte met tricotsteek en in ribbelsteek over de steken op de onderkant van de mouw (= de ribbelsteken op de mouw en de nieuw opgezette steken onder de mouw), maak TEGELIJKERTIJD in iedere tweede naald 1 omslag op de buitenkat van elk deel in ribbelsteek zoals hiervoor (= 2 steken gemeerderd in totaal op de naald) en minder 2 steken in het midden van elk deel in ribbelsteek door de middelste 4 steken 2 aan 2 samen te breien (= 2 steken geminderd in totaal op de naald). LET OP: Het aantal steken blijft hetzelfde op de naald maar de steken in ribbelsteek verdwijnen geleidelijk aan en er komen meer steken in tricotsteek. Meerder/minder zo tot er geen steken in ribbelsteek over zijn, en ga dan verder in tricotsteek over alle steken. Minder nu 2 steken midden onder de mouw - lees TIP VOOR HET MINDEREN. Minder zo iedere 6e-5e-4e-4e-4e-4e naald 13-15-17-18-18-19 keer in totaal = 42-44-46-48-50-54 steken. Brei tot de mouw 37-36-35-33-32-31 cm meet vanaf de scheiding (minder voor de grotere maten vanwege een langere pas). Brei verder met breinaalden zonder knop maat 4 mm en brei 6 cm in ribbelsteek.
De mouw meet ongeveer 43-42-41-39-38-37 cm vanaf de scheiding. Kant dan losjes af. Brei de andere mouw op dezelfde wijze.

Dit patroon is gecorrigeerd. .

Gewijzigd online: 01.03.2019
Correctie - PAS: Brei de volgende naald als volgt: Brei 30-33-36-40-43-46 steken in tricotsteek, 12-11-11-12-14-14 steken in ribbelsteek (= helft van het achterpand), zet de volgende 60-66-70-74-76-80 steken op 1 hulpdraad voor de mouw, zet 8-8-10-10-12-12 nieuwe steken op de naald (= in de zijkant onder de mouw), brei in ribbelsteek over de volgende 12-11-11-12-14-14 steken, brei in tricotsteek over de volgende 60-66-72-80-86-92 steken, brei 12-11-11-12-14-14 steken in ribbelsteek (= voorpand), zet de volgende 60-66-70-74-76-80 steken op 1 hulpdraad voor de mouw, zet 8-8-10-10-12-12 nieuwe steken op de naald (= in de zijkant onder de mouw), brei 12-11-11-12-14-14 steken in ribbelsteek, brei in tricotsteek over de laatste 30-33-36-40-43-46 steken (= helft van het achterpand). Brei het lijf en de mouwen apart verder.

Telpatroon

Heeft u hulp nodig voor dit patroon?

Bedankt dat u een patroon van DROPS Design kiest. We zijn er trots op dat we patronen aanbieden die correct en makkelijk te volgen zijn. Alle patronen zijn uit het Noors vertaald en u kunt altijd het origineel patroon controleren (DROPS 202-8) voor de afmetingen en de berekiningen.

Opmerkingen / Vragen (56)

María 24.02.2020 - 19:34:

Hola Para la talla M cuando finalizan los aumentos del canesú hay 308 puntos. Cuando hay que separar los puntos de las mangas (sin contar los aumentos) indican 33 + 11 (mitad de la espalda) + 66 (manga) + 11 + 62 + 11 (delantero) + 66 (manga) + 11 + 33 (resto espalda) sumando salen 304 puntos, no 308. ¿Dónde se ponen los cuatro puntos que faltan?

DROPS Design 29.02.2020 kl. 23:44:

Hola Maria. Había una errata al publicar el patrón. El delantero tiene 66 puntos, ( no 62 ), igual que la espalda. ya estamos corrigiendo el patrón. Gracias.

Janet 22.02.2020 - 11:26:

Still not clear on simply cutting yarn at middle back and restarting under the arm. There are stitches left on the circular needle between the middle back and the underarm. This doesn’t make sense to me. Thanks for your help!

DROPS Design 24.02.2020 kl. 08:03:

Dear Janet, you cut the yarn (mid back), then slip the stitches from the left needle on the right needle without working them until you reach the marker thread in the middle of the new stitches cast on under first sleeve, then join the yarn and work the 4 sts after marker thread (= beg of the round, the round will finish with the 4 sts before this marker thread). Happy knitting!

Janet 14.02.2020 - 20:23:

Hello. Q for you-when completing the last round of the yoke, I am ending in the middle back. Upon the next round, after slipping sts to a st holder, and casting on for the underarm, it says to begin the next round at the middle of a cast on (co 8 in medium size). How do I get from the back middle to the underarm to begin the next round?

DROPS Design 17.02.2020 kl. 08:01:

Dear Janet, cut the yarn and join again mid under one sleeve so that next round will start mid under sleeve. Happy knitting!

Joke Boere 08.11.2019 - 14:59:

Ik zou graag eens willen weten.Dat als ik van jullie dit patroon en ook andere patronen uit wil printen.Ten eerste aan de onderkant van de bladzijde cookies vind dus het patroon niet te lezen.En ten tweede waarom kun je bij het patroon geen plaatje meer krijden.Erg jammer brei graag met jullie patronen.

Nathalie 28.10.2019 - 10:25:

J’ai réalisé ce modèle en taille M, mon échantillon avait un petit écart d’une maille. Je me suis retrouvée avec un pull beaucoup trop petit. J’ai tout détricoté et obtenu les mesures du M en suivant les explications de le taille XL !!

DROPS Design 05.11.2019 kl. 09:45:

Bonjour Nathalie, il est toujours très important de bien avoir le bon échantillon car 1 maille de différence sur 10 cm peut donner beaucoup d'écart à la fin, n'hésitez pas à ajuster la taille des aiguilles si besoin - plus d'infos sur l'échantillon ici. Bon tricot!

Linda 23.10.2019 - 19:40:

Je viens de le tricoter,je débute en tricot circulaire ,je l adore , Vos modèles sont magnifiques,j ai repéré pleins d autres modèles 😉

Griet 22.10.2019 - 06:21:

Vraag bij tips voor het minderen voor de mouwen. Moet het niet zijn: Minder 1 steek aan elke kant van de markeerdraad als volgt: Brei tot er 3 steken over zijn voor de markeerdraad en brei 2 recht samen, 2 recht (de markeerdraad zit tussen deze steken), 1 steek recht afhalen, 1 recht, haal de afgehaalde steek over de gebreide steek?

DROPS Design 30.10.2019 kl. 12:22:

Dag Griet,

Nee, het is wel bedoeld zoals beschreven staat in het patroon. De mouw wordt immers van boven naar beneden gebreid. Maar natuurlijk staat het je vrij om het andersom te doen :)

Montse 14.10.2019 - 18:19:

Hola, cuando hago las disminuciones de dos en dos en el centro inferior de las mangas, la lana va cogiendo forma de punta, y creo que no tendría que pasar, me queda como una montaña!! Como se tienen que hacer esas disminuciones? Yo las he trabajado como si hiciera un punto del derecho en las primeras y las segundas, cogiendo la hebra de atrás en dirección contraria al punto derecho...no se si me explico....

DROPS Design 14.10.2019 kl. 21:01:

Hola Montse. Te sugiero este vídeo para ver cómo se trabajan las disminuciones:

Montse 14.10.2019 - 18:16:

Hola, cuando trabajo a punto derecho la lazada antes y después del punto musgo, el dibujo me queda diferente en un lado que en el otro. Después, cuando empiezo mangas también me queda diferente del que hice con anterioridad.....supongo que debo trabajarlos de diferente manera un lado y el otro para que me quede igual, no? y si es así, como hay que trabajarlos?

DROPS Design 21.10.2019 kl. 00:09:

Hola Montse. Por tu descripción no puedo decir dónde está el fallo. Si no has encontrado la solución en nuestros vídeos bajo el patrón, contacta con la tienda DROPS más cercana para obtener ayuda especializada

Despoina 25.08.2019 - 18:04:

At the BODY section you indicate that every other round to make the increases/ decreases. The first round should be all knit, to make the garter stitch (because on the previous round when I had to separate the sleeves from the body I needed to purl the garter part). So on the first round all stitches should be knitted and from the second the increases/ decreases should be made. Is this correct?

DROPS Design 26.08.2019 kl. 09:19:

Dear Desponia, you can adjust the increase/decrease round to be worked on a round with K stitches in the garter stitch sections, then you dec by K2 tog in the garter st sections - the increased stitches will be anyway worked K = in stocking stitch (twisted to avoid holes). Happy knitting!

Laat een opmerking achter voor DROPS 202-8