DROPS / 196 / 28

Green Envy by DROPS Design

Gehaakte vest in DROPS BabyMerino. Het werk wordt gehaakt in een vierkant met waaiers, kantpatroon en strepen. Maten S - XXXL.

DROPS Design: Patroon nr. bm-055
Garengroep A
-------------------------------------------------------

Maten: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materiaal:
DROPS BABYMERINO van garnstudio (behoort tot garengroep A)
50-100-100-100-100-100 g kleur 20, donkergrijs
500-550-600-650-700-750 g kleur 38, olijfgroen

-------------------------------------------------------
BENODIGDHEDEN VOOR HET WERK:

STEKENVERHOUDING:
20 dubbele stokjes in de breedte en 7.5 toeren in de hoogte = 10 x 10 cm.
Het telpatroon A.4 meet ongeveer 2½ cm in de breedte.

HAAKNAALD:
DROPS HAAKNAALD 4 mm.
De naalddikte is slechts een richtlijn. Als u te veel steken heeft op 10 cm, ga dan verder met een grotere toer. Als u te weinig steken heeft op 10 cm, ga dan verder met een kleinere toer.

vanaf 3.00 € /50g
DROPS Baby Merino uni colour DROPS Baby Merino uni colour 3.00 € /50g
Wolplein.nl
Bestel
DROPS Baby Merino mix DROPS Baby Merino mix 3.00 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 33.00€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

UITLEG VOOR HET PATROON:

-------------------------------------------------------

PATROON:
Zie telpatronen A.1 tot A.4.

INFORMATIE VOOR HET HAKEN:
Op elke toer die begint met 1 stokje, begint u met 3 lossen (deze vervangt het eerste stokje) en eindigt u met 1 halve vaste in de 3e losse op het begin van de toer.
Op elke toer die begint met 1 dubbel stokje, begint u met 4 lossen (welke het eerste dubbele stokje vervangt) en eindigt u met 1 halve vaste in de 4e losse op het begin van de toer.
Op elke toer die begint met 1 vaste, begint u met 1 losse (welke de eerste vaste vervangt) en eindigt u met 1 halve vaste in de eerste losse op het begin van de toer.

STREPEN:
Als het werk 5, 10, 20 en 36 cm meet vanaf het midden (pas zo aan dat de volgende toer een toer is zonder stokjesgroepen) haak dan de volgende toer met donkergrijs. Knip en hecht de donkergrijze draad af als de toer klaar is. Knip de olijfgroene draad niet af, deze wordt meegenomen op de verkeerde kant, maar zorg ervoor dat hij niet te strak zit.

-------------------------------------------------------

BEGIN HET WERK HIER:

-------------------------------------------------------

VEST - KORTE SAMENVATTING VAN HET WERK:
Het achterpand wordt eerst in de rondte gehaakt vanaf het midden naar buiten toe, in een vierkant en dan heen en weer gehaakt over elk voorpand. De mouwen worden in de rondte gehaakt van boven naar beneden en op het vierkant genaaid.

ACHTERPAND:
Het werk wordt gehaakt in STREPEN – lees beschrijving hierboven.
Haak A.1 met haaknaald 4 mm en olijfgroen. DENK OM DE STEKENVERHOUDING!
Als A.1 1 keer is gehaakt, herhaal dan steeds de laatste 2 toeren met meerderingen zoals hiervoor. Ga verder tot het vierkant 36-38-40-42-44-46 cm meet (dus 18-19-20-21-22-23 cm vanaf het midden), pas zo aan dat de volgende toer een toer is zoals de laatste toer in telpatroon A.1 (dus een toer met 1 vaste in het midden aan elke kant, zodat het makkelijker is om te verdelen voor het armsgat).
Haak nu de armsgaten als volgt: Haak over de eerste kant zoals hiervoor (tot en met de eerste hoek), haak 48-52-55-59-62-62 lossen, sla de eerste helft van de volgende kant over voor de mouw, haak de tweede helft tot de hoek, de volgende kant zoals hiervoor tot de hoek, haak de eerste helft van de laatste kant zoals hiervoor, haak 48-52-55-59-62-62 lossen, sla de laatste helft van de laatste kant over voor de mouw en haak de laatste hoek zoals hiervoor.
Ga op de volgende toer verder met het patroon zoals hiervoor; om de lossen voor de mouwen haak patroon zoals hiervoor (dus u haakt hetzelfde aantal herhalingen als dat u heeft overgeslagen, inclusief de meerdering in de hoek).
Ga verder in de rondte tot het werk in totaal 78-80-82-84-86-88 cm meet, pas zo aan dat u eindigt met 1 toer van stokjesgroepen (dus 39-40-41-42-43-44 cm vanaf het midden van het vierkant). Knip de draad af.

RECHTER VOORPAND:
Begin in het midden van de eerste hoek.
De eerste toer wordt gehaakt aan de verkeerde kant als volgt: Haak A.2b (dus 1 stokje + 2 lossen + 1 stokje worden gehaakt in de 4 lossen die het eerste dubbele stokje op het begin van de vorige toer vervangt) – lees INFORMATIE VOOR HET HAKEN, haak dan patroon zoals hiervoor tot er 2 lossen over zijn voor de volgende hoek, haak A.2a over de hoek (dus 1 stokje + 2 lossen + 1 stokje worden gehaakt in het dubbele stokje in de hoek).
Ga verder met dit patroon heen en weer gehaakt (dus herhaal de laatste 2 toeren in A.2). Haak tot het werk 61-63-65-67-69-71 cm meet vanaf het midden van het vierkant; pas zo aan dat u eindigt met 1 toer van stokjesgroepen. Knip en hecht de draad af.

LINKER VOORPAND:
Haak zoals voor het rechter voorpand.

MOUW:
Haak 97-104-111-118-125-125 lossen met haaknaald 4 mm en olijfgroen en vorm deze tot een ring met 1 halve vaste in de eerste losse.
Haak 4 lossen (= 1 dubbel stokje), sla 1 losse over, 1 dubbel stokje in elk van de volgende 5 lossen, * sla 1 losse over, haak 1 dubbel stokje in elk van de volgende 6 lossen *, haak van *-* en eindig met 1 halve vaste in de 4e losse op het begin van de toer = 84-90-96-102-108-108 dubbele stokjes.
Haak dan patroon in de rondte als volgt: Haak A.3 (= 6 steken) en herhaal A.4 over de overgebleven steken (= 13-14-15-16-17-17 keer in de breedte).
Ga verder met dit patroon.
Als de mouw 4 cm meet, pas zo aan dat de volgende toer toer 3 is in A.3, minder als volgt:
Haak 1 losse, sla de eerste 4 lossen over (= vervangt het eerste dubbele stokje op de vorige toer) en 2 dubbele stokjes op de vorige toer, ga verder in patroon zoals hiervoor tot er 3 lossen en 1 halve vaste over zijn, sla 3 dubbele stokjes op de vorige toer over en eindig met 1 halve vaste in de eerste losse (= 3 stokjes geminderd aan elke kant = in totaal 6 stokjes geminderd).
De volgende toer wordt gehaakt op dezelfde manier als toer 2 (zodat de lossenlussen verder gaan en verplaatst worden). Ga verder met toeren 1 tot 4 zoals hiervoor. Minder zo iedere 10-8-8-7-7-7 cm in totaal 5-6-6-7-7-7 keer = 54-54-60-60-66-66 steken (op 1 toer van dubbele stokjes). Als de mouw ongeveer 53 cm meet (pas zo aan dat u eindigt met 1 toer van lossen en vasten) knip en hecht dan de draad af.
Haak nog 1 mouw op dezelfde manier.

AFWERKING:
Naai de mouwen aan het vierkant met olijfgroen, in de buitenste lus van de buitenste steek.

Telpatroon

= 2 lossen
= 3 lossen
= 4 lossen
= 6 lossen
= vaste om de lossenlus
= stokje om de lossenring
= dubbel stokje in de steek
= dubbel stokje om de lossenlus
= stokjesgroep: (3 dubbele stokjes + 2 lossen + 3 dubbele stokjes) om de lossenlus
= (1 stokje + 6 lossen + 1 stokje) om de lossenlus/in dubbel stokje
= toer begint met 3 lossen, haak dan 6 lossen + 1 stokje in de 4e losse op het begin van vorige toer. De toer eindigt met 1 halve vaste in de 3e losse op het begin van de toer, haak dan halve vasten tot het midden van de eerste lossenlus
= toer begint met 3 lossen en eindigt met 1 halve vaste in de 3e losse op het begin van de toer
= toer begint met 4 lossen en eindigt met 1 halve vaste in de 4e losse op het begin van de toer
= haakrichting
= haak 5 lossen en vorm deze tot een ring met 1 halve vaste in de eerste losse - zie punt op de cirkel; de toer begint en eindigt hier
= toer is reeds gehaakt; dit laat zien hoe de volgende toer wordt gehaakt tussen de steken - Begin op de volgende toer!
= stokje in de steek
= vaste tussen 2 dubbele stokjes
= toer begint met 1 losse (vervangt de eerste vaste) en eindigt met 1 halve vaste in de eerste vaste op het begin van de toer

Opmerkingen (8)

Plaats uw opmerking!

Nicole 24.10.2018 - 20:03:

Hallo, ich habe Probleme mit den Vorderteilen. Ich verstehe nicht, wie der Rand gehäkelt wird. Wenn ich im Muster weiter häkele, werden die Ränder spitz. Ansonsten tolles Muster, danke!

DROPS Design 25.10.2018 kl. 08:28:

Liebe Nicole, beginnen Sie in der Ecke und häkeln Sie (Rückreihe) A.2b (= 1 Stb, 2 Lm, 1 Stb) in die 4. Lm vom Beg der vorrigen Runde, dann weiter im Muster häkeln (= wie bei der letzte Reihe in A.1) bis zur nächsten Ecke und die Reihe mit A.2a (1 Stb, 2 Lm, 1 Stb) enden, zwischen diese Stb-gruppe/Doppelstäbchen Gruppe (2. Reihe) häkeln Sie wie zuvor. Viel Spaß beim häkeln!

NDJ 01.10.2018 - 20:44:

Bonjour je suis en train de confectionner ce modèle et je comprends pas "Au tour suivant, continuer comme avant; autour des chaînettes des emmanchures, crocheter comme avant (autrement dit, on crochète le même nombre de motifs que celui qui a été sauté, y compris l’augmentation du coin)" faut il refaire la dernière ligne du diagramme A1 ou l'avant dernière ? Par avance merci de votre aide Nathalie

DROPS Design 02.10.2018 kl. 09:35:

Bonjour Nathalie, après le tour des emmanchures, continuez le diagramme comme avant (= rang suivant) et crochetez-le tout le tour: dans les mailles du rang précédent et dans les emmanchures, dans la chaînette des emmanchures, crochetez le même nombre de motifs que celui que vous avez sauté au tour précédent. Bon crochet!

Daniela 03.09.2018 - 10:36:

Wenn A.1 1 x gehäkelt wurde, die 2 letzten Runden OHNE Zunahmen wie zuvor weiterhäkeln, bis das Viereck ein Maß von insgesamt 36-38-40-42-44-46 cm hat. Sollte es nicht heissen: MIT Zunahmen?

DROPS Design 03.09.2018 kl. 15:24:

Liebe Daniela, stimmt, es soll mit Zunahmen heißen. Die deutsche Anleitung wird korrigiert, danke für den Hinweis. Viel Spaß beim häkeln!

Silvia 11.07.2018 - 15:00:

Bello pratico e funzionale. Lo mettiamo con la mezza stagione o come cardigan ne periodo invernale. Spero di poterlo fare!!!

Henny Van Dooren 11.07.2018 - 13:58:

Prachtig patroon, wanneer komt dit beschikbaar?

Conny 14.06.2018 - 10:58:

Eine Qudrat- Anleitung mit A Garn gehäkelt, werde ich versuchen!

Marie 11.06.2018 - 03:46:

Love it - just that little bit different!

Lingonne 09.06.2018 - 14:41:

Très joli modèle et jolie dentelle très originale

Laat een opmerking achter voor DROPS 196-28