DROPS / 196 / 28

Green Envy by DROPS Design

Virkad kofta i DROPS BabyMerino. Arbetet är virkat i en fyrkant med solfjädrar, hålmönster och ränder. Storlek S - XXXL.

DROPS Design: Modell bm-055
Garngrupp A
-------------------------------------------------------

Storlek: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Garnåtgång:
DROPS BABYMERINO från Garnstudio (tillhör garngrupp A)
50-100-100-100-100-100 g färg 20, mörk grå
500-550-600-650-700-750 g färg 38, oliv

-------------------------------------------------------
TILLBEHÖR TILL ARBETET:

VIRKFASTHET:
20 dubbelstolpar på bredden och 7,5 varv på höjden = 10 x 10 cm.
Diagram A.4 mäter ca 2½ cm på bredden.

DROPS Baby Merino uni colour DROPS Baby Merino uni colour 26.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Baby Merino mix DROPS Baby Merino mix 26.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 286kr. Läs mer.
-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

MÖNSTER:
Se diagram A.1 till A.4.

VIRKINFORMATION:
Varje varv som börjar med 1 stolpe, börjar med 3 luftmaskor (som ersätter första stolpen) och slutar med 1 smygmaska i 3.e luftmaskan i början av varvet.
Varje varv som börjar med 1 dubbelstolpe, börjar med 4 luftmaskor (som ersätter första dubbelstolpen) och slutar med 1 smygmaska i 4:e luftmaskan i början av varvet.
Varje varv som börjar med 1 fastmaska, börjar med 1 luftmaska (som ersätter första fastmaskan) och slutar med 1 smygmaska i första luftmaskan i början av varvet.

RÄNDER:
När arbetet mäter 5, 10, 20 och 36 cm från mitten, anpassa så att nästa varv är ett varv utan stolpgrupper, virkas nästa varv med mörk grå. Klipp av och fäst den mörkgrå tråden när varvet är färdigvirkat. Den olivfärgade tråden klipps inte av, den följer med arbetet på avigsidan, men se till att den inte stramar arbetet.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

KOFTA - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Det virkas först ett bakstycke, runt från mitt bak och utår i en fyrkant. Sedan virkas det fram och tillbaka över varje framstycke. Ärmarna virkas runt uppifrån och ner och sys på fyrkanten.

BAKSTYCKE:
Arbetet virkas i RÄNDER – läs förklaring ovan.
Virka A.1 på nål 4 med oliv. KONTROLLERA VIRKFASTHETEN!
När A.1 har virkats 1 gång, upprepas de 2 sista varven vidare med ökningar som förut. Fortsätt till fyrkanten mäter totalt 36-38-40-42-44-46 cm (dvs 18-19-20-21-22-23 cm från mitten av fyrkanten), anpassa så att nästa varv är ett varv likt sista varvet i diagram A.1 (dvs ett varv med 1 fastmaska mitt på varje sida, detta för att det ska vara enklare att dela till ärmhål).
Nu virkas det ärmhål så här: Virka över den första sidan som förut (fram till och med första hörnet), virka 48-52-55-59-62-62 luftmaskor, hoppa över första halvan av nästa sida till ärmar, virka sista halvan fram till hörnet, virka nästa sida som förut fram till nästa hörn, virka första halvan av nästa sida som förut, virka 48-52-55-59-62-62 luftmaskor och hoppa över sista halvan av nästa sida till ärmar, virka hörnet som förut.
På nästa varv virkas det mönster som förut, om luftmaskorna till ärm virkas det mönster som förut (dvs det virkas lika många rapporter som det hoppades över, inklusive ökningen i hörnet).
Fortsätt runt till arbetet mäter totalt 78-80-82-84-86-88 cm, anpassa så att det avslutas med 1 varv med stolpgrupper (dvs 39-40-41-42-43-44 cm från mitten av fyrkanten). Klipp av tråden.

HÖGER FRAMSTYCKE:
Börja mitt i det första hörnet.
Första varvet virkas från avigsidan så här: Virka A.2b (dvs 1 stolpe + 2 luftmaskor + 1 stolpe virkas i de 4 luftmaskane som ersätter första dubbelstolpen i början av föregående varv) – läs VIRKINFORMATION, sedan virkas det mönster som förut till det återstår 2 luftmaskor före nästa hörn, virka A.2a över hörnet (dvs 1 stolpe + 2 luftmaskor + 1 stolpe virkas i dubbelstolpen i hörnet).
Fortsätt mönstret fram och tillbaka (dvs de 2 sista varven i A.2 repeteras). Virka till arbetet mäter 61-63-65-67-69-71 cm från mitten av fyrkanten, anpassa så att det avslutas med 1 varv med stolpgrupper. Klipp av tråden och fäst den.

VÄNSTER FRAMSTYCKE:
Virka som höger framstycke.

ÄRM:
Virka 97-104-111-118-125-125 luftmaskor på nål 4 med oliv och sätt ihop dem till en ring med 1 smygmaska i första luftmaskan.
Virka 4 luftmaskor (= 1 dubbelstolpe), hoppa över 1 luftmaska, 1 dubbelstolpe i var och en av de 5 nästa luftmaskorna, * hoppa över 1 luftmaska, virka 1 dubbelstolpe i var och en av de 6 nästa luftmaskorna *, virka från *-* och avsluta med 1 smygmaska i 4:e luftmaskan i början av varvet = 84-90-96-102-108-108 dubbelstolpar.
Sedan virkas det mönster runt så här: Virka A.3 (= 6 maskor) och upprepa A.4 över de resterande maskorna (= 13-14-15-16-17-17 ggr på bredden).
Fortsätt mönstret så.
När ärmen mäter 4 cm, anpassa så att nästa varv är 3:e varvet i A.3, minskas det så här:
Virka 1 luftmaska, hoppa över de första 4 luftmaskorna (= ersätter första dubbelstolpen på föregående varv) och 2 dubbelstolparna på föregående varv, virka sedan mönster som förut till det återstår 3 luftmaskor och 1 smygmaska, hoppa över 3 dubbelstolpar på föregående varv och avsluta varvet med 1 smygmaska i första luftmaskan (= 3 stolpar minskade i varje sida = 6 stolpar minskade totalt).
Nästa varv virkas som 2:a varvet (detta görs för att luftmaskbågarna ska fortsätae att förskjuta sig). Fortsätt varv 1 till 4 som förut. Minska så med 10-8-8-7-7-7 cm mellanrum totalt 5-6-6-7-7-7 ggr = 54-54-60-60-66-66 maskor (på ett varv med dubbelstolpar). När ärmen mäter 53 cm, anpassa så att det avslutas med ett varv med luftmaskor och fastmaskor, klipp av tråden och fäst den.
Virka 1 ärm till på samma sätt.

MONTERING:
Sy ärmarna på fyrkanten med oliv i yttersta maskbågarna.

Diagram

= 2 luftmaskor
= fastmaska om luftmaskbågen
= stolpe om luftmaskringen
= dubbelstolpe i maskan
= dubbelstolpe om luftmaskbågen
= Dubbel-stolpgrupp: (3 dubbelstolpar + 2 luftmaskor + 3 dubbelstolpar) om luftmaskbågen
= (1 stolpe + 6 luftmaskor + 1 stolpe) om luftmaskbågen/i dubbelstolpen
= Varvet börjar med 3 luftmaskor, sedan virkas 6 luftmaskor + 1 stolpe i 4:e luftmaskan i början av föregående varv. Varvet avslutas med 1 smygmaska i 3:e luftmaskan i början av varvet, sedan virkas det smygmaskor fram till mitten av första luftmaskbågen
= Varvet börjar med 3 luftmaskor och avslutas med 1 smygmaska i 3:e luftmaskan i början av varvet
= Varvet börjar med 4 luftmaskor och avslutas med 1 smygmaska i 4:e luftmaskan i början av varvet
= virkriktning
= virka 5 luftmaskor och sätt ihop dem till en ring med 1 smygmaska i första luftmaskan - se punkt på cirkeln, varvet börjar och slutar här
= varvet är redan virkat, det visar bara hur nästa varv ska virkas mellan maskorna - Börja på nästa varv!
= stolpe i maska
= fastmaska mellan 2 dubbelstolpar
= varvet börjar med 1 luftmaska (ersätter första fastmaskan) och avslutas med 1 smygmaska i första luftmaskan i början av varvet

Julita 04.04.2019 - 18:58:

Wszystko robiłam jak w opisie stanęłam w miejscu "schemat A3 (6 oczek) " zrobiłam to i na nich zrobiłam wachlarze wyszło mi o jeden za dużo nie wiem dlaczego no i te łuki nad słupkami 3 oczka łańcuszka czy tak powinno być na zdjęciu wygląda jak by było tych oczek 6. Będę wdzięczna za wszelkie podpowiedzi

DROPS Design 05.04.2019 kl. 18:22:

Witaj Julito! Przyjmę rozmiar S, mamy 84 sł2. Teraz przerabiamy 1-szy rząd schematy A.3 (=1 oł + 6 oł) = 1 łuk i powtarzamy schemat A.4 ponad pozostałymi oczkami w okrążeniu, tzn. 1 oś między 6-tym i 7-mym sł2, 6 oł, 1 oś między 12-tym i 13-tym sł2, 6 oł, 1 oś między 18-tym i 19-tym sł2, 6 oł, itd. (schemat A.4 jest powtórzony 13 razy) = 13 łuków, razem 14 łuków w okrążeniu. Następnie przerabiamy drugi rząd schematów A.3 i A.4 zgodnie ze schematem, czyli po 6 sł2 wokół każdego łuku, itd. Co do łuków w tych schematach: w 1-szym rzędzie są łuki z 6 oł, a w trzecim będzie 2 x więcej łuków, ale tylko z 3 oł. Powodzenia!

Julita 03.04.2019 - 19:52:

Chciałabym się dowiedzieć jak zrobić ten rękaw bo nie bardzo mi pasuje opis i wzór do tego co widać na zdjęciu wg mnie powinno być 6 oczek łańcuszka a w następnym rzędzie wachlarze z 6sl podwójnych a w schemacie jest że są 3oczka

DROPS Design 04.04.2019 kl. 16:23:

Witaj Julito! Napisz mi, w którym miejscu we wzorze się teraz znajdujesz, a postaram się pomóc. Pozdrawiam!

Jessica 25.03.2019 - 20:39:

Guten Abend Vielen Dank für die Antwort. Nur leider weiss ich nicht wie diese Vorterteile gehäkelt werden. Wie geht es nach Stäbchen-2LM-Stäbchen weiter???

DROPS Design 26.03.2019 kl. 09:07:

Liebe Jessica, nach A.2b (1 Stb, 2 Lm, 1 Stb) in der Ecke, häkeln Sie weiter wie zuvor = 4 Lm, 1 feste M um den Lufmaschenbogen, 4 Lm, usw und mit A.2a (= 1 Stb, 2 LM, 1 Stb) in der Ecke enden. So weiter häkeln, dh zwischen A.2a und A.2b häkeln Sie wie zuvor zwischen die Ecken in A.1 aber es gibt jetzt durch A.2 keine Zunahmen mehr. Viel Spaß beim häkeln!

Jessica 25.03.2019 - 13:35:

Guten Tag Ich komme bei den Vorderteilen nicht mehr weiter. Es ist sehr ungenau beschrieben und ich weiss nicht wie die Häkelschrift gelesen werden soll. Bitte um genauere Erklärung. Liebe Grüsse Jessy

DROPS Design 25.03.2019 kl. 15:53:

Liebe Jessica, bei den Vorderteilen häkeln Sie jetzt separat auf nur einer Seite, die Reihen beginnen in einer Ecke mit A.2a/A.2b und enden in der anderen Ecke mit A.2b/A.2a, inzwischen häkeln Sie wie zuvor, mit A.2a/b werden Sie jetzt nicht mehr zunehmen aber gerade Seiten bekommen. Viel Spaß beim häkeln!

Nadège 07.03.2019 - 11:36:

Re bonjour à vous, pourriez-vous détailler cette étape svp: "Tournez et crochetez A.2a dans cette bride", parce qu'après avoir fait le 1er rang, si je fais comme vous le dites (4ml-2ml-groupe de DB) dans cette B, je vous assure que j'augmente et que le rang d'après et augmenté également. D'après les commentaires lus, je ne suis pas la seule à avoir le problème.... Donc merci si vous pouvez m'aidez

DROPS Design 07.03.2019 kl. 12:29:

Bonjour Nadège, vous ne devez pas augmenter, ni au 1er rang ni aux suivants, vous devez avoir 1 bride,2 ml, 1b (ou 1 double-bride, 2 ml -erreur de lecture de ma part désolée) au début et à la fin de chaque rang, au 1er rang, A.2b et A.2a vont se crocheter dans la 4ème ml du début du rang (= double-bride du coin), ensuite, vous continuez le motif comme avant entre ces 2 diagrammes. Au 2ème rang (sur l'endroit), crochetez A.2a (= 1 double-bride = 4 ml), 2 ml, puis continuez comme avant et terminez par 2 ml, 1 double-bride dans la dernière bride du rang. Bon crochet!

Nadège 06.03.2019 - 19:56:

Bonsoir, je reviens vers vous, car je ne comprends toujours pas, et je ne suis pas la seule dans ce cas, à ne pas comprendre comment faire les côtés. J'aimerais avoir des précisions pour les débuter en sachant que j'ai compris qu'il faut commencer les rangs par des ml pour les B et les DB, cependant, je ne retombe pas sur mes pieds sans augmentations, en faisant 1B,2ml et 1B dans chaque coins au premier rang, on augmente sur le rang suivant. HELP ME!

DROPS Design 07.03.2019 kl. 09:01:

Bonjour Nadège, A.2a et A.2b se font au-dessus des double-brides des coins. Donc au 1er rang sur l'envers, au lieu de crocheter (1 bride, 6 ml, 1 b) dans l'arceau du coin, vous crochetez A.2b: 1 bride, 2 ml, 1 bride et vous continuez ensuite le rang comme avant (4 ml, 1 ms, etc...). à la fin du rang, après la dernière ms dans le groupe de double-brides, crochetez 4 ml, puis 1 b, 2 ml, 1 b dans la double-bride du coin suivant. Tournez et crochetez A.2a dans cette bride, continuez le rang comme avant et terminez par A.2b, vous n'augmentez plus. Bon crochet!

Nadège 06.03.2019 - 15:08:

Bonjour, j'aimerais savoir comment débuter le 2ème rang des côtés. Après la db (4m) et les 2m, où dois-je placer le groupe des 3 db-2-3db , dans la "V" précédente ou dans l'arceau de 4 mailles en l'air juste après? Quand je fais comme les tour du carré, cela crée des augmentations et du coup, cela ne donne plus un carré, merci

DROPS Design 06.03.2019 kl. 15:45:

Bonjour Nadège, en début de rang, on remplace la double-bride par 4 ml (= au-dessus de la bride du rang précédent dans A.2b/A.2a) et en fin de rang, on crochète la double-bride dans la bride du rang précédent (cf A.2a et b). Entre A.2a et A.2b vous crochetez comme avant, c'est-à-dire que vous ne devez plus augmenter, les côtés doivent être droits. Bon crochet!

Audrey 04.03.2019 - 15:22:

I am having trouble starting the right front. Do you start exactly where your last slip stitch was? Do you start with 3 chain stitches? I don’t see how this all connect with pattern? Is there any visual help?

DROPS Design 04.03.2019 kl. 16:10:

Dear Audrey, last round worked on square is a round like the next to last row in A.1. Start front piece from WS in the 4th chain from beg of the round and crochet A.2b in this stitch. Then continue as before and work A.2a over the next corner. Happy crocheting!

Gilda 23.02.2019 - 20:58:

Salve, sono arrivata agli scaldi e la spiegazione non è molto chiara. Non ho capito se l angolo va lavorato tutto oppure le catenelle dello scalfo iniziano già nell angolo. E poi non è chiaro a quale punto preciso della metà fermare le catenella e come, cioè con che punto, maglia alta o bassa ecc, va fermato la catenella. Potete spiegare meglio, per favore? Grazie e complimenti per il sito

DROPS Design 23.02.2019 kl. 21:26:

Buonasera Gilda. L’angolo deve essere lavorato tutto e la catenella dello scalfo viene fermata con 1 maglia bassa nell’arco di catenelle del gruppo di maglie alte doppie del giro precedente. Buon lavoro!

LILIANE BERNARD 09.02.2019 - 07:35:

Bonjour, ce modèle me plait bien mais j'aimerais qu'il soit plus long (mi-mollet) est ce possible et si oui comment procéder, merci de votre réponse, cordialement

DROPS Design 11.02.2019 kl. 08:18:

Bonjour Mme Bernard, vous pouvez probablement l'allonger en rajoutant des rangs supplémentaires en bas du gilet, nous ne sommes toutefois pas en mesure de pouvoir adapter chaque modèle à chaque demande, n'hésitez pas à contacter votre magasin DROPS - même par mail ou téléphone, on saura vous y aider et vous conseiller. Bon crochet!

Kommentér oppskrift DROPS 196-28