DROPS / 196 / 28

Green Envy by DROPS Design

Heklet jakke i DROPS BabyMerino. Arbeidet er heklet i en firkant med vifter, hullmønster og striper. Størrelse S - XXXL.

  • Green Envy / DROPS 196-28 - Heklet jakke i DROPS BabyMerino. Arbeidet er heklet i en firkant med vifter, hullmønster og striper. Størrelse S - XXXL.
  • Green Envy / DROPS 196-28 - Heklet jakke i DROPS BabyMerino. Arbeidet er heklet i en firkant med vifter, hullmønster og striper. Størrelse S - XXXL.
  • Green Envy / DROPS 196-28 - Heklet jakke i DROPS BabyMerino. Arbeidet er heklet i en firkant med vifter, hullmønster og striper. Størrelse S - XXXL.
  • Green Envy / DROPS 196-28 - Heklet jakke i DROPS BabyMerino. Arbeidet er heklet i en firkant med vifter, hullmønster og striper. Størrelse S - XXXL.
  • Green Envy / DROPS 196-28 - Heklet jakke i DROPS BabyMerino. Arbeidet er heklet i en firkant med vifter, hullmønster og striper. Størrelse S - XXXL.
DROPS Design: Modell bm-055
Garngruppe A
-------------------------------------------------------

50-100-100-100-100-100 g farge 20, mørk grå
500-550-600-650-700-750 g farge 38, oliven

-------------------------------------------------------
TILBEHØR TIL ARBEIDET:

HEKLEFASTHET:
20 dobbelstaver i bredden og 7,5 rader i høyden = 10 x 10 cm.
Diagram A.4 måler ca 2½ cm i bredden.

HEKLENÅL:
DROPS HEKLENÅL NR 4.
Nål nr er kun veiledende. Får du for mange masker på 10 cm, bytt til tykkere heklenål. Får du for få masker på 10 cm, bytt til tynnere heklenål.

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 363kr. Les mer.

Instruksjoner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

Hver omgang som starter med 1 stav, starter med 3 luftmasker (som erstatter første stav) og avslutter med 1 kjedemaske i 3.luftmaske på begynnelsen av omgangen.
Hver omgang som starter med 1 dobbelstav, starter med 4 luftmasker (som erstatter første dobbelstav) og avslutter med 1 kjedemaske i 4.luftmaske på begynnelsen av omgangen.
Hver omgang som starter med 1 fastmaske, starter med 1 luftmaske (som erstatter første fastmaske) og avslutter med 1 kjedemaske i første luftmaske på begynnelsen av omgangen.

STRIPER:
Når arbeidet måler 5, 10, 20 og 36 cm fra midten, avpass at neste omgang er en omgang uten stavgrupper, hekles neste omgang med mørk grå. Klipp og fest den mørke grå tråden når omgangen er heklet ferdig. Fargen oliven klippes ikke, den følger med arbeidet på vrangsiden, men pass på at den ikke strammer arbeidet.

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

JAKKE - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Det hekles først et bakstykke, rundt fra midt bak og utover i en firkant. Deretter hekles det frem og tilbake over hvert av forstykkene. Ermene hekles rundt ovenfra og ned og sys på firkanten.

BAKSTYKKE:
Arbeidet hekles i STRIPER – les forklaring over.
Hekle A.1 på nål 4 med oliven. HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN!
Når A.1 er heklet 1 gang, gjentas de 2 siste omgangene videre med økninger som før. Fortsett til firkanten måler totalt 36-38-40-42-44-46 cm (dvs 18-19-20-21-22-23 cm fra midten av firkanten), avpass at neste omgang er en omgang lik siste omgang i diagram A.1 (dvs en omgang med 1 fastmaske midt på hver av sidene, dette for at det skal være enklere å dele til ermehull).
Nå hekles det ermehull slik: Hekle over den første siden som før (frem til og med første hjørne), hekle 48-52-55-59-62-62 luftmasker, hopp over første halvdel av neste side til ermer, hekle siste halvdel frem til hjørnet, hekle neste side som før frem til neste hjørne, hekle første halvdel av neste side som før, hekle 48-52-55-59-62-62 luftmasker og hopp over siste halvdel av neste side til ermer, hekle hjørnet som før.
På neste omgang hekles det mønster videre som før, om luftmaskene til erme hekles det mønster som før (dvs det hekles like mange rapporter som det det ble hoppet over, inkludert økningen i hjørnet).
Fortsett rundt til arbeidet måler totalt 78-80-82-84-86-88 cm, avpass at det avsluttes med 1 omgang med dobbeltstav-grupper (dvs 39-40-41-42-43-44 cm fra midten av firkanten). Klipp tråden.

HØYRE FORSTYKKE:
Start midt i det første hjørnet.
Første rad hekles fra vrangen slik: Hekle A.2b (dvs 1 stav + 2 luftmasker + 1 stav hekles i de 4 luftmaskene som erstatter første dobbeltstav på starten av forrige omgang, 4 luftmasker, hopp over første luftmaskebue, 1 fastmaske om neste luftmaskebue) – les HEKLEINFORMASJON, deretter hekles det mønster som før til det gjenstår 2 luftmasker før neste hjørne, hekle A.2a over hjørnet (dvs 4 luftmasker, 1 stav + 2 luftmasker + 1 stav hekles i dobbelstaven i hjørnet).
Fortsett mønsteret frem og tilbake (dvs de 4 radene i A.2 repeteres). Hekle til arbeidet måler 61-63-65-67-69-71 cm fra midten av firkanten, avpass at det avsluttes med 1 rad med dobbelstav-grupper. Klipp og fest tråden.

VENSTRE FORSTYKKE:
Hekle som høyre forstykke.

ERME:
Hekle 97-104-111-118-125-125 luftmasker på nål 4 med oliven og sett de til en ring med 1 kjedemaske i første luftmaske.
Hekle 4 luftmasker (= 1 dobbelstav), hopp over 1 luftmaske, 1 dobbelstav i hver av de 5 neste luftmaskene, * hopp over 1 luftmaske, hekle 1 dobbelstav i hver av de 6 neste luftmaskene *, hekle fra *-* og avslutt med 1 kjedemaske i 4.luftmaske på begynnelsen av omgangen = 84-90-96-102-108-108 dobbelstaver.
Deretter hekles det mønster rundt slik: Hekle A.3 (= 6 masker) og gjenta A.4 over de resterende maskene (= 13-14-15-16-17-17 ganger i bredden).
Fortsett mønsteret slik.
Når ermet måler 4 cm, avpass at neste omgang er 3.omgang i A.3, felles det slik:
Hekle 1 luftmaske, hopp over de første 4 luftmaskene (= erstatter første dobbelstav på forrige omgang) og 2 dobbelstavene på forrige omgang, hekle mønster videre som før til det gjenstår 3 luftmasker og 1 kjedemaske, hopp over 3 dobbelstaver på forrige omgang og avslutt omgangen med 1 kjedemaske i første luftmaske (= 3 staver felt i hver side = 6 staver felt totalt).
Neste omgang hekles som 2.omgang (dette gjøres for at luftmaskebuene skal fortsette og forskyve seg). Fortsett 1. til 4.omgang som før. Fell slik på hver 10.-8.-8.-7.-7.-7.cm totalt 5-6-6-7-7-7 ganger = 54-54-60-60-66-66 masker (på 1 omgang med dobbelstaver). Når ermet måler 53 cm, avpass at det avsluttes med 1 omgang med luftmasker og fastmasker, klipp og fest tråden.
Hekle 1 erme til på samme måte.

MONTERING:
Sy ermene på firkanten med oliven i ytterste ledd av ytterste maske.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 12.11.2019
Ny tekst under BAKSTYKKET og HØYRE FORSTYKKE + nye diagram A.2a og A.2b.

Diagram

symbols = 2 luftmasker
symbols = 3 luftmasker
symbols = 4 luftmasker
symbols = 6 luftmasker
symbols = fastmaske om luftmaskebuen
symbols = stav om luftmaskeringen
symbols = dobbelstav i maske
symbols = dobbelstav om luftmaskebuen
symbols = dobbelstavgruppe: (3 dobbelstaver + 2 luftmasker + 3 dobbelstaver) om luftmaskebuen
symbols = (1 stav + 6 luftmasker + 1 stav) om luftmaskebuen/i dobbelstav
symbols = Omgangen begynner med 3 luftmasker, deretter hekles 6 luftmasker + 1 stav i 4.luftmaske på starten av forrige omgang. Omgangen avsluttes med 1 kjedemaske i 3.luftmaske på begynnelsen av omgangen, deretter hekles det kjedemasker frem til midten av første luftmaskebue
symbols = Omgangen begynner med 3 luftmasker og avsluttes med 1 kjedemaske i 3.luftmaske på begynnelsen av omgangen
symbols = Omgangen begynner med 4 luftmasker og avsluttes med 1 kjedemaske i 4.luftmaske på begynnelsen av omgangen
symbols = hekleretning
symbols = hekle 5 luftmasker og sett dem til en ring med 1 kjedemaske i første luftmaske - se punkt på sirkeln, omgangen starter og slutter her
symbols = omgangen er allerede heklet, den viser bare hvordan neste omgang skal hekles mellom maskene - Start på neste omgang!
symbols = stav i maske
symbols = fastmaske mellom 2 dobbelstaver
symbols = omgangen begynner med 1 luftmaske (erstatter første fastmaske) og avslutter med 1 kjedemaske i første luftmaske på begynnelsen av omgangen

Kommentarer / Spørsmål (39)

country flag Pia Andreassen 16.08.2021 - 20:12:

Hvad er bryst målet på denne cardigan i str. Xxxl?

country flag Justine Wilkinson 21.07.2021 - 14:39:

When work the rows on a.2b and a.2a patterns on the corners, do you alternate between the to or put one pattern on one side and one on the other side? Thank you

user icon DROPS Design 21.07.2021 kl. 16:44:

Dear Mrs Wilkinson, on the front pieces, you start the rows from wrong side with A.2b and end them with A.2a and on the rows from right side, you start with A.2a and end with A.2b. Happy crocheting!

country flag Alicja Zawistowska 06.04.2021 - 09:09:

Dzień dobry :) Czy wiadomo, ile włóczki potrzeba na kwadrat a ile na rękawy? W moim projekcie rękawy byłyby z innego koloru.

user icon DROPS Design 06.04.2021 kl. 14:29:

Witaj Alicjo, niestety nie wykonywałam tego wzoru i trudno mi powiedzieć.

country flag Mona Larsen 01.01.2021 - 11:22:

Hvorfor i all verden bruker dere ikke de vanlige tegnene for maskene?

country flag Małgorzata 28.10.2020 - 08:35:

Nie umiem poradzić sobie ze schematem i opisem wykonania przodu (lewego lub prawego). Jak powtarzać schemat?

user icon DROPS Design 30.10.2020 kl. 09:45:

Witaj Małgosiu! Przerabiasz 1-szy rząd na lewej stronie robótki następująco: schemat A.2b (tj. 1 słupek + 2 oczka łańcuszka + 1 słupek w 4-te oczko łańcuszka, które zastępuje pierwszy słupek podwójny na początku poprzedniego okrążenia, 4 oczka łańcuszka, ominąć pierwszy łuk, 1 oczko ścisłe wokół następnego łuku) – patrz WSKAZÓWKA, dalej przerabiasz jak wcześniej (jak na tyle), aż zostaje 2 oczka łańcuszka przed następnym rogiem, przerabiasz schemat A.2a ponad rogiem (tj. 4 oczka łańcuszka, 1 słupek + 2 oczka łańcuszka + 1 słupek w słupek podwójny w rogu). Dalej przerabiać tak samo w tę i z powrotem. Pozdrawiamy!

country flag Zakia 14.09.2020 - 16:34:

Bonjour Je suis en train de crocheter ce modèle et j’ai un petit soucis : quand on réalise le corps nous avons entre 2 brides 6 m en l’air et pour la réalisation des côtes on réalise seulement 2 m en l’air ? Il est mentionné que le modèle est corrigé. Donc les diagrammes A2a et A2b sont les diagrammes corrigés

user icon DROPS Design 15.09.2020 kl. 09:26:

Bonjour Zakia, quand on crochète en rond, on a effectivement 1 tour sur 2 un arceau de 6 mailles en l'air dans chaque coin, quand on continue les devants séparément, en rangs, on crochète d'un coin à l'autre avec A.2a et A.2b en début/fin de rang et comme avant entre les 2, mais on n'a plus d'arceau de 6 mailles en l'air, on crochète 1 bride, 2 mailles en l'air, 1 bride de chaque côté (rangs 1 et 3 de A.2a/A.2b). Bon crochet!

country flag Monika Weissgram 28.08.2020 - 20:16:

Hallo, ich habe Probleme mit den Ärmeln, ich komme mit der Häkelschrift samt Erklärung nicht klar. Bitte um Verständliche Erklärung. GlG Monika

user icon DROPS Design 31.08.2020 kl. 08:52:

Liebe Frau Weissgram, bei der Ärmel häkeln Sie zuerst 1 Runde mit nur Doppelstäbchen ( 84 bis 108 Doppelstb je nach der Größe), dann häkeln Sie die Diagramme wie folgt: A.3 am Anfang der Runde, dann A.4 13 bis 17 Mal (je nach der Größe) wiederholen. Viel Spaß beim häkeln!

country flag Mihaela Simion 06.04.2020 - 19:16:

Hi, I like the pattern but I m having trouble on the 4 th row I really can t understand it at all.if someone can explain the row I would appreciate it.Thank you!

user icon DROPS Design 09.04.2020 kl. 14:33:

Dear Mrs Simon, in UK-English, work 4th round as follows: 4 ch (= 1st dtr), *2 ch, 1 dtr group around next ch-space, 1 dc around next ch-space, 6 ch, 1 dc around next ch-space, 1 dtr group around next ch-space, 2 ch, (1 tr+6ch+1tr) in the dbtr at the corner*, repeat from *-* 2 more times (first 3 sides of squares are done), and finish with 2 ch, 1 dtr group around next ch-space, 1 dc around next ch-space, 6 ch, 1 dc around next ch-space, 1 dtr group around next ch-space, 2 ch, 1 slip st in4th ch from beg of round (= 4th side of square). Happy crocheting!

country flag Erika Wickman 26.02.2020 - 11:06:

Jag kan inte få varv 3 att bli rätt. Finns det någon film eller annan tydlig beskrivning att se hur man gör. Det gäller DROPS Design: Modell bm-055 Green Envy. Vänligen Erika Wickman

user icon DROPS Design 26.02.2020 kl. 12:10:

Hej Erika, när du har virkat smygmaskan i 4:e lm i början på varv 2, virkar du 9lm, 1 stolpe i samma 4:e lm från förra varvet, sedan 4 lm, 1 fm om lm-bågen (i mitten på dbl-stolpgruppen från förra varvet), 4lm osv. Lycka till :)

country flag Sharon 29.01.2020 - 16:59:

Why have you not used the recognized standard crochet symbols in these charts? The end result makes the chart more difficult to follow. Will not be making this lovely jacket now.

Kommentér oppskrift DROPS 196-28