DROPS / 196 / 28

Green Envy by DROPS Design

Heklet jakke i DROPS BabyMerino. Arbeidet er heklet i en firkant med vifter, hullmønster og striper. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Modell bm-055
Garngruppe A
-------------------------------------------------------

50-100-100-100-100-100 g farge 20, mørk grå
500-550-600-650-700-750 g farge 38, oliven

-------------------------------------------------------
TILBEHØR TIL ARBEIDET:

HEKLEFASTHET:
20 dobbelstaver i bredden og 7,5 rader i høyden = 10 x 10 cm.
Diagram A.4 måler ca 2½ cm i bredden.

HEKLENÅL:
DROPS HEKLENÅL NR 4.

Kommentarer (26) FAQ

100% Ull
fra 32.00 kr /50g
DROPS Baby Merino uni colour DROPS Baby Merino uni colour 32.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Baby Merino mix DROPS Baby Merino mix 32.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 352kr. Les mer.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

Hver omgang som starter med 1 stav, starter med 3 luftmasker (som erstatter første stav) og avslutter med 1 kjedemaske i 3.luftmaske på begynnelsen av omgangen.
Hver omgang som starter med 1 dobbelstav, starter med 4 luftmasker (som erstatter første dobbelstav) og avslutter med 1 kjedemaske i 4.luftmaske på begynnelsen av omgangen.
Hver omgang som starter med 1 fastmaske, starter med 1 luftmaske (som erstatter første fastmaske) og avslutter med 1 kjedemaske i første luftmaske på begynnelsen av omgangen.

STRIPER:
Når arbeidet måler 5, 10, 20 og 36 cm fra midten, avpass at neste omgang er en omgang uten stavgrupper, hekles neste omgang med mørk grå. Klipp og fest den mørke grå tråden når omgangen er heklet ferdig. Fargen oliven klippes ikke, den følger med arbeidet på vrangsiden, men pass på at den ikke strammer arbeidet.

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

JAKKE - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Det hekles først et bakstykke, rundt fra midt bak og utover i en firkant. Deretter hekles det frem og tilbake over hvert av forstykkene. Ermene hekles rundt ovenfra og ned og sys på firkanten.

BAKSTYKKE:
Arbeidet hekles i STRIPER – les forklaring over.
Hekle A.1 på nål 4 med oliven. HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN!
Når A.1 er heklet 1 gang, gjentas de 2 siste omgangene videre med økninger som før. Fortsett til firkanten måler totalt 36-38-40-42-44-46 cm (dvs 18-19-20-21-22-23 cm fra midten av firkanten), avpass at neste omgang er en omgang lik siste omgang i diagram A.1 (dvs en omgang med 1 fastmaske midt på hver av sidene, dette for at det skal være enklere å dele til ermehull).
Nå hekles det ermehull slik: Hekle over den første siden som før (frem til og med første hjørne), hekle 48-52-55-59-62-62 luftmasker, hopp over første halvdel av neste side til ermer, hekle siste halvdel frem til hjørnet, hekle neste side som før frem til neste hjørne, hekle første halvdel av neste side som før, hekle 48-52-55-59-62-62 luftmasker og hopp over siste halvdel av neste side til ermer, hekle hjørnet som før.
På neste omgang hekles det mønster videre som før, om luftmaskene til erme hekles det mønster som før (dvs det hekles like mange rapporter som det det ble hoppet over, inkludert økningen i hjørnet).
Fortsett rundt til arbeidet måler totalt 78-80-82-84-86-88 cm, avpass at det avsluttes med 1 omgang med stavgrupper (dvs 39-40-41-42-43-44 cm fra midten av firkanten). Klipp tråden.

HØYRE FORSTYKKE:
Start midt i det første hjørnet.
Første rad hekles fra vrangen slik: Hekle A.2b (dvs 1 stav + 2 luftmasker + 1 stav hekles i de 4 luftmaskene som erstatter første dobbeltstav på starten av forrige omgang) – les HEKLEINFORMASJON, deretter hekles det mønster som før til det gjenstår 2 luftmasker før neste hjørne, hekle A.2a over hjørnet (dvs 1 stav + 2 luftmasker + 1 stav hekles i dobbelstaven i hjørnet).
Fortsett mønsteret frem og tilbake (dvs de 2 siste radene i A.2 repeteres). Hekle til arbeidet måler 61-63-65-67-69-71 cm fra midten av firkanten, avpass at det avsluttes med 1 rad med stavgrupper. Klipp og fest tråden.

VENSTRE FORSTYKKE:
Hekle som høyre forstykke.

ERME:
Hekle 97-104-111-118-125-125 luftmasker på nål 4 med oliven og sett de til en ring med 1 kjedemaske i første luftmaske.
Hekle 4 luftmasker (= 1 dobbelstav), hopp over 1 luftmaske, 1 dobbelstav i hver av de 5 neste luftmaskene, * hopp over 1 luftmaske, hekle 1 dobbelstav i hver av de 6 neste luftmaskene *, hekle fra *-* og avslutt med 1 kjedemaske i 4.luftmaske på begynnelsen av omgangen = 84-90-96-102-108-108 dobbelstaver.
Deretter hekles det mønster rundt slik: Hekle A.3 (= 6 masker) og gjenta A.4 over de resterende maskene (= 13-14-15-16-17-17 ganger i bredden).
Fortsett mønsteret slik.
Når ermet måler 4 cm, avpass at neste omgang er 3.omgang i A.3, felles det slik:
Hekle 1 luftmaske, hopp over de første 4 luftmaskene (= erstatter første dobbelstav på forrige omgang) og 2 dobbelstavene på forrige omgang, hekle mønster videre som før til det gjenstår 3 luftmasker og 1 kjedemaske, hopp over 3 dobbelstaver på forrige omgang og avslutt omgangen med 1 kjedemaske i første luftmaske (= 3 staver felt i hver side = 6 staver felt totalt).
Neste omgang hekles som 2.omgang (dette gjøres for at luftmaskebuene skal fortsette og forskyve seg). Fortsett 1. til 4.omgang som før. Fell slik på hver 10.-8.-8.-7.-7.-7.cm totalt 5-6-6-7-7-7 ganger = 54-54-60-60-66-66 masker (på 1 omgang med dobbelstaver). Når ermet måler 53 cm, avpass at det avsluttes med 1 omgang med luftmasker og fastmasker, klipp og fest tråden.
Hekle 1 erme til på samme måte.

MONTERING:
Sy ermene på firkanten med oliven i ytterste ledd av ytterste maske.

= stav om luftmaskeringen
= dobbelstav i maske
= dobbelstav om luftmaskebuen
= dobbelstavgruppe: (3 dobbelstaver + 2 luftmasker + 3 dobbelstaver) om luftmaskebuen
= (1 stav + 6 luftmasker + 1 stav) om luftmaskebuen/i dobbelstav
= Omgangen begynner med 3 luftmasker, deretter hekles 6 luftmasker + 1 stav i 4.luftmaske på starten av forrige omgang. Omgangen avsluttes med 1 kjedemaske i 3.luftmaske på begynnelsen av omgangen, deretter hekles det kjedemasker frem til midten av første luftmaskebue
= Omgangen begynner med 3 luftmasker og avsluttes med 1 kjedemaske i 3.luftmaske på begynnelsen av omgangen
= Omgangen begynner med 4 luftmasker og avsluttes med 1 kjedemaske i 4.luftmaske på begynnelsen av omgangen
= hekleretning
= hekle 5 luftmasker og sett dem til en ring med 1 kjedemaske i første luftmaske - se punkt på sirkeln, omgangen starter og slutter her
= omgangen er allerede heklet, den viser bare hvordan neste omgang skal hekles mellom maskene - Start på neste omgang!
= stav i maske
= fastmaske mellom 2 dobbelstaver
= omgangen begynner med 1 luftmaske (erstatter første fastmaske) og avslutter med 1 kjedemaske i første luftmaske på begynnelsen av omgangen

Deborah Novinger 16.08.2019 - 16:39:

Is there a way to get a written pattern for this? I'm having a lot of trouble reading the graph.

DROPS Design 19.08.2019 kl. 08:34:

Dear Mrs Novinger, there are only diagrams bound together with the written pattern, you will find how to read a crochet diagram here. Happy crocheting!

Cora 26.06.2019 - 20:46:

Ook ik loop vast op de voorpanden. Het patroon is 4 rijen. De voorpanden hebben in de beschrijving maar 2 rijen. Ik heb al gekeken bij de andere vragen die gesteld zijn maar daarin geen antwoord op de vraag over de 2 rijen in plaats van de 4 rijen.

DROPS Design 01.07.2019 kl. 12:06:

Dag Cora,

Over de voorpanden haakje gewoon verder in patroon zoals op het achterpand (dus met de 4 rijen) en A.2a en A.2b laten alleen zien hoe je de hoeken haakt.

Mieke De Grauwe 07.06.2019 - 15:29:

Wat ik ook niet begrijp is dat je voor de voorkant maar van twee rijen het patroon hebt , terwijl het patroon eigenlijk uit 4 rijen bestaat. Er klopt echt iets niet met dit patroon

Mieke 06.06.2019 - 22:26:

Dankjewel voor het antwoord, de t2de rij is dan dubbel stokje 2losse, het dubbelstokjesgroepje, v, 6l, v enz.... als dit de manier is, dan meerdert de rij, dit kan niet de bedoeling zijn, hoe wordt dit opgelost? Lieve groeten

Mieke 05.06.2019 - 20:21:

Kan je mee eens duidelijk zeggen waar het dubbelstokjes blok op de tweede rij van de voorkant moet komen. De eerste rij is duidelijk, ik start met een stokje, 2 losse, stokje , maak dan de 4 lossen bogen 2 maal en dan stokje, 6 losse, stokje enz. Dat lukt, MAAR de tweede rij, ik start met dubbel stokje, 2 losse, waar precies moet dat eerste dubbele stokjes groep komen, als ik dat in het eerste boogje doe, vermeerdert de rij, doe ik het in de 4lossenboog dan komt het op het einde niet uit.

DROPS Design 06.06.2019 kl. 21:14:

Dag Mieke,

De dubbele stokjes groep moet je inderdaad in de lossenlus van de vorige toer haken. Bij de beschrijving van het rechter voorpand staat ook uitgelegd waar je de steken precies in haakt.

Julita 04.04.2019 - 18:58:

Wszystko robiłam jak w opisie stanęłam w miejscu "schemat A3 (6 oczek) " zrobiłam to i na nich zrobiłam wachlarze wyszło mi o jeden za dużo nie wiem dlaczego no i te łuki nad słupkami 3 oczka łańcuszka czy tak powinno być na zdjęciu wygląda jak by było tych oczek 6. Będę wdzięczna za wszelkie podpowiedzi

DROPS Design 05.04.2019 kl. 18:22:

Witaj Julito! Przyjmę rozmiar S, mamy 84 sł2. Teraz przerabiamy 1-szy rząd schematy A.3 (=1 oł + 6 oł) = 1 łuk i powtarzamy schemat A.4 ponad pozostałymi oczkami w okrążeniu, tzn. 1 oś między 6-tym i 7-mym sł2, 6 oł, 1 oś między 12-tym i 13-tym sł2, 6 oł, 1 oś między 18-tym i 19-tym sł2, 6 oł, itd. (schemat A.4 jest powtórzony 13 razy) = 13 łuków, razem 14 łuków w okrążeniu. Następnie przerabiamy drugi rząd schematów A.3 i A.4 zgodnie ze schematem, czyli po 6 sł2 wokół każdego łuku, itd. Co do łuków w tych schematach: w 1-szym rzędzie są łuki z 6 oł, a w trzecim będzie 2 x więcej łuków, ale tylko z 3 oł. Powodzenia!

Julita 03.04.2019 - 19:52:

Chciałabym się dowiedzieć jak zrobić ten rękaw bo nie bardzo mi pasuje opis i wzór do tego co widać na zdjęciu wg mnie powinno być 6 oczek łańcuszka a w następnym rzędzie wachlarze z 6sl podwójnych a w schemacie jest że są 3oczka

DROPS Design 04.04.2019 kl. 16:23:

Witaj Julito! Napisz mi, w którym miejscu we wzorze się teraz znajdujesz, a postaram się pomóc. Pozdrawiam!

Jessica 25.03.2019 - 20:39:

Guten Abend Vielen Dank für die Antwort. Nur leider weiss ich nicht wie diese Vorterteile gehäkelt werden. Wie geht es nach Stäbchen-2LM-Stäbchen weiter???

DROPS Design 26.03.2019 kl. 09:07:

Liebe Jessica, nach A.2b (1 Stb, 2 Lm, 1 Stb) in der Ecke, häkeln Sie weiter wie zuvor = 4 Lm, 1 feste M um den Lufmaschenbogen, 4 Lm, usw und mit A.2a (= 1 Stb, 2 LM, 1 Stb) in der Ecke enden. So weiter häkeln, dh zwischen A.2a und A.2b häkeln Sie wie zuvor zwischen die Ecken in A.1 aber es gibt jetzt durch A.2 keine Zunahmen mehr. Viel Spaß beim häkeln!

Jessica 25.03.2019 - 13:35:

Guten Tag Ich komme bei den Vorderteilen nicht mehr weiter. Es ist sehr ungenau beschrieben und ich weiss nicht wie die Häkelschrift gelesen werden soll. Bitte um genauere Erklärung. Liebe Grüsse Jessy

DROPS Design 25.03.2019 kl. 15:53:

Liebe Jessica, bei den Vorderteilen häkeln Sie jetzt separat auf nur einer Seite, die Reihen beginnen in einer Ecke mit A.2a/A.2b und enden in der anderen Ecke mit A.2b/A.2a, inzwischen häkeln Sie wie zuvor, mit A.2a/b werden Sie jetzt nicht mehr zunehmen aber gerade Seiten bekommen. Viel Spaß beim häkeln!

Nadège 07.03.2019 - 11:36:

Re bonjour à vous, pourriez-vous détailler cette étape svp: "Tournez et crochetez A.2a dans cette bride", parce qu'après avoir fait le 1er rang, si je fais comme vous le dites (4ml-2ml-groupe de DB) dans cette B, je vous assure que j'augmente et que le rang d'après et augmenté également. D'après les commentaires lus, je ne suis pas la seule à avoir le problème.... Donc merci si vous pouvez m'aidez

DROPS Design 07.03.2019 kl. 12:29:

Bonjour Nadège, vous ne devez pas augmenter, ni au 1er rang ni aux suivants, vous devez avoir 1 bride,2 ml, 1b (ou 1 double-bride, 2 ml -erreur de lecture de ma part désolée) au début et à la fin de chaque rang, au 1er rang, A.2b et A.2a vont se crocheter dans la 4ème ml du début du rang (= double-bride du coin), ensuite, vous continuez le motif comme avant entre ces 2 diagrammes. Au 2ème rang (sur l'endroit), crochetez A.2a (= 1 double-bride = 4 ml), 2 ml, puis continuez comme avant et terminez par 2 ml, 1 double-bride dans la dernière bride du rang. Bon crochet!

Kommentér oppskrift DROPS 196-28