DROPS / 184 / 3

Harvest Moon by DROPS Design

Gebreid vest overdwars gebreid met kantpatroon langs de kraag. Maat: S - XXXL Het werk wordt gebreid in DROPS Alpaca Bouclé.

DROPS design: Patroon ab-080
Garengroep C of A + A
----------------------------------------------------------
Maat: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materiaal:
DROPS ALPACA BOUCLÉ van garnstudio (behoort tot garengroep C)
400-450-500-550-600-650 g kleur nr 0517, grijs

Het werk kan tevens gebreid worden met garen van:
“Alternatief garen (garengroep C)” - zie link hieronder.

DROPS RONDBREINAALD (80 cm) MAAT 6 mm – of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 15 steken en 19 naalden in tricotsteek = breedte 10 cm en 10 cm in de hoogte.

DROPS RONDBREINAALD (80 cm) MAAT 5 mm voor de randen in ribbelsteek – of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 17 steken en 22 naalden in tricotsteek = breedte 10 cm en 10 cm in de hoogte.
----------------------------------------------------------

80% alpaca, 15% wol, 5% polyamide
vanaf 3.42 € /50g
DROPS Alpaca Bouclé uni colour DROPS Alpaca Bouclé uni colour 3.42 € /50g
Wolplein.nl
Bestel
DROPS Alpaca Bouclé mix DROPS Alpaca Bouclé mix 3.42 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 30.40€ krijgen. Lees meer.

Zie telpatronen A.1 en A.2. De telpatronen laten alle naalden in het patroon aan de goede kant zien.

TIP VOOR HET MEERDEREN (voor de mouwen):
Meerder 1 steek door een omslag te maken. Brei op de volgende naald de omslag gedraaid averecht om een gaatje te voorkomen.
----------------------------------------------------------

VEST:
Brei het voor- en achterpand heen en weer op de rondbreinaald in 2 delen en naai midden achter samen. Brei de mouwen heen en weer op de rondbreinaald en naai op het einde aan het lijf.

LINKER VOOR/ACHTERPAND:
Zet 132-135-138-141-144-147 steken op de rondbreinaald 6 mm met Alpaca Bouclé. Ga verder met rondbreinaald 5 mm en brei 1 ribbel in RIBBELSTEEK - zie uitleg hierboven. Ga verder met rondbreinaald 6 mm en brei in patroon als volgt (1e naald = goede kant): 3 kantsteken in ribbelsteek, 86-89-92-95-98-101 steken in tricotsteek, brei PATROON A.1 (= 43 steken) – zie uitleg hierboven. Ga zo verder heen en weer gebreid. DENK OM DE STEKENVERHOUDING! Brei bij een hoogte van 37-38-39-40-41-42 cm vanaf de opzetrand, de volgende naald aan de goede kant als volgt: Brei de eerste 57-59-60-60-63-65 steken, kant de volgende 26-27-29-32-32-33 steken af (= armsgat) brei de overgebleven steken op de naald. Brei op de volgende naald zoals hiervoor maar zet over de afgekante steken voor armsgaten 26-27-29-32-32-33 nieuwe steken op = 132-135-138-141-144-147 steken. Ga verder zoals hiervoor tot het werk 54-56-58-60-62-64 cm meet (pas zo aan dat volgende naald aan de goede kant is).
Ga verder met rondbreinaald 5 mm en brei een spie in de hals als volgt:
NAALD 1 (= goede kant): Alle steken recht, keer het werk.
NAALD 2 (= verkeerde kant): De eerste 43 steken recht, keer het werk.
NAALD 3: Brei alle steken recht, keer het werk.
NAALD 4: Brei de eerste 22 steken recht, keer het werk.
NAALD 5: Brei alle steken recht, keer het werk.
NAALD 6: Brei alle 132-135-138-141-144-147 steken op de naald recht. Ga verder met rondbreinaald 6 mm. Kant af maar maak na ongeveer iedere 5e steek een omslag en kant deze af zoals een normale steek. Dit wordt gedaan om een strakke afkantrand te voorkomen.

RECHTER VOOR/ACHTERPAND:
Zet 132-135-138-141-144-147 steken op de rondbreinaald 6 mm met Alpaca Bouclé. Ga verder met rondbreinaald 5 mm en brei 1 ribbel. Ga verder met rondbreinaald 6 mm en brei in patroon als volgt (1e naald = goede kant): A.2 (= 43 steken), 86-89-92-95-98-101 steken in tricotsteek, 3 kantsteken in ribbelsteek. Ga zo verder heen en weer gebreid. Brei bij een hoogte van 37-38-39-40-41-42 cm vanaf de opzetrand, de volgende naald aan de goede kant als volgt: Brei de eerste 49 steken (= A.2 en 6 steken in tricotsteek), kant de volgende 26-27-29-32-32-33 steken af (= armsgat) brei de overgebleven steken op de naald. Brei op de volgende naald brei zoals hiervoor maar zet 26-27-29-32-32-33 nieuwe steken op voor het armsgat over de afgekante steken op de vorige naald = 132-135-138-141-144-147 steken. Ga verder zoals hiervoor tot het werk 54-56-58-60-62-64 cm meet (pas zo aan dat volgende naald op de verkeerde kant is).
Ga verder met rondbreinaald 5 mm en brei een spie in de hals als volgt:
NAALD 1 (= verkeerde kant): Brei alle steken recht, keer het werk.
NAALD 2 (= goede kant): Brei de eerste 43 steken recht, keer het werk.
NAALD 3: Brei alle steken recht, keer het werk.
NAALD 4: Brei de eerste 22 steken recht, keer het werk.
NAALD 5: Brei alle steken recht, keer het werk.
NAALD 6: Brei alle 132-135-138-141-144-147 steken op de naald recht. Ga verder met rondbreinaald 6 mm. Kant af maar maak na ongeveer iedere 5e steek een omslag en kant deze af zoals een normale steek.

MOUW:
Zet 31-32-34-35-37-38 steken op de rondbreinaald 6 mm met Alpaca Bouclé. Ga verder met rondbreinaald 5 mm. Brei 1 ribbel. Ga verder met rondbreinaald 6 mm. Brei in tricotsteek met 1 steek in ribbelsteek aan elke kant. Meerder bij een hoogte van 12-11-6-5-9-8 cm, 1 steek aan de binnenkant van de 1 kantsteek in ribbelsteek aan elke kant - LEES TIP VOOR HET MEERDEREN. Meerder zo iedere 5-5-5-4-4-4 cm 8-8-9-11-10-10 keer in totaal = 47-48-52-57-57-58 steken. Brei bij een hoogte van 51-50-50-49-49-48 cm (minder voor de grotere maten vanwege bredere schouders), een kleine mouwkop als volgt: Brei in tricotsteek en kant af op het begin van iedere naald aan elke kant als volgt: 8-10-10-12-12-14 keer 4-3-3-3-3-3 steken (= 4-5-5-6-6-7 keer aan elke kant) = 15-18-22-21-21-16 steken over. De mouw meet ongeveer 55 cm in alle maten. Kant de overgebleven steken af maar maak na ongeveer iedere 5e steek een omslag en kant deze af zoals een normale steek. Brei een andere mouw op dezelfde manier.

AFWERKING:
Naai de 2 voor- en achterpanden samen midden achter, naai aan de binnenkant van de afkantrand en zorg ervoor dat de naad niet te strak wordt. Naai de mouwen aan het lijf aan de binnenkant van de afkant/opzetrand en naai dan de naad onder de mouwen aan de binnenkant van de 1 kantsteek in ribbelsteek aan elke kant. Knip het garen en hecht af.

= maak 2 omslagen tussen 2 steken, brei op de volgende naald een omslag averecht en laat de andere omslag van de naald glijden.
= haal 1 steek recht af, brei 2 steken recht samen, haal de afgehaalde steek over de samengebreide steken

Opmerkingen (3)

Kirsty 23.09.2018 - 23:10:

Hi there. I'm trying to knit this for my daughter, but I'm having some trouble, and I'm very confused. When it comes to working the chart A1, I knit the first row of it as this: K3 garter edge stitches, 86 in stockinette, and then 43 stitches of the chart. When I come to the second row, do I then start with the chart stitches, or begin again with the garter and stockinette? The instructions just say to continue, but doesn't make it clear whether to start with the chart. Thank you.

DROPS Design 24.09.2018 kl. 07:50:

Hi Kirsty, Yes, you begin row 2 with the pattern and end with stockinette and garter stitch. Happy knitting!

NATHALIE 10.07.2018 - 17:16:

Bonjour, Quand on fait le diagramme du devant gauche/dos ou devant droit/dos, en rang envers, on doit commencer par les mailles du diagramme et ensuite on tricote les mailles à l'envers ou bien doit on commencer par les mailles à l'envers et ensuite le diagramme ? Je vous remercie pour votre réponse. Cordialement

DROPS Design 11.07.2018 kl. 07:38:

Bonjour Nathalie, sur l'endroit vous tricotez A.1 en fin de rang, sur l'envers vous tricotez A.1 en fin de rang (devant/dos gauche). Pour le devant/dos droit vous commencez par A.2 sur l'endroit et finissez par A.2 sur l'envers. Sur l'envers, lisez les diagrammes de gauche à droite (et sur l'endroit, de droite à gauche), toujours en commençant en bas. Bon tricot!

Jenny 22.01.2018 - 20:10:

Ich bekomme die Maschenprobe nicht hin. Selbst mit Nadel 5 habe ich bei 15 M noch 11,5 cm Breite. Noch strammer kann man durch die Schlaufen in der Wolle nicht stricken. Ist hier ein Fehler in der Anleitung oder stelle ich mich doof an?

DROPS Design 23.01.2018 kl. 08:21:

Liebe Jenny, versuchen Sie die Maschen etwas weniger in der Höhe zu ziehen. Gleichzeitig wird die Reihenanzahl in solchen Modellen nicht zu wichtig, dh weniger als die Breite, so können Sie auch die Höhe in cm folgen. Viel Spaß beim stricken!

Laat een opmerking achter voor DROPS 184-3