DROPS / 184 / 3

Harvest Moon by DROPS Design

Gebreid vest overdwars gebreid met kantpatroon langs de kraag. Maat: S - XXXL Het werk wordt gebreid in DROPS Alpaca Bouclé.

DROPS design: Patroon ab-080
Garengroep C of A + A
----------------------------------------------------------
Maat: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materiaal:
DROPS ALPACA BOUCLÉ van garnstudio (behoort tot garengroep C)
400-450-500-550-600-650 g kleur nr 0517, grijs

Het werk kan tevens gebreid worden met garen van:
“Alternatief garen (garengroep C)” - zie link hieronder.

DROPS RONDBREINAALD (80 cm) MAAT 6 mm – of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 15 steken en 19 naalden in tricotsteek = breedte 10 cm en 10 cm in de hoogte.

DROPS RONDBREINAALD (80 cm) MAAT 5 mm voor de randen in ribbelsteek – of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 17 steken en 22 naalden in tricotsteek = breedte 10 cm en 10 cm in de hoogte.
----------------------------------------------------------

Zie telpatronen A.1 en A.2. De telpatronen laten alle naalden in het patroon aan de goede kant zien.

TIP VOOR HET MEERDEREN (voor de mouwen):
Meerder 1 steek door een omslag te maken. Brei op de volgende naald de omslag gedraaid averecht om een gaatje te voorkomen.
----------------------------------------------------------

VEST:
Brei het voor- en achterpand heen en weer op de rondbreinaald in 2 delen en naai midden achter samen. Brei de mouwen heen en weer op de rondbreinaald en naai op het einde aan het lijf.

LINKER VOOR/ACHTERPAND:
Zet 132-135-138-141-144-147 steken op de rondbreinaald 6 mm met Alpaca Bouclé. Ga verder met rondbreinaald 5 mm en brei 1 ribbel in RIBBELSTEEK - zie uitleg hierboven. Ga verder met rondbreinaald 6 mm en brei in patroon als volgt (1e naald = goede kant): 3 kantsteken in ribbelsteek, 86-89-92-95-98-101 steken in tricotsteek, brei PATROON A.1 (= 43 steken) – zie uitleg hierboven. Ga zo verder heen en weer gebreid. DENK OM DE STEKENVERHOUDING! Brei bij een hoogte van 37-38-39-40-41-42 cm vanaf de opzetrand, de volgende naald aan de goede kant als volgt: Brei de eerste 57-59-60-60-63-65 steken, kant de volgende 26-27-29-32-32-33 steken af (= armsgat) brei de overgebleven steken op de naald. Brei op de volgende naald zoals hiervoor maar zet over de afgekante steken voor armsgaten 26-27-29-32-32-33 nieuwe steken op = 132-135-138-141-144-147 steken. Ga verder zoals hiervoor tot het werk 54-56-58-60-62-64 cm meet (pas zo aan dat volgende naald aan de goede kant is).
Ga verder met rondbreinaald 5 mm en brei een spie in de hals als volgt:
NAALD 1 (= goede kant): Alle steken recht, keer het werk.
NAALD 2 (= verkeerde kant): De eerste 43 steken recht, keer het werk.
NAALD 3: Brei alle steken recht, keer het werk.
NAALD 4: Brei de eerste 22 steken recht, keer het werk.
NAALD 5: Brei alle steken recht, keer het werk.
NAALD 6: Brei alle 132-135-138-141-144-147 steken op de naald recht. Ga verder met rondbreinaald 6 mm. Kant af maar maak na ongeveer iedere 5e steek een omslag en kant deze af zoals een normale steek. Dit wordt gedaan om een strakke afkantrand te voorkomen.

RECHTER VOOR/ACHTERPAND:
Zet 132-135-138-141-144-147 steken op de rondbreinaald 6 mm met Alpaca Bouclé. Ga verder met rondbreinaald 5 mm en brei 1 ribbel. Ga verder met rondbreinaald 6 mm en brei in patroon als volgt (1e naald = goede kant): A.2 (= 43 steken), 86-89-92-95-98-101 steken in tricotsteek, 3 kantsteken in ribbelsteek. Ga zo verder heen en weer gebreid. Brei bij een hoogte van 37-38-39-40-41-42 cm vanaf de opzetrand, de volgende naald aan de goede kant als volgt: Brei de eerste 49 steken (= A.2 en 6 steken in tricotsteek), kant de volgende 26-27-29-32-32-33 steken af (= armsgat) brei de overgebleven steken op de naald. Brei op de volgende naald brei zoals hiervoor maar zet 26-27-29-32-32-33 nieuwe steken op voor het armsgat over de afgekante steken op de vorige naald = 132-135-138-141-144-147 steken. Ga verder zoals hiervoor tot het werk 54-56-58-60-62-64 cm meet (pas zo aan dat volgende naald op de verkeerde kant is).
Ga verder met rondbreinaald 5 mm en brei een spie in de hals als volgt:
NAALD 1 (= verkeerde kant): Brei alle steken recht, keer het werk.
NAALD 2 (= goede kant): Brei de eerste 43 steken recht, keer het werk.
NAALD 3: Brei alle steken recht, keer het werk.
NAALD 4: Brei de eerste 22 steken recht, keer het werk.
NAALD 5: Brei alle steken recht, keer het werk.
NAALD 6: Brei alle 132-135-138-141-144-147 steken op de naald recht. Ga verder met rondbreinaald 6 mm. Kant af maar maak na ongeveer iedere 5e steek een omslag en kant deze af zoals een normale steek.

MOUW:
Zet 31-32-34-35-37-38 steken op de rondbreinaald 6 mm met Alpaca Bouclé. Ga verder met rondbreinaald 5 mm. Brei 1 ribbel. Ga verder met rondbreinaald 6 mm. Brei in tricotsteek met 1 steek in ribbelsteek aan elke kant. Meerder bij een hoogte van 12-11-6-5-9-8 cm, 1 steek aan de binnenkant van de 1 kantsteek in ribbelsteek aan elke kant - LEES TIP VOOR HET MEERDEREN. Meerder zo iedere 5-5-5-4-4-4 cm 8-8-9-11-10-10 keer in totaal = 47-48-52-57-57-58 steken. Brei bij een hoogte van 51-50-50-49-49-48 cm (minder voor de grotere maten vanwege bredere schouders), een kleine mouwkop als volgt: Brei in tricotsteek en kant af op het begin van iedere naald aan elke kant als volgt: 8-10-10-12-12-14 keer 4-3-3-3-3-3 steken (= 4-5-5-6-6-7 keer aan elke kant) = 15-18-22-21-21-16 steken over. De mouw meet ongeveer 55 cm in alle maten. Kant de overgebleven steken af maar maak na ongeveer iedere 5e steek een omslag en kant deze af zoals een normale steek. Brei een andere mouw op dezelfde manier.

AFWERKING:
Naai de 2 voor- en achterpanden samen midden achter, naai aan de binnenkant van de afkantrand en zorg ervoor dat de naad niet te strak wordt. Naai de mouwen aan het lijf aan de binnenkant van de afkant/opzetrand en naai dan de naad onder de mouwen aan de binnenkant van de 1 kantsteek in ribbelsteek aan elke kant. Knip het garen en hecht af.

= maak 2 omslagen tussen 2 steken, brei op de volgende naald een omslag averecht en laat de andere omslag van de naald glijden.

Denkt u een fout te hebben gevonden in het patroon? Laat dan een opmerking of vraag achter in ons Opmerkingen gedeelte bovenaan het patroon. Ga naar het origineel patroon DROPS 184-3.