DROPS / 184 / 4

Fleur de Lavande by DROPS Design

Gebreide trui met ronde pas, boordsteek en A-lijn, van boven naar beneden gebreid. Maten S - XXXL. Het werk wordt gebreid in DROPS Brushed Alpaca Silk.

DROPS Design: Patroon nr. as-080
Garengroep C of A + A
-----------------------------------------------------------
150-150-175-175-200-225 g kleur 13, denimblauw

Het werk kan tevens gebreid worden met garen van:
"Alternatief garen (Garengroep C)" – zie de link hieronder.

DROPS NAALDEN ZONDER KNOP EN RONDBREINAALD (40 + 60 of 80 cm) MAAT 5.5 MM – of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 16 steken en 20 naalden tricotsteek is 10 cm breed en 10 cm hoog.

DROPS NAALDEN ZONDER KNOP EN RONDBREINAALD (40 + 80 cm) MAAT 4.5 MM - voor de randen in ribbelsteek.
----------------------------------------------------------

vanaf 2.10 € /25g
DROPS Brushed Alpaca Silk uni colour DROPS Brushed Alpaca Silk uni colour 2.10 € /25g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 12.60€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

INFORMATIE VOOR HET PATROON:

RIBBEL/RIBBELSTEEK (gebreid in de rondte):
1 ribbel = 2 naalden. Brei 1 naald recht en 1 naald averecht.

TIP VOOR HET BREIEN:
Om te voorkomen dat de boordsteek te strak wordt, breit u 1 naald recht over alle steken iedere 8e naald over de gehele pas.

TIP VOOR HET MEERDEREN-1:
Meerder 1 steek in elk averecht deel door 1 omslag te maken voor elke gebreide steek over de hele naald. Brei op de volgende naald, de omslag gedraaid averecht om gaatjes te vermijden (de omslagen worden gedraaid recht gebreid op een naald recht – lees TIP VOOR HET BREIEN).
De volgende keer meerdert u in elk averecht deel, maak 1 omslag na de gebreide steken, de omslagen worden gedraaid averecht gebreid op de volgende naald (brei gedraaid recht als u op een naald recht bent).
Ga verder met de meerderingen op deze manier afwisselend voor en na de gebreide steken.

TIP VOOR HET MEERDEREN-2:
Om uit te rekenen hoe u verdeeld meerdert, neemt u het totaal aantal steken op de naald (dus 207 steken) en deel deze door het aantal te maken meerderingen (dus 5) = 41.4.
In dit voorbeeld, meerdert u afwisselend na ongeveer de 41e en 42e steek. Meerder 1 steek door 1 omslag te maken, brei op de volgende naald de omslag gedraaid recht om gaatjes te vermijden.

TIP VOOR HET MEERDEREN-3 (voor de zijkanten in het lijf):
Begin 1 steek voor de markeerdraad, maak 1 omslag, 2 recht (de markeerdraad zit in het midden van deze 2 steken), maak 1 omslag (= 2 steken gemeerderd). Brei op de volgende naald de omslagen recht om gaatjes te maken.

TIP VOOR HET MINDEREN (voor midden onder de mouw):
Begin 3 steken voor de markeerdraad, 2 recht samen, 2 recht (de markeerdraad zit in het midden van deze 2 steken), 1 steek recht afhalen, 1 recht, haal de afgehaalde steek over de gebreide steek (= 2 steken geminderd).
----------------------------------------------------------

HALSLIJN:
Zet 69-69-75-75-78-84 steken op met korte rondbreinaald 4.5 mm en 2 draden Brushed Alpaca Silk. Brei 1 naald recht. Verwijder een van de draden en brei verder met alleen 1 draad Brushed Alpaca Silk. Brei 5 cm boordsteek in de rondte (= 1 recht / 2 averecht).

PAS:
Ga verder met korte rondbreinaald 5.5 mm. Ga verder in boordsteek - lees TIP VOOR HET BREIEN!
Als het werk 6 cm meet, meerder dan 1 steek in elk averecht deel – lees TIP VOOR HET MEERDEREN-1. Herhaal de meerderingen als het werk meet:
S: 8, 10, 13, 16 en 19 cm = 207 steken.
M: 8, 10, 12, 15, 18 en 21 cm = 230 steken.
L: 8, 10, 13, 16, 19 en 23 cm = 250 steken.
XL: 8, 10, 12, 15, 18, 21 en 25 cm = 275 steken.
XXL: 8, 10, 13, 16, 19, 23 en 27 cm = 286 steken.
XXXL: 8, 10, 13, 16, 19, 23 en 28 cm = 308 steken.
DENK OM DE STEKENVERHOUDING! Ga verder in boordsteek met 1 recht en bei 8-9-9-10-10-10 averecht tot het werk 23-25-27-29-31-33 cm meet vanaf de opzetrand. Brei 1 naald recht terwijl u 5-6-6-5-10-4 steken verdeeld op de naald meerdert – lees TIP VOOR HET MEERDEREN-2 = 212-236-256-280-296-312 steken.
Brei de volgende naald als volgt: Plaats de eerste 42-48-52-56-58-58 steken op 1 hulpdraad voor de mouw, zet 6-6-8-8-10-12 nieuwe steken op de naald (= aan de zijkant onder de mouw), brei 64-70-76-84-90-98 steken recht (= voorpand), plaats de volgende 42-48-52-56-58-58 steken op 1 hulpdraad voor de mouw, zet 6-6-8-8-10-12 nieuwe steken op de naald (= aan de zijkant onder de mouw) en brei de overgebleven 64-70-76-84-90-98 steken recht (= achterpand). Lijf en mouwen worden nu apart verder gebreid. HET WERK WORDT NU VANAF HIER GEMETEN!

LIJF:
= 140-152-168-184-200-220 steken. Voeg 1 markeerdraad in aan elke kant, dus in het midden van de 6-6-8-8-10-12 opgezette steken onder de mouw aan elke kant. Brei in tricotsteek in de rondte. Als het werk 1 cm meet vanaf de scheiding, meerder dan 1 steek aan elke kant van beide markeerdraden – lees TIP VOOR HET MEERDEREN-3 (= 4 steken gemeerderd). Meerder op deze manier iedere 6e naald tot het werk 30 cm meet vanaf de scheiding (als de stekenverhouding in de hoogte klopt, staat dit gelijk aan 10 meerderingen aan elke kant) = ongeveer 180-192-208-224-240-260 steken. Ga verder met rondbreinaald 4.5 mm. Brei 3 RIBBELS in de rondte – zie uitleg hierboven. Kant dan losjes af met 2 draden Brushed Alpaca Silk. De trui meet ongeveer 54-56-58-60-62-64 cm vanaf de schouder naar beneden.

MOUW:
Plaats de 42-48-52-56-58-58 steken van de hulpdraad aan een kant van het werk op korte rondbreinaald 5.5 mm en neem daarnaast 1 steek op in elk van de 6-6-8-8-10-12 opgezette steken onder de mouw = 48-54-60-64-68-70 steken. Voeg 1 markeerdraad in midden onder de mouw, dus in het midden van de 6-6-8-8-10-12 steken die onder de mouw zijn gebreid. Brei in tricotsteek in de rondte. Als het werk 3-3-2-2-2-2 cm meet vanaf de scheiding, minder dan 2 steken midden onder de mouw – lees TIP VOOR HET MINDEREN. Minder op deze manier iedere 4-3-2½-2-2-1½ cm in totaal 8-10-12-14-15-15 keer = 32-34-36-36-38-40 steken. Brei verder tot het werk 40-39-37-36-35-33 cm meet vanaf de scheiding onder de mouw. Ga verder met breinaalden zonder knop maat 4.5 mm. Brei 3 ribbels in de rondte. Kant dan losjes af met 2 draden Brushed Alpaca Silk. Brei de andere mouw op dezelfde manier.

Er zijn geen opmerkingen op dit patroon. Voeg uw opmerking toe!

Laat een opmerking achter voor DROPS 184-4