DROPS / 184 / 3

Harvest Moon by DROPS Design

Kofta stickad sidledes med hålmönster längs kragen. Storlek S - XXXL. Arbetet är stickat i DROPS Alpaca Bouclé.

DROPS Design: Modell ab-080
Garngrupp C eller A + A
-----------------------------------------------------------
Storlek: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Garnåtgång:
DROPS ALPACA BOUCLÉ från Garnstudio (tillhör garngrupp C)
400-450-500-550-600-650 g färg 0517, grå

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp C)" – se länken nedan.

DROPS RUNDSTICKA (80 cm) NR 6 – eller den sticka du måste använda för att få 15 maskor och 19 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

DROPS RUNDSTICKA (80 cm) NR 5 till rätstickade kanter – eller den sticka du måste använda för att få 17 maskor och 22 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
----------------------------------------------------------

80% Alpacka, 15% Ull, 5% Polyamid
från 38.00 kr /50g
DROPS Alpaca Bouclé uni colour DROPS Alpaca Bouclé uni colour 38.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Alpaca Bouclé mix DROPS Alpaca Bouclé mix 38.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 304kr. Läs mer.

ÖKNINGSTIPS (gäller ärmarna):
Öka 1 maska genom att göra ett omslag om stickan. På nästa varv stickas omslaget vridet avigt så att det inte blir hål.
----------------------------------------------------------

KOFTA:
Fram-/bakstyckena stickas fram och tillbaka på rundsticka i 2 delar som sys ihop mitt bak. Ärmarna stickas fram och tillbaka på rundsticka och sys fast till fram- och bakstycket till slut.

VÄNSTER FRAMSTYCKE/BAKSTYCKE:
Lägg upp 132-135-138-141-144-147 maskor på rundsticka 6 med Alpaca Bouclé. Byt till rundsticka 5 och sticka 2 varv RÄTSTICKNING – se förklaring ovan. Byt tillbaka till rundsticka 6 och sticka mönster så här (1:a varvet = rätsidan): 3 kantmaskor i rätstickning, 86-89-92-95-98-101 maskor slätstickning, sticka MÖNSTER A.1 (= 43 maskor) – se förklaring ovan. Fortsätt så fram och tillbaka. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arbetet mäter 37-38-39-40-41-42 cm från uppläggningskanten stickas nästa varv från rätsidan så här: sticka de första 57-59-60-60-63-65 maskorna, maska av de nästa 26-27-29-32-32-33 maskorna (= ärmhål) sticka de resterande maskorna på stickan. På nästa varv stickas det som förut, men över maskorna som maskades av för ärmhål läggs det upp 26-27-29-32-32-33 nya maskor = 132-135-138-141-144-147 maskor. Fortsätt sedan som förut till arbetet mäter 54-56-58-60-62-64 cm – anpassa så att nästa varv som ska stickas är från rätsidan!
Byt till rundstinne 5 och sticka en kile i nacken så här:
VARV 1 (rätsidan): Sticka rätmaskor över alla maskorna, vänd.
VARV 2 (avigsidan): Sticka rätmaskor över de första 43 maskorna, vänd.
VARV 3: Sticka rätmaskor varvet ut, vänd.
VARV 4: Sticka rätmaskor över de första 22 maskorna, vänd.
VARV 5: Sticka rätmaskor varvet ut, vänd.
VARV 6: Sticka rätmaskor över alla de 132-135-138-141-144-147 maskorna på varvet. Byt till rundsticka 6. Maska av, men efter ca var 5:e maska görs det ett omslag om stickan som maskas av som en egen maska. Detta görs för att avmaskningskanten inte ska strama.

HÖGER FRAMSTYCKE/BAKSTYCKE:
Lägg upp 132-135-138-141-144-147 maskor på rundsticka 6 med Alpaca Bouclé. Byt till rundsticka 5 och sticka 2 varv rätstickning. Byt tillbaka till rundsticka 6 och sticka mönster så här (1:a varvet = rätsidan): A.2 (= 43 maskor), 86-89-92-95-98-101 maskor slätstickning, 3 kantmaskor i rätstickning. Fortsätt så fram och tillbaka. När arbetet mäter 37-38-39-40-41-42 cm från uppläggningskanten stickas nästa varv från rätsidan så här: Sticka de första 49 maskorna (= A.2 och 6 maskor slätstickning), maska av de nästa 26-27-29-32-32-33 maskorna (= ärmhål) sticka de resterande maskorna på stickan. På nästa varv stickas det som förut men det läggs upp 26-27-29-32-32-33 nya maskor för ärmhål över maskorna som maskades av av på föregående varv = 132-135-138-141-144-147 maskor. Fortsätt sedan som förut till arbetet mäter 54-56-58-60-62-64 cm – anpassa så att nästa varv som ska stickas är från avigsidan!
Byt till rundsticka 5 och sticka en kil i nacken så här:
VARV 1 (avigsidan): Sticka rätmaskor över alla maskorna, vänd.
VARV 2 (rätsidan): Sticka rätmaskor över de första 43 maskorna, vänd.
VARV 3: Sticka rätmaskor varvet ut, vänd.
VARV 4: Sticka rätmaskor över de första 22 maskorna, vänd.
VARV 5: Sticka rätmaskor varvet ut, vänd.
VARV 6: Sticka rätmaskor över alla de 132-135-138-141-144-147 maskorna på varvet. Byt till rundsticka 6. Maska av, men efter ca var 5:e maska görs det ett omslag om stickan som maskas av som en egen maska.

ÄRM:
Lägg upp 31-32-34-35-37-38 maskor på rundsticka 6 med Alpaca Bouclé. Byt till rundsticka 5. Sticka 2 varv rätstickning. Byt tillbaka till rundsticka 6. Sticka slätstickning med 1 kantmaska i rätstickning i varje sida. När arbetet mäter 12-11-6-5-9-8 cm ökas det 1 maska innanför 1 kantmaska i rätstickning i varje sida – läs ÖKNINGSTIPS. Öka så med 5-5-5-4-4-4 cm mellanrum totalt 8-8-9-11-10-10 ggr = 47-48-52-57-57-58 maskor. När arbetet mäter 51-50-50-49-49-48 cm (kortare mått i de större storleknarna pga bredare axelvidd) stickas det en liten ärmkulle så här: Sticka slätstickning och maska av i början av varje varv i varje sida så här: 4-3-3-3-3-3 maskor 8-10-10-12-12-14 ggr (= 4-5-5-6-6-7 ggr i varje sida) = 15-18-22-21-21-16 maskor kvar. Ärmen mäter ca 55 cm i alla storlekar. Maska av de resterande maskorna, men efter ca var 5:e maska görs det ett omslag om stickan som maskas av som en egen maska. Sticka en ärm till på samma sätt.

MONTERING:
Sy ihop de 2 fram- och bakstyckena mitt bak, sy innanför avmaskningskanten och se till att sömmen inte stramar! Sy i ärmarna mot fram- och bakstycket innanför avmaskningskanterna/uppläggningskanterna och sy sedan sömmen under ärmarna innanför 1 kantmaska i rätstickning i varje sida. Klipp av trådarna och fäst dem.

= mellan 2 maskor görs det 2 omslag om stickan, på nästa varv stickas det ena omslaget avigt, det andra släpps av stickan
= lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 2 maskor räta tillsammans, drag den lyfta maskan över maskorna som stickades tillsammans

Kate 22.11.2018 - 13:24:

Bonjour ,j'ai un problème au niveau du gousset de l'encolure dos ... est-il bien tricoté en point mousse et rangs racourcis alrs que le dos est en jersey ?.. Merci pour votre aide

DROPS Design 23.11.2018 kl. 09:33:

Bonjour Kate, tout à fait les rangs raccourcis se tricotent au point mousse. Bon tricot!

Kirsty 23.09.2018 - 23:10:

Hi there. I'm trying to knit this for my daughter, but I'm having some trouble, and I'm very confused. When it comes to working the chart A1, I knit the first row of it as this: K3 garter edge stitches, 86 in stockinette, and then 43 stitches of the chart. When I come to the second row, do I then start with the chart stitches, or begin again with the garter and stockinette? The instructions just say to continue, but doesn't make it clear whether to start with the chart. Thank you.

DROPS Design 24.09.2018 kl. 07:50:

Hi Kirsty, Yes, you begin row 2 with the pattern and end with stockinette and garter stitch. Happy knitting!

NATHALIE 10.07.2018 - 17:16:

Bonjour, Quand on fait le diagramme du devant gauche/dos ou devant droit/dos, en rang envers, on doit commencer par les mailles du diagramme et ensuite on tricote les mailles à l'envers ou bien doit on commencer par les mailles à l'envers et ensuite le diagramme ? Je vous remercie pour votre réponse. Cordialement

DROPS Design 11.07.2018 kl. 07:38:

Bonjour Nathalie, sur l'endroit vous tricotez A.1 en fin de rang, sur l'envers vous tricotez A.1 en fin de rang (devant/dos gauche). Pour le devant/dos droit vous commencez par A.2 sur l'endroit et finissez par A.2 sur l'envers. Sur l'envers, lisez les diagrammes de gauche à droite (et sur l'endroit, de droite à gauche), toujours en commençant en bas. Bon tricot!

Jenny 22.01.2018 - 20:10:

Ich bekomme die Maschenprobe nicht hin. Selbst mit Nadel 5 habe ich bei 15 M noch 11,5 cm Breite. Noch strammer kann man durch die Schlaufen in der Wolle nicht stricken. Ist hier ein Fehler in der Anleitung oder stelle ich mich doof an?

DROPS Design 23.01.2018 kl. 08:21:

Liebe Jenny, versuchen Sie die Maschen etwas weniger in der Höhe zu ziehen. Gleichzeitig wird die Reihenanzahl in solchen Modellen nicht zu wichtig, dh weniger als die Breite, so können Sie auch die Höhe in cm folgen. Viel Spaß beim stricken!

Kommentér oppskrift DROPS 184-3