Sleepy Santa Sweater by DROPS Design

Gebreide trui met Kerstman voor kinderen in DROPS Air of Nepal. Maten 2 – 12 jaar. Thema: Kerst.

DROPS Design: Patroon nr. ai-018-bn
Garengroep C of A + A
-------------------------------------------------------

MATEN:
2 – 3/4 – 5/6 – 7/8 – 9/10 – 11/12 jaar
92 – 98/104 – 110/116 – 122/128 – 134/140 – 146/152 cm

MATERIAAL:
DROPS AIR van garnstudio (behoort tot garengroep C)
100-100-150-150-150-150 g kleur 04, medium grijs
(U heeft 50-50-50-50-50-50 g extra nodig van kleur 04 medium grijs als u de kerstman niet op de achterkant breit)
50-50-50-50-50-50 g kleur 25, framboos
50-50-50-50-50-50 g kleur 01, naturel
50-50-50-50-50-50 g kleur 02, tarwe
Een restant van kleur 06, zwart – voor de ogen

Of gebruik:
DROPS Nepal van garnstudio (behoort tot garengroep C)
200-200-250-250-300-300 g kleur 0501, grijs
(U heeft 50-50-50-50-50-50 g extra nodig van kleur 0501 grijs als u de kerstman niet op de achterkant breit)
50-100-100-100-100-100 g kleur 3608, diep rood
50-50-50-50-50-50 g kleur 0100, naturel
50-50-50-50-50-50 g kleur 0206, lichtbeige
Een restant van kleur 8903 zwart – voor de ogen

STEKENVERHOUDING:
16 steken in de breedte en 20 naalden in de hoogte met tricotsteek = 10 x 10 cm.

NAALDEN:
DROPS NAALDEN ZONDER KNOP MAAT 5.5 MM.
DROPS RONDBREINAALD 5.5 MM: Lengte 40 cm en 60 cm of 80 cm voor tricotsteek.
DROPS NAALDEN ZONDER KNOP MAAT 4.5 MM.
DROPS RONDBREINAALD 4.5 MM: Lengte 40 cm en 60 cm.

vanaf 5.03 € /50g
DROPS Air mix DROPS Air mix 5.03 € /50g
Breiwebshop
Bestel
DROPS Air uni colour DROPS Air uni colour 5.03 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 15.09€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

UITLEG VOOR HET PATROON:

-------------------------------------------------------

Om uit te rekenen hoe u verdeeld mindert, neem het totaal aantal steken op de naald (dus 70 steken), en deel deze door het aantal te maken minderingen (dus 12) = 5.8. In dit voorbeeld, mindert u door ongeveer elke 5e en 6e steek samen te breien.

PATROON:
Zie telpatronen A.1/A.3 en A.2 (A.2 geldt alleen voor de maten 7/8 – 9/10 – 11/12 jaar).
Om lange draden aan de achterkant van het werk te voorkomen wanneer u in patroon breit, breit u met 3 bollen; dus brei met 1 bol grijs aan elke kant van de kerstman en 1 bol van elke kleur in het midden van de trui (dus A.1/A.3). Om gaatjes te voorkomen bij het wisselen van kleur, draait u de draden samen. Als A.1 klaar is, ga dan verder met medium grijs over alle steken tot de gewenste lengte.

RAGLAN:
Alle minderingen worden aan de goede kant gebreid!
Minder als volgt op het begin van de naald: Brei 1 kantsteek in ribbelsteek, 1 steek recht afhalen, 1 recht en haal de afgehaalde steek over de gebreide steek (= 1 steek geminderd).
Minder als volgt aan het einde van de naald: Brei tot er 3 steken over zijn op de naald, 2 recht samen en brei 1 kantsteek in ribbelsteek (= 1 steek geminderd).

TIP VOOR HET MEERDEREN (voor midden onder de mouw):
Begin 1 steek na de markeerdraad, maak 1 omslag, brei tot er 1 steek over is op de naald, maak 1 omslag en brei 1 recht (= 2 steken gemeerderd). Brei op de volgende naald de omslagen gedraaid recht om gaatjes te voorkomen.

-------------------------------------------------------

BEGIN HET WERK HIER:

-------------------------------------------------------

TRUI – KORTE SAMENVATTING VAN HET WERK:
De voor- en achterpanden worden heen en weer gebreid met de rondbreinaald. De delen worden apart gebreid, van onder naar boven. De mouwen worden van onder naar boven gebreid en in de rondte met breinaalden zonder knop/korte rondbreinaald tot de armsgaten en daarna tot het einde heen en weer gebreid. Er wordt eerst een los deel gebreid voor de muts en deze wordt later gecombineerd met de voor-/achterpanden op de laatste naald van het patroon; het hangt aan de buitenkant van de trui. De trui wordt in DROPS Air of DROPS Nepal gebreid.

MUTS (los deel):
Zet 3 steken op met naald 5.5 mm en framboos Air of diep rood Nepal.
NAALD 1 (= verkeerde kant): Recht.
NAALD 2 (= goede kant): 1 recht, 2 recht in elk van de laatste 2 steken (= 2 steken gemeerderd)
NAALD 3 (= verkeerde kant): 2 recht in de eerste steek (= 1 steek gemeerderd), recht tot er 2 steken over zijn, 2 recht samen (= 1 steek geminderd).
NAALD 4 (= goede kant): 1 steek recht afhalen, 1 recht en haal de afgehaalde steek over de gebreide steek (= 1 steek geminderd), brei recht tot er 2 steken over zijn, 2 recht in elk van de laatste 2 steken (= 2 steken gemeerderd).
Herhaal naalden 3 - 4 zes keer, herhaal dan naald 3 een keer = 12 steken op de naald.
Brei 2 naalden recht, laatste naald = verkeerde kant (als dit losse deel samengebreid wordt met het voorpand, brei dan aan de goede kant). Leg terzijde en brei het voorpand. Als u ook een muts op het achterpand wilt, brei dan 2 mutsen.

VOORPAND:
Zet 70-74-78-82-86-90 steken op met rondbreinaald 4.5 mm en medium grijs Air of grijs Nepal. Brei 1 naald averecht (= verkeerde kant).
De volgende naald wordt als volgt gebreid aan de goede kant: 1 kantsteek in RIBBELSTEEK – lees beschrijving hierboven, * 2 recht, 2 averecht * brei van *-* tot er 1 steek over is op de naald en eindig met 1 kantsteek in ribbelsteek. Ga verder met deze boordsteek voor 4 cm – pas aan zodat de volgende naald aan de goede kant wordt gebreid. Brei 1 naald recht terwijl u 12-12-12-14-14-14 steken verdeeld mindert – lees TIP VOOR HET MINDEREN = 58-62-66-68-72-76 steken.
Ga verder met rondbreinaald 5.5 mm. Brei tricotsteek (met kantsteken aan elke kant gebreid in ribbelsteek op iedere naald) voor 1-1-4-4-6-8 cm (het werk meet ongeveer 5-5-8-8-10-12 cm vanaf de rand).
Brei nu tricotsteek (kantsteken in ribbelsteek) en patroon in de verschillende maten als volgt aan de goede kant:

MATEN 2 – 3/4 – 5/6 jaar:
Brei 1 kantsteek in ribbelsteek, 6-8-10 steken in tricotsteek, A.1 (= 44 steken) – lees PATROON, brei 6-8-10 steken in tricotsteek en eindig met 1 kantsteek in ribbelsteek. DENK OM DE STEKENVERHOUDING!

MATEN 7/8 – 9/10 – 11/12 jaar:
Brei 1 kantsteek in ribbelsteek, 11-13-15 steken in tricotsteek, A.2 (= 44 steken) – lees PATROON, brei 11-13-15 steken in tricotsteek en eindig met 1 kantsteek in ribbelsteek. Als het werk 11-16-20 cm meet, brei dan patroon A.1 over patroon A.2. DENK OM DE STEKENVERHOUDING!

ALLE MATEN:
Als het werk 20-23-26-29-32-35 cm meet – pas aan zodat de volgende naald aan de goede kant wordt gebreid, kant dan 2-2-2-3-3-3 steken af op het begin van de volgende 2 naalden voor de armsgaten = 54-58-62-62-66-70 steken. Ga verder met tricotsteek, A.1 (alleen in de kleinste maten) en 1 kantsteek in ribbelsteek aan elke kant. Minder TEGELIJKERTIJD op de volgende naald aan de goede kant voor de RAGLAN – lees beschrijving hierboven. Minder voor de raglan iedere andere naald (dus elke naald aan de goede kant) in totaal 13-14-15-16-17-18 keer – TEGELIJKERTIJD als er 2 minderingen over zijn voor de raglan (het werk meet ongeveer 31-35-39-42-47-52 cm midden voor), zet u de middelste 22-24-26-24-26-28 steken op 1 hulpdraad voor de hals en elk schouder wordt apart verder gebreid.
Linkerschouder – begin aan de goede kant: 1 kantsteek in ribbelsteek, minder voor de raglan zoals hiervoor, 2 steken recht samen, keer het werk. Brei averecht aan de verkeerde kant, 1 kantsteek in ribbelsteek, keer het werk. Brei 1 kantsteek in ribbelsteek, minder voor de raglan, keer het werk en kant de steken af met averecht.
Brei de rechterschouder vanaf de rechter kant als volgt: 2 steken recht samen, minder voor de raglan, 1 kantsteek in ribbelsteek, keer het werk en brei 1 steek in ribbelsteek, brei averecht aan de verkeerde kant, keer het werk. Minder voor de raglan, brei 1 kantsteek in ribbelsteek, keer het werk en kant de steken af met averecht.

ACHTERPAND (met kerstman):
Zet 70-74-78-82-86-90 steken op met rondbreinaald 4.5 mm en medium grijs Air of grijs Nepal. Brei 1 naald averecht (= verkeerde kant).
De volgende naald wordt als volgt gebreid aan de goede kant: 1 kantsteek in RIBBELSTEEK – lees beschrijving hierboven, * 2 recht, 2 averecht * brei van *-* tot er 1 steek over is op de naald en eindig met 1 kantsteek in ribbelsteek. Ga verder met deze boordsteek voor 4 cm – pas aan zodat de volgende naald aan de goede kant wordt gebreid. Brei 1 naald recht terwijl u 12-12-12-14-14-14 steken verdeeld mindert – lees TIP VOOR HET MINDEREN = 58-62-66-68-72-76 steken.
Ga verder met rondbreinaald 5.5 mm. Brei tricotsteek (kantsteken aan elke kant gebreid in ribbelsteek op iedere naald) voor 1-1-4-4-6-8 cm (het werk meet in totaal 5-5-8-8-10-12 cm vanaf de rand).
Brei nu tricotsteek (kantsteken in ribbelsteek) en patroon in de verschillende maten als volgt aan de goede kant:

MATEN 2 – 3/4 – 5/6 jaar:
Brei 1 kantsteek in ribbelsteek, 6-8-10 steken in tricotsteek, A.3 (= 44 steken) – lees PATROON, brei 6-8-10 steken in tricotsteek en eindig met 1 kantsteek in ribbelsteek.

MATEN 7/8 – 9/10 – 11/12 jaar:
Brei 1 kantsteek in ribbelsteek, 11-13-15 steken in tricotsteek, A.2 (= 44 steken) – lees PATROON, brei 11-13-15 steken in tricotsteek en eindig met 1 kantsteek in ribbelsteek. Als het werk 11-16-20 cm meet, brei dan patroon A.3 over patroon A.2.

ALLE MATEN:
Als het werk 20-23-26-29-32-35 cm meet – pas aan zodat de volgende naald aan de goede kant wordt gebreid, kant 2-2-2-3-3-3 steken af op het begin van de volgende 2 naalden voor de armsgaten = 54-58-62-62-66-70 steken. Ga verder met tricotsteek, A.3 (alleen in de kleinste maten) en 1 kantsteek in ribbelsteek aan elke kant – minder TEGELIJKERTIJD op de volgende naald aan de goede kant voor de raglan – lees beschrijving hierboven. Minder voor de raglan iedere 2e naald (dus elke naald aan de goede kant) in totaal 13-14-15-16-17-18 keer. Als alle minderingen voor de raglan klaar zijn, zijn er 28-30-32-30-32-34 steken op de naald, kant af.

ACHTERPAND (zonder kerstman):
Zet 70-74-78-82-86-90 steken op met rondbreinaald 4.5 mm en medium grijs Air of grijs Nepal. Brei 1 naald averecht (= verkeerde kant).
De volgende naald wordt als volgt aan de goede kant gebreid: 1 kantsteek in RIBBELSTEEK – lees beschrijving hierboven, * 2 recht, 2 averecht * brei van *-* tot er 1 steek over is op de naald en eindig met 1 kantsteek in ribbelsteek. Ga verder met deze boordsteek voor 4 cm – pas aan zodat de volgende naald aan de goede kant wordt gebreid. Brei 1 naald recht terwijl u 12-12-12-14-14-14 steken verdeeld mindert – lees TIP VOOR HET MINDEREN = 58-62-66-68-72-76 steken.
Ga verder met rondbreinaald 5.5 mm en brei tricotsteek met 1 kantsteek in ribbelsteek aan elke kant. DENK OM DE STEKENVERHOUDING!
Als het werk 20-23-26-29-32-35 cm meet – pas aan zodat de volgende naald aan de goede kant wordt gebreid, kant 2-2-2-3-3-3 steken af op het begin van de volgende 2 naalden voor de armsgaten = 54-58-62-62-66-70 steken. Ga verder met tricotsteek en 1 kantsteek in ribbelsteek aan elke kant – minder TEGELIJKERTIJD op de volgende naald aan de goede kant voor de raglan – lees beschrijving hierboven. Minder voor de raglan iedere 2e naald (dus elke naald aan de goede kant) in totaal 13-14-15-16-17-18 keer.
Als alle minderingen voor de raglan klaar zijn, zijn er 28-30-32-30-32-34 steken op de naald, kant af.

MOUW:
Zet 30-32-32-34-34-36 steken op met breinaalden zonder knop maat 4.5 mm en medium grijs Air of grijs Nepal. Brei 1 naald recht en brei dan boordsteek (= 1 recht/ 1 averecht) voor 4 cm. Ga verder met breinaalden zonder knop maat 5.5 mm. Voeg 1 markeerdraad in op het begin van de naald (= midden onder de mouw). Brei 1 naald recht terwijl u 4 steken verdeeld mindert in alle maten – denk om TIP VOOR HET MINDEREN = 26-28-28-30-30-32 steken. Ga dan verder met tricotsteek in de rondte. Als het werk 6 cm meet, meerder dan 2 steken midden onder de mouw – lees TIP VOOR HET MEERDEREN. Meerder zo iedere 2½-3½-3½-4-5-5½ cm in totaal 6-6-7-7-7-7 keer = 38-40-42-44-44-46 steken. Als het werk 22-26-30-34-38-42 cm meet, kant dan 2-2-2-4-4-4 steken af midden onder de mouw (kant 1-1-1-2-2-2 steken af aan elke kant van de markeerdraad) = 36-38-40-40-40-42 steken.
Brei dan tricotsteek heen en weer met 1 kantsteek in ribbelsteek aan elke kant van het werk – minder TEGELIJKERTIJD op de eerste naald aan de goede kant voor de raglan – lees beschrijving hierboven. Minder voor de raglan iedere 2e naald (dus elke naald aan de goede kant) in totaal 13-14-15-16-17-18 keer.
Als alle minderingen voor de raglan klaar zijn, zijn er 10-10-10-8-6-6 steken op de naald, kant af. Brei de andere mouw op dezelfde manier.

AFWERKING:
Naai de raglannaden dicht van boven naar beneden tot midden onder de mouw – naai aan de binnenkant van de 1 kantsteek.
Naai de zijnaden dicht aan de binnenkant de 1 kantsteek.

HALS:
Neem aan de goede kant ongeveer 67-71-75-68-68-72 steken op rondom de hals (inclusief de steken op de hulpdraad aan de voorkant) met een korte rondbreinaald 4.5 mm en medium grijs Air of grijs Nepal. Brei 1 naald recht terwijl u verdeeld mindert naar 60-60-64-64-68-68 steken. Brei dan boordsteek in de rondte (= 2 recht/ 2 averecht) voor 2 cm. Ga verder met framboos Air of diep rood Nepal en brei boordsteek in de rondte voor 1 cm. Kant dan losjes af met recht boven recht en averecht boven averecht. De trui meet ongeveer 36-40-44-48-52-56 cm vanaf de schouder naar beneden.

POMPON (voor de muts):
Maak een pompon met naturel van ongeveer 5-6 cm in diameter; laat 2 draadeinden over om de pompon mee aan te hechten. Hecht de pompon aan het einde van de losse muts op het voorpand.

BAARD:
1 franje = knip 1 draad van 30 cm met naturel. Breng het draadeinde om een averechte steek op de hals van de kerstman (dus in de 2e naald met naturel). Maak een knoop. Hecht gelijke franjes aan elk van de overgebleven 17 averechte steken. Knoop dan alle draden samen met een losse knoop in het midden van de draden. Knip de baard tot de gewenste lengte.

SNOR:
1 franje = knip 1 draad van 20 cm met naturel. Rijg het draadeinde om een steek onder een averechte steek op het gezicht van de kerstman (dus in de 5e naald met naturel). Maak een knoop. Hecht gelijke franjes in elk van de overgebleven 7 averechte steken. Knip de snor tot de gewenste lengte.

OGEN:
Naai met een restant van zwart maassteken over 3 steken en naai 1 steek over de volgende steek richting het midden.

Telpatroon

= recht aan de goede kant, averecht aan de verkeerde kant met medium grijs/grijs
= recht aan de goede kant, averecht aan de verkeerde kant met naturel
= averecht aan de goede kant, recht aan de verkeerde kant met naturel
= recht aan de goede kant, averecht aan de verkeerde kant met tarwe/licht beige
= recht aan de goede kant, averecht aan de verkeerde kant met framboos/diep rood
= averecht aan de goede kant, recht aan de verkeerde kant met framboos/diep rood
= averecht aan de goede kant, recht aan de verkeerde kant met tarwe/licht beige
= op deze naald (= aan de goede kant) breit u de losse muts samen met het voor-/achterpand
= leg de losse muts (= 12 steken) over deze 12 steken, * brei 1 steek van de muts en 1 steek van het kledingstuk recht samen met framboos/diep rood (= 1 steek) *, brei van *-* in totaal 12 keer.

Heeft u hulp nodig voor dit patroon?

Bedankt dat u een patroon van DROPS Design kiest. We zijn er trots op dat we patronen aanbieden die correct en makkelijk te volgen zijn. Alle patronen zijn uit het Noors vertaald en u kunt altijd het origineel patroon controleren (DROPS Children 32-20) voor de afmetingen en de berekiningen.

Opmerkingen / Vragen (2)

Maria Teresa Matos Mendes Nuncio 07.12.2019 - 16:47:

Por favor pode mandar este modelo (a camisola com o Pai Natal mas para um bébé de 1 ano e feito com agulhas 3,5. A vossa lã é uma maravilha. Parabéns. Maria Teresa

DROPS Design 12.12.2019 kl. 10:10:

Bom dia, Pode fazer este modelo para o tamanho menor (2 anos). Quanto ao número de agulhas, o indicado são agulhas 5.5 mm. Pode sempre pesquisar todos os modelos gratuitos e exclusivos para bebé aqui: https://www.garnstudio.com/catalogues.php?type=drops-baby&lang=pt Bons tricôs!

Lidia 27.11.2019 - 17:33:

Bardzo chciałabym zrobić ten sweterek, ale brak schematów.Bez nich ani rusz.

Laat een opmerking achter voor DROPS Children 32-20