Sleepy Santa Sweater by DROPS Design

Stickad tröja med tomte till barn i DROPS Air eller Nepal. Storlek 2 – 12 år. Tema: Jul.

DROPS Design: Modell ai-018-bn
Garngrupp C eller A + A
-------------------------------------------------------

STORLEK:
2 – 3/4 – 5/6 – 7/8 – 9/10 – 11/12 år
92 – 98/104 – 110/116 – 122/128 – 134/140 – 146/152 cl

GARNÅTGÅNG:
DROPS AIR från Garnstudio (tillhör garngrupp C)
100-100-150-150-150-150 g färg 04, mellangrå
(Du kommer att behöva 50-50-50-50-50-50 g extra av färg 04 mellangrå om du inte stickar tomten på bakstycket)
50-50-50-50-50-50 g färg 25, hallon
50-50-50-50-50-50 g färg 01, natur
50-50-50-50-50-50 g färg 02, vete
En rest färg 06, svart – till ögonen

Eller använd:
DROPS Nepal från Garnstudio (tillhör garngrupp C)
200-200-250-250-300-300 g färg 0501, grå
(Du kommer att behöva 50-50-50-50-50-50 g extra av färg 0501 grå om du inte stickar tomten på bakstycket)
50-100-100-100-100-100 g färg 3608, djup röd
50-50-50-50-50-50 g färg 0100, natur
50-50-50-50-50-50 g färg 0206, ljus beige
En rest färg 8903, svart – till ögonen

DROPS RUNDSTICKOR NR 5,5: Längd på 40 cm och 60 cm eller 80 cm till slätstickning.
DROPS STRUMPSTICKOR NR 4,5.
DROPS RUNDSTICKOR NR 4,5: Längd på 40 cm och 60 cm till resår.

från 41.00 kr /50g
DROPS Air mix DROPS Air mix 41.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Air uni colour DROPS Air uni colour 41.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 123kr. Läs mer.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

För att beräkna hur det ska minskas jämnt, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 70 maskor) och delar maskorna med det antal minskningar som ska göras (t.ex 12) = 5,8.
I detta exempel minskas det genom att sticka ca var 5:e och var 6:e maska tillsammans.

MÖNSTER:
Se diagram A.1 och A.2 (A.2 gäller endast för 7/8 – 9/10 – 11/12 år).
För att man ska slippa långa trådar på avigsidan av arbetet när det stickas färgmönster, stickas det med 3 nystan. Dvs sticka med 1 nystan grå på varje sida av tomten, och med 1 nystan med varje mönsterfärg mitt på tröjan (dvs A.1). För att undvika hål vid färgebyte, måste trådarna tvinnas om varandra när det byts färg. När A.1 är färdigstickat, stickas det vidare med mellangrå över alla maskor till färdigt mått.

RAGLAN:
Alla minskningar görs från rätsidan!
Minska så här i början av varvet: Sticka 1 kantmaska i rätstickning, lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades (= 1 maska minskad).
Minska så här i slutet av varvet: Sticka tills det återstår 3 maskor på stickan, 2 maskor räta tillsammans och 1 kantmaska i rätstickning (= 1 maska minskad).

ÖKNINGSTIPS (gäller mitt under ärmen):
Börja 1 maska efter markören, gör 1 omslag om stickan, sticka tills det återstår 1 maska på varvet, gör 1 omslag om stickan och sticka 1 rätmaska (= 2 maskor ökade). På nästa varv stickas omslagen vridet räta så att det inte blir hål.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

TRÖJA – KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Framstycket och bakstycket stickas fram och tillbaka på rundsticka. Delarna stickas nerifrån och upp, var för sig. Ärmarna stickas nerifrån och upp. De stickas först runt på strumpstickor/kort rundsticka upp till ärmhålet, sedan stickas det fram och tillbaka. Först stickas det en lös del som ska bli mössan som är mitt på framstycket/bakstycket. Denna delen stickas tillsammans med framstycket/bakstycket på sista varvet i mönstret, så att den hänger utanpå plagget. Tröjan kan stickas i DROPS Air eller DROPS Nepal.

MÖSSA (lös del):
Lägg upp 3 maskor på sticka 5,5 med hallon Air eller djup röd Nepal.
VARV 1 (= avigsidan): Sticka rätt.
VARV 2 (= rätsidan): Sticka 1 rätmaska, 2 rätmaskor i var och en av de sista 2 maskorna (= 2 maskor ökade)
VARV 3 (= avigsidan): Sticka 2 rätmaskor i första maskan (= 1 maska ökad), sticka rätmaskor tills det återstår 2 maskor, sticka 2 maskor räta tillsammans (= 1 maska minskad).
VARV 4 (= rätsidan): Lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades (= 1 maska minskad), sticka rätmaskor tills det återstår 2 maskor, sticka 2 rätmaskor i var och en av de sista 2 maskorna (= 2 maskor ökade).
Upprepa 3:e och 4:e varvet 6 gånger till, sedan upprepas 3:e varvet 1 gång = 12 maskor på varvet.
Sticka 2 räta varv, sista varvet = avigsidan (när denna lösa delen ska stickas tillsammans med framstycket, stickas det tillsammans från rätsidan). Lägg arbetet åt sidan och sticka framstycket. Önskas det mössa på bakstycket, ska det stickas 2 mössor.

FRAMSTYCKE:
Lägg upp 70-74-78-82-86-90 maskor på rundstickainne 4,5 med mellangrå Air eller grå Nepal. Sticka 1 varv avigt (= avigsidan).
Nästa varv stickas så här från rätsidan: 1 kantmaska i RÄTSTICKNING – läs förklaring ovan, * 2 rätmaskor, 2 avigmaskor * sticka *-* tills det återstår 1 maska på stickan, avsluta med 1 kantmaska i rätstickning. Fortsätt resåren så i 4 cm – anpassa så att nästa varv stickas från rätsidan. Sticka 1 varv rätt där det minskas 12-12-12-14-14-14 maskor jämnt fördelat – läs MINSKNINGSTIPS = 58-62-66-68-72-76 maskor.
Byt till rundsticka 5,5. Sticka slätstickning (kantmaskorna i varje sida stickas hela tiden i rätstickning) i 1-1-4-4-6-8 cm (arbetet mäter ca 5-5-8-8-10-12 cm från kanten).
Nu stickas det slätstickning (kantmaskorna i rätstickning) och mönster i de olika storlekarna så här från rätsidan:

STORLEK 2 – 3/4 – 5/6:
Sticka 1 kantmaska i rätstickning, 6-8-10 maskor slätstickning, sticka A.1 (= 44 maskor) – läs MÖNSTER, sticka 6-8-10 maskor slätstickning, och avsluta med 1 kantmaska i rätstickning. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!

STORLEK 7/8 – 9/10 – 11/12:
Sticka 1 kantmaska i rätstickning, 11-13-15 maskor slätstickning, sticka A.2 (= 44 maskor) – läs MÖNSTER, sticka 11-13-15 maskor slätstickning, och avsluta med 1 kantmaska i rätstickning. När arbetet mäter 11-16-20 cm, stickas mönster A.1 över mönster A.2. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!

ALLA STORLEKAR:
När arbetet mäter 20-23-26-29-32-35 cm – anpassa så att nästa varv stickas från rätsidan, maskas det av 2-2-2-3-3-3 maskor i början av de 2 nästa varven till ärmhål = 54-58-62-62-66-70 maskor. Fortsätt med slätstickning, A.1(endast i de minsta storlekarna) och 1 kantmaska i rätstickning i varje sida – SAMTIDIGT på nästa varv från rätsidan minskas det till RAGLAN – läs förklaring ovan. Minska till raglan på vartannat varv (dvs på varje varv från rätsidan) totalt 13-14-15-16-17-18 gånger – SAMTIDIGT när det återstår 2 minskningar till raglan (arbetet mäter nu ca 31-35-39-42-47-52 cm mitt fram), sätts de mittersta 22-24-26-24-26-28 maskorna på 1 tråd till hals, och varje axel stickas färdig för sig.
Vänster axel - börja från rätsidan: 1 kantmaska i rätstickning, minska till raglan som förut, sticka 2 maskor räta tillsammans, vänd arbetet. Sticka avigmaskor från avigsidan, 1 kantmaska i rätstickning, vänd arbetet. 1 kantmaska i rätstickning, minska till raglan, vänd arbetet och maska av maskorna med avigmaskor. Sticka höger axel från rätsidan så här: sticka 2 maskor räta tillsammans, minska till raglan, 1 kantmaska i rätstickning, vänd arbetet och sticka 1 kantmaska i rätstickning, avigmaskor från avigsidan, vänd arbetet. Minska till raglan, 1 kantmaska i rätstickning, vänd arbetet och maska av med avigmaskor.

BAKSTYCKE (med tomte):
Lägg upp 70-74-78-82-86-90 maskor på rundsticka 4,5 med mellangrå Air eller grå Nepal. Sticka 1 varv avigt (= avigsidan).
Nästa varv stickas så här från rätsidan: 1 kantmaska i RÄTSTICKNING – läs förklaring ovan, * 2 rätmaskor, 2 avigmaskor * sticka *-* tills det återstår 1 maska på stickan, avsluta med 1 kantmaska i rätstickning. Fortsätt resåren så i 4 cm – anpassa så att nästa varv stickas från rätsidan. Sticka 1 varv rätt där det minskas 12-12-12-14-14-14 maskor jämnt fördelat – läs MINSKNINGSTIPS = 58-62-66-68-72-76 maskor.
Byt till rundsticka 5,5. Sticka slätstickning (kantmaskorna i varje sida stickas hela tiden i rätstickning) i 1-1-4-4-6-8 cm (arbetet mäter totalt 5-5-8-8-10-12 cm från kanten).
Nu stickas det slätstickning (kantmaskorna i rätstickning) och mönster i de olika storlekarna så här från rätsidan:

STORLEK 2 – 3/4 – 5/6:
Sticka 1 kantmaska i rätstickning, 6-8-10 maskor slätstickning, sticka A.3 (= 44 maskor) – läs MÖNSTER, sticka 6-8-10 maskor slätstickning, och avsluta med 1 kantmaska i rätstickning. Fortsätt mönstret.

STORLEK 7/8 – 9/10 – 11/12:
Sticka 1 kantmaska i rätstickning, 11-13-15 maskor slätstickning, sticka A.2 (= 44 maskor) – läs MÖNSTER, sticka 11-13-15 maskor slätstickning, och avsluta med 1 kantmaska i rätstickning. När arbetet mäter 11-16-20 cm, stickas mönster A.3 över mönster A.2.
Fortsätt mönstret.

ALLA STORLEKAR:
När arbetet mäter 20-23-26-29-32-35 cm – anpassa så att nästa varv stickas från rätsidan, maskas det av 2-2-2-3-3-3 maskor i början av de 2 nästa varven till ärmhål = 54-58-62-62-66-70 maskor. Fortsätt med slätstickning, A.3 (endast i de minsta storlekarna) och 1 kantmaska i rätstickning i varje sida – SAMTIDIGT på nästa varv från rätsidan minskas det till RAGLAN – läs förklaring ovan. Minska till raglan på vartannat varv (dvs på varje varv från rätsidan) totalt 13-14-15-16-17-18 gånger. När alla minskningar till raglan är färdiga, är det 28-30-32-30-32-34 maskor på varvet, maska av.

BAKSTYCKE (utan tomte):
Lägg upp 70-74-78-82-86-90 maskor (inklusive 1 kantmaska i varje sida) på rundsticka 4,5 med mellangrå Air eller grå Nepal. Sticka 1 varv avigt (= avigsidan).
Nästa varv stickas så här från rätsidan: 1 kantmaska i RÄTSTICKNING – läs förklaring ovan, * 2 rätmaskor, 2 avigmaskor * sticka *-* tills det återstår 1 maska på stickan, avsluta med 1 kantmaska i rätstickning. Fortsätt resåren så i 4 cm – anpassa så att nästa varv stickas från rätsidan. Sticka 1 varv rätt där det minskas 12-12-12-14-14-14 maskor jämnt fördelat – läs MINSKNINGSTIPS = 58-62-66-68-72-76 maskor.
Byt till rundsticka 5,5 och sticka slätstickning med 1 kantmaska i rätstickning i varje sida. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arbetet mäter 20-23-26-29-32-35 cm – anpassa så att nästa varv stickas från rätsidan, maskas det av 2-2-2-3-3-3 maskor i början av de 2 nästa varven till ärmhål = 54-58-62-62-66-70 maskor. Fortsätt med slätstickning och 1 kantmaska i rätstickning i varje sida – SAMTIDIGT på nästa varv från rätsidan minskas det till RAGLAN – läs förklaring ovan. Minska till raglan på vartannat varv (dvs på varje varv från rätsidan) totalt 13-14-15-16-17-18 gånger.
När alla minskningar till raglan är färdiga, är det 28-30-32-30-32-34 maskor på varvet, maska av.

ÄRM:
Lägg upp 30-32-32-34-34-36 maskor på strumpstickor 4,5 med mellangrå Air eller grå Nepal. Sticka 1 varv rätt. Sedan stickas det resår (= 1 rätmaska, 1 avigmaska) i 4 cm. Byt till strumpstickor 5,5. Sätt 1 markör i början av varvet (= mitt under ärmen). Sticka 1 varv rätt där det minskas 4 maskor jämnt fördelat i alla storlekar – kom ihåg MINSKNINGSTIPS = 26-28-28-30-30-32 maskor. Sedan stickas det slätstickning runt. När arbetet mäter 6 cm, ökas det 2 maskor mitt under ärmen – läs ÖKNINGSTIPS. Öka så med 2½-3½-3½-4-5-5½ cm mellanrum totalt 6-6-7-7-7-7 gånger = 38-40-42-44-44-46 maskor. När arbetet mäter 22-26-30-34-38-42 cm, maskas det av 2-2-2-4-4-4 maskor mitt under ärmen (maska av 1-1-1-2-2-2 maskor på varje sida av markören) = 36-38-40-40-40-42 maskor.
Sedan stickas det slätstickning fram och tillbaka med 1 kantmaska i rätstickning i varje sida av arbetet – SAMTIDIGT på första varvet från rätsidan minskas det till RAGLAN – läs förklaring ovan. Minska till raglan på vartannat varv (dvs på varje varv från rätsidan) totalt 13-14-15-16-17-18 gånger.
När alla minskningar till raglan är färdiga, är det 10-10-10-8-6-6 maskor på varvet, maska av. Sticka den andra ärmen på samma sätt.

MONTERING:
Sy raglansömmarna uppifrån och ner till mitt under ärmen – sy innanför 1 kantmaska.
Sy sidsömmarna innanför 1 kantmaska i varje sida.

HALSKANT:
Sticka upp från rätsidan ca 67-71-75-68-68-72 maskor runt halsen (inklusive maskorna på tråden fram) på kort rundsticka 4,5 med mellangrå Air eller grå Nepal. Sticka 1 varv rätt där det minskas jämnt fördelat till 60-60-64-64-68-68 maskor. Sedan stickas det resår runt (= 2 rätmaskor, 2 avigmaskor) i 2 cm. Byt till hallon Air eller djup röd Nepal, sticka resår runt i 1 cm. Maska av löst med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor. Tröjan mäter ca 36-40-44-48-52-56 cm från axeln och ner.

GARNBOLL (till mössan):
Gör en garnboll med natur på ca 5-6 cm i diameter, kom ihåg att låta det vara kvar 2 trådar att fästa garnbollen med. Fäst garnbollen till änden av den lösa mössan på framstycket.

SKÄGG:
1 frans = klipp 1 tråd à 30 cm med natur. Drag trådänden runt en avigmaska i halsen på tomten (dvs i 2:a varvet med natur). Knyt en knut. Fäst en likadan frans i var och en av de resterande 17 avigmaskorna. Sedan görs det en lös knut av alla trådarna, gör den ungefär mitt på trådarna. Klipp skägget i önskad längd.

MUSTASCH:
1 frans = klipp 1 tråd à 20 cm med natur. Drag trådänden runt en maska på undersidan av en avigmaska i ansiktet på tomten (dvs i 5:e varvet med natur). Knyt en knut. Fäst en likadan frans under var och en av de 7 andra avigmaskorna. Klipp mustaschen till önskad längd.

ÖGON:
Använd en rest med svart. Sy maskstygn över 3 maskor, och sy ett stygn tvärs över nästa maska mot mitten.

Diagram

= rätmaska från rätsidan, avigmaska från avigsidan med mellangrå/grå
= rätmaska från rätsidan, avigmaska från avigsidan med natur
= avigmaska från rätsidan, rätmaska från avigsidan med natur
= rätmaska från rätsidan, avigmaska från avigsidan med vete/ljus beige
= rätmaska från rätsidan, avigmaska från avigsidan med hallon/djup röd
= avigmaska från rätsidan, rätmaska från avigsidan med hallon/djup röd
= avigmaska från rätsidan, rätmaskaa från avigsidan med vete/ljus beige
= på detta varv (= från rätsidan) stickas den lösa mössan tillsammans med bakstycket/framstycket
= lägg den lösa mössan (= 12 maskor) över dessa 12 maskorna, * sticka 1 maska från mössan och 1 maska från plagget 2 räta tillsammans med hallon (= 1 maska) *, sticka *-* totalt 12 gånger.

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS Children 32-20) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (2)

Maria Teresa Matos Mendes Nuncio 07.12.2019 - 16:47:

Por favor pode mandar este modelo (a camisola com o Pai Natal mas para um bébé de 1 ano e feito com agulhas 3,5. A vossa lã é uma maravilha. Parabéns. Maria Teresa

DROPS Design 12.12.2019 kl. 10:10:

Bom dia, Pode fazer este modelo para o tamanho menor (2 anos). Quanto ao número de agulhas, o indicado são agulhas 5.5 mm. Pode sempre pesquisar todos os modelos gratuitos e exclusivos para bebé aqui: https://www.garnstudio.com/catalogues.php?type=drops-baby&lang=pt Bons tricôs!

Lidia 27.11.2019 - 17:33:

Bardzo chciałabym zrobić ten sweterek, ale brak schematów.Bez nich ani rusz.

Kommentér oppskrift DROPS Children 32-20

Sleepy Santa KAL

Louise, United Kingdom

Sleepy Santa KAL

Cornelia, Denmark