DROPS / 201 / 4

Pink Moon by DROPS Design

Gebreide omslagdoek in DROPS BabyAlpaca Silk. Het werk wordt van boven naar beneden gebreid met ribbelsteek, kantpatroon en 2-kleurige Engelse patentsteek.

DROPS Design: Patroon nr. bs-148
Garengroep A
-------------------------------------------------------

MAAT:
Afmetingen: Ongeveer 50 cm in de hoogte gemeten over het midden. Lengte gemeten over de bovenkant ongeveer 190-198 cm.

MATERIAAL:
DROPS BABYALPACA SILK van garnstudio (behoort tot garengroep A)
100 g kleur 3250, licht oudroze
100 g kleur 0100, naturel
100 g kleur 4088, heidekruid
50 g kleur 8112, ijsblauw
50 g kleur 6347, blauwpaars

STEKENVERHOUDING:
23 steken in de breedte en 45 naalden in de hoogte met ribbelsteek = 10 x 10 cm.

NAALDEN:
DROPS RONDBREINAALD 3.5 MM: lengte 80 cm.

Opmerkingen (18)

Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 54.60€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

UITLEG VOOR PATROON:

-------------------------------------------------------

Zie telpatronen A.1 tot A.6. De telpatronen laten alle naalden in het patroon aan de goede kant zien.

2-KLEURIGE ENGELSE PATENTSTEEK (heen en weer gebreid):
NAALD 1 aan de goede kant: 1 recht, 1 omslag, 1 recht, voeg hier een markeerdraad in * 1 recht, 1 omslag en zet de volgende steek averecht op de rechter naald *, brei van *-* tot er 2 steken over zijn, voeg hier een markeerdraad in, 1 recht, 1 omslag en 1 recht. Keer het werk niet; de volgende naald wordt ook aan de goede kant gebreid (= 2 steken gemeerderd).

NAALD 2 aan de goede kant: 3 recht (de markeerdraad zit hier), * 1 omslag, zet de volgende steek averecht op de rechter naald, brei de volgende omslag en steek averecht samen *, brei van *-* tot er 3 steken over zijn (de markeerdraad zit hier), 3 recht. Keer het werk; de volgende naald wordt aan de verkeerde kant gebreid.

NAALD 3 aan de verkeerde kant: 1 recht, 1 omslag, 2 recht (de markeerdraad zit hier), * 1 omslag, zet volgende steek averecht op de rechter naald, brei de volgende omslag en steek averecht samen*, brei van *-* tot er 3 steken over zijn (de markeerdraad zit hier), 2 recht, 1 omslag en 1 recht. Keer het werk niet; de volgende naald wordt ook aan de verkeerde kant gebreid (= 2 steken gemeerderd).

NAALD 4 aan de verkeerde kant: 4 recht (de markeerdraad zit hier), * brei de volgende omslag en steek recht samen, 1 omslag en zet de volgende steek averecht op de rechter naald *, brei van *-* tot er 4 steken over zijn (de markeerdraad zit hier), 4 recht. Keer het werk; de volgende naald wordt aan de goede kant gebreid.

Na NAALDEN 1-4 heeft u in totaal 4 steken gemeerderd (2 steken aan elke kant). Nu worden deze steken in ENGELSE PATENTSTEEK gebreid.

NAALD 5 aan de goede kant: 1 recht, 1 omslag, 1 recht. Er zijn nu 2 steken over voor de markeerdraad, verplaats de markeerdraad hier naar toe en brei de 2 steken in ENGELSE PATENTSTEEK als volgt: 1 recht, 1 omslag en zet de volgende steek averecht op de rechter naald. Nu zijn de 2 gemeerderde steken in ENGELSE PATENTSTEEK gebreid. Brei dan als volgt over de volgende steken: * Brei de volgende omslag en steek recht samen, 1 omslag en zet de volgende steek averecht op de rechter naald *, brei van *-* tot er 4 steken over zijn (u heeft tot de markeerdraad gebreid). Verwijder de markeerdraad en brei de volgende 2 steken in ENGELSE PATENTSTEEK als volgt: 1 recht, 1 omslag en zet de volgende steek averecht op de rechter naald. Nu zijn de 2 gemeerderde steken in ENGELSE PATENTSTEEK gebreid. Voeg de markeerdraad hier in. 1 recht, 1 omslag en 1 recht (= 2 steken gemeerderd).

Herhaal dan verder NAALDEN 2-5 (= 4 steken gemeerderd op elke herhaling).

IN VORM BRENGEN:
Bevochtig de omslagdoek en leg deze voorzichtig in de juiste vorm. Laat het drogen. Herhaal dit proces na elke wasbeurt.

-------------------------------------------------------

BEGIN HET WERK HIER:

-------------------------------------------------------

OMSLAGDOEK - KORTE SAMENVATTING VAN HET WERK:
Het werk wordt heen en weer gebreid met de rondbreinaald zodat u genoeg ruimte heeft voor alle steken. Vanwege de verschillende texturen in de omslagdoek, dient u de omslagdoek in vorm te brengen als hij klaar is – lees IN VORM BRENGEN bij de uitleg hierboven.

OMSLAGDOEK:
Zet 13 steken op met rondbreinaald 3.5 mm en licht oudroze. Brei 1 naald recht aan de verkeerde kant. De volgende naald wordt als volgt gebreid:
NAALD 1 (= goede kant): 1 omslag, 1 recht, 1 omslag en brei recht tot het einde van de naald (= 2 steken gemeerderd).
NAALD 2 (= verkeerde kant): 1 omslag, 1 recht, 1 omslag en brei recht tot het einde van de naald (= 2 steken gemeerderd).

Brei NAALDEN 1-2 drie keer (in totaal 4 keer) = 29 steken op de naald.

Brei dan de volgende naald als volgt:
NAALD 3 (= goede kant): 1 omslag, 1 recht, 1 omslag, 1 recht, * 1 omslag, 2 recht samen, 1 omslag, 1 recht *, brei van *-* in totaal 8 keer, 3 recht (= 10 steken gemeerderd) = 39 steken op de naald.
NAALD 4 (= verkeerde kant): 1 omslag, 1 recht, 1 omslag en brei recht tot het einde van de naald (= 2 steken gemeerderd) = 41 steken op de naald. DENK OM DE STEKENVERHOUDING!

Brei NAALDEN 1-2 in totaal 10 keer = 81 steken op de naald.

Ga verder met naturel en brei dan als volgt:
NAALD 5: 2 steken recht in de eerste steek (brei in zowel in de voorste als de achterste lus van de steek), 1 omslag, brei recht tot het einde van de naald (= 2 steken gemeerderd) = 83 steken.
NAALD 6: 2 steken recht in de eerste steek (brei in zowel in de voorste als de achterste lus van de steek), 1 omslag en brei recht tot het einde van de naald (= 2 steken gemeerderd) = 85 steken.

NAALD 7 (= goede kant): 1 omslag, 1 recht, 1 omslag, 1 recht, * 1 omslag, 2 recht samen, 1 omslag, 1 recht *, brei van *-* tot er 2 steken over zijn en brei deze 2 steken recht (= 29 steken gemeerderd) = 114 steken op de naald.
NAALD 8 (= verkeerde kant): 1 omslag, 1 recht, 1 omslag en brei recht tot het einde van de naald (= 2 steken gemeerderd) = 116 steken op de naald.

NAALD 9: 2 steken recht in de eerste steek (brei in zowel in de voorste als de achterste lus van de steek), 1 omslag, brei recht tot het einde van de naald (= 2 steken gemeerderd) = 118 steken op de naald.
NAALD 10: 2 steken recht in eerste steek (brei in zowel in de voorste als de achterste lus van de steek), 1 omslag, brei recht tot het einde van de naald (= 2 steken gemeerderd) = 120 steken op de naald.

Brei nu 2-KLEURIGE ENGELSE PATENTSTEEK met licht oudroze en naturel als volgt aan de goede kant:
Ga verder met licht oudroze en brei NAALD 1 van 2- KLEURIGE ENGELSE PATENTSTEEK – lees beschrijving hierboven (= 2 steken gemeerderd). * Ga verder met naturel en brei NAALD 2 van 2- KLEURIGE ENGELSE PATENTSTEEK. Ga verder met licht oudroze en brei NAALD 3 van 2- KLEURIGE ENGELSE PATENTSTEEK (= 2 steken gemeerderd). Ga verder met naturel en brei NAALD 4 van 2- KLEURIGE ENGELSE PATENTSTEEK. Ga verder met licht oudroze en brei NAALD 5 van 2- KLEURIGE ENGELSE PATENTSTEEK (= 2 steken gemeerderd) *.
Brei van *-* tot NAALDEN 2-5 in totaal 8 keer in de hoogte zijn gebreid = 154 steken op de naald. Keer het werk niet; de volgende naald wordt ook aan de goede kant gebreid.

NAALD 11 (= goede kant): Ga verder met naturel en brei alle steken recht; alle steken met een omslag worden samengebreid met de omslag. Keer het werk.
NAALD 12 (= verkeerde kant): Brei alle steken recht. Keer het werk.

Ga verder met ijsblauw en brei dan als volgt:
NAALD 13: 1 recht, 1 omslag, brei recht tot het einde van de naald (= 1 steek gemeerderd) = 155 steken op de naald.
NAALD 14: 1 recht, 1 omslag en brei recht tot het einde van de naald (= 1 steek gemeerderd) = 156 steken op de naald.

NAALD 15 (= goede kant): 1 recht, 1 omslag en 2 recht, * 1 omslag, 1 recht, 1 omslag, 2 recht samen, 1 omslag, 2 recht samen *, brei van *-* tot er 3 steken over zijn en brei 3 recht (= 31 steken gemeerderd) = 187 steken op de naald.
NAALD 16 (= verkeerde kant): 2 recht1, 1 omslag en brei recht tot het einde van de naald (= 1 steek gemeerderd) = 188 steken op de naald.

NAALD 17: 1 recht, 1 omslag, brei recht tot het einde van de naald (= 1 steek gemeerderd) = 189 steken op de naald.
NAALD 18: 1 recht, 1 omslag en brei recht tot het einde van de naald (= 1 steek gemeerderd) = 190 steken op de naald.

Ga verder met naturel en brei dan als volgt:
Brei A.1 over 8 steken, brei A.2 tot er 8 steken over zijn (29 herhalingen in de breedte), brei A.3 over 8 steken. Brei het telpatroon 1 keer in de hoogte; er zijn nu 206 steken op de naald.

Ga verder met blauwpaars en brei dan als volgt:
NAALD 19 (= goede kant): 1 recht, 1 omslag en brei recht tot het einde van de naald (= 1 steek gemeerderd) = 207 steken op de naald.
NAALD 20 (= verkeerde kant): 1 recht, 1 omslag en brei recht tot het einde van de naald (= 1 steek gemeerderd) = 208 steken op de naald.

NAALD 21 (= goede kant): 1 recht, 1 omslag, 1 recht, * 1 omslag, 2 recht samen, 1 omslag, 1 recht *, brei van *-* tot er 2 steken over zijn en brei deze 2 steken (= 69 steken gemeerderd) = 277 steken op de naald.
NAALD 22 (= verkeerde kant): 1 recht, 1 omslag en brei recht tot het einde van de naald (= 1 steek gemeerderd) = 278 steken op de naald.

NAALD 23 (= goede kant): 1 recht, 1 omslag en brei recht tot het einde van de naald (= 1 steek gemeerderd) = 279 steken op de naald.
NAALD 24 (= verkeerde kant): 1 recht, 1 omslag en brei recht tot het einde van de naald (= 1 steek gemeerderd) = 280 steken op de naald.

Brei nu 2- KLEURIGE ENGELSE PATENTSTEEK met heidekruid en naturel.
Ga verder met heidekruid, brei NAALD 1 van 2- KLEURIGE ENGELSE PATENTSTEEK – lees beschrijving hierboven. * Ga verder met naturel en brei NAALD 2 van 2- KLEURIGE ENGELSE PATENTSTEEK. Ga verder met heidekruid en brei NAALD 3 van 2- KLEURIGE ENGELSE PATENTSTEEK. Ga verder met naturel en brei NAALD 4 van 2- KLEURIGE ENGELSE PATENTSTEEK. Ga verder met heidekruid en brei NAALD 5 van 2- KLEURIGE ENGELSE PATENTSTEEK *.
Brei van *-* tot NAALDEN 2-5 in totaal 12 keer in de hoogte zijn gebreid (= 50 steken gemeerderd) = 330 steken op de naald. Keer het werk niet; de volgende naald wordt ook aan de goede kant gebreid.

Ga verder met naturel en brei dan als volgt:
NAALD 25 (= goede kant): 1 recht, 1 omslag en brei recht tot het einde van de naald (= 1 steek gemeerderd) = 331 steken op de naald.
NAALD 26 (= verkeerde kant): 1 recht, 1 omslag en brei recht tot het einde van de naald (= 1 steek gemeerderd) = 332 steken op de naald.

NAALD 27 (= goede kant): 1 recht, 1 omslag, * 2 recht samen, 1 omslag *, brei van *-* tot er 2 steken over zijn en brei deze 2 steken recht (= 1 steek gemeerderd) = 333 steken op de naald.
NAALD 28 (= verkeerde kant): 1 recht, 1 omslag en brei recht tot het einde van de naald (= 1 steek gemeerderd) = 334 steken op de naald.

NAALD 29 (= goede kant): 1 recht, 1 omslag en brei recht tot het einde van de naald (= 1 steek gemeerderd) = 335 steken op de naald.
NAALD 30 (= verkeerde kant): 1 recht, 1 omslag en brei recht tot het einde van de naald (= 1 steek gemeerderd) = 336 steken op de naald.

Ga verder met licht oudroze en brei NAALDEN 29-30 tien keer (10 ribbels terwijl u 2 steken per ribbel meerdert = 20 steken gemeerderd) = 356 steken op de naald.

Ga verder met naturel en brei dan als volgt:
NAALD 31 (= goede kant): 1 recht, 1 omslag en brei recht tot het einde van de naald (= 1 steek gemeerderd) = 357 steken op de naald.
NAALD 32 (= verkeerde kant): 1 recht, 1 omslag en brei recht tot het einde van de naald (= 1 steek gemeerderd) = 358 steken op de naald.

NAALD 33 (= goede kant): 1 recht, 1 omslag, 1 recht, * 1 omslag, 2 recht samen *, brei van *-* tot er 2 steken over zijn en brei deze 2 steken recht (= 1 steek gemeerderd) = 359 steken op de naald.
NAALD 34 (= verkeerde kant): 1 recht, 1 omslag en brei recht tot het einde van de naald (= 1 steek gemeerderd) = 360 steken op de naald.

NAALD 35: 1 recht, 1 omslag en brei recht tot het einde van de naald (= 1 steek gemeerderd) = 361 steken op de naald.
NAALD 36: 1 recht, 1 omslag en brei recht tot het einde van de naald (= 1 steek gemeerderd) = 362 steken op de naald.

Brei nu 2- KLEURIGE ENGELSE PATENTSTEEK met blauwpaars en ijsblauw.
Ga verder met blauwpaars en brei NAALD 1 van 2- KLEURIGE ENGELSE PATENTSTEEK – lees beschrijving hierboven. * Ga verder met ijsblauw en brei NAALD 2 van 2- KLEURIGE ENGELSE PATENTSTEEK. Ga verder met blauwpaars en brei NAALD 3 van 2- KLEURIGE ENGELSE PATENTSTEEK. Ga verder met ijsblauw en brei NAALD 4 van 2- KLEURIGE ENGELSE PATENTSTEEK. Ga verder met blauwpaars en brei NAALD 5 van 2- KLEURIGE ENGELSE PATENTSTEEK *.
Brei van *-* tot NAALDEN 2-5 zijn gebreid in totaal 8 keer in de hoogte (34 steken gemeerderd) = 396 steken op de naald.

Ga verder met heidekruid en brei dan als volgt:
NAALD 37: 1 recht, 1 omslag en brei recht tot het einde van de naald (= 1 steek gemeerderd) = 397 steken op de naald.
NAALD 38: 1 recht, 1 omslag en brei recht tot het einde van de naald (= 1 steek gemeerderd) = 398 steken op de naald.

NAALD 39 (= goede kant): 1 recht, 1 omslag en 1 recht, * 1 omslag, 2 recht samen *, brei van *-* tot er 2 steken over zijn en brei deze steken recht (= 1 steek gemeerderd) = 399 steken op de naald.
NAALD 40 (= verkeerde kant): 1 recht, 1 omslag en brei recht tot het einde van de naald (= 1 steek gemeerderd) = 400 steken op de naald.

NAALD 41: 1 recht, 1 omslag, 1 recht, 1 omslag en brei recht tot het einde van de naald (= 2 steken gemeerderd) = 402 steken op de naald.
NAALD 42: 1 recht, 1 omslag, 1 recht, 1 omslag en brei recht tot het einde van de naald (= 2 steken gemeerderd) = 404 steken op de naald.

Ga verder met licht oudroze en brei dan als volgt:
Brei A.4 over 4 steken, brei A.5 tot er 4 steken over zijn (66 herhalingen in de breedte), brei A.6 over 4 steken. Brei de telpatronen 1 keer in de hoogte, er zijn nu 420 steken op de naald.

Ga verder met heidekruid en brei dan als volgt:
NAALD 43: 1 recht, 1 omslag en brei recht tot het einde van de naald (= 1 steek gemeerderd) = 421 steken op de naald.
NAALD 44: 1 recht, 1 omslag en brei recht tot het einde van de naald (= 1 steek gemeerderd) = 422 steken op de naald.

NAALD 45 (= goede kant): 1 recht, 1 omslag, 1 recht, * 1 omslag, 2 recht samen *, brei van *-* tot er 2 steken over zijn en brei deze steken recht (= 1 steek gemeerderd) = 423 steken op de naald.
NAALD 46 (= verkeerde kant): 1 recht, 1 omslag en brei recht tot het einde van de naald (= 1 steek gemeerderd) = 424 steken op de naald.

NAALD 47: 1 recht, 1 omslag en brei recht tot het einde van de naald (= 1 steek gemeerderd) = 425 steken op de naald

.
NAALD 48: 1 recht, 1 omslag en brei recht tot het einde van de naald (= 1 steek gemeerderd) = 426 steken op de naald.

AFKANTEN:
Kant op de volgende naald aan de goede kan af met een punnikrand. Het is belangrijk dat de afkantrand losjes is, zodat de omslagdoek een goede vorm heeft een mooi valt. U kunt een naald in een maat groter gebruiken voor het afkanten; zorg ervoor dat u de steken losjes breit.
Brei en kant af als volgt: * 2 recht en brei dan de volgende 2 steken gedraaid recht samen. Zet de 3 steken van de rechter naald terug op de linker naald (in de volgorde zoals ze op de naald staan) *, brei van *-* tot alle steken op de linker naald zijn afgekant en u 3 steken over heeft op de rechter naald. Zet deze 3 steken op de linker naald en kant ze af met recht. Knip en hecht de draad af.

Telpatroon

= recht aan de goede kant, averecht aan de verkeerde kant
= maak 1 omslag tussen 2 steken, zodat er een gaatje ontstaat.
= 2 recht samen
= 1 steek recht afhalen, 1 recht en haal de afgehaalde steek over de gebreide steek.

Astrid 25.05.2019 - 11:45:

Mir ist nicht klar, wie ich die Umschläge in der folgenden Reihe stricken muss. Verschränkt, so dass kein Loch ensteht oder rechts, dann entsteht ja ein Loch

DROPS Design 27.05.2019 kl. 09:57:

Liebe Astrid, die Umschläge werden "normal" gestrickt, dh nicht verschränkt. Viel Spaß beim stricken!

Dea 07.05.2019 - 18:33:

Esiste un video che spieghi la prima parte? SCIALLE: Avviare 13 maglie con i ferri circolari n° 3,5 ed il colore rosa antico chiaro. Lavorare 1 ferro a diritto sul rovescio del lavoro. Lavorare il ferro successivo come segue: FERRO 1 (= diritto del lavoro): 1 maglia gettata, 1 maglia diritto, 1 maglia gettata e lavorare a diritto fino alla fine del ferro (= 2 maglie aumentate). La gettata ad inizio ferro è particolare in un lavoro in piano.

DROPS Design 07.05.2019 kl. 19:22:

Buongiorno Dea. L'istruzione è corretta. Purtroppo un video che spieghi la prima parte dello scialle non è disponibile. Deve fare un gettato, avvolgendo il filo tutto intorno al ferro e poi lavorare 1 m diritto. In questo modo il bordo è meno tirato. Buon lavoro!

Nina 02.04.2019 - 13:50:

ROW 1 (= right side): 1 yarn over, knit 1, 1 yarn over and knit to end of row (= 2 stitches increased). ROW 2 (= wrong side): 1 yarn over, knit 1, 1 yarn over and knit to end of row (= 2 stitches increased). It says here that you start with a yarn over. So should I start with Knit 1, 1 yarn over?

DROPS Design 02.04.2019 kl. 15:30:

Dear Nina, sorry, I misread this :) yes right, just start with a yarn over on the right needle, and continue working starting with the first stitch. Happy knitting!

Nina 31.03.2019 - 23:08:

How can you start the needle with a yarn over? That's not possible right?

DROPS Design 01.04.2019 kl. 14:30:

Dear Nina, on row 1 you first work 1 st before 1st yarn over, on row 2 you work 3 sts before 1st yarn over, on row 3 you work 1 stitch before 1st yarn over and on row 4 you work first 4 sts before the decrease and the yarn over. Happy knitting!

Roberta 30.03.2019 - 12:42:

Buongiorno, al ferro 1 - ferro 2 - ferro 7 - ferro 8 il lavoro inizia con una gettata, come si esegue? non ho mai iniziato un lavoro con una gettata. Grazie per la risposta Roberta

DROPS Design 01.04.2019 kl. 21:31:

Buonasera Roberta, si lavora sempre una maglia diritto ad inizio ferro prima di lavorare il gettato. Buon lavoro!

Tina 10.03.2019 - 19:50:

Finished and took just a month to make - I am an evening knitter :). I used 1101 white, 0100 natural, 2110 light yellow, 8112 iceblue and 6235 greyblue and it turned out really nice, summary and delicate. Thank you for the easy and well understandable instructions - again. Next project is in my head. Best regards from Hamburg

Kariñe Idigoras 23.02.2019 - 01:09:

Sorry, but when you change to ice blue, row 16, you say: "knit 21, 1 yo", where I guess it should be "knit 1, 1 yo" as has been all the time.

DROPS Design 23.02.2019 kl. 06:44:

Hi Karine, The knit 21 is correct, then 1 yarn over and knit to end of row. Happy knitting!

Babs 23.01.2019 - 17:32:

I love it😍

Tziontzou Flo 22.01.2019 - 16:07:

Is there a tutorial or a description of how this is done? : "Do not turn the piece; the next row is also worked from the right side (= 2 stitches increased)." Thanks.

DROPS Design 23.01.2019 kl. 08:24:

Dear Mrs Tziontzou, you will find here a video showing how to work English rib with two colours without increases - just work the yarn overs as explained to increase 2 stitches (at the beg + at the end of row). Happy knitting!

Marie 14.01.2019 - 10:49:

Dobrý den , kdy zveřejníte návod ? děkuji , moc pěkné , ráda bych zhotovila pro sebe na jaro

Laat een opmerking achter voor DROPS 201-4