DROPS / 201 / 4

Pink Moon by DROPS Design

Strikket sjal i DROPS BabyAlpaca Silk. Arbejdet strikkes ovenfra og ned med retstrik, hulmønster og 2-farvet patent.

DROPS Design: Model bs-148
Garngruppe A
-------------------------------------------------------

STØRRELSE:
Mål: ca 50 cm i højden målt midt på. Længde målt langs oversiden ca 190-198 cm.

MATERIALER:
DROPS BABYALPACA SILK fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
100 g farve 3250, lys gammelrosa
100 g farve 0100, natur
100 g farve 4088, lyng
50 g farve 8112, isblå
50 g farve 6347, blålilla

STRIKKEFASTHED:
23 masker i bredden og 45 pinde i højden med retstrik = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS RUNDPINDE NR 3,5: Længde på 80 cm.

fra 26.95 kr /50g
DROPS BabyAlpaca Silk uni colour DROPS BabyAlpaca Silk uni colour 26.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 377.3kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

Se diagram A.1 til A.6. Diagrammerne viser alle pinde i mønsteret set fra retsiden.

2-FARVET PATENT (frem og tilbage):
1.PIND fra retsiden: 1 maske ret, slå om, 1 maske ret, sæt et mærke på pinden her * 1 maske ret, slå om og løft næste maske over på højre pind som om den skulle strikkes vrang *, strik fra *-* til der er 2 masker tilbage, sæt et mærke her, 1 maske ret, slå om og 1 maske ret. Vend ikke arbejdet, næste pind skal også strikkes fra retsiden (= 2 masker taget ud).

2.PIND fra retsiden: 3 masker ret (mærket sidder her), * slå om, løft næste maske over på højre pind som om den skulle strikkes vrang, strik næste omslag og maske vrang sammen *, strik fra *-* til der er 3 masker tilbage (mærket sidder her), strik 3 masker ret. Vend arbejdet, næste pind strikkes fra vrangen.

3.PIND fra vrangen: 1 maske ret, slå om, 2 masker ret (mærket sidder her), * slå om, løft næste maske over på højre pind som om den skulle strikkes vrang, strik næste omslag og maske vrang sammen*, strik fra *-* til der er 3 masker tilbage (mærket sidder her), strik 2 masker ret, slå om og 1 maske ret. Vend ikke arbejdet, næste pind strikkes også fra vrangen (= 2 masker taget ud).

4.PIND fra vrangen: Strik 4 masker ret (mærket sidder her), * strik næste omslag og maske ret sammen, slå om og løft næste maske over på højre pind som om den skulle strikkes vrang *, strik fra *-* til der er 4 masker tilbage (mærket sidder her), strik 4 masker ret. Vend arbejdet, næste pind strikkes fra retsiden.

Efter 1.-4.PIND er der taget 4 masker ud totalt (2 masker i hver side). Nu kan disse 2 masker strikkes ind i patentmønsteret.

5.PIND fra retsiden: Strik 1 maske ret, slå om, 1 maske ret. Der er nu 2 masker frem til der hvor mærket sidder, flyt mærket her til og strik de 2 masker ind i patentmønsteret således: Strik 1 maske ret, slå om og løft næste maske over på højre pind som om den skulle strikkes vrang. Nu er de 2 nye masker strikket ind i patent. Strik således over de næste masker: * strik næste omslag og maske ret sammen, slå om og løft næste maske over på højre pind som om den skulle strikkes vrang *, strik fra *-* til der er 4 masker tilbage (der er strikket frem til mærket). Fjern mærket og strik de første 2 masker ind i patentmønsteret således:
Strik 1 maske ret, slå om og løft næste maske over på højre pind som om den skulle strikkes vrang. Nu er de 2 nye masker strikket ind i patent. Sæt mærket på pinden her. Strik 1 maske ret, slå om og 1 maske ret (= 2 masker taget ud).

Derefter gentages 2.-5.PIND (= 4 masker taget ud for hver gentagelse).

FORM SJALET:
Fugt sjalet og læg det forsigtigt ud i ret facon. Lad det tørre. Gentag processen hver gang sjalet vaskes.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

SJAL - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes frem og tilbage på rundpind for at få plads til alle masker. På grund af de forskellige strukturer på sjalet bør det formes når det er færdig strikket – læs FORM SJALET i forklaringen over

SJAL:
Slå 13 masker op på rundpind 3,5 med lys gammelrosa. Strik 1 pind ret fra vrangen. Næste pind strikkes således:
1.PIND (= retsiden): Slå om, 1 maske ret, slå om og strik ret resten af pinden (= 2 masker taget ud).
2.PIND (= vrangen): Slå om, 1 maske ret, slå om og strik ret resten af pinden (= 2 masker taget ud).

Strik 1.-2.PIND 3 gange til (totalt 4 gange) = 29 masker på pinden.

Derefter strikkes næste pind således:
3.PIND (= retsiden): Slå om, 1 maske ret, slå om, 1 maske ret, * slå om, strik 2 masker ret sammen, slå om, 1 maske ret *, strik fra *-* totalt 8 gange, strik 3 masker ret (= 10 masker taget ud) = 39 masker på pinden.
4.PIND (= vrangen): Slå om, 1 maske ret, slå om og strik ret resten af pinden (= 2 masker taget ud) = 41 masker på pinden. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!

Strik 1.-2.PIND totalt 10 gange = 81 masker på pinden.

Byt til natur og strik således:
5.PIND: Strik 2 masker i første maske (strik i forreste og i bagerste maskeled), slå om, strik ret pinden ud (= 2 masker taget ud) = 83 masker.
6.PIND: Strik 2 masker i første maske (strik i forreste og i bagerste maskeled), slå om, strik ret pinden ud (= 2 masker taget ud) = 85 masker.

7.PIND (= retsiden): Slå om, 1 maske ret, slå om, 1 maske ret, * slå om, strik 2 masker ret sammen, slå om, 1 maske ret *, strik fra *-* til der er 2 masker tilbage og strik disse ret (= 29 masker taget ud) = 114 masker på pinden.
8.PIND (= vrangen): Slå om, 1 maske ret, slå om og strik ret resten af pinden (= 2 masker taget ud) = 116 masker på pinden.

9.PIND: Strik 2 masker i første maske (strik i forreste og i bagerste maskeled), slå om, strik ret pinden ud (= 2 masker taget ud) = 118 masker på pinden.
10.PIND: Strik 2 masker i første maske (strik i forreste og i bagerste maskeled), slå om, strik ret pinden ud (= 2 masker taget ud) = 120 masker på pinden.

Nu skal der strikkes 2-farvet patent med lys gammelrosa og natur således fra retsiden:
Byt til lys gammelrosa, strik 1.PIND af 2-FARVET PATENT – læs forklaring over (= 2 masker taget ud). * Skift til natur og strik 2.PIND af 2-FARVET PATENT. Skift til lys gammelrosa og strik 3.PIND af 2-FARVET PATENT (= 2 masker taget ud). Skift til natur og strik 4.PIND af 2-FARVET PATENT. Skift til lys gammelrosa og strik 5.PIND af 2-FARVET PATENT (= 2 masker taget ud) *.
Strik fra *-* til 2.-5.PIND er strikket totalt 8 gange i højden = 154 masker på pinden. Vend ikke arbejdet, næste pind skal også strikkes fra retsiden.

11.PIND (= retsiden): Skift til natur og strik alle masker ret, alle masker med omslag strikkes ret sammen med omslaget. Vend arbejdet.
12.PIND (= vrangen): Strik alle masker ret. Vend arbejdet.

Byt til isblå og strik således:
13.PIND: Strik 1 maske ret, slå om, strik ret pinden ud (= 1 maske taget ud) = 155 masker på pinden.
14.PIND: Strik 1 maske ret, slå om og strik ret pinden ud (= 1 maske taget ud) = 156 masker på pinden.

15.PIND (= retsiden): Strik 1 maske ret, slå om og 2 masker ret, * slå om, 1 maske ret, slå om, 2 masker ret sammen, slå om, 2 masker ret sammen *, strik fra *-* til der er 3 masker tilbage og strik 3 masker ret (= 31 masker taget ud) = 187 masker på pinden.
16.PIND (= vrangen): Strik 21 masker ret, slå om og strik ret pinden ud (= 1 maske taget ud) = 188 masker på pinden.

17.PIND: Strik 1 maske ret, slå om, strik ret pinden ud (= 1 maske taget ud) = 189 masker på pinden.
18.PIND: Strik 1 maske ret, slå om og strik ret pinden ud (= 1 maske taget ud) = 190 masker på pinden.

Skift til natur og strik således:
Strik A.1 over 8 masker, strik A.2 frem til der er 8 masker tilbage (29 rapporter i bredden), strik A.3 over 8 masker. Strik diagrammet 1 gang i højden, der er nu 206 masker på pinden.

Byt til blålilla og strik således:
19.PIND (= retsiden): Strik 1 maske ret, slå om og strik ret pinden ud (= 1 maske taget ud) = 207 masker på pinden.
20.PIND (= vrangen): Strik 1 maske ret, slå om og strik ret pinden ud (= 1 maske taget ud) = 208 masker på pinden.

21.PIND (= retsiden): Strik 1 maske ret, slå om, 1 maske ret, * slå om, 2 masker ret sammen, slå om, 1 maske ret *, strik fra *-* til der er 2 masker tilbage og strik disse ret (= 69 masker taget ud) = 277 masker på pinden.
22.PIND (= vrangen): Strik 1 maske ret, slå om og strik ret pinden ud (= 1 maske taget ud) = 278 masker på pinden.

23.PIND (= retsiden): Strik 1 maske ret, slå om og strik ret pinden ud (= 1 maske taget ud) = 279 masker på pinden.
24.PIND (= vrangen): Strik 1 maske ret, slå om og strik ret pinden ud (= 1 maske taget ud) = 280 masker på pinden.

Nu strikkes der 2-farvet patent med lyng og natur.
Byt til lyng, strik 1.PIND af 2-FARVET PATENT – læs forklaring over. * skift til natur og strik 2.PIND af 2-FARVET PATENT. Skift til lyng og strik 3.PIND af 2-FARVET PATENT. Skift til natur og strik 4.PIND af 2-FARVET PATENT. Skift til lyng og strik 5.PIND af 2-FARVET PATENT *.
Strik fra *-* til 2.-5.PIND er strikket totalt 12 gange i højden (= 50 masker taget ud) = 330 masker på pinden. Ved ikke arbejdet, næste pind skal også strikkes fra retsiden.

Byt til natur og strik således:
25.PIND (= retsiden): Strik 1 maske ret, slå om og strik ret pinden ud (= 1 maske taget ud) = 331 masker på pinden.
26.PIND (= vrangen): Strik 1 maske ret, slå om og strik ret pinden ud (= 1 maske taget ud) = 332 masker på pinden.

27.PIND (= retsiden): Strik 1 maske ret, slå om, * 2 masker ret sammen, slå om *, strik fra *-* til der er 2 masker tilbage og strik 2 masker ret (= 1 maske taget ud) = 333 masker på pinden.
28.PIND (= vrangen): Strik 1 maske ret, slå om og strik ret pinden ud (= 1 maske taget ud) = 334 masker på pinden.

29.PIND (= retsiden): Strik 1 maske ret, slå om og strik ret pinden ud (= 1 maske taget ud) = 335 masker på pinden.
30.PIND (= vrangen): Strik 1 maske ret, slå om og strik ret pinden ud (= 1 maske taget ud) = 336 masker på pinden.

Byt til lys gammelrosa og strik 29.-30.PIND 10 gange (20pinde = 10retriller hvor der tages 2 masker ud pr retrille = 20 masker taget ud) = 356 masker på pinden.

Byt til natur og strik således:
31.PIND (= retsiden): Strik 1 maske ret, slå om og strik ret pinden ud (= 1 maske taget ud) = 357 masker på pinden.
32.PIND (= vrangen): Strik 1 maske ret, slå om og strik ret pinden ud (= 1 maske taget ud) = 358 masker på pinden.

33.PIND (= retsiden): Strik 1 maske ret, slå om, 1 maske ret, * slå om, 2 masker ret sammen *, strik fra *-* til der er 2 masker tilbage og strik disse ret (= 1 maske taget ud) = 359 masker på pinden.
34.PIND (= vrangen): Strik 1 maske ret, slå om og strik ret pinden ud (= 1 maske taget ud) = 360 masker på pinden.

35.PIND: Strik 1 maske ret, slå om og strik ret pinden ud (= 1 maske taget ud) = 361 masker på pinden.
36.PIND: Strik 1 maske ret, slå om og strik ret pinden ud (= 1 maske taget ud) = 362 masker på pinden.

Nu strikkes der 2-farvet patent med blålilla og isblå.
Byt til blålilla, strik 1.PIND af 2-FARVET PATENT – læs forklaring over. * skift til isblå og strik 2.PIND af 2-FARVET PATENT. Skift til blålilla og strik 3.PIND af 2-FARVET PATENT. Skift til isblå og strik 4.PIND af 2-FARVET PATENT. Skift til blålilla og strik 5.PIND af 2-FARVET PATENT *.
Strik fra *-* til 2.-5.PIND er strikket totalt 8 gange i højden (34 masker taget ud) = 396 masker på pinden.

Byt til lyng og strik således:
37.PIND: Strik 1 maske ret, slå om og strik ret pinden ud (= 1 maske taget ud) = 397 masker på pinden.
38.PIND: Strik 1 maske ret, slå om og strik ret pinden ud (= 1 maske taget ud) = 398 masker på pinden.

39.PIND (= retsiden): Strik 1 maske ret, slå om og 1 maske ret, * slå om, 2 masker ret sammen *, strik fra *-* til der er 2 masker tilbage og strik disse ret (= 1 maske taget ud) = 399 masker på pinden.
40.PIND (= vrangen): Strik 1 maske ret, slå om og strik ret pinden ud (= 1 maske taget ud) = 400 masker på pinden.

41.PIND: Strik 1 maske ret, slå om, 1 maske ret, slå om og strik ret pinden ud (= 2 masker taget ud) = 402 masker på pinden.
42.PIND: Strik 1 maske ret, slå om, 1 maske ret, slå om og strik ret pinden ud (= 2 masker taget ud) = 404 masker på pinden.

Byt til lys gammelrosa og strik således:
Strik A.4 over 4 masker, strik A.5 frem til der er 4 masker tilbage (66 rapporter i bredden), strik A.6 over 4 masker. Strik diagrammerne 1 gang i højden, der er nu 420 masker på pinden.

Byt til lyng og strik således:
43.PIND: Strik 1 maske ret, slå om og strik ret pinden ud (= 1 maske taget ud) = 421 masker på pinden.
44.PIND: Strik 1 maske ret, slå om og strik ret pinden ud (= 1 maske taget ud) = 422 masker på pinden.

45.PIND (= retsiden): Strik 1 maske ret, slå om, 1 maske ret, * slå om, 2 masker ret sammen *, strik fra *-* til der er 2 masker tilbage og strik disse ret (= 1 maske taget ud) = 423 masker på pinden.
46.PIND (= vrangen): Strik 1 maske ret, slå om og strik ret pinden ud (= 1 maske taget ud) = 424 masker på pinden.

47.PIND: Strik 1 maske ret, slå om og strik ret pinden ud (= 1 maske taget ud) = 425 masker på pinden.
48.PIND: Strik 1 maske ret, slå om og strik ret pinden ud (= 1 maske taget ud) = 426 masker på pinden.

AFLUKNING:
På næste pind fra retsiden skal der lukkes af med en i-cord aflukning. Det er vigtigt at kanten lukkes løst af så sjalet får en fin form og et pænt fald. Brug gerne en større pind til at lukke af med, og sørg for at der strikkes løse masker.
Der strikkes og lukkes således: * Strik 2 masker ret, de 2 næste masker strikkes drejet ret sammen. Skub derefter de 3 masker fra højre pind tilbage på venstre pind (i samme rækkefølge som de er i) *, strik fra *-* til alle masker på venstre pind er lukket af og der er 3 masker tilbage på højre pind. Skub disse 3 masker over på venstre pind og luk disse masker af ret. Klip og hæft tråden.

Diagram

= ret fra retsiden, vrang fra vrangen
= lav 1 omslag mellem 2 masker, der skal blive hul.
= strik 2 masker ret sammen
= tag 1 maske løst af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 maske ret og løft den løse maske over den strikkede maske.

Astrid 25.05.2019 - 11:45:

Mir ist nicht klar, wie ich die Umschläge in der folgenden Reihe stricken muss. Verschränkt, so dass kein Loch ensteht oder rechts, dann entsteht ja ein Loch

DROPS Design 27.05.2019 kl. 09:57:

Liebe Astrid, die Umschläge werden "normal" gestrickt, dh nicht verschränkt. Viel Spaß beim stricken!

Dea 07.05.2019 - 18:33:

Esiste un video che spieghi la prima parte? SCIALLE: Avviare 13 maglie con i ferri circolari n° 3,5 ed il colore rosa antico chiaro. Lavorare 1 ferro a diritto sul rovescio del lavoro. Lavorare il ferro successivo come segue: FERRO 1 (= diritto del lavoro): 1 maglia gettata, 1 maglia diritto, 1 maglia gettata e lavorare a diritto fino alla fine del ferro (= 2 maglie aumentate). La gettata ad inizio ferro è particolare in un lavoro in piano.

DROPS Design 07.05.2019 kl. 19:22:

Buongiorno Dea. L'istruzione è corretta. Purtroppo un video che spieghi la prima parte dello scialle non è disponibile. Deve fare un gettato, avvolgendo il filo tutto intorno al ferro e poi lavorare 1 m diritto. In questo modo il bordo è meno tirato. Buon lavoro!

Nina 02.04.2019 - 13:50:

ROW 1 (= right side): 1 yarn over, knit 1, 1 yarn over and knit to end of row (= 2 stitches increased). ROW 2 (= wrong side): 1 yarn over, knit 1, 1 yarn over and knit to end of row (= 2 stitches increased). It says here that you start with a yarn over. So should I start with Knit 1, 1 yarn over?

DROPS Design 02.04.2019 kl. 15:30:

Dear Nina, sorry, I misread this :) yes right, just start with a yarn over on the right needle, and continue working starting with the first stitch. Happy knitting!

Nina 31.03.2019 - 23:08:

How can you start the needle with a yarn over? That's not possible right?

DROPS Design 01.04.2019 kl. 14:30:

Dear Nina, on row 1 you first work 1 st before 1st yarn over, on row 2 you work 3 sts before 1st yarn over, on row 3 you work 1 stitch before 1st yarn over and on row 4 you work first 4 sts before the decrease and the yarn over. Happy knitting!

Roberta 30.03.2019 - 12:42:

Buongiorno, al ferro 1 - ferro 2 - ferro 7 - ferro 8 il lavoro inizia con una gettata, come si esegue? non ho mai iniziato un lavoro con una gettata. Grazie per la risposta Roberta

DROPS Design 01.04.2019 kl. 21:31:

Buonasera Roberta, si lavora sempre una maglia diritto ad inizio ferro prima di lavorare il gettato. Buon lavoro!

Tina 10.03.2019 - 19:50:

Finished and took just a month to make - I am an evening knitter :). I used 1101 white, 0100 natural, 2110 light yellow, 8112 iceblue and 6235 greyblue and it turned out really nice, summary and delicate. Thank you for the easy and well understandable instructions - again. Next project is in my head. Best regards from Hamburg

Kariñe Idigoras 23.02.2019 - 01:09:

Sorry, but when you change to ice blue, row 16, you say: "knit 21, 1 yo", where I guess it should be "knit 1, 1 yo" as has been all the time.

DROPS Design 23.02.2019 kl. 06:44:

Hi Karine, The knit 21 is correct, then 1 yarn over and knit to end of row. Happy knitting!

Babs 23.01.2019 - 17:32:

I love it😍

Tziontzou Flo 22.01.2019 - 16:07:

Is there a tutorial or a description of how this is done? : "Do not turn the piece; the next row is also worked from the right side (= 2 stitches increased)." Thanks.

DROPS Design 23.01.2019 kl. 08:24:

Dear Mrs Tziontzou, you will find here a video showing how to work English rib with two colours without increases - just work the yarn overs as explained to increase 2 stitches (at the beg + at the end of row). Happy knitting!

Marie 14.01.2019 - 10:49:

Dobrý den , kdy zveřejníte návod ? děkuji , moc pěkné , ráda bych zhotovila pro sebe na jaro

Kommentere opskrift DROPS 201-4