DROPS / 192 / 12

Garbo by DROPS Design

Gebreide muts in DROPS Air. Het werk wordt gebreid met textuurpatroon en kabels op de voorkant.

Trefwoorden: hoofddeksels, kabel, mutsen,
DROPS design: Patroon ai-147
Garengroep C of A + A
----------------------------------------------------------

Maat: S/M – M/L
Hoofdomtrek: 54/56 – 56/58 cm
Materiaal:
DROPS AIR van garnstudio (behoort tot garengroep C)
50-100 g kleur 10, mist

----------------------------------------------------------
ACCESSOIRES VOOR HET WERK:

STEKENVERHOUDING:
17 steken in de breedte en 24 naalden in de hoogte met patroon A.1 = 10 x 10 cm.

NAALDEN:
DROPS NAALDEN ZONDER KNOP EN RONDBREINAALD 5 mm, lengte 40 cm.
De naalddikte is slechts een indicatie! Als u te veel steken heeft op 10 cm brei dan verder met grotere naalden. Als u te weinig steken heeft op 10 cm brei dan verder met kleinere naalden.

Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 4.99€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

UITLEG VOOR HET PATROON:

----------------------------------------------------------

Zie telpatronen A.1 tot A.3 en afbeelding A.4.
De telpatronen laten alle naalden in het patroon aan de goede kant zien!

TIP VOOR HET MINDEREN:
Brei tot er 1 steek over is voor de markeerdraad, brei de volgende 2 steken recht samen (= 1 steek geminderd). Herhaal op elk van de overgebleven markeerdraden = 6 steken geminderd op de naald.

----------------------------------------------------------

BEGIN HET WERK HIER:

----------------------------------------------------------

MUTS - KORTE SAMENVATTING VAN HET WERK:
Brei eerst het werk heen en weer op de rondbreinaald in 2 delen vanaf midden achter, naai dan de 2 delen samen midden achter en vlecht de delen samen midden voor, neem dan steken op rondom de rand en brei dan in de rondte en minder voor de muts. Ga verder met breinaald zonder knop indien nodig.

MUTS:
Brei het eerste deel als volgt:
Zet 19 steken op rondbreinaald 5 mm met Air. Brei in patroon heen en weer als volgt: 1 kantsteek in ribbelsteek, A.1 (= 17 steken), 1 kantsteek in ribbelsteek. Ga zo verder heen en weer gebreid tot het werk 21-22 cm meet, pas zo aan dat de volgende naald aan de goede kant wordt gebreid. Keer het werk en brei 1 kantsteek in ribbelsteek, brei de eerste 8 steken in A.2 aan de goede kant voordat u deze 9 steken op een hulpdraad zet. Brei de overgebleven 9 steken in A.2 (= 1 steek geminderd), 1 kantsteek in ribbelsteek = 9 steken. Brei de laatste naald in A.2 over de 9 steken op de naald. Ga verder heen en weer gebreid in patroon zoals hiervoor over de 9 steken op de naald tot het werk 11 cm meet vanaf de scheiding (ongeveer 33-34 cm vanaf de opzetrand) - pas zo aan dat de volgende naald aan de goede kant wordt gebreid. Zet de steken op een hulpdraad. Dit deel is gemarkeerd met een zwarte ster in afbeelding A.4.
Zet de steken van de andere hulpdraad terug op de naald = 9 steken. Begin op de verkeerde kant en brei de laatste naald in A.2, 1 kantsteek in ribbelsteek. Ga verder in patroon heen en weer gebreid tot het werk 11 cm meet (ongeveer 33-34 cm vanaf de opzetrand) - pas zo aan dat de volgende naald aan de goede kant wordt gebreid. Zet de steken op een hulpdraad. Dit deel is gemarkeerd met een witte ster in afbeelding A.4.
Brei het tweede deel als volgt:
Zet 19 steken op de rondbreinaald 5 mm met Air. Brei in patroon heen en weer gebreid als volgt: 1 kantsteek in ribbelsteek, A.1 (= 17 steken), 1 kantsteek in ribbelsteek. Ga zo verder heen en weer gebreid tot het werk 33-34 cm meet, pas zo aan dat de volgende naald aan de goede kant wordt gebreid. Knip het garen af.

AFWERKING EN VLECHTEN:
Naai de 2 opzetranden midden achter samen. Zet de steken van de verschillende gebreide delen op de rondbreinaald als volgt: Zet de eerste 9 steken van het eerste deel (= witte ster) op de naald, zet dan de volgende 9 steken vanaf het eerste deel (= zwarte ster) op de naald, plaats de 19 steken op het tweede deel over de eerste 9 steken (witte ster) en onder de volgende 9 steken (= zwarte ster) en zet de steken op de naald. De delen kruisen elkaar midden voor zoals te zien is in A.4.

BOVENKANT VAN DE MUTS:
Brei nu in de rondte aan de goede kant op het deel met de witte ster als volgt: Brei de eerste 8 steken recht, brei de volgende 2 steken recht samen (= 1 steek geminderd in de overgang tussen het deel met de witte en de zwarte ster), brei de volgende 7 steken recht, brei de volgende 2 steken recht samen (= 1 steek geminderd in de overgang tussen het deel met de zwarte ster en het volgende deel), brei de volgende 3 steken recht samen (= 2 steken geminderd), brei de volgende 15 steken recht. Er zijn nu 33 steken op de naald en het patroon sluit aan op iedere andere rechte steek en iedere andere steek in ribbelsteek. Neem nu 24-26 steken op aan de binnenkant van de 1 kantsteek in ribbelsteek over het eerste deel tot de naad midden achter, neem dan 25-27 steken op, op dezelfde manier vanaf de naad midden achter en tot het begin van de naald = 82-86 steken.
Ga verder in de rondte met patroon A.3, en pas zo aan dat het patroon past over de hele naald en over de steken op de gevlochten delen midden voor. Bij een hoogte van 5-6 cm vanaf waar de steken opgenomen zijn, voegt u 6 markeerdraden in het werk als volgt: Voeg de eerste markeerdraad in na 13-15 steken (dus voor een rechte steek), voeg dan de volgende 4 markeerdraden in na 14 steken, er zijn nu 13-15 steken over op de naald na de laatste markeerdraad en er zijn 6 markeerdraden in het werk, voor 1 steek recht. Minder op de volgende naald, 1 steek op iedere markeerdraad – lees TIP VOOR HET MINDEREN! Minder zo om de naald 10 keer in totaal = 22-26 steken. Brei steken samen 2 aan 2 = 11-13 steken. Knip het garen af en haal het door de overgebleven steken, trek samen en hecht af. De muts meet ongeveer 24-25 cm.

= laat zien hoe de delen gevlochten worden - zie uitleg in patroon
= laat zien hoe de delen gevlochten worden - zie uitleg in patroon

Heeft u hulp nodig voor dit patroon?

Bedankt dat u een patroon van DROPS Design kiest. We zijn er trots op dat we patronen aanbieden die correct en makkelijk te volgen zijn. Alle patronen zijn uit het Noors vertaald en u kunt altijd het origineel patroon controleren (DROPS 192-12) voor de afmetingen en de berekiningen.

Opmerkingen / Vragen (11)

Carolina Palacios 22.07.2020 - 04:38:

PUNTO MUSGO (de ida y vuelta): 1 surco = tejer 2 hileras de derecho. no entiendo, podrían ayudarme, en general es muy claro pero estoy confundida cual es el punto musgo

DROPS Design 26.03.2020 - 15:38:

Hi :) Have you seen the new video: How to assembly the hat in DROPS 192-12 from Garnstudio Drops design on Vimeo.

DROPS Design 26.03.2020 kl. 15:39:

How to assembly the hat in DROPS 192-12 from Garnstudio Drops design on Vimeo.

HARCQ DOMINIQUE 06.02.2020 - 18:28:

Navrée, vos explications ne sont pas claires du tout !!!!!! ;-( Je viens de réaliser les deux bandes, et je déjà suis bloquée par les explications. Parfois de photos d'assemblage c'est plus efficaces . Question 1 : COMMENT ASSEMBLER LES DEUX BANDES ? Question 2 : COMMENT REPRENDRE LES MAILLES POUR CONSOLIDER LE BONNET ? Merci infiniment de m'éclairer pour que je puis finaliser au plus vite ce projet. Un TOUT GRAND MERCI A VOUS.

DROPS Design 07.02.2020 kl. 08:33:

Bonjour Mme Harcq, regardez bien le schéma A.4: placez sur votre aiguille les 9 premières mailles de la 1ère partie (étoile blanche dans A.4), puis les 9 mailles de la 1ère partie (étoile noire dans A.4): vous avez une fente correspondant à ces 2 parties tricotées séparément; glissez sous cette fente la 2ème partie en passant par-dessus la 1ère moitié de la 1ère partie puis sous la 2ème moitié de la 1ère partie (au-dessus de l'étoile blanche et sous l'étoile noire) pour que les mailles de la 2ème partie soient placées juste après celles avec l'étoile noire. Bonne continuation!

Ann Kristin 19.12.2019 - 08:51:

Sammenstrikkingen av fletten gir ikke mening. Har dere laget videoene det er snakk om over her, eller kan dere forklare det på en bedre måte?

DROPS Design 15.01.2020 kl. 12:08:

Hej Ann Kristin, Ikke endnu desværre, prøv at spørge i DROPS butikken hvor du har købt garnet :)

Heidi Hanssen 23.11.2019 - 07:20:

Hei Skjønner ikke hvor langt innpå langsiden jeg skal starte å plukke opp maskene på toppen av lua hvis man tenker fra midten bak og fremover ( for kan jo ikke starte rett etter der jeg har strikket de delene sammen foran hvor krysningen er/der de 2 delene strikkes sammen og krysser hverandre foran)

DROPS Design 04.12.2019 kl. 12:22:

Hej Heidi, Du starter med de første 8 masker på den del med hvid stjerne. Vi skal prøve at få lavet en video som viser hvordan denne hue strikkes :)

Carmen-Gabriela 24.10.2019 - 17:20:

Liest sich zunächst als kompliziert - ist es aber gar nicht. Super gelungen, sitzt + sieht klasse aus:)! Einfach mal nachmachen, Ihr Lieben:)

Corlouer 13.02.2019 - 20:10:

Bonjour Je ne comprends pas comment reprendre les mailles en attente en les croisant Merci de bien vouloir m'expliquer Corlouer

DROPS Design 14.02.2019 kl. 10:03:

Bonjour Mme Corlouer, vous placez les mailles des 2 parties ainsi sur votre aiguille: les 9 premières m de la 1ère partie (celles que vous avez tricoté en 2ème sur 11 cm), puis placez les 9 dernières mailles de la 1ère partie (celles de gauche, vu sur l'endroit) à suivre sur la même aiguille. Entre les 2 parties, vous avez une fente de 11 cm, passez les 19 m de la 2ème partie par-dessus les 9 premières m, dans la fente entre les 2 fois 9 m de la 1ère partie et faites les ressortir pour les glisser sur l'aiguille, à gauche des 18 m de la 1ère partie. Bon tricot!

Claudette Sabourin 15.01.2019 - 04:31:

Je voudrais des parton de bonnet queue de cheval me répondre merci

DROPS Design 15.01.2019 kl. 09:39:

Bonjour Mme Sabourin, vous trouverez ici un modèle de bonnet avec l'ouverture pour la queue de cheval. Bon tricot!

Jenny 04.01.2019 - 21:21:

Can I use Drops Nepal yarn for this hat?

DROPS Design 04.01.2019 kl. 22:00:

Dear Jenny, DROPS Nepal belongs to the same yarn group of DROPS Nepal, so you can use it as yarn alternative. Just remember to check your gauge before starting! Happy crafting!

Hilde Knijn 02.01.2019 - 09:11:

I can leave a message here without problems.

Laat een opmerking achter voor DROPS 192-12