DROPS / 191 / 18

Wayfarer by DROPS Design

Gebreid vest met Engelse patentsteek, tricotsteek en zakken. Maten S - XXXL. Het werk wordt gebreid in DROPS Air.

DROPS Design: Patroon nr. ai-109
Garengroep C of A + A
-----------------------------------------------------------
400-450-500-550-600-650 g kleur 15, paarse mist

Het werk kan tevens gebreid worden met garen van:
"Alternatief garen (Garengroep C)" – zie link hieronder.

DROPS RONDBREINAALD (60 of 80 cm) MAAT 7 MM – of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 12 steken Engelse patentsteek op 10 cm in de breedte en 14 steken en 17 naalden tricotsteek is 10 cm breed en 10 cm hoog.

DROPS RONDBREINAALD (60 of 80 cm) MAAT 4 MM voor de boordsteek op de mouwen – of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 19 steken en 26 naalden tricotsteek is 10 cm breed en 10 cm hoog.

DROPS PARELMOERKNOPEN, Rond (roze) NR 608: 6 stuks in alle maten.
----------------------------------------------------------

Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 39.92€ krijgen. Lees meer.

ENGELSE PATENTSTEEK (heen en weer gebreid op de naald, inclusief 1 kantsteek aan elke kant):
NAALD 1: 1 steek ribbelsteek, * 1 recht, 1 omslag, 1 steek averecht afhalen *, brei van *-* tot er 2 steken over zijn, eindig met 1 recht, 1 steek ribbelsteek.
NAALD 2: 1 steek ribbelsteek, * 1 omslag, 1 steek averecht afhalen, brei de omslag en de afgehaalde steek recht samen *, brei van *-* tot er 2 steken over zijn, eindig met 1 omslag, 1 steek averecht, 1 steek ribbelsteek.
NAALD 3: 1 steek ribbelsteek, * brei de omslag en de afgehaalde steek recht samen, 1 omslag, 1 steek averecht afhalen *, brei van *-* tot er 3 steken over zijn, brei de omslag en de afgehaalde steek recht samen, 1 steek ribbelsteek.
Herhaal naalden 2 en 3 in de hoogte.

TIP VOOR HET MINDEREN -1 (= voor de zijkanten):
Alle minderingen worden aan de goede kant gemaakt!
Op het begin van de naald: Minder 1 steek na 2 steken als volgt: 1 steek recht afhalen, 1 recht, haal de afgehaalde steek over de gebreide steek (= 1 steek geminderd).
Aan het einde van de naald: Minder 1 steek voor 2 steken als volgt: 2 recht samen (= 1 steek geminderd).

TIP VOOR HET MINDEREN -2 (voor de hals):
Alle minderingen worden aan de goede kant gemaakt!
Minder 1 steek na de 5 voorbiessteken als volgt (geldt voor het rechter voorpand): Brei 5 voorbiessteken in ribbelsteek, 1 steek recht afhalen, 1 recht, haal de afgehaalde steek over de gebreide steek (= 1 steek geminderd).
Minder 1 steek voor de 5 voorbiessteken als volgt (geldt voor het linker voorpand): Brei tot er 7 steken over zijn, 2 recht samen (= 1 steek geminderd), brei 5 voorbiessteken in ribbelsteek.

KNOOPSGATEN:
Brei de knoopsgaten op de rechter voorbies. 1 KNOOPSGAT = brei de 3e en 4e steek vanaf de rand recht samen en maak 1 omslag. Brei op de volgende naald de omslag recht = gaatje.
Brei de knoopsgaten als het werk meet:
S: 14, 22, 31, 40, 49 en 58 cm
M: 14, 23, 32, 41, 50 en 60 cm
L: 14, 23, 32, 42, 52 en 62 cm
XL: 14, 24, 34, 44, 54 en 64 cm
XXL: 14, 24, 34, 44, 54 en 65 cm
XXXL: 14, 24, 34, 45, 56 en 67 cm

TIP VOOR HET MEERDEREN: (voor de mouwen)
Meerder door 1 omslag te maken tussen 2 steken; brei op de volgende naald aan de verkeerde kant de omslag gedraaid averecht om een gaatje te voorkomen.
----------------------------------------------------------

VEST:
Het vest wordt heen en weer gebreid met de rondbreinaald, van onder naar boven. Het achterpand en de voorpanden worden apart gebreid en op het einde samengenaaid. Dan worden de mouwen gebreid en aan het lijf genaaid.

ACHTERPAND:
Het werk wordt heen en weer gebreid met de rondbreinaald. Zet 81-84-90-99-105-114 steken op met rondbreinaald 7 mm en Air. Brei 4 steken ribbelsteek, * 1 recht, 2 averecht *, brei van *-* tot er 5 steken over zijn, eindig met 1 recht en 4 steken ribbelsteek.
Brei zo 6 naalden. Ga dan verder in tricotsteek met 4 steken ribbelsteek aan elke kant, pas TEGELIJKERTIJD op de eerste naald van tricotsteek het aantal steken aan naar 80-84-90-98-106-114 steken. DENK OM DE STEKENVERHOUDING! Als het werk 14 cm meet, zet dan 1 kantsteek op aan het einde van de volgende 2 naalden (= 1 nieuwe steek aan elke kant van het werk) = 82-86-92-100-108-116 steken. Brei dan verder in tricotsteek met 1 kantsteek in ribbelsteek aan elke kant van het werk. Als het werk 15 cm meet, minder dan 1 steek aan de binnenkant de 2 steken aan elke kant van het werk – lees TIP VOOR HET MINDEREN-1 = 2 steken geminderd. Minder zo iedere 8-8-8½-9-9½-10 cm in totaal 6 keer = 70-74-80-88-96-104 steken. Als het werk 58-60-62-64-66-68 cm meet, kant dan 3-4-4-5-5-6 steken af voor de armsgaten op het begin van de volgende 2 naalden = 64-66-72-78-86-92 steken. Kant dan 1 steek af aan elke kant iedere 2e naald in totaal 0-0-1-3-5-7 keer = 64-66-70-72-76-78 steken. Als het werk 75-78-81-84-87-90 cm meet, kant dan de middelste 16-18-20-20-22-22 steken voor de hals af = 24-24-25-26-27-28 steken over op elke schouder. Kant dan de steken af voor de diagonale schouders op het begin van elke naald richting de hals - dus op het begin van elke naald aan de goede kant op de rechterschouder (als het kledingstuk gedragen wordt) en het begin van elke naald aan de verkeerde kant op de linkerschouder (als het kledingstuk gedragen wordt). Kant af voor de diagonale schouders als volgt: 3 keer 6 steken, kant dan de overgebleven 6-6-7-8-9-10 steken af. Herhaal op de andere kant. Het werk meet in totaal 79-82-85-88-91-94 cm.

RECHTER VOORPAND:
Zet 46-49-49-55-58-61 steken op (inclusief 5 voorbiessteken) met rondbreinaald 7 mm en Air. Brei dan als volgt aan de goede kant: 5 voorbiessteken in ribbelsteek, * 1 recht, 2 averecht *, brei van *-* tot er 5 steken over zijn, eindig met 1 recht en 4 steken in ribbelsteek. Brei zo 6 naalden. Brei dan verder aan de goede kant als volgt: 5 voorbiessteken in ribbelsteek, brei tricotsteek tot er 4 steken over zijn, eindig met 4 steken in ribbelsteek, pas TEGELIJKERTIJD op de eerste naald van tricotsteek het aantal steken aan naar 45-47-50-54-58-62 steken. Als het werk 14 cm meet, pas aan zodat het overeenkomt met het achterpand, zet dan 1 kantsteek op aan het einde van de volgende naald aan de goede kant = 46-48-51-55-59-63 steken. Ga dan verder met tricotsteek en 5 voorbiessteken in ribbelsteek richting midden voor zoals hiervoor en 1 kantsteek in ribbelsteek richting de zijkant. Brei de KNOOPSGATEN op de voorbies – zie uitleg hierboven. Als het werk 15 cm meet, minder dan 1 steek aan de binnenkant van de 2 steken in de zijkant aan het einde van de volgende naald aan de goede kant. Minder zo iedere 8-8-8½-9-9½-10 cm in totaal 6 keer = 40-42-45-49-53-57 steken. Als het werk 58-60-62-64-66-68 cm meet, kant dan af voor het armsgat in de zijkant zoals voor het achterpand = 37-38-40-41-43-44 steken. TEGELIJKERTIJD als het werk 59-61-63-65-66-68 cm meet, mindert u voor de hals aan de binnenkant de 5 voorbiessteken – lees TIP VOOR HET MINDEREN-2. Minder zo iedere 4e naald in totaal 8-9-10-10-11-11 keer = 29-29-30-31-32-33 steken over als de halsminderingen klaar zijn. Als het werk 75-78-81-84-87-90 cm meet, kant dan af voor de diagonale schouder op het begin van elke naald aan de verkeerde kant als volgt: 3 keer 6 steken, 1 keer 6-6-7-8-9-10 steken = 5 voorbiessteken over op de naald. Brei ribbelsteek over de voorbiessteken tot de voorbies ongeveer 10-11-11-12-13-13 cm meet vanaf de laatste afgekante steek op de schouder (deze wordt aan de hals genaaid op het achterpand).

LINKER VOORPAND:
Brei zoals voor het rechter voorpand maar dan omgekeerd. Brei de knoopsgaten niet.

MOUWEN:
De mouwen worden heen en weer gebreid met de rondbreinaald.
Zet 44-47-47-50-50-53 steken op (inclusief 1 kantsteek aan elke kant van het werk) met rondbreinaald 4 mm en Air. Brei boordsteek (= 1 recht, 2 averecht) met 1 kantsteek in ribbelsteek aan elke kant van het werk. Als de boordsteek 7-7-7-7-7-7 cm meet, pas zo aan dat de volgende naald wordt gebreid aan de goede kant, brei dan 1 naald boordsteek zoals hiervoor, terwijl u TEGELIJKERTIJD 11-12-12-13-13-14 steken verdeeld op de naald meerdert – lees TIP VOOR HET MEERDEREN! = 55-59-59-63-63-67 steken. Brei 1 naald averecht. Ga verder met rondbreinaald 7 mm en brei ENGELSE PATENTSTEEK – zie uitleg hierboven. Ga verder tot het werk 37-37-37-37-37-37 cm meet en ga dan verder met tricotsteek met 1 kantsteek in ribbelsteek aan elke kant van het werk, terwijl u TEGELIJKERTIJD 8-9-6-7-4-6 steken verdeeld op de eerste naald mindert = 47-50-53-56-59-61 steken. Ga verder met tricotsteek tot het werk 45-45-45-45-45-45 cm meet. Kant nu 4 steken af aan elke kant op iedere 2e naald in totaal 4 keer = 15-18-21-24-27-29 steken. Kant de overgebleven steken af, de mouw meet 50-50-50-50-50-50 cm. Brei de andere mouw op dezelfde manier.

ZAKKEN:
Zet 25 steken op met rondbreinaald 7 mm en Air. Brei 2 ribbels en brei dan ENGELSE PATENTSTEEK met 1 steek in ribbelsteek aan elke kant. Als het werk 16 cm meet, brei dan 1 ribbel, kant dan af. Brei nog een zak op dezelfde manier.

AFWERKING:
Naai de zijnaden aan de binnenkant van de 1 kantsteek in ribbelsteek, naai naar beneden tot de split (= 14 cm split). Naai de schoudernaden en naai de hals vanaf de voorpanden samen en naai aan de hals op het achterpand. Naai de mouwnaden aan de binnenkant van de 1 kantsteek aan elke kant, naai dan de mouwen aan het lijf. Naai de knopen op de linker voorbies. Naai een zak op elk voorpand – ongeveer 14 cm vanaf de onderrand en 8 cm vanaf midden voor – zie foto.

Dit patroon is gecorrigeerd. .

Gewijzigd online: 19.08.2019
Het moet 60 cm zijn, niet 40 cm op het telpatroon (vanaf de schouders) in de grootste maat.

Telpatroon

Heeft u hulp nodig voor dit patroon?

Bedankt dat u een patroon van DROPS Design kiest. We zijn er trots op dat we patronen aanbieden die correct en makkelijk te volgen zijn. Alle patronen zijn uit het Noors vertaald en u kunt altijd het origineel patroon controleren (DROPS 191-18) voor de afmetingen en de berekiningen.

Opmerkingen / Vragen (31)

Malene Wulff 04.01.2021 - 22:01:

Hej. Jeg skal lukke af til skuldre, først ve side fra vrang siden, jeg forstår ikke hvad der menes, 6 masker 3 gange derefter lukkes de sidste 6 masker af? Hvordan skal det forstås? Mange hilsner Malene

DROPS Design 13.01.2021 kl. 15:51:

Hei Malene. Du har 24 masker igjen på hver skulder.Fell 6 masker på første pinne fra vrangen, strikk pinnen ut, neste pinne fra vrangen felles det også 6 masker og 3. pinne fra vrangen felles det også 6 masker. Du har nå felt 18 masker og har 6 masker igjen på pinnen, fell nå de resterende 6 maskene av. Gjenta i den andre siden. God Fornøyelse!

Melanie 01.01.2021 - 13:56:

Hallo! Habe die Jacke gerade fertig gestellt. Sie sieht toll aus in Jeansblau! Danke für die super Anleitung!

Peggy 05.10.2020 - 21:31:

Hallo, beim Ärmel wird erst das Bündchen gestrickt, in der letzten Reihe nehme ich 11 Maschen zu, dann stricke ich Vollpatent bis ich 37 cm erreicht habe. Aber wann nehme ich die 8 Maschen ab? In der Beschreibung steht gleichzeitig mit Beginn des Wechsels auf Nadel 7.... Über eine kurze Rückmeldung würde ich mich freuen. Viele Grüße Peggy

DROPS Design 06.10.2020 kl. 10:52:

Liebe Peggy, wenn die Ärmel 37 cm mist, dann stricken Sie 1 Reihe glatt rechts und gleichzeitig nehmen Sie 8 Maschen ab. Jetzt stricken Sie glatt rechts über die 47 Maschen bis die Arbeit 45 cm mist (immer noch mit der Nadel Nr 7). Viel Spaß beim stricken!

Aj 11.07.2020 - 19:21:

Drops pattern 191-18 Hi il doing this pattern but a bit confused on the shoulders on the back piece I cast off from the arms (not the neck) On the front sides do I cast off the same way or the other side eg after the band side?

DROPS Design 13.07.2020 kl. 09:35:

Dear Aj, you cast off for shoulder at the beg of the row from the armhole (from RS on right shoulder, from WS on left shoulder). On right front piece, you cast off for shoulder at the beg of rows from WS and for left front piece at the beg of rows from RS. Happy knitting!

Nora 08.07.2020 - 10:53:

Bij dit patroon bij de uitleg van de Engelse Patentsteek staat bij naald 2: tot er 2 steken over zijn, eindig met 1 omslag, 1 steek averecht, 1 steek ribbelsteek. Dit moet volgens mij zijn: 1 omslag, 1 steek averecht afhalen, 1 steek ribbelsteek.

Mette 09.05.2020 - 19:11:

Jeg har et spørgsmål til højre forstykke - er det virkelig rigtigt, at jeg allerede skal begynde at tage ind , når arbejdet målet 15 cm? Og også allerede tage ind til knaphul der?

DROPS Design 12.05.2020 kl. 15:09:

Hej Mette, Ja vi tager ind i hver side, så jakken former sig mere til kroppen. Og ja vi har lavet 6 knapper inden vi starter på indtagningerne til v-hals. Vil du kun have 5 knapper, så starter du bare højere oppe :)

Tricothine 26.11.2019 - 11:43:

Bonjour, Ais je bien compris on tricote en 2 fils qualité À ou un seul en qualité C. C'est bien ça ? Merci, Cordialement

DROPS Design 26.11.2019 kl. 11:58:

Bonjour Tricothine, tout à fait, notre convertisseur vous proposera différentes alternatives du groupe C (= 1 seul fil) ou du groupe A (= 2 fils). Pensez à bien vérifier votre tension dans tous les cas - cf FAQ. Bon tricot!

Carla Van Der Schouw 18.10.2019 - 13:46:

Zijn er nog bollen paarse mist van Drops air kleur 15 voor zekerheid als die er zijn graag 3 hoor graag van u

DROPS Design 23.10.2019 kl. 20:22:

Dag Carla,

Voor vragen over beschikbaarheid van garen, kun je terecht bij je verkooppunt, of wellicht ergens anders op het internet. De vragen die hier gesteld worden, worden namelijk door medewerkers van Garnstudio beantwoordt. Succes met het vinden van je bollen!

Noora 25.09.2019 - 11:22:

Minulla on ongelmia hihan patenttineuleen kanssa. Olen tekemässä kokoa M. Jos aloitan hihan patenttineuleen ohjeen 1.kerroksesta, silmukat lisääntyvät siten, että silmukoita on 59 sijasta yli 80. Jos taas aloitan patenttineuleen 2. kerroksesta, silmukat eivät mene tasan patenttineuleen ohjeen kanssa. Mikä avuksi?

DROPS Design 19.12.2019 kl. 13:53:

Hei, aloitat patenttineuleen sen 1. kerroksesta. Patenttineuleen langankierrot kuuluvat aina viereisen silmukan kanssa yhteen, joten silmukkaluku pysyy tällöin 59 silmukkana.

Tina 14.08.2019 - 22:27:

Hej! Ska inte måttet på axeln i största storleken vara 60cm istället gör 40cm som det står i diagrammet på den svenska versionen? Mvh, Tina

DROPS Design 16.08.2019 kl. 13:39:

Hej Tina, jeg tror du har et. Vi skal få målet i måleskitsen rettet. Tak for info :)

Laat een opmerking achter voor DROPS 191-18